Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    7-20
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3255
  • دانلود: 

    1169
چکیده: 

پژوهش حاضر به بررسی رابطه بین افسردگی و نگرش به سوء مصرف مواد مخدر در دانش آموزان دوره متوسطه شهر رشت می پردازد. به همین علت تعداد 201 نفر از دانش آموزان دختر و پسر پایه های اول الی سوم به صورت روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. روش تحقیق هبستگی بوده و ابزار اندازه گیری پرسشنامه افسردگی بک و پرسشنامه محقق ساخته و سوء مصرف مواد مخدر می باشد. هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین افسردگی و نگرش به سوء مصرف مواد مخدر با توجه به متغیر جنسیت و پایه های تحصیلی بوده است. یافته های این پژوهش با توجه بر آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t استودنت و تحلیل واریانس دو راهه) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بدون در نظر گرفتن پایه تحصیلی، نمرات افسردگی و نگرش نسبت به اعتیاد در دختران و پسران با هم متفاوت می باشد. به عبارت دیگر پسران نسبت به دختران نگرش مثبت و معناداری نسبت به اعتیاد دارند. همچنین بین افسردگی بالا و نگرش مثبت به اعتیاد رابطه مثبت و معناداری وجود دارد یعنی هر چقدر افسردگی بیشتر شود، نگرش نسبت به اعتیاد مثبت تر است (r=0.38). به علاوه رابطه همزمان دو متغیر پیش بین جنسیت و پایه تحصیلی با افسردگی به عنوان متغیر وابسته مثبت و معنی دار بوده است؛ یعنی جنسیت مذکر همراه با افزایش پایه تحصیلی از اول به سوم باعث کاهش میزان و بروز افسردگی می شود و بالعکس جنسیت زن همراه با پایین بودن پایه تحصیلی باعث افزایش میزان و بروز افسردگی می گردد. نتایج بیانگر آن بود که رابطه همزمان دو متغیر پیش بین جنسیت و پایه تحصیلی با نگرش مثبت به اعتیاد به عنوان متغیر وابسته مثبت و معنی دار است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3255

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1169 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    21-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    988
  • دانلود: 

    828
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف مقایسه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مرزی و عادی انجام پذیرفت. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع مقایسه ای است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر و پسر مرزی و عادی پایه اول ابتدایی شهر ساری تشکیل داده اند که با بهره گیری از جدول کرجسی و مورگان، 175 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای است. ابزار گردآوری اطلاعات اسنادی و کتابخانه ای بوده و داده های پژوهش با استفاده از روش های آمار- توصیفی و استنباطی، آزمون t و آزمون لون مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفته است. یافته های پژوهشی بیانگر آن است که تفاوت معناداری بین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مرزی و عادی وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 988

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 828 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    29-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4118
  • دانلود: 

    1870
چکیده: 

در پژوهش حاضر به منظور شناسایی مولفه های مهارت ارتباطی مدیران و رابطه آنها با رضایت شغلی کارکنان، تعداد 96 نفر از کارکنان به صورت تصادفی انتخاب و به پرسشنامه های مربوط پاسخ دادند. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از روش های مختلف آماری مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان دهنده تفاوت معنادار بین وضعیت موجود و مطلوب مهارت ارتباطی مدیران بود. این بدان معناست که مدیران سازمان تا دستیابی وضعیت مطلوب مهارت ارتباطی فاصله زیادی دارند. این نتایج نشان دهنده علت بسیاری از مشکلاتی است که در برقراری ارتباط مناسب بین مدیران و کارکنان، در سازمان های مختلف قابل مشاهده است. به علاوه، نتایج پژوهش نشان داد بین شاخص های مهارت ارتباطی مدیران و رضایت شغلی کارکنان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. در اکثر منابع مربوط به حوزه بحث رفتار سازمانی، رضایت شغلی به عنوان یکی از ستاده های فرایند مدیریت رفتار سازمانی مطرح شده و با توجه به نتایج بدست آمده در این تحقیق، جهت دستیابی به سطحی مطلوب از رضایت شغلی، بهبود وضعیت مهارت ارتباطی مدیران باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4118

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1870 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

سعیدی پرویز

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    49-59
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3248
  • دانلود: 

    1800
چکیده: 

هدف اصلی از انجام این تحقیق، شناسایی فرهنگ سازمانی با استفاده از مدل کویین و گارت در دانشگاه آزاد اسلامی علی آباد کتول است. روش تحقیق حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، پیمایشی است. اطلاعات مورد نیاز این پژوهش به دو طریق کتابخانه ای و پرسشنامه جمع آوری گردید. جامعه آماری پرسشنامه کلیه کارکنان حوزه های اداری مالی، پژوهشی، آموزشی، دانشجویی و عمرانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول بوده که تعداد آنان 133 نفر می باشد. تعداد 116 پرسشنامه مورد استفاده واقع شد. بر اساس نتایج پژوهش حاضر نوع فرهنگ سازمانی بر اساس نظریه کویین (Quinn) و گارت (Gareth) فرهنگ سلسله مراتبی تشخیص داده شده و کلیه فرضیه های پژوهش در سطح 95% اطمینان مورد تایید قرار گرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3248

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1800 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    60-71
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3726
  • دانلود: 

    3748
چکیده: 

پژوهش حاضر درصدد ارایه یک مدل نظری جهت استقرار مدیریت کلاس درس سالم در مدارس است. پس از بررسی سوابق تحقیقات انجام شده و تئوری های مربوط، 75 مولفه شناسایی و در قالب یک پرسشنامه در مقیاس فاصله ای تنظیم شد. ضریب پایایی پرسشنامه در همه ابعاد به روش آلفای کرونباخ بالای 90 درصد بوده است. نمونه آماری پژوهش 150 نفر از دبیران مدارس راهنمایی دولتی شهر رشت است که به روش تصادفی طبقه ای نسبی انتخابی شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از فرایند مفهوم سازی، آمار تحلیل عاملی و روش تحلیل مسیر و رگرسیون استفاده گردید. نتایج تحلیل عاملی نشان می دهند، کلاس درس سالم با 144 مولفه اساسی در پنج عامل قابل مدلسازی است که عبارتند از: بعد ارتباط (واضح و درهم ریخته) بعد انگیزش (مثبت و منفی)، بعد سبک رهبری معلم (سالم و آسانگیر)، بعد انضباط (معقول، انعطاف پذیر، اعمال واضح قانون و قابل اجرا) و بعد رشد دانش آموز (اجتماعی، معنوی، عقلانی و هیجانی). همچنین مطابق آماره رگرسیون، مدیریت کلاس درس سالم با سبک رهبری معلم 0.258، با رشد دانش آموز 0.170، با انگیزش 0.440، با انضباط 0.783 و با ارتباط 1.596 دارای همبستگی می باشد. آماره تحلیل مسیر نیز در قالب یک مدل نشان داد که هر یک از پنج عامل تا چه حد توان پیش بینی مدیریت کلاس درس سالم را دارا می باشند. همچنین به عنوان نتایج فرعی پژوهش همبستگی بین هر پنج عامل شناسایی شده با یکدیگر نیز محاسبه گردید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3726

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3748 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    72-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3533
  • دانلود: 

    1545
چکیده: 

هدف از انجام پژوهش حاضر هدایت دانشجویان به کتاب های غیر درسی جهت ارتقای سطح دانش و معلومات آنان است؛ این مسیر می تواند از طریق برنامه ریزی دانشگاه، تسهیل یابد. تحقیق حاضر با توجه به ماهیت آن توصیفی بوده و با عنایت به اهداف تحقیق از نوع کاربردی می باشد. جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش کلیه دانشجویان دختر و پسر رشته علوم انسانی دانشگاه های آزاد منطقه 8 در سال تحصیلی 85-84 بالغ بر 90 هزار نفر بودند و نمونه آماری پژوهش شامل 540 نفر از دانشجویان مورد نظر بود که به روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار سنجش، پرسشنامه محقق ساخته ای مشتمل بر 26 سوال بر مبنای طیف لیکرت و سه سوال به صورت باز پاسخ بود. یافته های پژوهش پس از تحلیل آماری با استفاده از روش خی دو، نشان داد که عوامل زیر می تواند نقش موثری در هدایت دانشجویان به سمت مطالعه کتب ها یا غیر درسی داشته باشد: نقش روش تدریس استادان، برگزاری مسابقات کتابخوانی، برگزاری نمایشگاه کتاب، بررسی شیوه های ارایه خدمات کتابخانه ای.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3533

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1545 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    83-94
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    6246
  • دانلود: 

    6240
چکیده: 

هدف اصلی در پژوهش حاضر بررسی رابطه بین تاب آوری به عنوان شاخه ای از روان شناسی مثبت گرا و رضایت از زندگی بود که به روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان بهداری شهرستان سراب تشکیل می دادند. نمونه آماری پژوهش شامل 160 نفر (68 زن و 92 مرد) بودند. نمونه های مورد نظر به روش تصادفی ساده از هر دو جنس انتخاب شدند و در این پژوهش مقیاس تاب آوری کانر و دیوید سون (2003) و رضایت از زندگی داینر و همکاران (1985) اجرا شد. از داده های حاصله نتایج ذیل به دست آمده است: بین تاب آوری و رضایت از زندگی رابطه مثبت وجود دارد. بین مردان و زنان از نظر رضایت از زندگی تفاوت وجود دارد. بین زنان و مردان از نظر تاب آوری تفاوتی وجود ندارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 6246

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 6240 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1389
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    95-107
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2706
  • دانلود: 

    1514
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف شناسایی اثرات الگوی تدریس بدیعه پردازی بر پرورش خلاقیت دانش آموزان در درس انشاء و مقایسه با الگوی تدریس سنتی انجام گرفته است. روش تحقیق از نوع شبه تجربی است. جامعه تحقیق کل دانش آموزان دختر و پسر پایه دوم راهنمایی مدارس دولتی دوره راهنمایی تحصیلی شیراز در سال تحصیلی 83-82 به تعداد 25200 نفر بودند. می باشد که در 900 کلاس پایه دوم راهنمایی به تحصیل مشغول اند. نمونه آماری شامل 100 دانش آموز پایه دوم راهنمایی می باشد. نمونه تحقیق با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شده است. ابزار پژوهش عبارت از آزمون سنجش خلاقیت تورنس (فرم ب)، راهنمای استفاده از الگوی تدریس بدیعه پردازی، فرم جمع آوری اطلاعات برای همتا کردن گروه ها می باشد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t برای گروه های مستقل استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که: به کارگیری الگوی تدریس بدیعه پردازی موجب رشد و گسترش خلاقیت دانش آموزان می شود. همچنین به کارگیری این الگو باعث رشد قابلیت سیالی، انعطاف پذیری، اصالت و بسط تفکر دانش آموزان می گردد. در مقایسه میانگین نمرات دانش آموزان دختر و پسری که با الگوی تدریس بدیعه پردازی آموزش دیده اند (گروه آزمایش) در آزمون خلاقیت این نتیجه بدست آمد که بین میانگین نمرات دانش آموزان دختر و پسر در خلاقیت و عناصر اصالت و بسط تفاوت معناداری وجود دارد. بدین معنی که میانگین نمرات دانش آموزن دختر در خلاقیت و عناصر اصالت و بسط بیشتر از میانگین دانش آموزان پسر در همین عوامل می باشد. اما در عناصر انعطاف پذیری و سیالی بین میانگین نمرات دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معناداری مشاهده نگردید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2706

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1514 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button