Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

طب توانبخشی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    604-617
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    65
  • دانلود: 

    46
چکیده: 

زمینه و هدف: خستگی یکی از عواملی است که می تواند الگوهای حرکات مختلف را تحت تاثیر قرار داده و ماهیت آن را از نظر بیومکانیکی تغییر دهد. با توجه به مستندات موجود مبنی بر اثر خستگی در کیفیت عملکرد و افزایش پتانسیل بروز آسیب، مطالعه حاضر با هدف مروری سیستماتیک بر پژوهش های انجام شده در زمینه تاثیر خستگی بر متغیرهای بیومکانیکی و بروز آسیب دیدگی در حرکات منتخب افراد سالم انجام گرفته است. مواد و روش ها: با جست وجوی مقالات مرتبط با موضوع تحقیق در بانک های اطلاعاتی معتبر و بر اساس معیارهای از پیش تعیین شده درنهایت تعداد 50 مطالعه به عنوان مقالات نهایی برای مطالعه مروری حاضر انتخاب شدند. یافته ها: مقالات مختلف از روش های متفاوتی برای اعمال خستگی استفاده کرده اند. در مطالعات انجام گرفته گزارش شده است که در حالت کلی خستگی می تواند بر حس عمقی، هماهنگی حرکت و زمان عکس العمل و متعاقب آن کنترل حرکت، اثر منفی داشته باشد، کنترل تعادل را دچار اختلال کرده و افرد سالم را مستعد بروز آسیب کند. همچنین از خستگی به عنوان یکی از عوامل مهم افتادن و زمین خوردن نام برده می شود. در گزارش های مستند شده، نشان داده شده است که خستگی موجب کاهش قدرت عضلانی و در نتیجه آن کاهش دقت حس عمقی و پاسخ های عصبی عضلانی می شود و این تغییرات می تواند خطر سقوط و زمین خوردن را به خصوص در افراد مسن افزایش دهد. در مورد حرکات مختلف ورزشی، از خستگی به عنوان یکی از مهم ترین عوامل اختلال و کاهش عملکرد اجرای ورزشی نام برده شده است که سبب تغییر در الگوی حرکت شده و افزایش احتمال آسیب دیدگی ها به خصوص آسیب های اندام تحتانی همچون آسیب ACL در حرکاتی همچون پرش فرود را به همراه خواهد داشت. نتیجه گیری: با توجه به احتمال تاثیر سطح خستگی آزمودنی ها بر الگوی انجام حرکات مختلف، در زمان جمع آوری داده ها، باید این پارامتر به عنوان یک عامل کنترلی در نظر گرفته شود. ضمن اینکه به دلیل افزایش احتمال بروز آسیب به دنبال خستگی در افراد سالم، توجه به این عامل حین انجام حرکات مختلف از جمله حرکات ورزشی امری ضروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 65

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 46 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طب توانبخشی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    618-629
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    86
  • دانلود: 

    54
چکیده: 

زمینه و هدف: با توجه به اینکه فقط حدود یک سال و نیم از همه گیری کووید 19 گذشته و در طی این مدت اولویت نظام بهداشت و درمان توجه به علایم و مشکلات جسمی این بیماری و جلوگیری از شیوع بیشتر آن بوده است، شواهد کافی در مورد مشکلات روحی ناشی از کرونا در دسترس نیست. هدف مطالعه مروری حاضر بررسی وضعیت مشکلات روحی روانی ناشی از کرونا در بین بیماران و کادر درمان و نیز ارایه راهکارهای توان بخشی برای برطرف کردن نسبی این مشکل است. مواد و روش ها: جست وجو در بانک های اطلاعاتی مدلاین و وب آو ساینس، پابمد و اسکوپوس از طریق ترکیب کلید واژه های مربوط به کووید 19 (مانند ویروس کرونا) اقدامات محدود کننده (مانند قرنطینه، جداسازی، فاصله گذاری اجتماعی) و نتایج روان شناختی (مانند روان، افسردگی) و دستورالعمل ها (مانند راهنما، مدیریت، توان بخشی) انجام شد. تمام مقالات به زبان انگلیسی نوشته شده بودند و هدف آن ها در مورد اختلالات روحی روانی و عوامل مرتبط با ویروس کرونا بود. با توجه به اینکه تنها حدود یک سال و نیم ازهمه گیری کووید 19 می گذرد، بازه زمانی مقالات مورد بررسی بین سال های 2019 تا 2021 انتخاب شد. یافته ها: در جست وجوی مطالعات مرتبط، 18 مقاله اورجینال در نظر گرفته شد. در کل، بررسی متون نشان داد که بیماری کووید 19 سبک زندگی افراد را تغییر داده است. این بیماری علاوه بر علایم جسمی و مرگ ومیر، اثرات منفی روان شناختی مانند اضطراب، افسردگی، تنهایی، استرس، ترس و هیجان هم به دنبال دارد. هرچند در اکثر موارد این علایم خیلی شدید نیستند. مشکلات روان شناختی در برخی گروه های خاص، مانند خانم های باردار یا افرادی که مشکلات زمینه ای دارند می تواند شدید تر باشد. در کشورهایی که سابقه مواجهه با بیماری های همه گیر را داشته اند، سیستم های مبتنی بر اینترنت برای ارزیابی و درمان مشکلات روان شناختی بیماران مبتلا به کووید 19 شکل گرفته است. مداخلات توان بخشی نیز می تواند در بهبود شرایطی مانند تنفس بیمار اثر مثبتی داشته باشد و به کاهش علایم روان شناختی کمک کند. نتیجه گیری: بیماری کووید 19 می تواند علاوه بر علایم جسمی، مشکلات روحی هم برای بیمار ایجاد کند. از طرفی تغییراتی که در سبک زندگی افراد به دنبال شیوع کووید 19 روی داده است مانند محدودیت های رفت و آمد، قرنطینه، فاصله گذاری اجتماعی و کسادی کسب وکارها نیز ممکن است به بروز اختلالات روحی به دنبال همه گیری کووید 19 کمک کند. باید به مشکلات روان شناختی ناشی زا کووید 19 دربرخی گروه های جمعیتی مانند خانم های باردار، کادر درمان، و کودکان توجه شود. مداخلات توان بخشی و افزایش آگاهی عمومی جامعه می تواند در بهبود علایم روان شناختی موثر باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 86

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 54 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 23
نشریه: 

طب توانبخشی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    630-641
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    127
  • دانلود: 

    74
چکیده: 

زمینه و هدف: تقویت عضلات کف لگن به عنوان خط اول درمان در بسیاری از اختلالات عملکردی عضلات کف لگن از جمله انواع بی اختیاری ادراری شناخته شده است. هم زمان در سال های اخیر، تقویت برخی عضلات اطراف مفصل ران مانند گلوتیوس ماگزیموس، اداکتور ماگنوس، ابتوراتورداخلی و همچنین الگوی اکستانسوری محور دوم PNF به عنوان روش درمانی مکمل برای درمان بی اختیاری ادراری مطرح شده اند. این مطالعه با هدف بررسی وجود ارتباط احتمالی سینرژیستی بین این عضلات و الگوی اکستانسوری محور دوم PNF با عضلات کف لگن طراحی و اجرا شد. مواد و روش ها: 21 زن متاهل سالم بدون سابقه بارداری در دامنه سنی 20 تا 40 سال در این مطالعه مقطعی تحلیلی شرکت کردند. پس از جمع آوری اطلاعات جمعیت شناختی، ابتدا چگونگی وارد عمل کردن عضلات کف لگن با استفاده از ابزار پرینومتر به افراد آموزش داده شد. سپس از اولتراسونوگرافی شکمی برای اندازه گیری میزان جابه جایی دیواره خلفی مثانه حین استراحت و انقباض عضلات کف لگن، انقباض عضلات گلونیوس ماگزیموس، ابتوراتور داخلی، اداکتور ماگنوس و انجام الگوی اکستانسوری محور دوم PNF استفاده شد. هر حرکت 3 مرتبه با استراحت ثانیه ای بین هر انقباض تکرار و میانگین مقادیر جابه جایی دیواره خلفی مثانه مورد مقایسه قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از آزمون های برازندگی کولموگروف اسمیرنوف و تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد و در تمامی آزمون ها سطح معنی داری P<0/05 درنظرگرفته شد. یافته ها: اثر اصلی مداخله بر روی حرکت دیواره خلفی مثانه، در مقایسه با انقباض عضلات کف لگن، معنی دار بود (0/0001=P و 392/9=F). به این ترتیب که میزان جابه جایی دیواره خلفی مثانه حین انقباض عضله ابتوراتور داخلی و اجرای الگوی دوم اکستنسوری اندام تحتانی بیشتر از میزان جابه جایی دیواره خلفی مثانه حین انقباض عضلات کف لگن و هم جهت با آن بود. حین انقباض عضله گلوتیوس ماگزیموس، میزان جابه جایی دیواره خلفی مثانه بیشتر از انقباض عضلات کف لگن، ولی در جهت عکس آن و با انقباض عضله اداکتور ماگنوس، تقریبا برابر با انقباض عضلات کف لگن و هم جهت با آن بود (0001/P<0). نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که انقباض عضلات ادداکتو، ابتوراتور داخلی و انجام الگوی دوم اکستانسوری PNF، می توانند همانند انقباض عضلات کف لگن باعث بالا رفتن دیواره خلفی مثانه شوند. این یافته می تواند تاییدی بر وجود رابطه سینرژیستی بین این عضلات با عضلات کف لگن باشد. هر چند چنین رابطه ای حین انقباض عضله گلوتیوس ماگزیموس مشاهده نشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 127

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 74 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

طب توانبخشی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    642-655
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    62
  • دانلود: 

    29
چکیده: 

زمینه و هدف: زمانی که دو ویژگی زبانی درک نحوی و قضاوت دستوری در بیماران زبان پریش آسیب ببیند، ضمن تضعیف عملکرد زبانی، می تواند مهارت های شناختی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه میزان آسیب در درک نحوی با قضاوت دستوری بیماران زبان پریش انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی مقایسه ای است. 45 بیمار زبان پریش با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها با 3 پرسش نامه جمعیت شناختی محقق ساخته، آزمون تشخیصی زبان پریشی فارسی و آزمون درک نحوی و قضاوت دستوری جمع آوری و با آزمون مجذور خی تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: یافته ها نشان داد به طور کلی بیماران زبان پریش دچار آسیب درک نحوی بیشتری نسبت به قضاوت دستوری بودند. این تفاوت در درک جملات مفعول به ای نسبت به جایگزینی جملات سخت کوتاه، اسنادی مفعولی نسبت به ردیابی جملات آسان بلند، درک جملات قلب شده نسبت به ردیابی جملات سخت بلند، موصولی فاعلی نسبت به جملات آسان بلند، اسنادی فاعلی نسبت به ردیابی جملات آسان بلند و مفعول به ای قلب شده در مقایسه با جایگزینی جملات سخت بلند (در سطح 05/0>P) معنادار بود. علی رغم تفاوت معنادار در آسیب درک نحوی بیماران نسبت به قضاوت دستوری، در درک جملات معلوم و به هم پیوسته تفاوت معناداری با قضاوت دستوری بیماران مشاهده نشد. نتیجه گیری: به نظر می رسد بین میزان آسیب درک نحوی و آسیب قضاوت دستوری بیماران دارای زبان پریشی، تفاوت معناداری وجود درد. به گونه ای که عملکرد قضاوت دستوری بیماران در مقایسه با درک نحوی بهتر بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 62

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 29 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طب توانبخشی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    656-667
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    158
  • دانلود: 

    136
چکیده: 

زمینه و هدف: نقص توجه / بیش فعالی، اختلالی عصبی رشدی است و با 3 ویژگی اصلی، یعنی نقص توجه، بیش فعالی و تکانشگری توصیف می شود. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مداخله شناختی رایانه محور بر نظریه ذهن دانش آموزان دختر و پسر با اختلال نقص توجه / بیش فعالی بود. مواد و روش ها: مطالعه حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان ابتدایی دختر و پسر 8 تا 12ساله با اختلال نقص توجه / بیش فعالی شهر تبریز در سال تحصیلی 1397-1398 بودند. نمونه پژوهش شامل 30 دختر و پسر 8 تا 12 با اختلال نقص توجه / بیش فعالی بودند که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده و با جایگزینی تصادفی در دو گروه 15نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه علایم مرضی کودکان (CSI-4) و آزمون نظریه ذهن استفاده شد. داده ها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره با نرم افزار SPSS نسخه 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان دادند که مداخله شناختی رایانه محور بر نظریه ذهن دانش آموزان با اختلال نقص توجه / بیش فعالی اثر مثبت و معناداری داشته است (0/001>P). نتیجه گیری: با توجه به یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که اصلاح نظریه ذهن می تواند تا حد زیادی در بهبود مشکلات و تعاملات دانش آموزان با نقص توجه بیش فعالی موثر واقع شود و از مشکلات تحصیلی آن ها بکاهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 158

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 136 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button