سامانه بین شهری حمل و نقل ریلی مسافری ایران به منظور افزایش طول عمر چرخهای فولادی خود، در دو سال گذشته برای اولین بار اقدام به استفاده از فولاد گرید B5T نموده است. در این مقاله رفتار سایشی این چرخ ها با استفاده از اندازه گیری میدانی مورد مطالعه قرار گرفته و تاثیر آن بر تداوم سیر ایمن قطار بررسی شده است. به این منظور یک واگن مسافری در سال 1387 پس از آماده سازی در مسیر تهران-میانه به سیر فرستاده شد.واگن مزبور در مدت سیر پنج ماهه خود تحت نظارت بوده و پروفیل (نیمرخ) چرخ های آن به طور متناوب در ایستگاه تهران اندازه گیری شد. نتایج اندازه گیری ها نشان داد که در مقایسه با گرید فولاد B2N که در سال 1382 در همین مسیر مورد مطالعه قرار گرفته بود، گرید فولاد B5T در یک مسافت برابر دارای میزان سایش کمتر (40%)، متقارن (با تفاضل 25% در یک محور) و در نتیجه ایمنی سیر بیشتر است.