چکیده فارسی:پیش از ظهور اسلام، سنتی حکمفرما بود که قرآن کریم از آن به «جاهلیت اولی» تعبیر کرده است. برخی مفسران، قید «اولی» را حمل بر وجود دو جاهلیت اولی و ثانیه (یا اخری) کرده اند. در این نوشتار برای تبیین دیدگاه یاد شده به این سووال کلیدی که «مولفه های فرهنگ جاهلیت از منظر قرآن و مصادیق آن در عصر حاضر کدام است؟» با استفاده از روش تحلیل محتوا پاسخ داده شده است. حاصل این پژوهش، بر وجود مولفه هایی برای فرهنگ جاهلیت چون پندارهای باطل نسبت به خداوند، احکام جاهلانه، تعصب و تبرج دلالت دارد. از آنجا که این مولفه ها، محدود به زمان یا جغرافیای خاصی نیستند، در هر زمان و مکان دیگری نیز سازنده فرهنگ جاهلیت خواهند بود که از مصادیق آن در جوامع امروزی می توان به تبعیض نژادی، سکولاریسم، قوانین و احکام قضایی ناعادلانه، تفاخرات و آشکار ساختن زینت ها در انظار عمومی و ... اشاره نمود.
چکیده عربی:کان هناک تقلیدا سائدا قبل ظهور الاسلام عبر عنه القرآن الکریم بـ "الجاهلیة الاولی". اعتبر بعض المفسرین کلمه "الاولی"المقیده بانها دلالة علی وجود جاهلیتین الاولی و الثانیة او الأخری. فی هذا المقال و بغیة تبیین وجهة النظر المذکورة تم الاجابة علی هذا السئوال المحوری و هو: «ما هی عناصر الثقافة الجاهلیة من منظور القرآن و مصادیقها فی العصر الحاضر؟» و ذلک بالاستفادة من اسلوب تحلیل الفحوی المعروفة.حصیلة هذا البحث یشیر الی وجود عناصر للثقافة الجاهلیة مثل التصورات الخاطئة حول الله، الاحکام المتسمة بالجهالة و التعصب و التبرج. نظرا لان هذه العناصر غیر محددة بزمان او جغرافیة خاصة، فانها ستکون فی ای زمان و مکان آخر من عوامل بناء و تبلور الثقافة الجاهلیة حیث من مصادیقها فی المجتمعات المعاصرة یمکن الاشارة الی التمییز العنصری، العلمانیه، القوانین و الاحکام القضائیة الجائرة و مجمل التفاخر و ابداء الزینة علی العلن و امثالها.