Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

پارساپور زهرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    1-2
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    96
  • دانلود: 

    34
کلیدواژه: 
چکیده: 

استاد مجتبی مینوی، یکی از سرآمدان و دلسوزان عرصه ی فرهنگ و تمدن ایرانیست که افزون بر خدمات و اقدامات مهم فرهنگی که در زمان حیات خود داشته است، کتابخانه ی ارزشمندی که در حقیقت منزل شخصی ایشان بوده است به تنهایی بیان­ گر شأن و جایگاه بلند ایشان در مجامع فرهنگی ایران و جهان است. این کتابخانه علاوه بر داشتن بیش از 20000 کتاب به زبانهای مختلف، اسناد منحصر به فردی را در مورد تاریخ و ادبیات معاصر در خود دارد که برای پژوهشگران و محقّقان، ذی قیمت و ارزشمندست. علاوه بر این اسناد و آثار، یادداشتهای استاد در حاشیه ی کتابها که حاصل تأملات عالمانه ی او حین مطالعه است، نمونه­ هایی از نقد اندیشه و قلم معاصرانست که رنگی از بی پروایی و شجاعت برخاسته از دانش مینوی با خود دارد. در و دیوار این کتابخانه، گواهی می­ دهد که مینوی شخصیتی جامع­ الاطراف داشت و در حوزه­ های مختلف علم و فرهنگ و ادبیات و زبان و هنر صاحب نظر و تجربه بود. او عاشق ایران و فرهنگ ایرانی بود اما در عین حال خارج از این مرز پرگهر شهرت و نامی بلند داشت. عباراتی که مستشرقین بر صفحات اول کتابهای اهدایی در توصیف و تقدیر از او آورده­ اند بیانگر جایگاه چشمگیر او در اذهان هم عصران اوست...

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 96

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

دهقانی محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    3-8
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    121
  • دانلود: 

    70
کلیدواژه: 
چکیده: 

نجف دریابندری را علاقه­ مندان به فلسفه و تاریخ و ادبیات غرب غالباً از راه ترجمه­ های شیوایش می­ شناسند. او را باید از معدود مترجمان بسیار توانایی به شمار آورد که در نیم قرن اخیر ظهور کرده­ اند و علاوه بر این که منظر تازه­ ای از فرهنگ و ادبیات غرب را به روی ما ایرانیان گشوده­ اند، غنا و توانایی زبان فارسی را هم تا حد زیادی افزایش داده و ثابت کرده­ اند که فارسی فقط زبان شعر و افسانه و عاطفه و هیجان نیست؛ فلسفه و منطق و رمان و تاریخ و جامعه­ شناسی و مردم­ شناسی و روانشناسی و اصولاً هر آگاهی و دانش دیگری را هم می­ توان با این زبان به روشنی و سلاست بیان کرد. همچنان که فارسی­ زبانان قرن­ های دهم تا چهاردهم میلادی وامدار مترجمان بزرگی چون بلعمی و ناصرخسرو و نصرالله منشی و رشیدالدین فضل الله و نظایر این­ ها بودند، فارسی­ زبانان امروز هم به­ حقیقت مدیون مترجمانی چون ابراهیم یونسی و محمد قاضی و احمد آرام و عباس زریاب خویی و نجف دریابندری و چند تنی دیگر از این دست­ اند...

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 121

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 70 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    9-29
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    116
  • دانلود: 

    92
چکیده: 

ادبیات مهاجرت ایران با تلفیق روایت­ های سنّتی ادب فارسی و غرب در فضایی بینابینی و دو فرهنگی و با بهره­ گیری از تکنیک­ هایی مانند ضد روایت، مقابله با هژمونی فرهنگی و گفتمان قدرت، برخی ارزشهای غالب فرهنگی جامعه ی سنّتی را، و یا آنچه که میشل فوکو «رژیم حقیقت» می­ خواند به چالش کشیده و توانسته روایت­ هایی با مؤلفه­ هایی منحصراً زنانه خلق نماید. در این آثار، زن به مثابه ی سوژه­ ای سرکوب شده و اُبژه­ ای درگفتمان قدرت مردسالارنه نیست و ازطریق خلق روایت­ های زنانه، سوبژکتیویته­ ای مستقل می­ یابد. این مقاله سعی دارد با بررسی دو رمان آشپزخانه ای به رنگ زعفران و پسران و دیگر اجسام سوختنی و با تلفیق دو رویکرد پسا استعماری و پساساختارگرایانه، چگونگی شکل­ گیری روایت­ ها و صدای زنانه را با به چالش کشیدن هژمونی فرهنگی و روایتهای مردسالارانه و بهره­ گیری از «فضای سوم» فرهنگی بررسی نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 116

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 92 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    31-51
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    275
  • دانلود: 

    146
چکیده: 

از میان شاعران صاحب سبک معاصر، سهراب سپهری شاعری است که شعرهایی با رنگ و بو و نگرش عرفانی دارد. با توجّه به عرفانی بودن برخی از این اشعار و نیز سرآمد بودن سپهری در میان شاعران عصر خود، بررسی مقایسه­ ای میان عناصری چون عشق، غم و مرگ در اشعار سپهری و مولوی می­ تواند نشان دهد چه شباهت­ ها و تفاوتهایی در نگاه این دو شاعر وجود دارد. این سه عنصر از عناصر اصلی و مفاهیم مشترک انسانی است که نوع نگاه شاعران به این مفاهیم می­ تواند بیانگر تفاوت­ ها و تشابه­ های اندیشگانی آن­ ها باشد به خصوص که هر دو شاعر نیز گرایش و تمایلات عرفانی دارند. این پژوهش به دلیل تفاوت در حجم آثار دو شاعر کیفی است و استفاده از جدول، تنها به دلیل سامان دادن و ایجاد نظم در بررسی و تحلیل داده­ هاست. در این پژوهش، از تمام اشعار سپهری و سه دفتر اول مثنوی استفاده شده است. همچنین، برای رسیدن به این هدف از ابزار «تشبیه» استفاده شده است؛ زیرا تصاویر بلاغی و به ویژه تشبیه، نشان دهنده ی تصوّرات هنرمند از خود و هستی است و نسبت به بیان مستقیم این مزیّت را دارد که با ناخودآگاه شاعر نیز در ارتباط است. بررسی­ ها در این پژوهش نشان می­ دهد که سپهری نسبت به مولوی، از طبیعت، به عنوان مشبه­ به بیشتر استفاده کرده و عالی­ ترین پدیده­ ها و عناصر را به طبیعت و عناصر آن تشبیه کرده است. این نکته، نشان می­ دهد که خداوند و طبیعت در تصوّرات سپهری و عرفان طبیعت­ گرای او همدوش و برابرند. درحالی که مولوی در تشبیهات خود از مشبّه­ به­ های مربوط به طبیعت به گونه­ ای استفاده کرده است، که نشان می­ دهد طبیعت، بالاترین پدیده نیست و در تصوّرات او امری متعالی که فراتر از طبیعت و نیروهای آن است، وجود دارد. همچنین، این پژوهش نشان می­ دهد که نگرش مولوی و سپهری به سه بن­ مایه ی «عشق»، «غم» و «مرگ»، به هم شبیه و نزدیک است. هر دو شاعر، به غم و مرگ، نگاهی مثبت دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 275

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 146 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    53-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    219
  • دانلود: 

    77
چکیده: 

مجتبی مینوی (1282-1355) از چهره­ های شاخص فرهنگی کشور، برآیند دو پایگاه «حوزه ی کلاسیک مدرسی» و «نهاد تحقیقی و دانشگاهی» است. مطالعات گسترده ی او در تاریخ و ادب و فرهنگ و متون سبب گردید تا با عنوان منتقدی برجسته شناخته شود. یکی از حوزه­ های مطالعه و تحقیق او در متن، مربوط به «تصوّف و عرفان» است. نوشته­ های او در باب آزادی، تسامح، عبرت آموزی از تاریخ و مانند آن، بر ناظر بودن دیدگاه او در عرفان و تصوّف صحه می­ گذارد. همین شیوه ی تحقیق مینوی، نگاه انتقادی او را نیز در پی دارد و تفاوت نگرش او را با دین پژوهان و صاحب نظران حوزه ی عرفان و تصوّف – همچون هانری کربن و سید حسین نصر که به تفکّر فرا تاریخی تأکید می­ ورزند-آشکار می­ سازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 219

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 77 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    71-86
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    115
  • دانلود: 

    64
چکیده: 

در بحث از ادبیات داستانی، موجودیت و هویت شخصیت ها در بستر روایت، زمانی است که پیکربندی می یابد؛ به این معنا که به دست آوردن شناختی معتبر از یکی مستلزم شناخت دیگری نیز هست. در این پژوهش، تلاش بر این است تا از طریق شناخت استراتژیِ نوشتاری ابوتراب خسروی برای شکل دهی به زمان رواییِ داستان ها، به فهمی کیفی از هویت و موجودیت پرسوناژ ها و کنش های آنها به طور خاص و نظم موجود در روابط اجزاء به طور عام دست یابیم. این هدف با استفاده از گزیده ای از داستان های وی که در دو مجموعه ی دیوان سومنات و کتاب ویران به چاپ رسیده محقق خواهد شد. روش مورد استفاده تحلیل روایت است که به روابط علی و معلولی اجزا به دور از اتفاقات تصادفی می پردازد. در بخش تحلیل، چهار تقسیم­ بندی از حیث ارتباط زمان و موجودیت شکل گرفته است: 1-موجودیتِ زمانمند وابسته به جهان خارج، 2-موجودیت زمانمندِ یگانه در عین استحاله در نقاب، 3-سیر تکامل عینیِ وجود، در زمانِ متوقف شده، 4-موجودیت پیش و پس از خلقت در بستر نوسانات زمانی؛ و در نهایت این مقوله استنتاج شد که موجودیت اشخاص در ارتباط مستقیم با زمانمندی آنهاست که شاکله می یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 115

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 64 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حسین پناهی فردین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    87-109
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    146
  • دانلود: 

    76
چکیده: 

مسألة زن، و نقش ها و موقعیت های فردی و اجتماعی او و بایدها و نبایدهای مربوط بدان، از موضوعات و مؤلفه های مهم در ادبیات داستانیِ معاصر است و با توجه به مؤلفه هایی چون زمینه و بطن فرهنگی و اجتماعی داستان ها، موازین و مؤلفه های حاکم بر مکتب ها و جریان های داستان نویسی، و نوع نگاه و تجربه های فکری و اجتماعیِ هر نویسنده، نقش و هویت زن در داستان ها شکل های مختلفی می تواند داشته باشد، چنان که از شاخصه های مهمّ سبکی و گفتمانی در داستان نویسی است. از این روی، مطالعة سیر تحوّل نقش و هویت زن در داستان پردازی معاصر، مؤلفة درون متنیِ مهم و قابل اعتمادی برای بررسی سیر (و چگونگی) تحولِ داستان معاصر است. از این میان، مطالعة نقش زن در داستان های هوشنگ گلشیری با توجه به جایگاه مهم و اثرگذار او در داستان معاصر، از اهمیت خاصّی برخوردار است و شاخصة سبکی و فکریِ قابل اتکایی برای بررسی سیر داستان نویسی گلشیری است. در این مقاله پس از بررسی سیر تحوّل نقش زن در داستان پردازی گلشیری، برآنیم تا «سیر تحوّل نقش زن و میزان نمود فردیت زن» در داستان های گلشیری را به عنوان شاخصه ای قابل اتکا و درون متنی در بررسی و تحلیل سیر داستان پردازی گلشیری به کار بگیریم. نتایج تحقیق بیانگر تحوّل معنادار نقش و هویت زن در سیر داستان نویسی گلشیری است، چنان که مبنای قابل اتکایی برای دوره بندی داستان های اوست و از سوی دیگر، تقابل های درون ساختی و رواییِ خاصّی را نشان می دهد که به شکل معناداری برآیند تقابل های موجود در مدرنیتة ایرانی در ارتباط با نقش ها و هویت های زنان است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 146

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 76 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    111-123
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    94
  • دانلود: 

    47
چکیده: 

فرهاد کشوری یکی از داستان نویسان معاصر خوزستانی است که بستر روایی داستان هایش تلفیقی از واقعیت و خیال است. در واقع، نوعی واقع­ گرایی که گوشه ی چشمی هم به فضا و بیان سوررئال دارد. آخرین سفر زرتشت، رمانی است با فضایی تخیّلی که هدف نویسنده در قالب گفتگوهای بسیار، برجسته­ ساختن درون­ مایه ی نیکی و دانایی بوده است. این پژوهش به شیوه ی توصیفی-تحلیلی به بررسی بوم­ گرایانه ی این رمان پرداخته است. نتایج نشان می­ دهند که بوم­ گرایی در تمام ابعاد آن، وجه بارز و روشن این رمان است. درون مایه ی داستان که حول دانایی و نیکی شکل گرفته است با طبیعت و عناصر آن پیوند خورده است، مهربانی که وجه بارز اندیشه ی زرتشت است در ارتباط با طبیعت برجسته شده است، ملاک مثبت یا منفی بودن شخصیت­ های داستانی، نحوه ی تعامل آن­ ها با طبیعت است، تقابل­ ها کاملاً برخاسته از زیست محیط هستند و نقش­ ها و تصاویر نیز در تمام ارکان خانه­ ها و زیستگاه­ ها، از گل­ ها، درختان و حیوانات است که هر کدام نماد و نمودِ نکته­ ای در داستان هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 94

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 47 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

راغب محمد | راغب علی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    125-154
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    169
  • دانلود: 

    108
چکیده: 

رمان فارسی محصول ورود و بروز تجدد غربی است اما زمینه­ های شکل­ گیری آن در بستر فضای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران فراهم بوده است تا این شکل بتواند در جریان آن پذیرفته شود. عصر طولانی و پرتلاطم ناصری (حک: 1227-1275ش. ) که اجازه ی پیدایی گفتمانهای متعارض را در قالبهای ادبی رسمی و غیر رسمی گاه می­ داد و گاه نمی داد، دوره­ ای است که رابطه با غرب و به تبع آن تأثیرپذیری از آن بیش از پیش بر فرهنگ اجتماعی و ادبی ایرانیان اثر گذاشته است. سفر و مهاجرت بسیاری از ایرانیان از جمله خود شاه به اروپا و قفقاز و قلمرو دولت عثمانی مجرای اصلی ورود نگاه­ های تازه بود. قالب پژوهشی ما برای بازشناسی نخستین رمان فارسی، بر بنیاد رویکردهای جامعه­ شناختی ادبیات (دیدگاههای گئورگ لوکاچ و لوسین گلدمن) بنا شده است. بر این اساس، رمان با قهرمان مسئله­ دار تعریف می­ شود. در واقع، آنچه شکل رمانی را می­ سازد، شکل شخصیتی است که متفاوت از آثار روایی پیشینی و در تقابل با وضعیت اجتماعی تازه عرضه می­ شود. در اینجا با بررسی و تحلیل متنی هر سه جلد سیاحتنامه ی ابراهیم بیگ و مقایسه ی کوتاه آن با سایر آثار هم­ عصر خود بدین نتیجه می­ رسیم که در میان آثار آن دوره، تنها این اثر دارای قهرمان مسئله­ دار به معنای دقیق کلمه است و می­ توان آن را نخستین رمان فارسی دانست. اثری که عنوان سفرنامه (سیاحت­ نامه) دارد و با شکلهای سنتی فارسی پیوستگی­ هایی دارد؛ اما در قالب تازه ی رمان نوشته شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 169

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 108 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    155-179
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    315
  • دانلود: 

    187
چکیده: 

شخصیت داستانی در تعیین و تبیین تفاوت های داستان های کلاسیک، مدرن و پسامدرن نقش برجسته ای دارد. داستان کلاسیک قهرمان محور و دارای شخصیت هایی مقتدر و متمرکز است که داستان حول آن شخصیت ها می چرخد. در داستان مدرن با نوعی سوبژکتیویته مواجه هستیم و شخصیت، جهان را بین خود و دیگری تقسیم می کند اما در داستان پسامدرن شخصیت از مرکز به حاشیه رفته و تمایزی میان خود و دیگری قائل نیست. نقش هویت که در داستان مدرن برجسته بود در داستان پسامدرن کم­ رنگ شده و شخصیت ها دچار «من پریشی» هستند. شخصیت پسامدرن در حال سیلان، لغزندگی، هویت پریشی و گسست از قالب های ذهنی، زبانی و اجتماعی است. دلوز و گتاری دو اصطلاح «درخت» و «ریزوم» را وضع کردند و منظور از این اصطلاحات، دو نوع شیوه ی تفکر و اندیشه است. از نظر آن ها رویکرد درختی، عمودی، متمرکز و دارای سلسله مراتب از پیش مشخص است؛ اما رویکرد ریزومی افقی و کوچ­ گرایانه است و تابع هیچ اقتداری نیست. تفکر درختی نشان دهنده ی فلسفه «بودن» و رکود، امّا تفکّر ریزومی نشان دهنده ی فلسفه «شدن»، تفاوت، سیلان و ارتباط شبکه ای است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که شخصیت ها در داستان کلاسیک و مدرن – با همه ی تفاوت هایی که باهم دارند-مبتنی بر رویکرد درختی امّا در داستان پسامدرن مبتنی بر رویکرد ریزومی هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 315

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 187 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

سالاری مصطفی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    181-206
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    108
  • دانلود: 

    117
چکیده: 

وصف در آثار ادبی اهمیّت ویژه­ ای دارد چرا که یکی از ملاک­ ها و معیارهای اصلی پذیرش یا عدم پذیرش یک شعر است و هنری بودن یک شعر را می­ تواند رقم بزند. ملک الشعرای بهار، یکی از شاعران سنّت­ گرای معاصر است که در اشعار خود هم به قدما نظر داشته و هم نگاه معاصر خود را نیز به پدیده­ های اطراف خود حفظ کرده است. در این مقاله به شیوه ی توصیفی-تحلیلی و با تکیه بر مطالعات کتابخانه­ ای به بررسی و تحلیل جایگاه توصیف در اشعار بهار پرداخته شده است. این بررسی و تحلیل هم جایگاه شعری بهار را از منظر چگونگی وصف برای ما نشان می­ دهد و هم تفاوت و شباهت توصیف را در شعر بهار با قدما روشن می­ سازد. نتایج حاکی از آن است که بهار در وصف هم به قدما توجّه داشته است و هم به معاصرین. او در اشعار تقلیدی خود بیشتر توصیفات به سبک خراسانی (توصیفات بیرونی) و توصیفات به سبک آذربایجانی (توصیفات چندباره از یک پدیده) را اساس کار خود قرار داده است. این اشعار هرچند از نظر هنری، والایی و اعتبار خود را دارند؛ اما عموماً تشخّص سبکی بهار را نشان نمی­ دهند. در اشعار غیرتقلیدی بهار، وصف با دامنه­ ای فراخ­ تر (البتّه با حفظ و غلبه ی همان توصیفات بیرونی و حسی) و با کارکردهایی دیگر مطرح است. او هم به جنبه ی هنری توصیفات خود توجّه داشته و هم اهداف و کارکردهایی برای آن­ ها متصوّر بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 108

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 117 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    207-234
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    102
  • دانلود: 

    139
چکیده: 

در گذشته ایرانیان، چرخه ی هستی را زمانی دوازده­ هزارساله می­ دانسته­ اند و این دوازده هزارسال را به چهار بخش تقسیم می کردند؛ در آغاز، جهان روشنی و تیرگی از هم جدا بود تا اینکه، اهریمنان به سرزمین روشنی تاختند و آن را به تباهی کشیدند و نیکی را با بدی درآمیختند. در دوره ی پایانی، قرار است که آفرینش دوباره به سمت پالودگی و پیراستگی برود و آلودگی و بدی از دنیا رخت بربندد. باور به این چرخه ی چندهزارساله در ذهن و ضمیر ناخودآگاه ایرانیان باقی مانده و بازتاب این اعتقاد را در آثار شاعران و نویسندگان به شکل­ های مختلف می­ توان دید. از جمله ی این شاعران، احمد شاملو (1379 – 1304) و مهدی اخوان ثالث (1369-1307) هم گاهی در اشعارشان، به مناسبت­ های مختلف، اعتقاد خود را به این چرخه، نشان می­ دهند. شاملو و اخوان نیز به گذشته­ ای نیک که در آن بدی و آلودگی وجود نداشت، معتقدند و همچنین به آینده­ ای که در آن بدی وجود ندارد و همه چیز خوبی است، چشم دوخته­ اند. آنان از حال تکراری می­ نالند و در انتظار آن آینده ی همه خوبی هستند؛ در دوره ی سه هزارساله ی دوم که هنوز نیکی و بدی با هم آمیخته نشده، گذشته، نیک است. این امر، در ذهن شاعران رسوخ کرده و بر زبان آنان جاری می شود؛ دوره ی سه هزارساله ی سوم که بدی و نیکی درآمیخته­ اند و دنیا خاکستری شده، زمان و زبانِ حالِ شعرِ شاملو و اخوان است و امید به آینده ای نیک و پالوده از هرگونه بدی، سه­ هزارساله ی پایانی این چرخه ی دوازده هزارساله است که از ناخودآگاه شاعران بر زبان آنان جاری می­ شود. در این تحقیق، به شیوه ی تحلیلی توصیفی، بازتاب باورها و اعتقادات شاملو به این چرخه ی اسطوره­ ای، بررسی شده و نشان داده شده است که در برخی موارد، شاملو تحت تأثیر اساطیر بابل و اخوان تحت تأثیر اساطیر ایرانی است؛ در برخی موارد نیز هر دو تحت تأثیر فضای ذهنِ اسطوره ایِ مشرق زمین اند، و در مواردی نیز اسطوره های حاکم بر ذهن آنها جهانی است و متعلّق به هیچ قومیّت و ملّیّتی نیست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 102

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 139 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

صافی پیرلوجه حسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    235-262
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    94
  • دانلود: 

    58
چکیده: 

نویسنده همواره می­ کوشد تا نشانی خواننده ی آرمانی خود را، یا با ترسیم هرچه روشن­ تر مسیر دلالت­ جویی در متن، و یا به بیانی استعاری با خواننده ی عادی در میان بگذارد. از سوی دیگر، خواننده ی عادی نیز به پشتوانه ی بعضی قواعد نانوشته ی دلالت­ گری و دلالت­ جویی است که راهی به جایگاه خواننده ی آرمانی می­ جوید. آنچه در این راه دستگیر خواننده می­ شود، در این­ جا دلالت مازاد (بر معنای صریح) خوانده و آن را ارزش افزوده­ ای دانسته­ ایم که هر کدام از تک­ گزاره­ های روایی، با همه ی بار فلسفی یا معنای بالقوه­ ای که در جای خود دارد، عملاً در رابطه با دیگر مختصات متن به بار می­ آورد. خوانش این دلالت­ های ضمنی را اگر نمونه­ برداری و غربال­ گری مکانیکیِ متن در دستگاه­ های سخن­ سنجی تأمین می­ کرد، دیگر به بررسی نقادانه ی نقش خواننده و شناخت­ نگری در روند خوانش نیازی نمی­ افتاد. باری، هدف از مقاله ی حاضر شناخت ارزش افزوده بر معنای ساکن در مبادی خوانش بوده است. پس به­ قصد معرفت­ شناسی درباره ی خواننده ی آرمانی، شواهدی از داستان­ های نوین فارسی را در چارچوب هرمنوتیک ادبی بررسیده و پاره­ ای معلومات لازم برای دلالت جویی در متون روایی را تحت چهار رویّه (ارزش­ گذاری اخلاقی، مرجع­ گزینی کارگزار، راستی­ آزمایی رویداد، تسبیب پی­ رفت) از یکدیگر بازشناخته­ ایم. در نتیجه می­ توان دریافت خواننده از دلالت­ های فرامتنی را عمدتاً ناشی از کاربست همین چهار رویه دانست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 94

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 58 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    263-285
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    131
  • دانلود: 

    61
چکیده: 

ایران با تاریخ دیرینه ی خود، همواره حامل مفهومی از میهن بوده است. با حادث شدن نهضت مشروطیت و افزایش آگاهی مردم نسبت به حقوق خود، تلاش بر این بود تا مفهوم دولت-ملّت در ایران شکل بگیرد و هر یک از فرهیختگان جامعه در جهت نیل به این هدف، به نحوی به آگاهی بخشی پرداختند. ملک الشعراء بهار نیز، که فردی برآمده از سنّت ایران شهری بود، کوشید با آگاه کردن شاه و مردم، مفهوم دولت-ملّت را به گونه ای محقّق کند؛ امّا تحت تأثیر اندیشة ایران شهری، نتوانست به مفهوم دقیق و مدرن آن دست بیابد. برای رسیدن به خوانشی تاریخی و غیرایدئولوژیک از تاریخ یک سرزمین، لازم است روشی متناسب با داده های تاریخی همان سرزمین اتّخاذ شود. در این پژوهش کوشیده ایم با تکیه بر مطالعات کتابخانه ای و اسنادی و بهره گیری از روش تحلیل محتوا و تأکید بر «نقد تاریخ پایه ای» سیّدجواد طباطبایی، به خوانشی تاریخ پایه ای از شعر بهار در سه دورة حکومتی محمّدعلی شاهی، احمدشاهی و رضاشاهی برسیم. نزد بهار، میهن با مفهومِ شاه-شبانِ حکیم و قدرتمند رابطه ای تنگاتنگ دارد؛ شاه-شبان خوب، میهن را سرافراز خواهد کرد و اگر بد باشد، باعث ویرانی آن خواهد بود و شاه خوب، شاهی است که به حقوق مردم احترام بگذارد و نظم کشور را حفظ کند. در نهایت، این نگرش در بهترین حالت نتیجه ای ندارد جز عدل انوشیروانی یا کناره گیری کیخسروانه و فرورفتن در چرخة استبداد-هرج و مرج-استبداد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 131

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 61 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    287-312
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    97
  • دانلود: 

    115
چکیده: 

معنویت اکولوژیک به مفهوم باز شناختن حقیقت الهی در نظام طبیعت است. شاعر سبز، پس از دریافت ادراکات حسی از طبیعت، به وصف تقدس پدیده های آن با در نظر داشتن رویکرد قدسی و عرفانی در اشعار خود می پردازد. در میان عناصر و پدیده های طبیعت، "آب" یکی از پرکاربرد ترین عناصر در میان سروده های ادبی محسوب می شود. جایگاه محوری این عنصر ارزشمند، کاربرد خداباورانه اکولوژیک در اشعار طبیعت گرا/بوم گرا را به خود اختصاص می دهد. از این رو، در این مقاله سعی شده است به مقوله "آب" در اشعار سهراب سپهری و رالف والدو امرسون پرداخته شود چرا که هر دو شاعر که به عنوان شاعر سبز و طبیعت گرا شهیرند، به کَرّات به مقوله "آب" در اشعار خود توجه داشته اند. در این پژوهش تطبیقی، ضمن مددجستن از نقد بوم گرا، مجموعه اشعار هشت کتاب سپهری و مجموعه دفاتر شعری امرسون را مورد مطالعه قرار خواهیم داد و ضمن بیان مباحث نظری درباره معنویت اکولوژیک، با ذکر نمونه هایی از اشعار این دو شاعر نشان خواهیم داد که چگونه عنصر ارزشمند "آب" برای آنها واسطه خلق مفاهیم و تصاویر بوم محور در عرفان اکولوژیک شده است. علاوه بر این، توضیح خواهیم داد که چگونه سپهری با حفظ دیدگاه عرفانی-فلسفی و امرسون با دیدگاه عرفانی-تاریخی به معنویتی اکولوژیک از طریق عنصر "آب" رسیده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 97

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 115 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    313-338
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    144
  • دانلود: 

    89
چکیده: 

پژوهش حاضر که از نوع توصیفی-تحلیلی است با اتخاذ رویکرد نشانه شناسی اجتماعی و با هدف شناسایی ساختار ژانر به بررسی ترانه ­ های اجتماعی موسیقی پاپ فارسی می­ پردازد تا به این پرسش ها پاسخ داده شود که ساختار ژانر در ترانه­ های اجتماعی فارسی چیست؟ ترانه­ سرایان زن و مرد چگونه از رمزگان زبانی و منابع نشانه­ ای در بیان قصد اجتماعی خود استفاده کرده­ اند؟ و هویت فرستنده و گیرنده ی پیام در ترانه­ های اجتماعی چگونه بازنمایی شده­ است؟ به این منظور، 6 ترانه اجتماعی (از 3 ترانه­ سرای زن و 3 ترانه­ سرای مرد) به روش نمونه­ گیری تصادفی نظام­ مند انتخاب شدند. بر مبنای یافته ها مضامین پرکاربرد در ترانه های اجتماعی میهن دوستی، پیوستگی قومی و ملی، اختناق و لزوم اصلاح امور هستند. در ترانه های اجتماعی سه ساختار عمده شناسایی شده است: توصیف وضعیت اجتماعی-سیاسی غالباً با ارجاع به گفتمان اختناق و یأس؛ اقناع مخاطب با تأکید بر هویت ملی، قومی و جنسیتی؛ و پیش بینی و برنامه ریزی برای آینده با بهره­ گیری از گفتمان امید. در بخش توصیف وضعیت، هویت فرستنده ی پیام در قالب راوی، در بخش اقناع با تأکید بر هویت ملی و جنسیتی و در بخش برنامه­ ریزی برای آینده در قالب کنشگر فعال بازنمایی شده است. گیرندگان پیام نیز غالباً با تأکید بر هویت ملی، جنسیتی یا قومی مشخص شده اند. در ترانه­ سرایان زن، هویت زنانه و نقش کنشگری زنان به نحوی عامدانه برجسته شده است. بررسی رمزگان نشان می دهد تنوع نشانه ها در نظام های گذرایی و وجه در مردان بیشتر از زنان بوده است؛ با این حال، از منظر جهت، مردان تنها از بندهای معلوم در ترانه های خود استفاده کرده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 144

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 89 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    339-362
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    143
  • دانلود: 

    142
چکیده: 

هویت ­ یکی از مؤلفه­ های حیات و محصول تلاش انسان برای معنی بخشی به زندگی است. شناخت هویت اجتماعی یک جامعه با مطالعة آثار هنری آن میسر می­ شود. رمان، به منزلة یک فرم هنری مدرن بر اساس نظریة بازتاب، برگردانی از زندگی اجتماعی است که در دوران معاصر، زنان در آن سهم انکارناپذیری داشته­ اند. به همین سبب با استفاده از رویکردهای مدرن جامعه­ شناسی می­ توان به بررسی متون ادبی پرداخت و به این ترتیب به شناخت هویت­ بخشی از جامعه دست یافت. در این پژوهش، با بررسی هویت و زیست روزمرة قهرمانان زن داستان­ ها در بستر حوادث و ماجراهای داستانی، سعی کرده­ ایم تا به تصویری از هویت اجتماعی زنان در آثار نویسندگان زن دهة­ هفتاد شمسی ایران در دو نوع رمان­ های عامه­ پسند: (بامداد خمار و دالان بهشت) و رمان­ های نخبه­ پسند­ ­ : (کولی کنار آتش، جزیرة سرگردانی و ساربان سرگردان) دست یابیم. بررسی­ ها نشان می­ دهد که در رمان­ های نخبه­ گرا­ ، هویت زنان، دغدغة اصلی نویسندگان است و به طور مشخّص در هویت­ یابی زنان نوشته شده­ اند؛ اما در داستان­ های عامه­ پسند، زنان داستان­ ها از فردیت و استقلال هویتی برخوردار نیستند و خود­ اندیشی و جست­ و­ جوی هویت، موضوع محوری آن­ ها نیست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 143

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 142 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    9
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    363-385
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    119
  • دانلود: 

    113
چکیده: 

شمار بسیاری از رمان­ های فارسی معاصر، با مفاهیم اجتماعی و سیاسی جامعه پیوند یافته و دغدغه­ های مردمی و خویشکاری ادبی خالقان اثر را در سطوح روساخت و ژرف ساخت بازنمایی کرده­ اند. محمود دولت­ آبادی در دفتر اوّل رمان روزگار سپری­ شده ی مردم سالخورده (اقلیم باد) از ابزارهای ادبی برای پرداختن به مسایل اجتماعی و سیاسی استفاده کرده و گفتمان «قدرت» را به چالش کشیده است. خوانش اقلیم باد بر پایة تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف، در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین، نشان می­ دهد که نظام ارتباطی شخصیت­ ها بر اساس سلسله­ مراتب قدرت در نهاد خانواده و جامعه شکل گرفته است و شکاف طبقاتی میان دو سویه ی قدرت (کنش­ گر، ستم­ پذیر) وجود دارد. باورهای فمینیستی، مبانی رئالیسم انتقادی-اجتماعی و ناتورالیسم بر گفتمان قدرت در لایه­ های جنسیتی، خانوادگی و اجتماعی مؤثر است و نظام گفتمان غالبِ ارباب-رعیتی، فرهنگ مردسالار، فقر و بدبختی که زاییده ی هژمونی قدرت هستند، در این رمان وجود دارد. پرسش اساسی این تحقیق که اطلاعات آن به روش کتابخانه­ ای گردآوری و تحلیل داده­ ها به روش کیفی انجام شده، این است که درخوانش دفتر اقلیم باد از رمان­ روزگار سپری­ شده ی مردم سالخورده، بر اساس تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف، در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین، چه تحلیل و دریافتی می­ توان از مناسبات قدرت در لایه­ های زیرین به دست داد و در این رمان، سلسله­ مراتب قدرت در نهاد خانواده و جامعه چگونه شکل گرفته است وبرگفتمان­ رایج سیاسی، فرهنگی و اجتماعی چه تأثیراتی دارد؟

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 119

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 113 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button