زمینه و هدف: اگرچه هواداری در ورزش قدمتی دیرینه دارد و باشگاه, های کوچک و بزرگ فوتبال در سراسر جهان گاه تا بیش از یک قرن هوادارن متعصب خود را داشته, اند، اما شکل, گیری فرهنگ هواداری پدیده, ای به نسبت نوظهور است که شناخت کافی از آن وجود ندارد. هدف این پژوهش ارائه مدل توسعه فرهنگ هواداری براساس عوامل روانی-اجتماعی می, باشد که با روش تحقیق کیفی و با ماهیت اکتشافی-بنیادی انجام گرفت. روش کار: از طریق تکنیک نمونه, گیری گلوله برفی و براساس مصاحبه, های عمیق با 23 نفر از نخبگان علمی و اجرایی ورزش داده, های تحقیق جمع , آوری شد و براساس نظریه ی داده, بنیاد با رویکرد کلاسیک گلیزر، داده, ها کدگذاری و تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: براساس یافته, ها، مقوله های به نام های بازنمایی فرهنگ هواداری در فضای مجازی، بازنمایی فرهنگ هواداری در فضای مجازی، بازنمایی فرهنگ هواداری در کانون هواداران، بازنمایی فرهنگ هواداری در رسانه ملی، آموزش گری، بهره گیری از ویژگی های زبان شناختی فرهنگ فوتبال، فعالیت باشگاه ها و عوامل مدیریتی در زمره عوامل اجتماعی و مقوله های احترام گذاشتن به حق هوادار، رعایت موازین و اقدامات کنترلی، سالم سازی محیط ورزشگاه ها، جریان سازی و هدایت هیجانات در زمره عوامل روانی دسته بندی و استخراج شدند. نتیجه گیری: با استفاده از اموزش افراد توسط رسانه های ملی و فضای مجازی و با بهره گیری از روانشناسان و متخصصان امر جهت هدایت و کنترل هیجانات هواداران و رعایت اقدامات کنترلی و مدیریتی و بهره گیری از ویژگی های زبان شناختی می توان فرهنگ هواداران را، توسعه و بهبود بخشید.