Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (پیاپی 39)
  • صفحات: 

    199-211
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    745
  • دانلود: 

    709
چکیده: 

پل ها با هر شکل سازه ای که طراحی شوند و با هر نوع مصالحی که ساخته شوند، دیر یا زود آثار فرسودگی در آنها ظاهر می شود لیکن در نوع و میزان این فرسودگی ها و روند گسترش آنها عوامل متعددی مانند شرایط جوی، وقوع سیل یا زلزله، افزایش بار بیش از میزان طراحی، کیفیت طراحی و اجرا و نوع مصالح تاثیرگذار هستند که تمامی این عوامل چنانچه مورد توجه و رسیدگی قرار نگیرند منجر به کاهش عمر مفید سازه خواهند شد. بنابراین رسیدگی به پل ها و تعمیر و نگهداری به موقع آنها، موجب افزایش عمر مفید پل ها می گردد. در این تحقیق پل های استان مازندران از لحاظ خرابی با دیدگاه تعمیر و نگهداری مطالعه شده و وضعیت خرابی و نقص های هر یک از این پل ها و همچنین وضعیت این پل ها در برابر عواملی همچون بار ترافیکی و دیگر متغیرهای موثر مورد بررسی قرار گرفته است. پس از انجام بازدیدهای میدانی و جمع آوری نتایج مورد نیاز، ابتدا پل ها براساس معیارهای ارزیابی نقص، با استفاده از روش تمیم گیری چندمعیاره تحلیل سلسله مراتبی اولویت بندی شده و سپس براساس سطح بودجه در دسترس، اقدامات اصلاحی بر روی هر پل مشخص شد. به این منظور ابتدا یک مدل برنامه ریزی ریاضی خطی ارائه شده و سپس به منظور حل مسئله ابعاد بالا یک الگوریتم فرا ابتکاری ژنتیک برای پیدا کردن اقدامات اصلاحی بهینه در نرم افزار MATLAB پیاده سازی و توسعه داده شد؛ نتایج نشان می دهد که الگوریتم ژنتیک پیشنهادی عملکرد مناسبی در حل مسئله داشته است. به منظور بررسی صحت الگوریتم پیشنهادی، چندین سطح بودجه در نظر گرفته شده و روند تغییرات میزان اقدامات اصلاحی مورد ارزیابی قرار گرفته است. مشخص گردید که با افزایش سطح بودجه، میزان اثر بخشی از طریق افزایش تعداد اصلاحات با هزینه بیشتر، افزایش می یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 745

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 709 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (پیاپی 39)
  • صفحات: 

    213-231
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    482
  • دانلود: 

    602
چکیده: 

در شبکه های حمل و نقل شهری، تقاطع ها به عنوان گره بیشترین تاخیر را به کاربران شبکه وارد می کنند. وقتی که تقاطعات یک راه شریانی نزدیک یکدیگر واقع شده باشند، عملکرد آن ها به شدت تحت تاثیر یکدیگر خواهدبود، بنابراین رابطه بین طرح های زمان بندی تقاطعات مجاور هم بروی ظرفیت کلی مسیر تاثیر می گذارد. دراین پژوهش اثرات اجرای کنترل هماهنگ تقاطع های متوالی باروش عرض باندعبوری مورد بررسی قرار گرفت. به این منظور دو شبکه از تقاطع های تحت کنترل هوشمند مرکزی شهرقزوین برای مطالعه ی اصلی و اعتبارسنجی انتخاب گردیدند. داده های به دست آمده از برداشت میدانی، در نرم افزار شبیه ساز سینکرو وارد و تقاطع ها به منظور به دست آوردن نتایج شبیه سازی و سناریو های مختلف تعریف گردید. براساس نتایج، درشرایط فوق اشباع ساعت اوج، بهینه سازی ازطریق کنترل هماهنگ تقاطع ها شاخص های کارآیی را از جمله تاخیرکل10 درصد، توقف کل 6 درصد، سرعت متوسط 12 درصد، زمان سفر 8 درصد، سوخت مصرفی 7 درصد و طول صف را 25 درصد بهبود می بخشد، علاوه براین درچارچوب پژوهش به اثرات اجرای فازگردشی تاخیری وهمچنین شرایط غیر اشباع بر کیفیت هماهنگ سازی پرداخته شده است. در پایان با انجام اعتبارسنجی، صحت نتایج بدست آمده مورد تایید قرار گرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 482

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 602 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (پیاپی 39)
  • صفحات: 

    233-243
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    998
  • دانلود: 

    784
چکیده: 

یکی از مهم ترین کاربردهای GIS درزمینه مدیریت بحران مدل سازی شبکه معابر شهری است. در این پژوهش با دریافت داده های OSM ابتدا خطا و صحت داده های موردنظر بررسی سپس پایگاه داده هوشمند برای شبکه معابر شهری تبریز جهت تجزیه وتحلیل های شبکه در محیط GIS طراحی شد، و در ادامه موقعیت ایستگاه مترو آبرسان نسبت به مسیرهای بهینه دسترسی مراکز امدادی با استفاده از مدل تحلیل شبکه در GIS مدل سازی شد. هدف پژوهش علاوه بر مشخص کردن قابلیت داده های OSM در ایجاد شبکه معابر در محیط GIS، کاربرد این شبکه در مدیریت بحران ایستگاه های مترو نیز مشخص گردید. برای این منظور از انواع داده ها و روش های پردازش اطلاعات مکانی شامل موقعیت مکانی ایستگاه های آتش نشانی، مراکز فوریت های پزشکی (اورژانس)، بیمارستان ها و داده های شبکه معابر شهری همچنین داده های توصیفی مربوط به پایگاه داده شبکه معابر شامل سرعت حرکت، جهت حرکت، درجه معبر، تقاطع ها در قالب تحلیل شبکه پردازش و استفاده شد. نتایج نشان داد که داده های OSM از قابلیت و دقت بالایی جهت ساخت شبکه در محیط GIS برخوردار هستند. علاوه بر این، ایستگاه مترو آبرسان در موقعیت مناسبی نسبت به مراکز امدادی قرار گرفته است، به طوری که فاصله شبکه ای نزدیک ترین ایستگاه آتش نشانی و فوریت های پزشکی از ایستگاه مترو آبرسان به ترتیب 2253 و 988 متر و فاصله نزدیک ترین بیمارستان از ایستگاه مترو آبرسان 1308 متر است. همچنین زمان لازم برای طی این مسیرها برای مراکز آتش نشانی، فوریت های پزشکی و بیمارستان ها به ترتیب 3-1-2 دقیقه برآورد شد، این نتایج با استاندارهای دسترسی مراکز امدادی در شهر همخوانی و مطابق استانداردهای تعریف شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 998

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 784 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (پیاپی 39)
  • صفحات: 

    245-266
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    621
  • دانلود: 

    647
چکیده: 

در این مقاله با در نظر گرفتن 23 پارامتر موثر بر تصادفات جرحی عابر پیاده شهر مشهد (در چهار گروه) در سال های 1391 تا 1393 و آماده سازی لایه های رستری لازم در محیط GIS، تاثیر هر یک از آن ها در قالب ارزیابی عملکرد شبکه عصبی پرسپترون چندلایه، اولویت بندی گردید. در اغلب تحقیقات انجام شده، مدل سازی بردار مبنا مدنظر قرار گرفته و به انعطاف پذیری و دقت پیش بینی رستر مبنای تصادفات در راستای تعیین تاثیر مکانی پارامترها توجهی نشده است. در مقاله پیش رو علاوه بر در نظر گرفتن متغیرهای رایج، متغیرهای فرم شهری و جمعیتی-اجتماعی نیز لحاظ شدند و 38 متغیر مستقلاز چهار حوزه مختلف به طور همزمان ارزیابی گردیدند. به این ترتیب که با انجام پردازش های مکانی-آماری، ابتدا داده های رستری ورودی با ابعاد 20*20 متر در یک پایگاه داده مکانی آماده سازی و به منظور پیاده سازی مدل شبکه عصبی پرسپترون چند لایه، در محیط برنامه نویسی MATLAB فراخوانی شدند. در ادامه، مجموعه داده های رستری شامل 111537 پیکسل تحلیل شده و با تغییر تعداد نورون ها، تعداد لایه ها، توابع انتقال، توابع آموزش و ترکیب های متفاوت آموزشی و آزمون، 25 طرح مختلف شبکه عصبی به کمک پارامترهای MSE و ارزیابی گردیدند. نتایج حاکی از آن است که بهترین مدل با 0/95 و MSE=0/0020در بیان ارتباط تعداد تصادفات جرحی عابر پیاده درون شهری و پارامترهای مرتبط با آن بسیار کارآمد و دقیق عمل نموده است. با پیاده سازی مدل مذکور در محدوده مطالعاتی شهر مشهد، مشخص گردید که پارامترهای تراکم خالص مسکونی در نواحی شهرداری، بافت ارگانیک شهری و طبقه اول منزلت اجتماعی به ترتیب دارای بیشترین تاثیر و پارامترهای عرض پیاده روی بالای 10 متر، معابر شریانی درجه دو اصلی و طبقه سوم منزلت اجتماعی به ترتیب دارای کمترین تاثیر در تصادفات عابر پیاده هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 621

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 647 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (پیاپی 39)
  • صفحات: 

    267-295
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    491
  • دانلود: 

    645
چکیده: 

روندرشدشتابانکلانشهرهادرجهان، توامباافزایشجمعیتدراینشهرها، مشکلاتمتعددیرامانندمعضلترافیکواختلالدرسامانهحمل ونقلدرون شهریبهوجودآوردهاست. ازاین رو، معضلمذکورازچالش هایاساسیفرارویبرنامه ریزیشهریدراواخرقرنبیستمبودهکهبردستیابیبهاهدافتوسعهپایدارشهریتاثیر منفیگذاشتهاست. افزایشسریعوسایلحمل ونقلموتوریبه ویژهاتومبیلواستفادهزیادازآندرشهرهایکشورومشخصادرکلان شهراهوازهمراهبارشدجمعیت، گسترشبی رویهآن، مهاجرت های فزایندهونیزعدمبرنامه ریزی هایعلمیوجامعومشکلاتعدیدهسیستمحمل ونقلعمومیباعثبروزمشکلاتینظیرآلودگی هایشدیدزیست محیطی، تراکم هایترافیکیزیادوخسته کننده، اتلافزیادوقتشهروندان، مصرفبیش ازحدانرژی، ناامنیمسیرهاوتصادفاتشدهوزندگیدراینکلان شهر رادشواروازنظررفاهوآسایشدچارتنزلکردهاست. با عنایت به موارد مطرح شده؛ پژوهش حاضر باهدف شناسایی و اولویت بندی راهبردهای توسعه اتوبوس رانی در کلان شهر اهواز تدوین شده است. رویکرد حاکم بر این پژوهش، توسعه ای-کاربردی و روش تحقیق به شیوه توصیفی، تحلیلی و پیمایشی است. بر مبنای مدل بررسی و تجزیه وتحلیلموقعیتSWOT (نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید)، شناخت و ارزیابی وضع موجود صورت گرفت و پس ازآن با توجه به معیارهای شناسایی شده، اقدام به تدوین استراتژی های چهارگانه شد. درنهایت با استفاده از تکنیک تصمیم گیری چند معیاره FDEMATEL اقدام به اولویت بندی راهبردها شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که راهبردهای: (1) الزام و تعهد دولت به تامین اعتبارات موردنیاز در راستای قانون توسعه حمل ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت؛ (2) فراهمنمودنبسترلازمو تسریع در اجرایمدیریت یکپارچهشهری؛ (3) تعریف طرح های درآمدزا باهدف توانمندسازیافزایشدرآمدسازمان و ایجاد منابع درآمدی جایگزین روش های متداول موجود در شهرداری به جای افزایش و فروش تراکم و…؛ (4) اعمال مدیریتیکپارچهحمل ونقلوترافیکشهری (مدیریتبرسفرهایشهری؛ مدیریتبرپارکینگ ها؛ مدیریتناوگانیوشبکهحمل ونقلعمومی؛ مدیریتبرفرهنگ سازی ترافیک؛ مدیریت برشهرسازی؛ مدیریتبراورژانس ها؛ مدیریتشبکهترافیک؛ مدیریتبراستانداردسازی، نصب ونگهداری خدمات ترافیکی؛ مدیریتمکانیزهترافیک؛ مدیریتبرمهندسیترافیک؛ مدیریتبرتحقیقوتوسعه)؛ (5) شناختاثرات متقابلحمل ونقلباابعادمختلفجامعه (اقتصادی، اجتماعیوزیست محیطی) و برقراری تعادل بین این ابعاد در جهت دسترسی به حمل ونقل پایدار؛ و (6) توسعه سیستم های حمل ونقل هوشمند (ITS) به ترتیب جزء اولویت دارترین راهبردها در برنامه ریزی و توسعه اتوبوس رانی کلان شهر اهواز شناخته شده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 491

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 645 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (پیاپی 39)
  • صفحات: 

    297-310
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    645
  • دانلود: 

    717
چکیده: 

در این مطالعه داده های تخلفات شرکت اتوبوسرانی تهران با استفاده ازتکنیک های داده کاوی مورد بررسی و به کشف دانش پنهان میان داده ها پرداخته شده است. در ابتدا داده های تخلفات شرکت های پیمانکار اتوبوسرانی تهران در حدفاصل سال های 1391 تا 1394 جمع آوری و جهت ورود به نرم افزار آماده سازی گردید. در مرحله بعد با بهره مندی از الگوریتم های قوانین انجمنی و درخت تصمیم جهت استخراج دانش استفاده شده است. تعیین شرکت های با میزان عملکرد پایین و تخلفات با فراوانی زیاد و ارتباط رخداد آن ها در فصول مختلف از جمله نتایج قابل توجهی است که بعنوان خروجی الگوریتم های مورد استفاده محسوب می گردد. مدیران عالی سازمان ها به منظور تصمیم گیری در شرایط عدم قطعیت نیاز دارند که از سیستم های تصمیم یار بهره مند شوند. نتایج خروجی تحقیق این مکان را فراهم می نماید که به منظور دستیابی یکی از اهداف عالی سازمان که رضایت شهروندی است، مدیران سازمان را در تامین دانش برای اتخاذ تصمیم یاری نمایند. ریشه یابی علل رخداد تخلفات و تعیین فصول و ماه های پرتکرار از منظر تخلفات، می تواند باعث تدوین دستورالعمل ها و رویه های بهبود در شرکت اتوبوسرانی گردد که ضمن کنترل شرایط موجود، شرکت های پیمانکار را ملزم به اجرای دقیق قوانین و کاهش رخداد تخلفات می نماید. به هر حال این یک واقعیت است که بمنظور دستیابی به شرایط باثبات و پایدار برای تمامی واحدهای تولیدی، صنعتی و خدماتی همانند مطالعه موردی موردنظر، توجه به رضایت مشتری لازم و ضروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 645

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 717 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (پیاپی 39)
  • صفحات: 

    311-334
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    453
  • دانلود: 

    567
چکیده: 

تحلیل پاسخ روسازی راه اعم از جابجایی، کرنش و تنش ناشی از بارهای آنی وارده، یکی از چالش های مهم طراحی روسازی است. برای تحلیل عددی این مسئله می توان روش های متعددی همچون اجزاء محدود، اجزاء مرزی و غیره را به کار گرفت اما از آنجایی که در همه مسائل، دقت بیشتر و زمان کمتر رسیدن به پاسخ، انگیزه اصلی است، در این پژوهش، روش نوین دیفرانسیل کوادرچر (DQM) به کار گرفته شده است. در بیشتر پژوهش های انجام شده تا به امروز، رفتار روسازی انعطاف پذیر را به صورت الاستیک در نظر گرفته اند، درصورتی که لایه بتن آسفالتی (AC) سازه روسازی، به صورت ویسکوالاستیک رفتار می کند. نظریه ویسکوالاستیسیته، یک دیدگاه قدیمی است اما کاربرد آن در مدل سازی روسازی انعطاف پذیر، با توجه به اثر توام ساختار لایه ای روسازی و رفتار ویسکوالاستیک مخلوط آسفالتی، کار مدل سازی را پیچیده تر می سازد. در این پژوهش، نخست، با انتگرال گیری افزایشی اصل تطابق بولتزمنو بکارگیری مدل ماکسول-ویچرت تعمیم یافته برای رفتار ویسکوالاستیک، معادلات حرکت افزایشی سه بعدی تقارن محوری بدست می آیند و با استفاده از DQM گسسته سازی می شوند. سپس مثال هایی به منظور صحت سنجی مدل سه بعدی تقارن محوری لایه ای با رفتار ویسکوالاستیک خطی با بکارگیری روش المان دیفرانسیل کوادرچر (DQEM)، مدل سازی و نتایج حاصل از این روش با حل های تحلیلی و نتایج روش اجزا محدود (نرم افزار آباکوس) مقایسه می گردد. در پایان، سازه روسازی انعطاف پذیر با رفتار ویسکوالاستیک خطی تحت بارگذاری سینوسی و به صورت شبه استاتیکی تحلیل شده و تاثیرات پاسخ ویسکوالاستیک روسازی تحت بارگذاری بار سرعت های مختلف وسیله نقلیه و همچنین تنش و کرنش کششی زیر لایه AC، تنش قائم روی بستر و جابجایی قائم سطح روسازی که به طور معمول در طراحی روسازی مورد استفاده قرار می گیرند، بررسی می شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 453

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 567 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (پیاپی 39)
  • صفحات: 

    335-355
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    520
  • دانلود: 

    689
چکیده: 

در پژوهش حاضر مسئله طراحی شبکه هاب سلسله مراتبی با در نظر گرفتن تاخیرات در هاب های مرکزی در نظر گرفته شده است. در این نوع شبکه ها می توان از شیوه های مختلف حمل و نقل جاده ایی، ریلی، هوایی و دریایی استفاده نمود. به این منظور در این مقاله شبکه حمل و نقل چندوجهی در نظر گرفته شده که در آن بدلیل عدم تناسب میان نرخ ورود جریان به هاب ها با نرخ پردازش منابع هاب و همچنین تنوع زمانی در حمل و نقل شیوه های مختلف انتقال کالا، صف در هاب ها ایجاد می شود. بدین منظور در این تحقیق ابتدا با استفاده از مدل صف GI/G/1 به بررسی اثر محدودیت منابع و همچنین تنوع در زمان حمل و نقل مسیرهای مختلف تحت الزامات زمان سرویس دهی پرداخته سپس الگوریتم ترکیبی جستجوی همسایگی متغیر-شبیه سازی تبرید برای حل مسئله در پیشنهاد شده است. در نهایت پس از حل مثال های عددی، تحلیل حساسیتی جهت اعتبارسنجی عملکرد الگوریتم پیشنهادی انجام شده است. نتایج حاصل نشان می دهد که الگوریتم پیشنهادی در مقایسه با الگوریتم های دیگر دارای کارایی مناسبی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 520

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 689 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (پیاپی 39)
  • صفحات: 

    357-370
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    582
  • دانلود: 

    622
چکیده: 

دسترسی سریع و به روز به اطلاعات مرتبط با شبکه راه های درون شهری یکی از ضروریاتی است که در کاربردهای مختلف در حوزه حمل ونقل احساس می شود. از این رو در این تحقیق تلاش شده است با ارزیابی شباهت هندسی اطلاعات مکانی داوطلبانه (VGI) از طریق مقایسه آنها با مجموعه داده های رسمی، جایگزینی مطمئن به محققین ارائه داد. برای این منظور راهکاری نوین ارائه می گردد که ضمن شناسایی عوارض متناظر در دو مجموعه داده VGI و رسمی، هر یک از این عوارض از منظر معیارهای طول، فاصله، جهت، حریم مشترک، پیچیدگی، اندازه و اعوجاج با یکدیگر مورد مقایسه قرار می گیرند. از این رو منطقه شش تهران به عنوان منطقه مورد مطالعه و مجموعه داده با مقیاس 1: 2000 (تهیه شده توسط سازمان نقشه برداری کشور) به عنوان مجموعه داده رسمی انتخاب گردید. نتایج نشان داد که عوارض موجود در مجموعه داده OSM (نمونه ای از اطلاعات مکانی داوطلبانه) به طور میانگین 78 درصد شباهت مکانی با مجموعه داده رسمی دارند. همچنین جهت ارزیابی سیر بهبود دقت هندسی مجموعه داده های VGI، شبکه راه های درون شهری در سال های 2014 تا 2017 مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که که ضمن افزایش 8/27 درصدی مشارکت مردم در ترسیم عوارض، میانگین درصد شباهت مکانی نیز به مقدار 77/5 درصد بهبود یافته است. از این رو محققین در بسیاری از کاربردهای مرتبط با حوزه حمل و نقل می توانند از مجموعه داده های VGI به عنوان جایگزینی برای مجموعه داده رسمی استفاده کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 582

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 622 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (پیاپی 39)
  • صفحات: 

    371-384
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    490
  • دانلود: 

    593
چکیده: 

برای اجرای راه های آسفالتی در یک منطقه در بسیاری مواقع، خصوصا در زمین های سست و باتلاقی نیاز به بهسازی است. در سال-های اخیر استفاده از خاک مسلح در طراحی راه ها، شالوده ها و دیوارهای حایل متداول شده است. از طرفی مدیریت پسماندهای جامد با توجه به حجم زیاد و نیاز به زمان طولانی برای تجزیه ضایعاتی نظیر الیاف پلی پروپیلن گونی، علاوه بر نقش موثر آن در چرخه اقتصادی، به عنوان یکی از شاخص های مهم توسعه در سطح کلان در کشورهای در حال توسعه مطرح است. بنابراین مسلح کردن خاک با استفاده از مواد ضایعاتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این پژوهش، با انجام یک کار آزمایشگاهی، تاثیر افزودن درصدهای مختلفی از الیاف پلی پروپیلن گونی بر رفتار و مقادیر پارامترهای مقاومتی ماسه غیرسیمانی و سیمانی (با سه نسبت وزنی 3، 5 و 7 درصد و زمان عمل آوری 7 روز) مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد که وجود این الیاف تاثیر چشمگیری بر رفتار ماسه غیرسیمانی و سیمانی دارد. افزودن آن ها باعث بهبود پارامترهای مقاومتی (φ و C)، افزایش مقاومت بیشینه، کرنش گسیختگی و مقاومت پسماند خاک می شود. تاثیر این الیاف بر تمامی پارامترهای مورد بررسی در خاک غیرسیمانی بیش تر از خاک سیمانی است. همچنین در خاک سیمانی با افزایش درصد سیمان، تاثیر آن ها کم تر می شود. با توجه به پژوهش انجام شده، از این مصالح می توان در بستر راه استفاده نمود، که علاوه بر فوائد اقتصادی، فوائد زیست محیطی را نیز به همراه دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 490

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 593 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (پیاپی 39)
  • صفحات: 

    385-398
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    464
  • دانلود: 

    592
چکیده: 

در این تحقیق به نقش توام مواد افزودنی استایرن بوتادین استایرن (SBS) و الیاف پروپلاست در بهبود عملکرد مخلوط آسفالت ماستیکی درشت دانه (SMA) در مقابله با پدیده شیارشدگی و ممانعت از ریزش قیر پرداخته شده است. استفاده از SMA می تواند نقش بسزایی در مقابله با تغییر شکل های ماندگار و پلاستیک ناشی از شیارشدگی داشته باشد. در جهت نیل به اهداف مورد نظر و انجام مراحل آزمایشهای، 84 عدد نمونه مارشال و 8 عدد نمونه به شکل اسلب در 4 تیپ تهیه گردید. به منظور تعیین درصد قیر بهینه از روش طراحی مارشال استفاده شده و مواد افزودنی با انجام مطالعات در منابع، 5 درصد وزنی قیر، SBS و 6/0 درصد وزنی مخلوط الیافپروپلاست انتخاب، هریک به تنهایی و بصورت توام به SMA افزوده و بر روی مخلوط های حاصله آزمایشات نسبت استقامت مارشال به روانی، فرو ریزش قیر از مخلوط و آزمایش تعیین درصد شیارشدگی به روش فرانسوی انجام گردید. براساس نتایج آزمایشات نمونه های حاویSBS به تنهایی و (SBS و الیاف) بشکل توام، دارای استقامت بهتری نسبت به نمونه های فاقد افزودنی می باشند که این افزایش در حدود 10 درصد بوده و همچنین نمونه های حاوی (SBS و الیاف) کمترین درصد شیارشدگی را به خود اختصاص دادند. در حالیکه نمونه های فاقد مواد افزودنی بیشترین درصد شیارشدگی را در بین نمونه ها از خود نشان دادند. با توجه به نتایج آزمایشات، به کار بردن توام SBS و الیاف منجر به کاهش درصد شیارشدگی تا حدود نصف در مقایسه با نمونه های فاقد افزودنی می گردد. نهایتا براساس نتایج حاصل از این پژوهش می توان بیان نمود، بکار گیری توام SBS و الیاف پروپلاست در SMA می تواند علاوه بر بهبود ویژگی های مکانیکی این نوع آسفالت، نقش چشمگیری در مقابله با پدیده شیارشدگی ایفا نموده وگزینه مناسبی برای مناطق گرم دارای ترافیک سنگین بار محسوب گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 464

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 592 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2 (پیاپی 39)
  • صفحات: 

    399-412
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    480
  • دانلود: 

    599
چکیده: 

در دنیای واقعی معمولا علاوه بر هزینه متغیر حمل و نقل که وابسته به مقدار حمل شده است، هزینه ثابت دیگری برای استفاده از هر مسیر وجود دارد. این مساله به عنوان حمل و نقل هزینه ثابت (FCTP)، یک مساله برنامه ریزی است که در صنعت و تجارت به صورت عملی مورد توجه شایانی قرار گرفته است. در سال های اخیر نوع خاصی از هزینه ثابت، به صورت پله ای معرفی شده است که در این زمینه مطالعات محدودی صورت گرفته است که صرفا شامل مسائل تک سطحی، با یک محصول و یک نوع وسیله نقلیه است. در این مقالهحمل و نقل هزینه ثابت به صورت پله ای دوسطحی، برای چند محصول، چند نوع وسیله نقلیه (مساله solid) و با در نظرگیری محدودیت ظرفیت روی مسیر و وسایل نقلیه مدل سازی و حل شده است. با توجه به NP-hardبودن مساله، برای حل مدل، الگوریتم فراابتکاری شبیه سازی تبرید (SA) استفاده شده است. جهت ارزیابی کارایی این الگوریتم، نتایج حل آن با نتایج حل دقیق به دست آمده از حل نرم افزار GAMS مقایسه گردیده و نتایج نشان می دهد الگوریتم SA جواب های نسبتا خوبی در مدت زمان مناسب ارائه می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 480

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 599 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button