Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    38
  • صفحات: 

    47-86
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    514
  • دانلود: 

    146
چکیده: 

چکیده فارسی: در فراز «وَ مَثَلُهُمْ فی الْ انجِیلِ کزَرْ عٍ أَخْ رَجَ شَطأَهُ فازَرَهُ فَاسْ تَغْ لَظَ فَاسْ تَوَی عَلی سُوقِهِ» آیه 29 سوره الفتح همراهان پیامبر| به گیاه بالنده تمثیل شده اند. مطابق ادعای فراز مذکور باید فقراتی مشتمل بر تمثیل مشارالیه آیه در انجیل وارد شده باشد. پیجویی برای دستیابی به چنین فقراتی در اناجیل، در تاریخ تفسیر توسط انگشت شماری از مفسران عمدتاً معاصر انجام و به اشارات اجمالی منتج شده است. تتبع گسترده و مستقیم تمثیل مذکور نشان داد علی رغم مسئله تحریف، فقراتی در اناجیل فعلی موجودند که می توانند در غایت انطباق مشارالیه تمثیل قرآنی قلمداد شوند. این فقرات به گونه ای اعجاب آور در سه انجیل لوقا، متی، مرقس با اختلافات جزئی حفظ و تکرار شده اند! بررسی تفسیری و تطبیقی تمثیل قرآنی با فقرات قابل قبول از اناجیل، کاشف از وجود اشتراکات و افتراقاتی است. توجه به بعد فردی سیر و حرکت دیندار، اصل تشبیه رشد معنوی انسان به رویش گیاه بالنده، نائل شدن از قلت و ضعف به قدرت و استحکام از موارد مشترکند. تصریح نام مبارک «محمد»| و همراهانش (قرآن)، توجه به بعد اجتماعی دین (قرآن)، بحث ملکوت و پادشاهی الهی (انجیل) و اشتمال تمثیل بر غیردینداران (انجیل) از مفترقاتند. چکیده عربی: فی المقطع «. . . ومَثَلُهُمْ فى ِ الانجِیلِ کَزَرْ عٍ أَخْ رَجَ شَطأَهُ فازَرَهُ فَاسْ تَغْ لَظَ فَاسْ تَوَى عَلى َ سُوقِه. . . » من الآیة 29 من سورة الفتح، شُبّه صحابة النبی| بالزرع أو النبات النامی. ووفقاً لما جاء فی هذا المقطع، لا بدّ أن تکون هناک فی الفقرات التی جاء فیها هذا التمثیل، ما یشابهها فی الإنجیل. وقد قام عدد من المفسرین طیلة تاریخ التفسیر، وخاصة من المعاصرین باستقصاء من أجل العثور على مثل هذه الفقرات فی الأناجیل، وتوصلوا من خلال ذلک الى اشارات اجمالیة فی هذا الخصوص. أظهر التتبع الواسع والمباشر للتمثیل المذکور أنه على الرغم من حالة التحریف، هنالک فقرات فی الأناجیل الحالیة یمکن أن تکون فی غایة التطابق مع التمثیل القرآنی الآنف ذکره. لقد تکررت هذه الفقرات على نحو مثیر للإعجاب والدهشة فی ثلاثة أناجیل وهی: لوقا، ومتی، ومرقس مع اختلافات ضئیلة! یکشف البحث التفسیری والمقارن للتشبیه القرآنی مع فقرات مقبول من الأناجیلعن وجود أوجه شبه واختلاف فی ما بینها. الترکیز على الجانب الفردی من سیر وحرکة المتدین، یمثل أساس التشبیه للرقی المعنوی للإنسان بنمو النبات الصاعد، والاتصاف بالقلة والضعف بالقوة والصلابة من احالات المشترکة بین هذه الخصائص. التصریح بالاسم المبارک للنبی «محمد»| ومن معه (القرآن)، والاهتمام بالجانب الاجتماعی للدین (القرآن)، وبحث الملکوت والملوکیة الالهیة (إنجیل) وشمول التمثیل لغیر المتدینین (الإنجیل) من أوجه الاختلاف بین التشبیهین.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 514

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 146 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ایروانی جواد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    38
  • صفحات: 

    7-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    570
  • دانلود: 

    495
چکیده: 

چکیده فارسی: مفسران پیرامون عبارت «لَوْ کنْ تُمْ فی بُیُوتِکمْ لَبَرَزَ الَّذینَ کتِبَ عَلَیْ هِمُ الْ قَتْ لُ إِلی مَضاجِعِهِمْ » دیدگاه های گوناگونی ارائه داده اند. نظر مشهور آن است که بر أساس این آیه، کسانی که در میدان جنگ به قتل می رسند به أجل محتوم خود می میرند. در اینجا این پرسش ایجاد می شود که آیا کشته شدن در جنگ، سرنوشتی غیرقابل پیش گیری برای مقتول است؟ آیا دوری از مواضع خطر در تأخیر أجل نقش دارد؟ یافته های تحقیق در پاسخ به پرسش های مذکور نشان می دهد مفاد آیات 2 أنعام و 39 رعد و روایات ذیل آن مبنی بر تقسیم أجل به محتوم و معلّق، کلید حل مسائل مرتبط با آیه مورد بحث است و بر أساس آن، قتل، لزوماً از نوع أجل محتوم نیست، بلکه در معمول موارد از نوع أجل معلّق است. بنابراین، دوری از میدان جنگ و دیگر مواضع خطر، می تواند در تأخیر أجل مؤثر باشد. با این حال، هر دو نوع أجل، «مقدر» الهی است و بر هر دو «کُتِبَ عَلَیْ هِمُ الْ قَتْ ل» صدق می کند. فرض «محتوم» بودن أجل در همه قتل ها، عناصری همچون ارزشمندی ایثار جان در راه خدا، نهی از القای خود در هلاکت، تشریع قصاص و فواید آن، و توصیه به احتیاط را به چالش می کشد و با گستره ای از آموزه های قرآنی ناسازگار می نماید. سایر آیات مرتبط نیز در چارچوب این تحلیل قابل تفسیر است. چکیده عربی: طرح المفسرون آراء شتّى فی بیان معنى عبارة «لَوْ کُنْ تُمْ فی بُیُوتِکُمْ لَبَرَزَ الَّذینَ کُتِبَ عَلَیْ هِمُ الْ قَتْ لُ إِلى مَضاجِعِهِمْ ». الرأی المشهور هو أنه على أساس هذه الآیة، ان الذین یتوجهون الى ساحات الحرب ویُقتلون فیها، یموتون بأجلهم المحتوم. وهنا یتبادر الى الأذهان سؤال وهو هل القتل فی الحرب مصیر حتمی لا یمکن للمقتول اجتنابه؟ وألیس للإبتعاد عن مواضع الخطر تأثیر فی تأخیر الأجل؟ یُستدل من المعطیات التی توصل الیها البحث فی ما یخص الاجابة عن الأسئلة المُثارة آنفاً، أن مفاد الآیة الثانیة من سورة الأنعام والآیة 39 من سورة الرعد، وما جاء بخصوصها من أحادیث وروایات مبنیة على تقسیم الأجل الى محتوم ومعلّق، یُمثّل المفتاح لحلّ القضایا المتعلقة بالآیة المطروحة على بساط البحث، ویتبیّن على أساسها أن القتل لیس بالضرورة من نوع الأجل المحتوم، بل الحالات العادیة فیه من نوع الأجل المعلّق. وعلى هذا الأساس فإن الابتعاد عن ساحات الحرب وغیرها من مواضع الخطر الاخرى ، یمکن أن یکون لها تأثیرها فی تأخیر الأجل. ومع ذلک فإن کلا نوعی الأجل «تقدیر» الهی، وینطبق علیهما مصداق «کُتِبَ عَلَیْ هِمُ الْ قَتْ ل». إن افتراض حتمیة الأجل فی جمیع حالات القتل، تثیر معضلة أمام عناصر مثل فضیلة ااتضحیة بالنفس فی سبیل الله، والنهی عن القاء النفس فی التهلکة، وتشریع القصاص وفوائده، والتوصیة بالحیطة والحذر، وتتعارض مع طیف واسع من التعالیم القرآنیة. کما أن سائر الآیات المتعلقة بهذا الموضوع یمکن فهمها وتفسیرها فی ضوء هذا الطرح.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 570

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 495 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مرادی محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    38
  • صفحات: 

    27-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    916
  • دانلود: 

    473
چکیده: 

چکیده فارسی: قرآن کریم در آیه 29 حج، به حاجیان چنین دستور داده است: «ثُمَّ لْ یَقْ ضُوا تَفَثَهُمْ وَ لْ یُوفُوا نُذُورَهُمْ وَ لْ یَطَّوَّفُوا بِالْ بَیْ تِ الْ عَتیق». در چیستی معنای «قضای تفث» نظرهای مختلفی از سوی مفسران إرائه شده است. این مقاله بر آن است تا به روش توصیفی تحلیلی معنای «قضای تفث» را در آیه مزبور بررسی و تحلیل نماید و مشخص سازد که دیدگاه مفسران و واژه شناسان تا چه میزان مبتنی بر معناکاوی دقیق در واژه «تفث» است و با بررسی روایات تفسیری و تأویلی، منظور تفسیر آیه و تأویل آن و تأویل های نقل شده در روایات را مبنی بر «قضای تفث» به معنای گرفتن ناخن، چیدن موی و. . . و نیز دیدار إمام در حج، را تبیین کند. بررسی ها نشان از آن دارد که معنا نمودن قضای تفث به إزاله آلودگی دقیق نیست و معنای باطنی دیدار إمام، مبتنی بر گونه ای از تأویل است. چکیده عربی: فی الآیة 29 من سورة الحج، یأمر القرآن الکریم الحجّاج بما یلی: «ثُمَّ لْ یَقْ ضُوا تَفَثَهُمْ ولْ یُوفُوا نُذُورَهُمْ ولْ یَطَّوَّفُوا بِالْ بَیْ تِ الْ عَتیق». وقد طرح المفسرون آراء مختلفة فی معنى «قضاء التفث». یعتمد هذا البحث الاسلوب الوصفی والتحلیلی لبیان معنى «قضاء التفث» فی الآیة السابقة ویکشف الى أی مدى ً یتطابق رأی المفسرین وعلماء اللغة مع المعنى الدقیق لکلمة التفث. کما یأتی من خلال تقصی الروایات التفسیریة والتأویلیة، الى استجلاء المراد من تفسیر الآیة وتأویلها والتأویلات المنقولة فی الروایات الدالة على أن «قضاء التفث» یعنی قصّ الأظافر، وتقصیر الشعر، وما شابه ذلک. وکذلک لقاء الامام فی الحج. یتضح من خلال تقصی معنى قضاء التفث أن حمله على معنى ازالة الخبث والقذارة لا یتصف بالدقة، کما أن حمله على المعنى الباطنی للقاء الامام، مبنی على نوع من التأویل.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 916

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 473 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

COMMENTARY STUDIES

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2019
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    38
  • صفحات: 

    47-68
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    183
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

In the passage ". . . Such is their likeness in the Torah and their likeness in the Gospel like as sown corn that sendeth forth its shoot and strengtheneth it and riseth firm upon its stalk. . . " in verse 29 of Surah Fath the Prophet`s companions have been likened to growing plants. According to the above statement, there must be passages containing the parable of the verse in Gospel. The search for such a parable in the four versions of the Gospel makes it clear that in the history of commentary, a small number of contemporary commentators have paid attention to the subject. As discussed in detail in the study, despite the problem of distortion, there are cases in the present versions of the Gospel that can be clearly considered as the corresponding for the Qur'anic likeness. These cases have been miraculously preserved and repeated in the three Gospels of Luke, Matthew, and Mark with minor differences! Interpretative and comparative study of the Qur'anic likeness with the acceptable parallels in the four versions of the Gospel reveals commonalities and differences. Paying attention to individual dimension of religious people`s movement, the principle of resembling human spiritual growth to the growth of the plant and attaining strength and solidity may be taken as the cases of commonalities. Mentioning the name of the Prophet and his companions clearly Muhammad and his companions (Quran), attention to the social dimension of religion (Quran), discussion of the Divine kingdom (Gospel) and the extension of the likening to non-religious peoples (Gospel) may be taken as differences.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 183

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    38
  • صفحات: 

    69-88
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    539
  • دانلود: 

    530
چکیده: 

چکیده فارسی: تعارض اجتماعی هرگونه رفتار، تفکر و احساس خصمانه آگاهانه است که در سطوح مختلف روابط اجتماعی رخ می دهد. این معضل اجتماعی، عواقب و خسارات فردی و اجتماعی فراوان و گاه جبران ناپذیری را به دنبال دارد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی جایگاه و نقش أصل قرآنی «قول حسن» در مدیریت تعارض های اجتماعی است. در این تحقیق با روش تحلیلی توصیفی، به بررسی فقره «قُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْ نًا» از آیه 83 بقره از دیدگاه مفسران پرداخته شده است. سپس جایگاه أصل «قول حسن» در تنظیم روابط اجتماعی و مدیریت تعارض ها بررسی گردیده است. أصل «قول حسن» یکی از رهنمون های جامع قرآن در ارتباط با تنظیم شکل روابط افراد اجتماع با یکدیگر است. میان مفسران اختلاف هایی در خصوص قلمرو سه واژه «قولوا»، «الناس» و «حسنا» وجود دارد. نظریه مختار آن است که این سه واژه مطلق بوده و به وسیله آیه یا روایتی نسخ نشده اند. بر أساس این دیدگاه و همچنین مطابق تفسیر مفسران از این آیه، «قول حسن» معنایی بسیار گسترده به لحاظ خطاب، مخاطب و أبعاد دارد و بسیاری از آموزه های دینی را در خود جای می دهد؛ لذا نقش به سزایی در تنظیم روابط اجتماعی و مدیریت تعارض ها خواهد داشت. البته این أصل در موارد مختلف مصادیق گوناگونی خواهد یافت. چکیده عربی: التعارض الاجتماعی هو عبارة عن أی نوع من أنواع السلوک والتفکیر والشعور العدائی الذی یحصل عن وعی على مستویات مختلفة العلاقات الاجتماعیة. هذه المعضلة الاجتماعیة تتمخض عنها عواقب وأضرار وخسائرات فردیة واجتماعیة کثیرة، وقد لا تعوّض فی بعض الحالات. الهدف من هذا البحث، النظر فی مدى دور وأهمیة المبدأ القرآنی «القول الحَسِن» فی ادارة التعارضات الاجتماعیة. تناول هذا البحث تسلیط الضوء بطریقة تحلیلیة ووصفیة على فقرة «قُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْ نًا» من الآیة 83 من سورة البقرة فی رأی المفسرین، ثم بیّن أهمیة مبدأ «القول الحَسِن» فی تنظیم العلاقات الاجتماعیة وادارة ما یتخللها من الاختلافات والتعارضات. مبدأ «القول الحَسِن» من التوجیهات القرآنیة الشاملة التی تُعنى بتنظیم شکل العلاقة بین أفراد المجتمع. هنالک اختلافات بین آراء المفسرین فی ما یخصّ مجالات الکلمات الثلاثة: «قولوا»، و«الناس»، و«حُسناً». والرأی المختار هو أن هذه الکلمات الثلاثة مطلقة، ولم تُنسخ بآیة أو روایة. على أساس هذا الرأی وکذلک وفقاً لتفسیر المفسرین لهذه الآیة فإن عبارة «القول الحَسِن» ذات معنى واسع جداً، من حیث الخطاب، والمتلقی ومختلف الابعاد والجوانب الاخرى ، وتشمل الکثیر من اتعالیم الدینیة؛ وهذا یعنی أنها ذات دور حیوی فی تنظیم العلاقات الاجتماعیة وادارة التعارضات. ومن الطبیعی أن لهذا المبدأ مصادیق مختلفة حسب الحالات والمواقف.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 539

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 530 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    38
  • صفحات: 

    89-108
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1197
  • دانلود: 

    160
چکیده: 

چکیده فارسی: برخی مفسران معاصر تعبیر «بِغَیْ رِ عَمَدٍ تَرَوْ نَها» در آیات 2 سوره رعد و 10 سوره لقمان را إشاره قرآن به گرانش و نقش آن در پیدایش بنای رفیع آسمان دانسته اند. گویا در این آیات گرانش به ستون هایی نامرئی تشبیه شده است؛ از آنجا که تشبیه گرانش به ستون از لحاظ علمی تشبیه درستی نیست، در این مقاله ضمن نقد و بررسی دیدگاه های تفسیری روشن می شود که آیه با کاربست واژه جمع «عَمَد» به صورت إستعاری بر رفعت و خلقت آسمان ها به سبب دخالت علل و اسبابی نامرئی دلالت دارد که جایگزین ستون در بناهای ساخت بشر است. گویا آیه یادشده به نیروهای بنیادین إشاره دارد که بنا بر آخرین دستاوردهای علم فیزیک نقشی أساسی در پیدایش جهان داشته اند. از طرفی مفهوم «سماوات» در قرآن و تعابیر متفاوت دو آیه مذکور، با به کارگیری أفعال «رفع» و «خلق» نیز حاوی إشاراتی است که با تفسیر علمی پیدایش جهان هماهنگ است. چکیده عربی: یرى قسم من المفسرین المعاصرین أن عبارة: «بِغَیْ رِ عَمَدٍ تَرَوْ نَها» التی جاءت فی الآیة الثانیة من سورة الرعد، والآیة العاشرة من سورة لقمان، اشارة قرآنیة الى الجاذبیة ودورها فی نشأة البناء الرفیع للسماوات. وکأن ما جاء فی هذه الآیات یشبّه الجاذبیة بأعمدة خفیة؛ نظراً الى أن تشبیه الجاذبیة بالعمود غیر صحیح من الناحیة العلمیة، یتناول هذا البحث دراسة ونقد ما جاء فی هذا المجال من آراء تفسیریة، إذ أن الآیة استعملت صیغة الجمع «عَمَد» على نحو الاستعارة للتعبیر عن رفع وخلق السماوات بسبب تدخل علل واسباب خفیة وغیر مرئیة للدلالة على بدیل للأعمدة التی یوجدها الإنسان لرفع الأبنیة التی یشیدها. وکأن الآیة تشیر هنا الى قوى أساسیة اکتشفت آخر معطیات علم الفیزیاء عن دورها فی نشوء العالم. ومن جانب آخر فإن مفهوم «السماوات» فی القرآن، والتعابیر المتفاوتة التی جاءت فی الآیتین المذکورتین، استخدمت أفعال «الرفع» و«الخلق» أیضاً، وهو ما ینطوی بطبیعة الحال على اشارات تتسق مع التفسیر العلمی لنشأة العالم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1197

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 160 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

جعفری اباذر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    38
  • صفحات: 

    107-126
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    728
  • دانلود: 

    270
چکیده: 

چکیده فارسی: قرآن کریم در راستای هدایت انسان در مسیر تعالی و رشد، از پرداختن به مباحث مرتبط با این موضوع فروگذار نکرده است. در این میان برخی شبهه کنندگان، پاره ای از مباحث قرآنی را غیر ضروری و بی تأثیر در هدایت انسان می دانند. به گمان آنها طرح این مباحث در قرآن، نشانه برساختگی و غیرالهی بودن قرآن است. آیات مربوط به إزدواج پیامبراکرم| و ذکر همسران ایشان در قرآن ازجمله این موارد است. از نظر این أفراد، ذکر همسران پیامبر| در قرآن، معلول و بر أساس علاقه مفرط پیامبر| نسبت به آنان تحلیل شده و پیرو این تحلیل، برساختگی قرآن ازسوی پیامبر| و تأثیر هواوهوس ایشان در آیات قرآن، استنتاج گردیده است. این ادعا در حالی است که هیچ ذکر مستقیم و نامی از هیچ یک از همسران پیامبر| در قرآن نیامده است و همه آیاتی که ادعاشده به زندگی خصوصی حضرت می پردازد، در مقام بیان معارفی عمومی برای هدایت بشر، بیان احکام عمومی همسران و بایسته هایی از زندگی مشترک زناشویی، ذکر حقوق و احکام خاص پیامبر| و همسران ایشان و تبیین الگوی جامع از شخصیت نبوی در عرصه های مختلف زندگی بشری ازجمله زندگی خانوادگی است. با نادرست بودن ادعای خصوصی بودن آیات مربوط به همسران پیامبر| ادعای مبتنی بر آن در برساخته بودن قرآن کریم نیز ابطال می گردد. چکیده عربی: لم یترک القرآن الکریم صغیرة ولا کبیرة ذات تأثیر فی هدایة الانسان على طریق الرقی والسمو إلا وذکرها. فی هذا السیاق ذهب بعض مثیری الشبهات، الى القول بعدم جدوى وتأثیر بعض المباحث القرآنیة فی هدایة الإنسان. وحسب زعمهم أن طرح هذه المباحث فی القرآن، دلیل على زیفه وعلى عدم نزوله من الله. ومن هذه الموارد طرحه للآیات المتعلقة بزواج النبی الکریم| وذکر نسائه. یرى هؤلاء الأفراد أن ذکر نساء النبی| فی القرآن، معلول ویأتی انطلاقاً من محبة النبی| المفرطة لهن. وفی ضوء هذا التحلیل، یستنتج أن القرآن موضوع من قِبَل النبی، وقد انعکس ذلک فی تأثیر أهوائه فی آیات القرآن. ویأتی هذا الادعاء فی حین أنه لم یرد فی القرآن أی ذکر مباشر لهن، ولا ذکر لاسم أی منهن فی القرآن الکریم، وکلّ الآیات التی زعموا أنها تتناول حیاته الخاصة، إنما جاءت فی مقام بیان معارف عامّة لهدایة البشر، أو لبیان أحکام عامّة للنساء، وما ینبغی أن تکون علیه الحیاة الزوجیة المشترکة، وذکر الحقوق والأحکام الخاصة بالنبی| ونسائه، وتبیین نموذج جامع للشخصیة النبویة فی مختلف مجالات الحیاة البشری ومنها الحیاة الأُسریة. ومن خلال اثبات عدم صواب المزاعم التی تدعی خصوصیة الآیات المتعلقة بنساء النبی|، یبطل أیضاً الادعاء المبنی علیه فی الزعم بأن القرآن الکریم موضوع.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 728

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 270 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    38
  • صفحات: 

    127-140
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    618
  • دانلود: 

    166
چکیده: 

چکیده فارسی: دیدگاه اسلام در باره صلح مسلمانان با دیگران حتی کافران در آیه 61 سوره أنفال؛ معروف به آیه صلح، نمود یافته است. مفسران فریقین در تبیین آیه شریفه و بیان مراد الهی اختلاف نظر دارند که حاصل سخن ایشان در دو دیدگاه در مقاله إرائه شده است. برخی معتقدند این آیه مختص اوائل هجرت پیامبر اکرم| بوده است. در آن دوران به دلیل قدرت أندک مسلمانان، دستور الهی به صلح و إغماض از عملکرد دشمنان تعلق گرفته و بعد از قدرتمندی مسلمانان این آیه نسخ شده است. در مقابل بعضی دیگر از مفسران به دلیل تفاوت در نوع مخاطب آیات و محدود و موقت بودن آیه شریفه، حکم آیه را جاری دانسته و اعتقاد به نسخ در این آیه را منتفی می دانند. نظر نگارندگان در این مقاله که با روش تحلیلی توصیفی و با رویکرد داوری تنظیم شده بر آن است که هر چند آیه شریفه نسخ نشده أما کفار معاند مشمول حکم آیه نبوده و صلح با غیرکفار نیز مشروط به مصلحت مسلمانان است. چکیده عربی: تجسّد رأی الاسلام فی صلح المسلمین مع غیرهم وحتى مع الکفار، فی الآیة 61 من سورة الأنفال؛ وهی الآیة المعروفة بآیة الصلح. ویختلف مفسرو الفریقین فی تبیین الآیة الشریفة وبیان المراد الالهی منها. وتتلخص حصیلة طروحاتهم فی رأیین نعرضهما فی بحثنا هذا. ترى طائفة من المفسرین أن هذه الآیة تختص بأوائل هجرة النبی الکریم|. ففی ذلک الوقت کان الأمر الالهی یدعو المسلمین الى الصلح مع الاعداء والتغاضی عن ممارساتهم بسبب قدراتهم المحدودة یومذاک، ولکن بعدما قویت شوکة المسلمین نُسخت هذه الآیة. وفی مقابل هذا الرأی هنالک جماعة اخرى من المفسرین ترى أنه وبسبب الاختلاف فی نوع مخاطب الآیات، وبما أن الآیة ذات أمد محدود ومؤقت، فهذا یعنی أن حکمها سارٍ ویرفضون القول بنسخها. ویعتقد کتّاب هذا البحث الذی الذی أجری بطریقة تحلیلیة ووصفیة، ووبمقاربة تحکیمیة أن هذه الآیة الشریفة رغم عدم نسخها، إلا أن الکفار المعاندین غیر مشمولین بحکمها، والصلح مع غیر الکفار مشروط بما یضمن مصلحة المسلمین.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 618

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 166 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    38
  • صفحات: 

    141-162
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    868
  • دانلود: 

    287
چکیده: 

چکیده فارسی: جهاد در اسلام دارای ابعاد گوناگونی است که می توان همگی را زیر عنوان تلاش در راه خدا جمع نمود. در این میان، تنها در مسئله جنگ، سوءبرداشت های فراوانی ایجاد شده که موجب بروز هجمه های فراوانی نسبت به اسلام گشته و از آنجایی که در سال های أخیر افزایش تنش در مناطق اسلامی، عاملی برای رشد پدیده اسلام هراسی شده، ضروری است تا با تبیین حقیقت جهاد، موضع حقیقی دین را آشکار کرد. مبانی جنگ، به خوبی در آیات قرآن بیان شده و علامه جوادی آملی أبعاد آن را از طریق تفسیری جامع از آیات جهاد روشن ساخته است. در جانب مقابل، فایرستون، خاورپژوه معاصر، دیدگاه اسلامی در مسئله جهاد را به چالش نقد کشانده است. تقابل این دو دیدگاه، راه مناسبی است تا أفزون بر تبیین ماهیت جهاد در قرآن، شبهات مربوطه نیز پاسخ داده شود. از دیدگاه علامه جوادی آملی بر أساس آیات قرآن، جهاد همواره روح دفاعی دارد و هدفش یاری دین در برابر فتنه دشمن و حذف مانع از سر راه فطرت الهی بشر است، أما از دیدگاه فایرستون، جهاد، نماد جنگ محوری و سلطه طلبی اسلام است که این نگاه ناشی از فقدان نگاه انسجامی جامع نسبت به آیات جهاد است. چکیده عربی: للجهاد فی الإسلام جوانب شتّى یمکن جمعها کلها تحت عنوان الجهاد والسعی فی سبیل الله. فی هذا السیاق، حصل الکثیر من سوء الفهم فی ما یخصّ قضیة الحرب فقط وهو ما تسبب بایجاد الکثیر من التهجّم على الإسلام. ونظراً الى تفاقم التوتر فی المناطق الاسلامیة بشکل أدّى الى تصعید ظاهرة الخوف من الإسلام، لذلک فمن الضروری تبیین الموقف الحقیقی للدین من خلال تبیین حقیقة الجهاد. مبادئ الحرب بینتها الآیات القرآنیة بشکل واضح، وکشف العلامة جوادی الآملی عن مختلف جوانبها عن طریق طرحه لتفسیر جامع لآیات الجهاد. وفی المقابل، وضع المستشرق المعاصر فایرستون، رأی الإسلام فی قضیة الجهاد فی مواجهة التحدی الناقد. التعارض بین هذین الرأی، طریق مناسب لتبیین ماهیّة الجهاد فی القرآن، اضافة الى الردّ على الشبهات التی تُثار فی هذا الخصوص. رأی العلامة جوادی الآملی، على أساس ما جاء فی آیات القرآن هو أن الجهاد یحمل على الدوام طابعاً دفاعیاً وهدفه نصرة الدین فی مقابل الفتن التی یثیرها الأعداء، وازالة الموانع التی تقف على الضد من الفطرة الالهیة لبنی الانسان. فی حین یذهی رأی فایرستون الى أن الجهاد، یرمز الى محوریة الحرب والنزعة التسلطیة للإسلام. وهذه النظرة متأتیة من الافتقار الى النظرة المنسجمة والشاملة لآیات الجهاد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 868

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 287 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    38
  • صفحات: 

    163-182
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    612
  • دانلود: 

    381
چکیده: 

چکیده فارسی: در باور غالب اندیشمندان دنیای معاصر، ایمان مبتنی بر رابطه قلبی انسان با خدای والا، خاستگاه امنی برای فارغ شدن از برخی پیامدهای شوم البته نه ذاتی پیشرفت های روزافزون علوم تجربی است؛ که فرد و جامعه برای رسیدن به آرامش درونی، هماهنگ سازی نهاد خویش با این نیاز اساسی را ترجیح می دهند. ایمان با ویژگی های هم چون اعتمادآفرینی، سکینه بخشی، مبتنی بودن بر اصل سنخیت و تطابق با وجدان درونی؛ در مسیر رابطه قلبی بنده با خداوند، عنصر بسیار با اهمیت و مولفه برتر به حساب آمده، که در آموزه های قرآنی نیز به آن اشاره شده است. ایمان برآمده از رابطه قلبی انسان با خدای والا، از گذرگاه فضایل اخلاقی و انجام عمل صالح، انسان را به مقصد الهی و ساحت ربوبی، که از اهداف خلقت انسان است، رهنمون می سازد از این رو، مقاله حاضر به تحلیل نقش «ایمان» در رابطه قلبی انسان با خدای والا از منظر قرآن، پرداخته و مصادیق ایمانی برآمده از رابطه قلبی را مورد واکاوی قرار داده است. گردآوری داده ها اسنادی و کتابخانه ای و داده پردازی به روش توصیفی تحلیلی است. چکیده عربی: فی اعتقاد معظم مفکّری العالم المعاصر، الایمان الذی یقوم على علاقة قلبیة للانسان بالله تعالى ، یمثل منطلقاً آمناً للتخلص من بعض التداعیات المشؤومة غیر الذاتیة طبعاً للتطور المضطرد للعلوم التجریبیة، ویحبّذه الفرد والمجتمع لایجاد انسجام فی کیانه مع هذه الحاجة الأساسیة، من أجل نیل السکینة والطمأنینة. إن الایمان الذی یتصف بخصائص مثل ایجاد الثقة، وإضفاء الطمأنینة، ویقوم على مبدأ التطابق مع الضمیر على طریق العلاقة القلبیة للعبد بربه، یُعدّ عنصراً فی غایة الأهمیة، ویوصف کمکوّن فائق، وقد أُشیر الیه فی التعالیم القرآنیة أیضاً. فالایمان المنبثق من علاقة الإنسان القلبیة بالله تعالى ، یهدی الإنسان عن طریق الفضائل الأخلاقیة والعمل الصالح، الى المقصد الالهی والساحة الربوبیة، وهذا من أهداف خلق الإنسان. ومن هنا یتناول هذا البحث تأثیر الایمان فی علاقة الإنسان القلبیة بربّه من رؤیة قرآنیة، ویشرح المصادیق الایمانیة المنبثقة من العلاقة القلبیة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 612

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 381 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

واثقی راد محمدحسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    38
  • صفحات: 

    183-202
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    824
  • دانلود: 

    215
چکیده: 

چکیده فارسی: جمعی از مفسران أهل سنت به استناد روایت ابن عباس اتفاق نظر دارند که آیات نخستین سوره روم: «الم غُلِبَتِ الرُّومُ فی أَدْ نَى الأَرْ ضِ وَ هُمْ مِنْ بَعْ دِ غَلَبِهِمْ سَیَغْ لِبُونَ. . . » در فاصله دو جنگ ایران و روم نازل شده است که در جنگ أول ایرانیان پیروز شدند و آیه نازل شد و خبرداد که رومیان پیروز خواهند شد. آنان این موضوع را یکی از معجزات قرآن دانسته اند. با پژوهش در منابع تفسیری، حدیثی و تراجم مشخص شد که این دیدگاه مفسران از نظر سند ضعیف و از نظر محتوا با توجه به شواهدی در این آیات و آیات دیگر و روایات، باطل است. بر أساس روایت صحیحی که از سوی راویان شیعه رسیده تفسیر این آیه را جز إمامان معصوم نمی دانند و از سوی إمامان معصوم^ نیز به بنی أمیه و ظهور حضرت مهدی# و حضرت زهرا÷ تفسیر شده است. از این رو تفسیر آیات یادشده، به دو جنگ ایران و روم، نادرست و در وقوع چنین جنگی نیز تردید وجود دارد. چکیده عربی: یتفق جماعة من مفسری أهل السُنّة استناداً الى روایة نقلها ابن عباس على أن الآیات الاولى من سورة الروم: «الم غُلِبَتِ الرُّومُ فی أَدْ نَى الأَرْ ضِ وهُمْ مِنْ بَعْ دِ غَلَبِهِمْ سَیَغْ لِبُونَ. . . » قد نزلت فی البرهة الفاصلة بین الحربین اللتین وقعتا بین ایران والروم، حیث انتصر الایرانیون فی الحرب الاولى ، وعندها نزلت لتخبر أن الروم سینتصرون علیهم فی آخر المطاف. وهذا ما دفع المفسرین الى اعتبار هذه القضیة واحدة من المعجزات القرآنیة. وعند تقصی المصادر التفسیریة، والحدیثیة، والتراجم اتضح أن ما طرحه المفسرون فی هذا الصدد، ضعیف من حیث السند، وباطل من حیث المحتوى فی ضوء ما جاء فی هذه الآیات وآیات قرآنیة اخرى ، وما جاء فی الروایات. وعلى أساس روایة صحیحة نقلها الرواة الشیعة أن تفسیر هذه الآیة لا یعلمه إلا الأئمة المعصومون، وإنهم قد فسروها بشکل ینطبق على بنی أمیة وظهور الإمام المهدی (عجل الله فرجه)، والسیدة الزهراء (سلام الله علیها). ومن هنا فإن تفسیر الآیات المذکورة بما یتطابق مع حربین وقعتا بین ایران والروم، غیر صحیح، بل وهناک شکوک حول وقوع مثل هذه الحرب.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 824

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 215 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    38
  • صفحات: 

    203-220
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    437
  • دانلود: 

    196
چکیده: 

چکیده فارسی: در دوران معاصر بعد از إتفاق های مهمی که در منطقه قدس رخ داد، برخی از علمای مسلمان به دریافت جدیدی از آیات وعید بنی إسرائیل در سوره إسراء رسیدند و برخی، وعید نخست و برخی وعید دوم ذکرشده در آیات را ناظر به إفساد کنونی صهیونیست ها دانستند؛ این برداشت از آیات، افزون بر اینکه می تواند منشأ روحیه دهی عظیمی در أردوگاه مسلمانان باشد، مصداق جدید و شاخصی از إعجاز قرآن در إخبار غیبی نیز می تواند تلقی شود. إثبات صحت این برداشت و همچنین تبیین دقیق تر و جزئی تر آن نیازمند بررسی های گسترده و عمیق و علمی در متن آیات و سایر قرائن مرتبط است، أما روشن است که بدون رهیافت به معانی و مفاهیم دقیق مفردات، نیل به دریافت دقیق از آیات مقدور نیست. در این مقاله سعی بر آن است که واژه ها و تعبیرهای حساس متن آیات وعید با توجه به کاربرد عرفی زمان نزول و با بررسی توصیفی و درون متنی، معناشناسی شود. چکیده عربی: فی الوقت الراهن وفی أعقاب الأحداث المهمة التی وقعت فی منطقة القدس، توصل بعض علماء المسلمین الى فهم جدید لما جاء فی سورة الإسراء من آیات الوعید لبنی اسرائیل، ویرى قسم منهم أن الوعید الأول، فیما یرى آخرون أن الوعید الثانی المذکور فی الآیات یشیر الى الإفساد الحالی الذی یمارسه الصهاینة. إن هذا الفهم للآیات، یمکن أن یکون مصدر دعم هائل لمعسکر المسلمین، بالاضافة الى یمکن النظر الیه على أنه یمثّل مصداقاً جدیداً وبارزاً لإعجاز القرآن فی الإخبار بالمغیّبات. ومن الطبیعی أن اثبات صحّة هذا الفهم وکذلک تبیینه على نحو أدقّ وأکثر تفصیلاً یتطلب تقصیاً واسعاً وعمیقاً وعلمیاً فی نصوص الآیات وسائر القرائن المتعلقة به. ومن الواضح أنه بدون التوصل الى المعانی والمفاهیم الدقیقة للمفردات، لا یتیسّر التوصل الى فهم دقیق للآیات. ینصبّ الاهتمام فی هذا البحث على استکناه دلالات الألفاظ والتعابیر الحساسة التی وردت فی نصوص آیات الوعید فی ضوء ما یفید به استعمالها العرفی فی زمان النزول ومن خلال بحث وصفی بین ثنایا النصوص.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 437

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 196 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    38
  • صفحات: 

    221-236
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1398
  • دانلود: 

    321
چکیده: 

چکیده فارسی: «مقاومت» از واژه های بنیادین و فطری است که ریشه قرآنی دارد و با مفاهیم و آیات اجتماعی قرآن ارتباط معناداری دارد. بر أساس دلالت های لغوی و تفسیری می توان آن را معادل با توحید، عدالت و در نهایت، اسلام قرار داد که این امر مهم و ذاتی، گاه با برداشت های نارسا به إفراط و تفریط کشیده شده و بیشتر بر روش مقاومت مانند: تقابل، جنگ و قتال توجه شده است. هدف از این پژوهش توسعه معنایی و تفسیری «مقاومت» و آشکارسازی ظرفیت اسلام در پاسخ به نیازمندی های اجتماعی و مقابله با تفکر غرب است که تبیین آن در تحقق و تقویت نظام سیاسی و اجتماعی اسلام بسیار مؤثر است. مقاومت در قرآن بر توحید، عدالت و فطرت بنا شده است و بر تحقق أصل حاکمیت خدا بر سرنوشت انسان، تشکیل حکومت، إقامه قسط، آبادانی زمین و عدم پذیرش ولایت و ربوبیت غیر خدا تأکید دارد. چکیده عربی: «المقاومة» من الألفاظ الأساسیة والفطریة ذات الجذور القرآنیة، ولها صلة دلالیة بالمفاهیم والآیات الاجتماعیة فی القرآن. ووفقاً للدلالات اللغویة والتفسیریة یمکن اعتبارها معادلة للتوحید، والعدالة، وختاماً الإسلام. هذا الأمر المهم والذاتی، انسحب أحیاناً الى حالات من الإفراط والتفریط بسبب الأفهام المُبتسرة والمغلوطة، وغدا أکثر ما یستدعس الى الأذهان أسالیب مقاومة مثل: المواجهة، والحرب، والقتال. الهدف من هذا البحث التوسیع الدلالی والتفسیری لمعنى «المقاومة» والکشف عن مدى سعة وعمق الإسلام فی تلبیة المتطلبات الاجتماعیة ومواجهة «الغرب الفکری». ومن الطبیعی أن لتبیین هذا الموضوع تأثیر بالغ فی تحقیق وتعزیز النظام السیاسی والاجتماعی فی الاسلام. المقاومة فی القرآن قائمة على مبادئ التوحید، والعدالة، والفطرة، وترکّز على تحقیق حکم الله على مصیر الإنسان، واقامة الحکومة، وبسط القسط والعدالة، وإعمار الأرض، ورفض ولایة وربوبیة ما سوى الله.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1398

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 321 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button