Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    1-9
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    751
  • دانلود: 

    663
چکیده: 

نظریه بار شناختی تا امروز سهم مهمی در حوزه یادگیری و طراحی آموزشی ایجاد کرده است. هدف عمده این مطالعه به کارگیری اصول نظریه بارشناختی در طراحی یک برنامه آموزشی مفاهیم جبر دردانش آموزان پایه هفتم بود. شرکت کنندگان 56 دانش آموز دختر پایه هفتم بودند. برای انتخاب آنها، از مدارس راهنمایی دولتی منطقه 6 شهر تهران دو مدرسه به صورت تصادفی انتخاب شدند، که یک مدرسه به عنوان گروه آزمایش و مدرسه دیگر به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. برنامه آموزشی مبتنی بر اثرات بارشناختی در گروه آزمایش و برنامه آموزشی سنتی در گروه کنترل اجرا شد. شرکت کنندگان آزمون مفاهیم جبر، مقیاس درجه بندی ذهنی بار شناختی و اندازه های کارایی پاس و مرینبوئر، و مجموعه تکالیف سنجش رفتار پیشرفت را تکمیل کردند. داده ها با مدل تحلیل کوواریانس، تحلیل واریانس چند متغیری و مدل مجذورکای تحلیل شدند. یافته ها نشان داد که در گروه تحت آموزش با برنامه آموزشی طراحی شده با اصول بار شناختی، پیشرفت تحصیلی، کارایی، پافشاری در حل تکالیف و تلاش برای دادن پاسخ های درست بالاتر از گروه کنترل بود. هم چنین، دانش آموزان گروه آزمایش بار شناختی پایین تری از دانش آموزان گروه کنترل ادراک می کردند و نسبت انتخاب مسائل با دشواری متوسط در این گروه به طور معناداری بیشتر بود. برنامه آموزشی مبتنی بر اصول بار شناختی، پیشرفت و رفتارهای مرتبط با آن را در دانش آموزان بهبود می بخشد. تلویحات کاربردی یافته ها مورد بحث قرار گرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 751

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 663 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    10-19
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1270
  • دانلود: 

    819
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان در درس زبان انگلیسی بر اساس اضطراب در مهارت های سه گانه آموزش زبان انگلیسی صورت گرفت. طرح پژوهش از نوع همبستگی بود. از میان کلیه دانش آموزان دختر شرکت کننده در موسسات و آموزشگاه های دخترانه زبان انگلیسی شکوه در سطح شهرهای ساری، قایمشهر، بابل، بابلسر و امیرکلا در دامنه سنی 13 تا 18 سال در ترم های سه ماهه تابستان و پاییز 1395، به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای، 545 زبان آموز انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه اضطراب صفت حالت اشپیلبرگر، مقیاس اضطراب شنیداری زبان خارجی، اضطراب خواندن زبان خارجی و اضطراب نوشتاری زبان دوم بوده و برای ارزیابی شاخص عملکرد تحصیلی نیز از نمرات پایان ترم زبان آموزان استفاده شده است. داده های بدست آمده با روش های آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های این تحقیق نمایانگر وجود همبستگی بین اضطراب در مهارت های سه گانه آموزش زبان و عملکرد تحصیلی درس زبان انگلیسی بود. بر اساس نتایج رگرسیون گام به گام هر سه متغیر اضطراب زبان دارای قدرت پیش بینی کنندگی عملکرد تحصیلی هستند و این سه مولفه مجموعاً 25 درصد از تغییرات عملکرد تحصیلی در درس زبان را تبیین می کنند که با توجه به ضرایب بتا، اضطراب شنیداری بیشترین سهم را در پیش بینی عملکرد تحصیلی دارا بود. به منظور بهبود عملکرد تحصیلی درس زبان انگلیسی لازم است برنامه ریزی لازم در خصوص کنترل و کاهش اضطراب در انواع مهارت-های زبانی (خواندن، شنیدن و نوشتن) صورت پذیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1270

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 819 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    20-33
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1032
  • دانلود: 

    1022
چکیده: 

اهداف عمده ی این پژوهش تعیین نحوه کیفیت اجراء و تاثیر برگزاری دوره ضمن خدمت آموزش بزرگسالان بر عملکرد مدیران مدارس در حوزه سوادآموزی در ایران بود. پژوهش حاضر از حیث هدف کاربردی، و از نظر گردآوری اطلاعات به روش توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش از چند زیر جامعه تشکیل می شود: مدرسان دوره آموزش بزرگسال در سطح کشور به تعداد 160 نفر که آموزش دوره مدیران مدارس را عهده دار بوده اند، کلیه مدیران مدارس شرکت کننده در سطح کشور که در دوره سواد آموزی شرکت داشته اند و مدیران مدارس سطح کشور که در دوره سواد آموزی شرکت نداشته اند. حجم نمونه مدرسان 90نفر از استان ها و شهرستان های کشور بود. برای انتخاب مدرسان از شیوه ی نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد و برای انتخاب مدیران شرکت کننده در دوره سوادآموزی از نمونه گیری مرحله ای استفاده گردید. همچنین مدیرانی که در دوره ها شرکت نداشته اند؛ با توجه به اصل همگن بودن گروه گواه، در تحقیقات علی مقایسه ای و با عنایت به متغیر شهرستان و حجم نمونه ی منتخب مدیران شرکت کننده در دوره با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. حجم نمونه مربوط به مدیران آموزش دیده و شرکت کننده در پژوهش حاضر 446 نفر شامل استانهای فارس (193نفر) چهارمحال بختیاری (42نفر ) لرستان( 84نفر ) همدان( 48نفر ) استان البرز (نفر 23 )و ایلام( 56 نفر ) بود. همچنین حجم مدیران آموزش ندیده در پژوهش حاضر 315 نفر بوده است. جهت آزمون سئوالات پژوهش از آزمون خی 2، تی تک نمونه ای، آزمون تی مستقل و آزمون فریدمن استفاده شد. یافته های حاصل از این پژوهش با توجه به تحلیل های آماری نشان داد، کیفیت اجرای دوره ها برای مدرسان و مدیران از بعد کیفیت محتوا، مدرسان و مدیریت در سطح متوسط به بالا یا نسبتا مطلوب ارزیابی شد. همچنین از نظر مدرسان و مدیران مدارس دوره ی آموزش بزرگسالان تا حدود زیادی بر ارتقاء دانش، نگرش و مهارت آنان موثر بوده است. افزون بر این، سطح دانش مدیران آموزش دیده از مدیران آموزش ندیده بیشتر بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1032

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1022 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    34-50
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    842
  • دانلود: 

    500
چکیده: 

بخشی از رفتارهای شغلی و سطح کارایی و اثربخشی شغلی کارکنان وابسته به نگرش های فرهنگی و اجتماعی آنان است. وزارت جهادکشاورزی بواسطه برخورداری از سوابق ارزشمند انقلابی، دارای مجموعه وظایف فرهنگی ویژه ای است و برنامه ریزی آموزش های عقیدتی کارکنان در ان صورت می گیرد. نبود داده های علمی در زمینه نیازهای آموزشی عقیدتی کارکنان، موانعی در مسیر اصلاح و توسعه برنامه های آموزش عقیدتی وزارت فوق الذکر ایجاد کرده است و این موضوع مسئله اصلی تحقیق بود. تحقیق توصیفی از نوع کاربردی و پیمایشی بوده و جامعه آماری شامل «کارکنان ستادی وزارت جهادکشاورزی»، «مدرسین دوره های آموزش ضمن خدمت عقیدتی» و «مدیران و کارشناسان برنامه-ریزی آموزشی حوزه نمایندگی ولی فقیه» بود. ابزار تحقیق شامل سه نوع پرسشنامه مجزا بود که برای تایید اعتبار ظاهری آنها، از دیدگاه 24 نفر از اعضای جامعه تحقیق و برای تایید پایایی آنها نیز از آزمون کرونباخ آلفا استفاده شد. اهم یافته ها نشان داد که بطور کلی میزان ضرورت برنامه ریزی و اجرای آموزش های عقیدتی برای کارکنان از سه دیدگاه کارکنان، مدیران و مدرسین به ترتیب 95/3، 09/4 و 4/4 از 5 بوده و میزان تاثیر این آموزش ها در افزایش بهره وری فعالیت های شغلی کارکنان نیز به ترتیب: 3/3، 19/4 و 36/4 از 5 است. همچنین در زمینه میزان دستیابی آموزش های عقیدتی به هدف های بلندمدت بخش کشاورزی، میانگین دیدگاه ها به ترتیب: 06/3، 43/3 و 46/3 از 5 بود. از جانب دیگر، اولویت نیازهای آموزشی عقیدتی کارکنان عبارتند از: دوره های آموزشی عقیدتی «آشنایی با نهج-البلاغه»، «آشنایی با تفسیر نماز»، «آشنایی با تفسیر موضوعی قرآن(در مباحث شادی، مهارت های زندگی، خدمات-رسانی و. . . )»، «آشنایی با تفسیر موضوعی قرآن(در مباحث عدالت، قیامت، امامت و. . . )».

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 842

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 500 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    51-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    860
  • دانلود: 

    706
چکیده: 

هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر مولفه های چهارگانه (امیدواری، خوش بینی، تاب آوری، خودکارآمدی) سرمایه روان شناختی دانش آموزان دختر دبیرستانی بود. پژوهش حاضر با روش آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر دبیرستانی منطقه 4شهر تهران در سال تحصیلی 95-1394 تشکیل می دادند که از بین آنها 42 دانش آموز از 2 دبیرستان به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند و به روش تصادفی در 2 گروه (کنترل و آزمایش) 21 نفری قرار گرفتند. داده های پژوهش به وسیله پرسشنامه ی سرمایه روان شناختی لوتانز (2007) گردآوری شد. نسبت خی دو این آزمون برابر با 6/24 است. گروه آزمایشی در 10 جلسه تحت آموزش مهارت های اجتماعی قرار گرفته و در طی این جلسات به گروه کنترل هیچ نوع آموزشی داده نشد. داده های جمع آوری شده با کمک آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس تک متغیری تحلیل شد. یافته ها نشان داد میانگین گروه کنترل و آزمایش در پیش آزمون تفاوت چندانی ندارد، اما در پس آزمون، میانگین گروه آزمایش از گروه کنترل بیشتر بود و نشان می دهد آموزش مهارت های اجتماعی بر مولفه های چهارگانه سرمایه روان شناختی دانش آموزان اثر مثبت و معناداری دارد (p<. 05). براساس یافته های پژوهش می توان گفت که سیستم آموزش و پرورش برای توانمندسازی افراد در رویارویی با چالش ها و تحولات زندگی در جامعه کنونی، نیازمند پرورش سرمایه روان شناختی دانش آموزان خود می باشد که می توان با آموزش مهارت های اجتماعی در کنار سایر مهارت های تحصیلی در مدرسه به این منظور دست یافت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 860

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 706 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    59-67
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    873
  • دانلود: 

    784
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف مقایسه تاثیر آموزش راهبرد های یادگیری و مطالعه با تاثیر آموزش تنظیم هیجانی بر تاب آوری تحصیلی و اضطراب امتحان دانش آموزان دختر انجام شد. روش این پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است. برای این منظور تعداد 60 دانش آموز از بین 31 مدرسه پس از اجرای پیش آزمون و غربالگری به صورت تصادفی در سه گروه (گروه اول: آموزش راهبرد های یادگیری و مطالعه، گروه دوم: آموزش تنظیم هیجانی و گروه سوم: بدون آموزش ) قرار گرفتند. پس از طی10 جلسه آموزشی که در مورد هر کدام از گروه های اول و دوم اجرا شد نتایج پس آزمون توسط پرسشنامه های اضطراب امتحان و تاب آوری تحصیلی جمع آوری و سپس با روش های آماری تحلیل واریانس چند متغییری و آزمون شفه نمرات پیش آزمون و پس آزمون دو گروه آزمایش و کنترل مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که آموزش راهبردهای یادگیری و مطالعه نسبت به آموزش تنظیم هیجانی دارای اثرگذاری به مراتب معنادارتری بر میزان کاهش اضطراب امتحان و نیز بر میزان تاب آوری تحصیلی می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 873

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 784 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    68-73
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    812
  • دانلود: 

    738
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر، ارائه مدل معنویت هوش فرهنگی در دانشگاه فرهنگیان استان مازندران می باشد تا بتوان به واسطه آن از وضعیت مولفه های تبیین کننده هوش فرهنگی در دانشگاه فرهنگیان، آگاهی یافت. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش تحقیق، توصیفی-پیمایشی و بصورت مقطعی می باشد. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه کارکنان دانشگاه فرهنگیان استان مازندران در سال تحصیلی 1395-96 به تعداد 150 نفر می باشند. پژوهش بر اساس داده های جمع آوری شده از 150 نفر از آزمودنی ها، با روش نمونه گیری سرشماری از جامعه مورد نظر انجام شده است. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه، جمع آوری و از طریق نرم افزارهای SPSS و LISREL مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای بررسی و تحلیل داده ها از آزمون کولموگروف-اسمیرنف، آزمون تی تک نمونه ای و تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد، با توجه به نتایج بدست آمده از تحلیل عاملی اکتشافی و همچنین؛ نتایج حاصل از ضرایب استاندارد، مقادیر t و مقدار R2 در تحلیل عاملی تاییدی، هر یک از مولفه های 1. راهبردی(فراشناختی)، 2. دانشی(شناختی)، 3. انگیزشی و 4. رفتاری، در تبیین هوش فرهنگی در دانشگاه فرهنگیان استان مازندران موثر هستند، پس مدل نهایی هوش فرهنگی در دانشگاه فرهنگیان متشکل از چهار مولفه ذکر شده، خواهد بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 812

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 738 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    74-80
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1460
  • دانلود: 

    727
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر، ارائه مدل اخلاق حرفه ای در موسسات آموزش عالی استان مازندران می باشد. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش تحقیق، توصیفی-پیمایشی و بصورت مقطعی می باشد. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه اعضای هیات علمی در مراکز آموزش عالی استان مازندران در سال تحصیلی 1394-95 بوده و پژوهش بر اساس داده های جمع آوری شده از 384 نفر از آزمودنی ها، بر اساس فرمول کوکران با روش نمونه گیری طبقه بندی نسبی از جامعه مورد نظر انجام شد. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه، جمع آوری و از طریق نرم افزارهای SPSS و LISREL بررسی گردید. برای تحلیل داده ها از آزمون کولموگروف-اسمیرنف، آزمون تی تک نمونه ای و تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان می دهد، با توجه به نتایج بدست آمده از تحلیل عاملی اکتشافی و همچنین؛ نتایج حاصل از ضرایب استاندارد، مقادیر t و مقدار R2 در تحلیل عاملی تاییدی، هر یک از مولفه های 1. مسئولیت پذیری اجتماعی، 2. تعلق به اجتماع علمی، 3. خودکارائی، 4. مسئولیت علمی، 5. رعایت انصاف و عدالت، 6. اخلاق حقوقی، 7. برتری جوئی و رقابت طلبی، 8. پایبندی به ارزش ها و هنجارهای نظام آموزش عالی، در تبیین اخلاق حرفه ای در موسسات آموزش عالی استان مازندران موثر هستند، پس مدل نهایی اخلاق حرفه ای در موسسات آموزش عالی متشکل از هشت مولفه ذکر شده، خواهد بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1460

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 727 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    81-86
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1097
  • دانلود: 

    755
چکیده: 

همزمان با تغییرات سریع و فنون و مهارت ها و ظهور پدیده های نوین در فناوری اطلاعات و تاثیرآنها بر شیوه ها و روش های زیستن، فرآیند آموزش نیز که یکی از ارکان اساسی و بنیادین جوامع است متحول ودگرگون شده است. در طی سالیان اخیر یکی از سیاست های راهبردی وزارت آموزش و پرورش در واقع آموزش الکترونیک توسعه و ارتقاء سیستم های آموزش مجازی و الکترونیکی در قالب مدارس هوشمند جهت بالا بردن کارائی و اثربخشی آموزش و از طرفی بهره وری هزینه ها می باشد، بطوریکه در حال حاضر پایه ششم ابتدائی در بسیاری از مدارس بصورت هوشمند برگزار می گردد. در این تحقیق به بررسی عوامل مرتبط با پذیرش سیستم های آموزش الکترونیک از طرف معلمین پایه ششم ابتدائی شهرستان گرگان پرداخته شد. مدل مفهومی بکارگرفته شده در این تحقیق مدل پذیرش فناوری اطلاعات اصلاح شده (TAM) بود. جامعه آماری تحقیق شامل 128 معلم پایه ششم که از بین آن ها به روش تصادفی 100 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج حاصل از آزمون فرضیه های تحقیق نشان دهنده این موضوع بود که مهارت های فناوری اطلاعات و انگیزش دارای رابطه مثبت و معنادار و اضطراب و نگرانی از بکارگیری این سیستم ها رابطه منفی و معنی داری با پذیرش سیستم های آموزش الکترونیک دارد. همچنین براساس یافته های تحقیق پیشنهاد شد که سازمان آموزش و پرورش جهت ارتقاء سطح بکارگیری سیستم های آموزش الکترونیک اقداماتی همچون برگزاری دوره های آموزش عملی در زمینه ICT، استقرار سیستم ارزیابی معلمین براساس سطح بکارگیری و مهارت آن ها در مدارس هوشمند، انگیزش مادی و معنوی جهت استفاده از سیستم های آموزش الکترونیک و. . . انجام دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1097

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 755 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

گلچین منیژه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    87-93
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    946
  • دانلود: 

    638
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی مداخله گروهی با دو روش شناختی-رفتاری و معنی درمانی بر شادکامی دانشجویان دختر دانشگاه تربیت معلم(تهران-کرج) در کشور ایران درسال تحصیلی( 89-90) به روش شبه آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل بر روی 30 نفر گروه نمونه (درهرگروه 10 نفر) که به روش در دسترس انتخاب شده اند صورت گرفت. در این پژوهش از دو روش گروهی 10جلسه ای درمان شناختی رفتاری ومعنویت درمانی استفاده شد و جهت جمع آوری داده ها در سه دوره زمانی (پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری) در دو گروه آزمایشی و شاهد از پرسشنامه شادکامی آکسفورد بهره گرفته شد. نتایج تجزیه وتحلیل داده ها به وسیله دو آزمون تحلیل کوواریانس و تحلیل واریانس مکرر درسطح 01/0 معنادار بودند. براین اساس نشان داده شد که هر دو رویکرد درمانی شناختی-رفتاری و معنی درمانی موجب افزایش میزان شادکامی در گروه آزمایش شده است و این تفاوت نسبت به گروه کنترل معنادار است. از سویی در هر دو رویکرد آزمون مجدد با فاصله یک ماه نشان از ماندگاری اثر درمان در افزایش میزان شادکامی است. همچنین در بررسی اثر بخشی این دو روش نیز مشاهده شد که معنویت درمانی در بعد شادکامی از درمان شناختی رفتاری اثر بخش تر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 946

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 638 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    94-101
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    5840
  • دانلود: 

    1167
چکیده: 

امر به معروف و نهی از منکر از جمله واجبات مهم دین اسلام است که اجرا کردن یا نکردن آن تاثیر عمیق و گسترده ای بر تمام ابعاد جامعه دارد؛ زیرا خداوند نخستین امر کننده به معروف و نهی کننده از منکراست؛ از این رو اثرات امر به معروف و نهی از منکر بر تعلیم و تربیت در بین دانش آموزان اهمیت بسزایی دارد و باید مقدمات وسایل اثر بخشی در وصول به آنان و امکانات هدایت جامع را فراهم نماییم که مهمترین و بزرگترین وسایل تاثیر قدرت، بسیج و سازماندهی نیروهای آموزش دیده، متدین، مومن و جوانان پرشور و نشاط است؛ آموزش و پرورش(تعلیم و تربیت) می تواند یکی از مهمترین نهادهایی باشد که فریضه امر به معروف و نهی از منکر را به نحو احسن آموزش دهد و دانش اموزانی معتقد و با ایمان و مستعد به جامعه تحویل دهد و جامعه ای که پایه و اساس آن اسلام ناب محمدی می باشد؛ برقرار سازد؛ هدف این مقاله، بررسی راهکارهای مستقیم و غیرمستقیم ک امر به معروف و نهی از منکر در تعلیم و تربیت دانش آموزان است تا بتوان از این طریق آنان را در مقابل تهاجمات فرهنگی و اعتقادی مصون نگه داشت؛ روش انجام این پژوهش، تحلیلی – توصیفی به صورت کتابخانه ای از طریق فیش برداری صورت گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 5840

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1167 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    102-110
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1152
  • دانلود: 

    863
چکیده: 

این مطالعه با مقایسه عملکرد دانش آموزان در کلاس های با امکانات فناوری و فاقد فناوری به این سوال پاسخ می دهد که آیا پیشرفت تحصیلی، عملکرد تحصیلی، انگیزش پیشرفت و نگرش به فناوری دانش آموزان در این دو وضعیت آموزشی (دارا و فاقد فناوری)، تفاوت دارد یا خیر؟ و آیا کلاس های دارای فناوری، می تواند متغیرهای پیشرفت تحصیلی، عملکرد تحصیلی، انگیزش پیشرفت و نگرش به فناوری دانش آموزان را پیش بینی کند؟ این مطالعه به روش توصیفی پیمایشی انجام شد. جامعه آماری همه دانش آموزان دوره متوسطه شهر قم و نمونه آماری 600 نفر به صورت تصادفی هدفمند انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری نمره معدل برای پیشرفت تحصیلی، نمره درس فناوری برای نگرش به فناوری، پرسش نامه نگرش به تحصیل مک کوچ و سیگل و انگیزش پیشرفت هرمنس که دارای روایی و پایایی مطلوب هستند بود. میانگین نگرش به فناوری، پیشرفت تحصیلی، انگیزش پیشرفت و نگرش به تحصیل در کلاس های دارای فناوری، بالاتر از کلاس های با وضعیت آموزشی بدون فناوری است. کلاس های دارای فناوری، در تقویت نگرش به فناوری، پیشرفت تحصیلی، انگیزش پیشرفت و نگرش به تحصیل؛ تاثیر معناداری داشته اند. کلاس های دارای فناوری، در تبیین نگرش به فناوری (11. 5 درصد)، در تبیین پیشرفت تحصیلی (16 درصد)، در تبیین انگیزش پیشرفت (16. 6 درصد) و در تبیین نگرش به تحصیل (5. 4 درصد)؛ تاثیر معنادار داشته اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1152

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 863 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    111-117
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1141
  • دانلود: 

    890
چکیده: 

هدف این پژوهش بررسی و مقایسه میزان خطاهای درس ریاضی دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری و دانش آموزان عادی پایه ششم ابتدایی شهرستان لردگان بوده است. نوع پژوهش کاربردی و روش آن توصیفی-تحلیلی و پیمایشی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان لردگان در سال تحصیلی 95-1394 (2495نفر دانش آموز عادی و 238 دانش آموز مبتلا به اختلال یادگیری) بوده که به روش نمونه گیری تصادفی ساده، 50 دانش آموز عادی و 40 دانش آموز مبتلا به اختلال یادگیری از میان آنان انتخاب گردیده است. ابزار گردآوری داده های پژوهش چند کاربرگ پژوهشگرساخته و پرسشنامه اختلالات یادگیری ریاضی(آزمون ریاضیات ایران کی-مت، 1988) بوده است. روایی ابزار در این پژوهش توسط پنج متخصص در امر آزمون های روانی و اختلالات یادگیری و پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرانباخ 82/0 محاسبه شده است. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون های تی و تحلیل واریانس استفاده شده است. یافته های پژوهش حاکی است که بین میزان خطاهایی درس ریاضی دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری با دانش آموزان عادی در مقیاس حل مساله، تشخیص شکل، تشخیص چهار عمل، تشخیص پول و تشخیص زمان تفاوت وجود دارد. بین میزان خطای دانش آموزان مبتلا به اختلال در درس ریاضی(کل و خرده مقیاس ها) با توجه به ویژگی های دموگرافیک آنان(جنسیت، معدل و تحصیلات والدین) تفاوت معنی-داری وجود نداشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1141

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 890 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    118-122
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2081
  • دانلود: 

    1285
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه کمال گرایی والدین با عزت نفس و خوش بینی فرزندان آنها در بین دانش آموزان دختر دبیرستان های شهرستان رشت می باشد. پژوهش حاضر در مقوله مطالعات همبستگی قرار می گیرد. جامعه مورد مطالعه این پژوهش را 210 نفر از دانش آموزان دختر تشکیل می دهند. در پژوهش حاضر از نمونه گیری تصادفی خوشه ای استفاده شده است. بر این اساس نمونه پژوهش شامل 130 نفر از دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد می باشد. براین اساس از مقیاس کمال گرایی اهواز، آزمون عزت نفس کوپر اسمیت و آزمون و مقیاس خوشبینی سرشتی شییرر و کارور هم استفاده شد. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق آزمون رگرسیون و ضریب همبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزار Spss می باشد. در مجموع نتایج نشان داد که بین کمال گرایی پدران ارتباط بیشتری با عزت نفس فرزندان دارد و بین کمال گرایی مادران ارتباط بیشتری با خوش بینی فرزندان وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2081

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1285 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    123-129
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    926
  • دانلود: 

    633
چکیده: 

این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش گروهی هوش معنوی بر بهزیستی روان شناختی در دانش آموزان دوره متوسطه صورت گرفته است. روش تحقیق از نوع نیمه تجربی است. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دوره متوسطه قزوین می باشد. 53 نفر به روش تصادفی خوشه ای به عنوان حجم نمونه انتخاب و در دو گروه آزمایشی و کنترل به صورت تصادفی جایگزین شدنَد. ابزار تحقیق پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف و پکیج آموزشی هوش معنوی ریچارد بویل بود. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. تحلیل اطلاعات نشان داد که آموزش هوش معنوی بر بهزیستی روان شناختی در دانش آموزان متوسطه تاثیر دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 926

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 633 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

گلچین منیژه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    130-136
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    544
  • دانلود: 

    548
چکیده: 

این تحقیق با هدف مقایسه اثربخشی آموزش با مداخله گروهی به دو روش شناختی رفتاری و معنی درمانی بر افسردگی و سلامت روان، دانشجویان دختر دانشگاه تربیت معلم (تهران-کرج) ایران در سال تحصیلی( 89-90) به روش شبه آزمایشی با گروه آزمایش و کنترل بر روی 30 نفر گروه نمونه (درهرگروه 10 نفر) که به روش در دسترس انتخاب شده اند صورت گرفت. در این پژوهش از دو روش گروهی 10جلسه ای درمان شناختی رفتاری ومعنویت درمانی استفاده شد و جهت جمع آوری داده ها در سه دوره زمانی (پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری) در دو گروه آزمایشی و شاهد از پرسشنامه افسردگی بک و سلامت عمومی CHQ بهره گرفته شد. نتایج تجزیه وتحلیل داده ها به وسیله دو آزمون تحلیل کوواریانس درسطح 01/0 معنادار بودند. براین اساس نشان داده شد که هر دو رویکرد درمانی شناختی-رفتاری و معنی درمانی موجب کاهش میزان افسردگی و افزایش سلامت روان در افراد گروه آزمایش شده است و این تفاوت نسبت به گروه کنترل معنادار است. همچنین در بررسی اثر بخشی این دو روش نیز مشاهده شد که بین معنویت درمانی و درمان شناختی رفتاری در اثر بخشی بر کاهش افسردگی و افزایش سلامت روان تفاوت معناداری وجود ندارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 544

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 548 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    137-141
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    702
  • دانلود: 

    735
چکیده: 

این تحقیق با هدف بررسی رابطه سبک های نفوذ رهبری در مدیریت نیروی انسانی کارآمد با فرآیند حل مساله از طریق تکنیک TRIZ (مطالعه موردی: سازمان آموزش و پرورش آذربایجان غربی) انجام گرفت. جامعه آماری آن کلیه مدیران مدارس استان آذربایجان غربی، که تعداد آنان 1595 نفر بود حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 310 نفر محاسبه شد که به روش تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب گردیدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد سبک های نفوذ رهبری و پرسشنامه محقق ساخته فرآیند حل مساله از طریق تکنیک TRIZ استفاده گردید و پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ برای سبک های نفوذ رهبری، فرآیند حل مساله از طریق تکنیک TRIZ بترتیب 873/0 و 905/0 بدست آمد. برای تحلیل داده های گردآوری شده از آزمون رگرسیون خطی ساده استفاده شد و نتایج پژوهش نشان داد که بین سبک های نفوذ رهبری در مدیریت نیروی انسانی کارآمد با فرآیند حل مساله از طریق تکنیک TRIZ رابطه معنی داری وجود دارد. همچنین بین سبک نفوذ رهبری مشارکتی در مدیریت نیروی انسانی کارآمد با فرآیند حل مساله از طریق تکنیک TRIZ (تعریف مساله، انتخاب ابزار، تولید راه حل و ارزیابی در حل مساله) رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد. بین سبک نفوذ رهبری دستوری در مدیریت نیروی انسانی کارآمد با فرآیند حل مساله از طریق تکنیک TRIZ (تعریف مساله، انتخاب ابزار، تولید راه حل و ارزیابی در حل مساله) رابطه معکوس و معنی داری وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 702

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 735 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    142-148
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    892
  • دانلود: 

    771
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل ساختاری متغیرهای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پرورش استعدادهای درخشان مدارس شهر اسفراین انجام شد. برای انتخاب نمونه از روش تصادفی طبقه ای استفاده شد که در مجموع 305 نفر انتخاب شدند. با توجه به تحقیقات گذشته چهارده متغیر شناسایی شدند که در پیشرفت تحصیلی این دانش آموزان تاثیر گذارند. پرسشنامه های تاب آوری، خودکارآمدی، انگیزه پیشرفت، امید تحصیلی، عزت نفس، اعتماد به نفس، خودتنظیمی تحصیلی، هوش هیجانی، شادکامی، اشتیاق تحصیلی، نگرش تحصیلی، سرزندگی تحصیلی و حمایت تحصیلی به عنوان ابزار سنجش مورد استفاده قرار گرفتند. نمره حاصل از پرسشنامه عملکرد تحصیلی به عنوان شاخصی از پیشرفت تحصیلی مورد توجه قرار گرفت. یافته های تحقیق حاکی از آن است که متغیرهای خودکارآمدی، تاب آوری، انگیزه پیشرفت و عزت نفس نقش واسطه ای با عملکرد تحصیلی دارند و متغیر عملکرد تحصیلی بر روی اعتماد به نفس و اعتماد به نفس بر روی خود کار امدی و خودکار امدی مجددا بر روی عملکرد تحصیلی تاثیر می گذارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 892

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 771 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    149-159
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1131
  • دانلود: 

    1048
چکیده: 

هدف این تحقیق شناسایی الزامات و شایستگی های پایه توسعه حرفه ای مدرسان تربیت معلم است. این پژوهش از روش کیفی و با بهره گیری از تئوری مفهوم سازی بنیادی انجام پذیرفته که پس از مصاحبه با صاحبنظران و مدرسان تربیت معلم، مفاهیم و مقوله ها از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی استخراج گردیده است. با توجه به حجم زیاد تحقیقات توسعه حرفه ای معلمان و اعضای هیات علمی و نبودن تحقیقات بومی و محلی در زمینه توسعه حرفه ای مدرسان تربیت معلم می توان گفت بررسی فرایند توسعه حرفه ای مدرسان تربیت معلم حلقه مفقوده ی زنجیره توسعه حرفه ای است. در طراحی چارچوب توسعه حرفه ای مدرسان تربیت معلم سه مقوله اصلی به عنوان الزامات و شایستگی های پایه قرار داده شده است. که مقوله اول توانمندی های شناختی با هفت مفهوم، مقوله دوم توانمندی های رفتاری با پنج مفهوم و مقوله سوم توانمندی های اجتماعی با شش مفهوم می باشد. این سه دسته توانمندی ها پیش نیاز ورود افراد به حرفه مدرس تربیت معلم و طی مسیر توسعه حرفه ای است. با تربیت مدرسان تربیت معلم حرفه ای می توانیم سرمایه انسانی و معلمانی توانمند تربیت کنیم که این سرآغازی برای تغییر و تحول نظام آموزشی کشور است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1131

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1048 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    160-167
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3455
  • دانلود: 

    1230
چکیده: 

ولایت انبیا و جانشینان ایشان در طول تاریخ، در طول ولایت الله بوده است؛ خداوند ولی را نسبت به مومنین، اولی و شایسته تر از خودشان قرار داده، به طوری که پیامبر و ائمه علیهم السلام بر مومنین ولایت دارند و پس از ایشان، ولی فقیه چنین جایگاهی در سرپرستی و تربیت جامعه دارد. با این وجود، منصب ولایت، آن گاه تجلی پیدا می کند که مردم ولایت پذیر باشند. بیان اهمیت ولایت و ولایت پذیری در تربیت و احصای عوامل تربیتی-آموزشی ولایت پذیری از منظر قرآن کریم، هدف اصلی این مقاله است. روش تحقیق، توصیفی تحلیلی است؛ یعنی سعی شده آن هست بدون دخالت یا استنتاج ذهنی گزارش و نتایج عینی احصا شود و آیات قرآن کریم با توجه به سوالات تحقیق، مورد تحلیل قرار گیرد. بر این اساس، عواملی چون معرفت، حب، ایمان، صبر، پیروی از حق و تبری از مشرکان به عنوان عوامل درونی و عفو الهی، مربی، خانواده، حکومت و حاکمان به عنوان عوامل بیرونی ولایت پذیری شناخته می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3455

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1230 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    168-173
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    943
  • دانلود: 

    710
چکیده: 

خلاقت و کارآفرینی در عصر جدید به شدت متاثر از فناوری اطلاعات است همچنین خلاقیت و کارآفرینی نیز سهم عمده بر فنآوری اطلاعات و توسعه فناوری ها داشته و دارد. از این رو در تحقیق حاضر، تاثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در خلاقیت و کارآفرینی دانشجویان دانشگاه های بیرجند بررسی شده است. جامعه آماری شامل دانشجویان دانشگاه های شهرستان بیرجند بوده که در آبان، آذر و دی ماه سال 1395 بین آنها پرسشنامه توزیع شده است و نمونه آماری در قلمرو زمانی تحقیق با توجه به فرمول کوکران 286نفر بوده است. تایج تحقیق با نرم افزارهای اس پی اس اس و لیزرل نشان می دهد که فناوری اطلاعات و ارتباطات بر انگیزه خلاقیت و کارآفرینی دانشجویان دانشگاه های بیرجند تاثیر مثبت دارد. همچنین تمام شاخص های مدل اندازه گیری نیز مورد تائید قرار گرفت. نتیجه گیری: آشنایی بیشتر با دوره های فناوری اطلاعات و ارتباطات برای دانشجویان منجر به خلاقیت و کارآفرینی بیشتر آنها می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 943

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 710 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    174-188
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    587
  • دانلود: 

    559
چکیده: 

در مباحث علوم رفتاری، علوم تربیتی، روانشناسی و مدیریتی همواره مفاهیم نوآوری و نوآوری مبتنی بر دانش از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است. امروزه ثابت شده است که موفقیت یک سازمان در زمینه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی در گرو برخورداری از دانش جدید همراه با نوآوری درون و برون سازمانی است و تنها با داشتن چنین نظامی، سازمان می تواند با تحولات و پیشرفت های به هنگام در کنار دیگر سازمان های موفق از جایگاه شایسته ای برخوردار شود. هرگز نمی توان ادعا کرد که نوآوری به خودی خود شکل می گیرد، مگر آنکه سازمان در پی شکل گیری آن باشد. ابزار جمع آوری اطلاعات پژوهش حاضر یک پرسشنامه محقق ساخته می باشد که براساس طیف پنج درجه ای لیکرت، شامل 5 طیف بسیار زیاد، زیاد، متوسط، کم و خیلی کم نظم داده شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمامی اساتید و دانشجویان دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران می باشد. نمونه در این پژوهش از زیرگروه ها شامل اعضای هیات علمی، مدرسین و دانشجویان دانشگاه ها برابر با تعداد 768 نفر برآورد شده است. یافته ها به طور خلاصه نشانگر این است که تمامی ابعاد، مولفه ها و متغیرهای مورد بررسی مدل مفهومی پژوهش در توسعه نوآوری بر اساس متغیرهای مدیریت دانش تبیین شده اند. بهره وران این پژوهش تمامی مراکز آموزشی، آموزش عالی، سازمان ها، موسسات، مراکز تحقیقاتی و افرادی هستند که می خواهند اثربخشی سازمان خود را بر اساس ساختارسازی های نوآوری دانش محور با توجه به الگوهای فکری، اخلاقی، رفتاری، روانشناختی و پرورشی ذینفعان خود ارتقاء بخشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 587

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 559 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    ویژه نامه
  • صفحات: 

    189-198
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1287
  • دانلود: 

    926
چکیده: 

استفاده افراطی و یا اعتیاد به اینترنت موجب اختلالات روانی و اجتماعی به ویژه در جوانان شده، این پژوهش با هدف بررسی و مقایسه میزان وابستگی، شناخت رابطه بین اعتیاد به اینترنت و سلامت روان ومقایسه ویژگی های روانی اجتماعی دانش آموزان کاربر اینترنت انجام گرفت. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش دانش آموزان 14 تا18 ساله باکو و تهران که با روش نمونه گیری خوشه ای، از میان دانش آموزان کاربر اینترنت تعداد 250 نفر از باکو و250 نفر از تهران انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها، از پرسشنامه های اعتیاد به اینترنت یانگ IAT و سلامت عمومی گلدبرگ GHQو تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی(میانگین، درصد، انحراف معیار) و استنباطی (همبستگی پیرسون) انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که، میانگین آزمون اعتیاد به اینترنت در تهران (44/41) و در باکو (75/48) بود. بین وابستگی به اینترنت و سلامت جسمانی(280/. (r=، اضطراب (306/. (r= افسردگی(373/0 (r= دانشآموزان کاربر اینترنت در تهران و باکو همبستگی مثبت ورابطه معنی داربود. اما با مولفه کارکرد اجتماعی رابطه ضعیف بود. همچنین نتایج مقایسه نشان داد با تفاوت اندک، اختلالات جسمانی، افسردگی و اضطراب دانش آموزان کاربر اینترنت باکو بیشتر از تهران است و کارکرد اجتماعی دانش آموزان تهران کمتر از دانش آموزان باکو است. این تفاوت کم است، در کل وضعیت سلامت عمومی دو گروه مشابه بود. میانگین وابستگی به اینترنت درکاربران باکو بیشتر از کاربران تهران است. رابطه معنی دار بین وابستگی به اینترنت و سلامت روان وجود داشت. هرچه وابستگی بیشتر باشد اختلالات چسمانی، اضطراب، افسردگی بیشتر است. با توجه به تشابهات فرهنگی و اجتماعی دو کشور ایران و آذربایجان، در مقایسه بین میزان برخورداری سلامت روان ورفتارهای روانی اجتماعی دانش آموزان کاربر اینترنت تفاوت معنی دار نشان داده نشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1287

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 926 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button