مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

شمس سارا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    1-14
تعامل: 
  • استنادات: 

    9
  • بازدید: 

    254
  • دانلود: 

    124
چکیده: 

مقدمه: یکی از گروه های خطر در بیماری کووید-19 پرستاران هستند. لذا پژوهش حاضر با هدف پیش بینی اضطراب بیماری کووید-19 براساس تنش ادراک شده و حساسیت اضطراب در پرستاران با نقش میانجی انعطاف پذیری شناختی در سال 1399 انجام شد. روش کار: مطالعه حاضر توصیفی-همبستگی می باشد. جامعه آماری پژوهش کلیه پرستاران مشغول به کار در بیمارستان های شهر کرج در سال 1399 بودند که با روش نمونه گیری در دسترس از بیمارستان های شهیدرجایی، امام علی، تخت جمشید و البرز شهر کرج تعداد 450 تن انتخاب شدند. داده ها با "مقیاس اضطراب بیماری کرونا " (Corona Disease Anxiety Scale)، "شاخص حساسیت اضطراب" (Anxiety Sensitivity Index)، "مقیاس تنش ادراک شده" (Perceived Stress Scale) و "مقیاس انعطاف پذیری شناختی" (Cognitive Flexibility Scale) جمع آوری شد. روایی ابزارها از طریق روایی محتوا به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ بررسی شد. داده های به دست آمده در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 22 و آموس نسخه 26 تحلیل شد. یافته ها: بین تنش ادراک شده و حساسیت اضطراب با اضطراب بیماری کووید-19 همبستگی مثبت معناداری وجود دارد (01/0>P). الگوی اصلاح شده از برازش مطلوبی برخوردار بود (071/0=RMSEA، 974/0=GFI، 975/0=IFI و 05/0>P-value). همچنین نتایج حاکی از تایید نقش میانجی انعطاف پذیری شناختی در پیش بینی اضطراب بیماری کووید-19 براساس تنش ادراک شده و حساسیت اضطراب بود. نتیجه گیری: متغیر انعطاف پذیری شناختی دارای نقش میانجی در ارتباط بین حساسیت اضطراب و تنش ادراک شده با اضطراب بیماری کووید-19 است. لذا برای کاهش اضطراب بیماری کووید-19 در پرستاران، روش های آرام سازی تدریجی و حساسیت زدایی منظم برای مدیریت اضطراب بیماری کووید-19 پیشنهاد می شود.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 254

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 124 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 9 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 24
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    15-25
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    99
  • دانلود: 

    62
چکیده: 

مقدمه: الگوی حرکتی و هماهنگی بیماران مبتلا به فلج مغزی یک طرفه هنگام راه رفتن متفاوت از افراد سالم خود می باشد. هدف از مطالعه حاضر مقایسه تقارن فعالیت عضلات بازکننده تنه و خم کننده های ران و زانو در زنان با فلج مغزی یک طرفه سمت چپ و زنان سالم هنگام راه رفتن عادی بود. روش کار: روش پژهش توصیفی-مقایسه ای بود. جامعه آماری پژوهش شامل زنان با فلج مغزی یک طرفه سمت چپ بودند که به روش نمونه گیری هدفمند و در دسترس، 12 بیمار با دامنه سنی 17 تا 26 سال به عنوان گروه فلج مغزی مغزی یک طرفه سمت چپ و 12 زن سالم همگن نیز به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. زنان با فلج مغزی یک طرفه سمت چپ توسط پزشک متخصص مرکز توانبخشی مهر در شهر تبریز ارجاع داده می شدند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، دستگاه الکترومیوگراف و الکترودهای سطحی دوقطبی بود. روایی و پایایی تجهیزات الکترومیوگرافی در مطالعات قبلی مورد تایید قرار گرفته و در مطالعه حاضر به آن اکتفا شده است. روش کار بدین صورت بود که شدت فعالیت الکتریکی عضلات راست کننده ستون مهره ای در سطح مهره سوم کمری، راست رانی و دوسررانی هنگام راه رفتن با سرعت عادی در زنان مبتلا به فلج مغزی یک طرفه سمت چپ و زنان سالم همگن ثبت گردید. سیگنال ها با استفاده از نرم افزار OT Bio lab پردازش شدند. داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 22 تحلیل شد. یافته ها: زنان با فلج مغزی یک طرفه سمت چپ فعالیت الکتریکی عضلانی بیشتری نسبت به زنان سالم در سمت درگیر داشتند (05/0>P). همچنین شدت فعالیت همسان سازی شده عضله راست کننده ستون مهره-ای سمت سالم زنان با فلج مغزی یک طرفه سمت چپ بیشتر از همان سمت افراد سالم بود (001/0=P). در زنان با فلج مغزی یک طرفه سمت چپ، فعالیت عضلانی نامتقارن بوده و تاثیر متقابل معناداری بین عامل سمت بدن و عامل بیماری مشاهده شد (040/0=P). نتیجه گیری: هنگام راه رفتن شدت فعالیت الکتریکی عضلات سمت درگیر و همچنین عضله راست کننده ستون مهره ای کمری سمت سالم زنان با فلج مغزی یک طرفه سمت چپ بیشتر از زنان سالم بود و زنان با فلج مغزی یک طرفه سمت چپ فعالیت عضلانی نامتقارنی نشان دادند. بنابراین، در طراحی برنامه های تمرینی بیماران فلج مغزی، پیشنهاد می شود به عضلات هر 2 سمت درگیر و سالم توجه شود.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 99

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 62 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    26-39
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    351
  • دانلود: 

    225
چکیده: 

مقدمه: زمانی که اعضای خانواده نسبت به خود و دیگران شفقت نشان می دهند، نسبت به ظاهر جسمانی خود تصویر بدن مثبت و عاری از سرزنش و انتقاد شکل می دهند. هدف پژوهش حاضر تعیین الگوی ساختاری همبستگی بین انطباق و انسجام خانواده با نگرانی تصویر بدن با نقش میانجیگر کمال گرایی و شفقت خود در ساکنان شهر تهران بود. روش کار: روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمام ساکنان شهر تهران در سال 1399 بود که از میان آن ها 654 تن ساکن شهر تهران به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه جمعیت شناختی، "مقیاس ارزشیابی انطباق و انسجام خانواده" (Family Adaptability and Cohesion Evaluation Scale)، "سیاهه نگرانی تصویر بدن" (Body Image Concern Inventory)، "مقیاس کمال گرایی چندبعدی" (Multidimensional Perfectionism Scale)، "مقیاس شفقت خود" (Self-Compassion Scale) و استفاده شد. روایی ابزارها با استفاده از روایی محتوا به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفاکرونباخ اندازه گیری شد. برای تحلیل داده ها از الگوی معادلات ساختاری و نرم افزارهای اس پی اس اس 24 و آموس نسخه 24 استفاده شد. یافته ها: ضریب مسیر بین انطباق و انسجام خانواده و نگرانی تصویر بدن به واسطه کمال گرایی (01/0>p، 209/0-=β, ) و به واسطه شفقت خود (01/0>p، 158/0-=β, ) منفی و در سطح 01/0 معنادار بود. نتیجه گیری: کمال گرایی و شفقت خود همبستگی بین انطباق و انسجام خانواده با نگرانی تصویر بدن را به صورت منفی و معنادار میانجیگری می کنند. لذا پیشنهاد می شود کارگاه های آموزشی جهت آموزش کمال گرایی مثبت و سازگارانه و همین طور شفقت خود برای ساکنان شهر تهران برگزار شود.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 351

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 225 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    40-53
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    125
  • دانلود: 

    83
چکیده: 

مقدمه: شناسایی چالش های پیاده سازی راهنماهای بالینی می تواند اطلاعات ارزشمندی را برای مجریان و سیاست گذاران ارایه دهنده خدمات مراقبت های بالینی در سطوح محلی و ملی فراهم نماید. پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالش های پیاده سازی راهنماهای بالینی از دیدگاه ارایه دهندگان مراقبت های بالینی انجام شده است. روش کار: مطالعه حاضر با رویکرد کیفی انجام شد. جامعه آماری پژوهش، شامل عده ای از ذینفعان شاخص و آگاه نسبت به نحوه ارایه مراقبت های بالینی در بیمارستان علامه بهلول گنابادی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال 1399 بود که به صورت هدفمند و به روش گلوله برفی انتخاب شدند. جمع آوری داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته و جلسات بحث گروهی متمرکز تا رسیدن به مرحله اشباع داده ادامه یافت. درکل 30 مصاحبه انجام گردید. برای صحت و استحکام یافته های مطالعه از معیارهای چهارگانه Lincoln & Guba گردید. داده ها با روش تحلیل محتوا و روش تحلیل محتوا Graneheim & Lundman تحلیل شد. یافته ها: تعداد 542 واحد معنایی و 71 واحد معنایی متراکم استخراج گردید. پس از تجمیع آنها، تعداد 3 طبقه و 12 زیر طبقه به عنوان چالش های پیاده سازی راهنماهای بالینی شناسایی گردید. نتیجه گیری: چالش های پیاده سازی راهنماهای بالینی شامل چالش های رویه ای، فرآیندی و ساختاری است. لذا پیشنهاد می شود به این چالش ها در تدوین، توسعه و اجرای راهنماهای بالینی در کلیه سطوح ارایه دهنده مراقبت های بالینی توجه گردد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 125

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 83 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    54-67
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    238
  • دانلود: 

    137
چکیده: 

مقدمه: رشد روز افزون اعتیاد به تلفن همراه و عدم بستر سازی فرهنگی مناسب، سبب تاثیر آن بر جوانب مختلف زندگی نوجوانان می شود. هدف پژوهش حاضر تعیین همبستگی بهزیستی و اعتیاد به تلفن همراه در دانش آموزان دختر و پسر دوره اول و دوم متوسطه با نقش میانجی گری سرزندگی تحصیلی است. روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری شامل تمام دانش آموزان دختر و پسر دوره دوره اول و دوم متوسطه شهرستان خرم آباد بود که در سال تحصیلی 1400-1399 مشغول به تحصیل بودند. روش نمونه گیری ناحیه ها و دبیرستان ها تصادفی خوشه ای بود. از بین آن ها 346 تن به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار حمع آوری داده ها شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، "پرسشنامه بررسی بهزیستی"(Well-being Assessment Questionnaire)، "مقیاس اعتیاد به تلفن همراه" (Cell Phone Addiction Scale) و " "پرسشنامه سرزندگی تحصیلی" (Academic Buoyancy Questionnaire)، بود. روایی محتوا به روش کیفی، روایی صوری و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ اندازه گیری شد. داده ها با نرم افزارهای اس پی اس اس نسخه 24 و نرم افزار آموس نسخه 23 تحلیل شد. یافته ها: پس از اصلاحات، الگو برازش مطلوبی داشت و بین میزان اعتیاد به تلفن همراه با بهزیستی و سرزندگی تحصیلی همبستگی مستقیم، منفی و معنادار بود (01/0>P). همچنین بین سرزندگی تحصیلی و بهزیستی همبستگی مستقیم، مثبت و معنا دار بود (01/0>P). سرزندگی تحصیلی همبستگی بین میزان اعتیاد به تلفن همراه با بهزیستی را به صورت جزیی میانجی گری کرد. همچنین جنسیت این الگو میانجی گری را تعدیل نکرد. نتیجه گیری: سرزندگی تحصیلی همبستگی بین اعتیاد به تلفن همراه با بهزیستی را میانجی گری می کند. پیشنهاد می شود برای کاهش اعتیاد دانش آموزان به تلفن همراه و ایجاد بهزیستی در آن ها سعی شود که سطح سرزندگی تحصیلی افزایش داده شود.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 238

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 137 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    68-80
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    436
  • دانلود: 

    230
چکیده: 

مقدمه: لازمه کمک به دانش آموزان با اختلال در نوشتن، شناخت عوامل موثر بر ایجاد مشکلات و بهبود آن ها با استفاده از روش های مختلف است. پژوهش حاضر با هدف تعیین "آموزش کارکردهای اجرایی" بر خودتنظیمی هیجانی و اضطراب آزمون دانش آموزان دختر دارای اختلال در نوشتن انجام شد. روش کار: روش پژوهش از نوع نیمه تجربی و پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل، کلیه دانش آموزان دختر دارای اختلال در نوشتن مراجعه کننده به مرکز آموزشی توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری اسلام آباد غرب در سال 1398 بودند که مطابق با پرونده مشاوره های روانشناختی، دارای اختلال در نوشتن بودند. تعداد آن ها در حدود 129تن بود. نمونه ها به تعداد 30 تن با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و با روش تصادفی ساده با استفاده از قرعه کشی در 2 گروه مداخله و کنترل به صورت تصادفی جایگزین شدند. گرداوری داده ها با پرسشنامه جمعیت شناختی، "آزمون بیان نوشتاری" (Written (Expression Test)، "پرسشنامه خودتنظیمی هیجانی"(Emotional Self-Regulation Questionnaire) و "سیاهه اضطراب آزمون"(Test Anxiety Inventory) بود. روایی محتوا به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ اندازه گیری شد. گروه مداخله به مدت 10هفته، "آموزش کارکردهای اجرایی" دریافت کردند. در مراحل پیش آزمون و پس آزمون برای 2 گروه مداخله و کنترل پرسشنامه ها تکمیل شد. در طی این مدت گروه کنترل هیچ نوع مداخله ای دریافت نکرد و پس از پایان مداخله، دوره آموزشی مربوط در همان مرکز برای آن ها برگزار شد. داده ها در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 24 تحلیل شد. یافته ها: تفاوت معناداری بین 2 گروه مداخله و کنترل در مرحله پس آزمون نشان داده شد (01/0>P). میزان خودتنظیمی هیجانی در گروه مداخله به طور معناداری نسبت به گروه کنترل در مرحله پس آزمون افزایش یافت (01/0>P). بعلاوه، میزان اضطراب آزمون گروه مداخله به طور معناداری نسبت به گروه کنترل در مرحله پس آزمون کاهش یافته است (01/0>P). نتیجه گیری: "آموزش کارکردهای اجرایی" بر میزان خودتنظیمی هیجانی و اضطراب آزمون دانش آموزان دختر دارای اختلال در نوشتن اثربخشی مثبت و معناداری دارد. پیشنهاد می شود معلمان از "آموزش کارکردهای اجرایی" برای افزایش میزان خودتنظیمی هیجانی و کاهش اضطراب آزمون دانش آموزان دختر دارای اختلال در نوشتن استفاده کنند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 436

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 230 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    81-90
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    237
  • دانلود: 

    75
چکیده: 

مقدمه: سلامت عمومی معلمان دارای اهمیت بسزایی است که در روابط زوجین تاثیر روانی و اجتماعی می گذارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین الگوی ساختاری نقش واسطه ای تمایزیافتگی در رابطه بین رضایت جنسی و سلامت عمومی در معلمین زن متاهل شهر کرمان صورت گرفت. روش کار: روش مطالعه توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان زن متاهل شهر کرمان بود که در سال تحصیلی 98-1397 مشغول به تدریس در مدارس شهر کرمان بودند. تعداد 373 تن از معلمان متاهل زن در شهر کرمان در سال تحصیلی 1398-1397 به روش غیرتصادفی و به روش در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده ها شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، "سیاهه تمایز یافتگی خود" (Differentiation of Self Inventory)، "پرسشنامه سلامت عمومی" (General Health Questionnaire) و "شاخص رضایت جنسی" (Index of Sexual Satisfaction) بود. روایی ابزارها با استفاده از روایی محتوا به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ اندازه گیری شد. داده ها در نرم افزارهای اس پی اس اس نسخه 22 و Amos نسخه 22 مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: بین متغیرهای سلامت عمومی و رضایت جنسی با نقش واسطه ای تمایزیافتگی همبستگی معنادار وجود داشت. همبستگی مستقیم تمایزیافتگی در برآورد سلامت عمومی و رضایت جنسی معلمان معنادار بود (001/0>P). همچنین یافته های تحلیل مسیر نشان داد تمایزیافتگی در رابطه بین سلامت عمومی و رضایت جنسی معلمان نقش واسطه ای داشت. نتیجه گیری: بین متغیرهای سلامت عمومی و رضایت جنسی با نقش واسطه ای تمایزیافتگی همبستگی مثبت و معنادار وجود داشت. پیشنهاد می شود که در مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی، آموزش های لازم را به معلمین زن متاهل مراجعه کننده با شکایت های زناشویی جهت افزایش سلامت عمومی و رضایت جنسی ارایه شود.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 237

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 75 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    91-103
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    193
  • دانلود: 

    81
چکیده: 

مقدمه: در دو دهه اخیر نظام آموزش رقابت پذیر، جزء لاینفک دغدغه تمام مدیران آموزشی، بوده است و سنجش آن ضروری می باشد. لذا هدف پژوهش حاضر طراحی و روانسنجی"مقیاس رقابت پذیری نظام آموزش باز و از دور در ایران" است. روش کار: روش پژوهش حاضر از نوع آمیخته می باشد. در بخش کیفی از روش دلفی، جهت طراحی "مقیاس رقابت-پذیری نظام آموزش باز و از دور در ایران" "Competitiveness Scale of Open and Distance Education System in Iran" استفاده شد. نمونه گیری بخش کیفی بصورت هدفمند با روش گلوله برفی (تا رسیدن به اشباع) با 10 از اعضای هییت علمی دانشگاه پیام نور استان تهران انجام شد. روایی محتوا و صوری به روش کیفی با نظر 10 تن (هر دو روش با 10 تن به صورت جداگانه، ولی با نمونه یکسان) از اعضای هییت علمی دانشگاه پیام نور استان تهران سنجیده شد. روایی سازه، به روش تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی (هر دو) با نمونه ای از 230 تن (تصادفی به روش طبقه ای) از اعضای هییت علمی و دانشجویان دکتری تخصصی مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور استان تهران سنجیده شد. پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ با نمونه فوق اندازه گیری شد. تحلیل داده ها در بخش کیفی به روش کدگذاری و بخش کمی با استفاده از نرم افزارهای آماری اس پی اس اس نسخه 19 و لیزرل نسخه 5/8 انجام شد. یافته ها: از بخش کیفی، عبارات "مقیاس رقابت پذیری نظام آموزش باز و از دور در ایران" بدست آمد. نتایج نشان داد که روایی محتوا و صوری مقیاس، مورد تایید است. روایی نتایج تحلیل عاملی، نشان داد که ابزار دارای 100 عبارت با 14 زیر مقیاس شامل: سطح کلان بین المللی، سطح ملی، سطح نظام آموزشی، اهداف نظام آموزشی، مدرسین دانشگاه، کارکنان و عوامل پشتیبانی، مدیریت منابع، جذب و نگهداری دانشجو، محتوا، فرایند یاددهی-یادگیری، مزیت رقابتی، ایجاد ارزش در جامعه، ایجاد ارزش برای ذینفعان، ارزش آفرینی در سطح نظام آموزشی است. پایایی به روش همبستگی درونی با محاسبه ضریب الفا کرونباخ بین 67/0 تا 94/0 حاصل گردید. نتیجه گیری: "مقیاس رقابت پذیری نظام آموزش باز و از دور در ایران" با 100 عبارت و 14 زیرمقیاس دارای روایی و پایایی مناسب می باشد. پیشنهاد می گردد از این مقیاس برای سنجش میزان رقابت پذیری در نظام آموزش باز و از دور استفاده شود.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 193

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 81 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button