حکومت شیعی صفویه پس از تشکیل در اوایل سده دهم هجری/شانزدهم میلادی، جهت تثبیت و تداوم حاکمیت و تبیین مبانی مشروعیت اقتدار خویش، نیازمند یک نظام آموزشی منظم، کارآمد و توانمند بود تا به مدد آن، اهداف سیاسی و مذهبی خود را در گستره جغرافیایی ایران تحقق بخشد. این نظام آموزشی در دولت صفویه با بهره گیری از اصول و آموزه های اعتقادی شیعی اثنی عشری پدید آمد و در طول حیات سیاسی این سلسله، دوره ای درخشان را در روند فرهنگ و تمدن اسلامی رقم زده است. هدف این پژوهش، بررسی دستاوردهای نظام آموزش امامیه در عصر صفوی است که به شیوه توصیفی-تحلیلی و با استناد به منابع اصلی عصر صفویه انجام شده است. یافته پژوهش نشان داده: نظام آموزشی مبتنی بر آموزه های شیعی امامیه، نقش مؤثری در رشدو گسترش علوم مختلف و نیز ترویج و تثبیت اندیشه شیعی درجامعه و پدیداری وجوه مختلفی از فرهنگ و تمدن اسلامی در این دوره داشته است.