Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 16)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    80
  • دانلود: 

    25
کلیدواژه: 
چکیده: 

ارزیابی، اعتبارسنجی و رتبه بندی صحیح مجلات علمی، از مهم ترین گام هایی است که می تواند عملکرد واقعی مجلات را تحت تاثیر قرار دهد؛ زیرا مجلاتی که در جایگاه های برتر قرار می گیرند، همواره از شانس بیشتری برای دریافت امتیازها و فرصت های بهتر برخوردار می شوند. افزایش شانس دریافت مقالات باکیفیت تر از نویسندگان برجسته تر و در پی آن قرارگیری در کانون توجهات حوزه تخصصی و فراهم شدن زمینه های بهتر برای حرکت در مرکز تاثیرگذاری بر جریان جهانی دانش تخصصی، از جمله مزیت هایی است که یک مجله در نتیجه قرارگیری در جایگاه های برتر کسب می کند. با وجود این، نحوه عملکرد پایگاه های استنادی رتبه بندی کننده مجلات نظیر JCR، Scimago و PJCR از اهمیت خاصی برخوردار است و به همان اندازه که عملکرد صحیح این پایگاه ها می تواند به رتبه بندی درست مجلات منجر شود، عملکرد ناصحیح آنها می تواند به اعتبارسنجی و رتبه بندی غیرواقعی و نادرست مجله ها بیانجامد. در این میان، طبقه بندی موضوعی که پایگاه ها برای مجلات در نظر می گیرند به دلیل این که به جایگاه مجلات معنا می بخشد، یکی از مهم ترین عوامل موثر بر اعتبارسنجی و رتبه بندی صحیح آنها محسوب می شود و برای نشان دادن جایگاه واقعی مجلات تخصصی، از اهمیت بسزایی برخوردار است. از آنجایی که بسیاری از شاخص های ارزیابی مجلات نظیر IF، SJR، Q و مانند آن، رتبه مجلات تحت پوشش پایگاه را تحت تاثیر حوزه موضوعی مربوط به آن مجله و در مقایسه با سایر مجلاتی که در آن حوزه موضوعی قرار گرفته اند تعیین می کنند، اهمیت طبقه بندی موضوعی که پایگاه برای مجلات در نظر می گیرد بیش از پیش قابل درک خواهد بود. چه بسا با طبقه بندی موضوعی ناصحیح مجلات توسط پایگاه هایی مانند JCR، Scimago و PJCR و قرار دادن مجلات فوق تخصصی، تخصصی و نیمه تخصصی یک حوزه در کنار یکدیگر، رتبه برخی از مجلات فوق تخصصی ارزشمند که حتی سال ها به عنوان مجلات Q1 و هسته حوزه موضوعی خود نیز معرفی شده اند، با تزلزل و خطر تنزل روبرو شده باشد؛ چرا که به طور طبیعی به دلیل محدودتر بودن تعداد مخاطبان مجلات فوق تخصصی هر گروه موضوعی، آنها نسبت به مجلات تخصصی و نیمه تخصصی حاضر در همان گروه موضوعی از شانس کمتری برای دریافت استناد برخوردار خواهند بود و چنانچه رتبه بندی مجلات حاضر در هر گروه موضوعی بدون توجه به زمینه های موضوعی فوق تخصصی، تخصصی و نیمه تخصصی مجلات و صرفا بر مبنای میزان استنادهای دریافتی آنها صورت پذیرد، نمی توان انتظار داشت که پیام های قابل اتکا و صحیحی را در خصوص جایگاه واقعی مجلات به جامعه علمی منتقل کند و بی تردید با عدالت علمی نیز فاصله های بسیار خواهد داشت. به عنوان مثالی از این دست، می توان به طبقه بندی موضوعی LIS در پایگاه JCR اشاره کرد که در طی سال های اخیر با افزودن تعداد قابل توجهی از مجلات حوزه مدیریت به گروه موضوعی LIS، عرصه رقابت را برای مجلاتی که بر لایه های تخصصی و فوق تخصصی این حوزه نظیر علم سنجی، سازماندهی اطلاعات و مانند آن تمرکز دارند تنگ کرده و شانس دریافت استناد را برای مجلات فوق تخصصی این حوزه کاهش داده است. روشن است که حوزه مدیریت برای حوزه LIS حوزه ای نیمه تخصصی محسوب می شود و مقالات این دسته از مجلات برای طیف وسیعی از مخاطبان و پژوهشگران از داخل و خارج از LIS، از جمله برای حوزه های مدیریت، مهندسی و مانند آن نیز مطرح و قابل استناد است. از طرفی، هیچ گاه مجلات کاملا تخصصی و فوق تخصصی به لحاظ تعداد مخاطبان و تعداد استنادهای دریافتی با مجلات نیمه تخصصی قابل مقایسه نبوده و از توان رقابتی با این مجلات برخوردار نخواهند بود و مقایسه و رتبه بندی آنها در کنار یکدیگر و در زیر یک گروه موضوعی، نتایجی به دور از عدالت علمی به دست خواهد داد. به عنوان نمونه، در پایگاه JCR می توان به مجلات فوق تخصصی و وزین Scientometrics و Journal of Informetrics اشاره کرد که در میدان رقابت با طیف وسیعی از مجلات نیمه تخصصی حاضر در گروه LIS جا مانده و در سال های اخیر به تدریج از Q1 به Q2 تنزل پیدا کرده اند. همین انتقاد در سطحی به مراتب وسیع تر به پایگاه PJCR در ISC نیز وارد است و مجلات فوق تخصصی بسیاری در این پایگاه وجود دارند که با توجه به کلان نگری طبقه بندی موضوعی، به لحاظ Q تنزل یافته و به تدریج به رتبه های پایین تر منتقل شده اند که انتظار می رود با اصلاح نظام طبقه بندی موضوعی مجلات در آن پایگاه، ارزیابی مجلات با لحاظ کردن لایه های تخصصی و فوق تخصصی مجلات صورت پذیرد. ازسویی دیگر، انتظار می رود این پایگاه با برقراری لینک میان آمارهای استنادی و رکوردهای استناد شده مجلات تحت پوشش خود، شفافیت نتایجی که برای ارزیابی مجلات ارایه می دهد را ارتقاء بخشد و مجلات را به سوی کسب اطلاعات دقیق تر رهنمون سازد. به عنوان نمونه، برای یک مجله حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی مطلوب خواهد بود که بداند چه میزان از استنادهای دریافتی، از مجلات حاضر در موضوع سطح کلان (مثلا علوم انسانی و علوم اجتماعی)، چه میزان از استنادها از مجلات حاضر در موضوع سطح میانی (مثلا کتابداری، آرشیو و نسخه پژوهی) و چه میزان از استنادها از مجلات حاضر در موضوع سطح خرد (علوم کتابداری و اطلاع رسانی) بوده است؟ با وجود این، به نظر می رسد هم اکنون Q تخصیص یافته به مجلات، با اتکا به کل استنادهای دریافتی از مجلات حاضر در PJCR، اعم از مجلات حاضر در سطح موضوعی کلان، میانی و خرد محاسبه و تعیین شده باشد. در این صورت، از آنجا که مجلات فوق تخصصی هر حوزه به لحاظ تعداد مخاطبان به هیچ عنوان با مجلات نیمه تخصصی حوزه خود قابل مقایسه نیستند، نتایج ارزیابی مجلات عرضه شده توسط این پایگاه بدون لحاظ کردن ملاحظات تخصصی مورد تاکید در علم سنجی، منعکس کننده جایگاه واقعی و صحیح مجلات فوق تخصصی نخواهد بود. به این ترتیب آنچه بیش از پیش جای تامل دارد این است که آیا ارزیابی و رتبه بندی مجلات در قالب گروه های موضوعی ناصحیح می تواند با عدالت علمی همسو باشد و جایگاه و کیفیت واقعی مجلات را به نمایش بگذارد؟ و آیا نباید برای حرکت در مسیر عدالت علمی، بجای تکیه بر گروه های موضوعی کلان که حجم قابل توجهی از مجلات نامتوازن را در خود جای می دهد، رتبه بندی ها و اعتبارسنجی های استنادی مجلات را به گروه های موضوعی خرد که بیانگر زمینه موضوعی اصلی و واقعی مجله است متکی کرد؟

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 80

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 25 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

NOROOZI CHAKOLI ABDOLREZA

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2023
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (16)
  • صفحات: 

    0-0
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    47
  • دانلود: 

    362
کلیدواژه: 
چکیده: 

The most important steps that can affect the actual performance of journals are the evaluation, validation, and correct ranking of scientific journals, Because the journals placed in the top positions always have more chances to receive points and better opportunities. Increasing the chances of receiving high-quality articles from prominent authors and then being in the spotlight of the specialized field and providing better grounds for moving in the center of influencing the global flow of specialized knowledge are among the advantages that a journal gains as a result of being placed in the top positions. However, the performance of citation databases such as JCR, Scimago, and PJCR is of particular importance,and as much as the correct functioning of these databases can lead to the correct ranking of journals, their incorrect functioning can lead to unrealistic and incorrect validation and ranking of journals. In the meantime, the subject classification considered by databases for journals is regarded as one of the most important factors affecting their validation and correct ranking. Because it gives sense to the position of journals, and it is of great importance to show the real position of specialized journals. Since many journal evaluation indices such as IF, SJR, Q, and the like determine the rank of journals covered by the database through the subject area in that journal and comparing it to other journals in that subject area, the importance of subject classification that the database considers for journals will be more understandable. Perhaps with the inappropriate subject classification of journals by databases such as JCR, Scimago, and PJCR and placing subspecialized, specialized, and semi-specialized journals of a field next to each other the ranking of some valuable specialized journals even introduced as Q1 journals for years have been faced with uncertainty and the risk of degradation,Because naturally, due to the limited audience of specialized journals, each subject group will have a lower chance of receiving citations than the specialized and semi-specialized journals in the same subject group. And if the ranking of the current journals in each subject group is done regardless of the sub-specialized, specialized, and semi-specialized subject areas of the journals and only based on the number of citations they receive, it cannot be expected to convey reliable and correct messages about the true status of journals to the scientific community,and without a doubt, there will be many gaps in scientific fairness. For example, we can refer to the LIS subject classification in the JCR database. In recent years, by adding a significant number of journals in the field of management to the subject group of LIS, competition is hardened for journals focusing on the specialized and sub-specialized layers of this field such as scientometrics, information organization, and the like,And it has decreased the chances of receiving citations for specialized journals in this field. The same criticism is applied to the PJCR base in ISC on a much wider level. There are many specialized journals in this database, which have been degraded in terms of Q and gradually moved to lower ranks according to the macroscopic view of the subject classification, which is expected to improve the subject classification system of journals in that database, evaluating the journals by including sub-specialized and specialized layers Journals are made. On the other hand, this database is expected to improve the transparency of the results it provides for the evaluation of journals by establishing a link between the citation statistics and the cited records of the journals it covers and guiding the journals to obtain more accurate information. For instance, it would be desirable for a journal in the field of knowledge and information science to know how many citations are received from journals in the macro-level subject (for example, humanities and social sciences), and how many citations are from journals in the middlelevel subject. (for example, librarianship, archive, and codicology and manuscript research) and how many citations from the present journals were in the micro-level subject (library and information sciences)? Despite this, it seems that the Q assigned to the journals has been calculated and determined based on the total citations received from the journals present in PJCR, including the journals present at the macro, medium, and micro subject levels. In this case, since the specialized journals of each field are not comparable with the semi-specialized journals of their field in terms of the number of readers, the evaluation results of the journals provided by this database will not reflect the real and correct position of the subspecialized journals without including the specialized considerations emphasized in scientometrics. In this way, what is more, worthy of consideration is whether the evaluation and ranking of journals in the form of incorrect subject groups can be aligned with scientific fairness and show the true status and quality of journals. And in order to move in the direction of scientific fairness, instead of relying on macro subject groups that contain a significant amount of unbalanced journals, should not the rankings and citation validations of journals be based on small subject groups that represent the main and real subject area of the journal? ?

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 47

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 362 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 16)
  • صفحات: 

    1-30
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    132
  • دانلود: 

    415
چکیده: 

هدف: این پژوهش درصدد است به منظور تعیین اولویت های پژوهشی کشور در راستای متنوع سازی نظام پژوهشی ایران، با بهره گیری از رویکرد پیچیدگی علمی اولویت های نقشه جامع علمی کشور را با علوم هم جوار مورد بررسی و مطالعه قرار دهد. روش شناسی: پژوهش حاضر مطالعه ای علم سنجی است که از نظر هدف کاربردی بوده و با استفاده از شاخص پیچیدگی علمی انجام شده است. داده های پژوهش اطلاعات کتابشناختی 50 کشور اول از نظر شاخص استنادات در پایگاه استنادی سایمگو می باشد. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها، معیارهای پیچیدگی علمی کشورها و حوزه های علمی، فاصله، ارزش فرصت، منفعت فرصت و هم جواری محاسبه شده است. یافته ها: بررسی اولویت های سه گانه نقشه جامع علمی نشان داد که کشور در نیمی از اولویت های مطرح در این سند تولید علم داشته و می توان گفت موفق عمل کرده است. 30 رشته از مجموع اولویت ها در فاصله بسیار دور از مرز هم جواری ایران قرار گرفته اند و از 38 حوزه پیشنهادی در این پژوهش به عنوان علوم هم جوار تنها 7 مورد در نقشه جامع علمی کشور مطرح شده اند. نتیجه گیری: ازآنجاکه دولت ها در تصمیم گیری های کلان و تنظیم اسناد بالادستی کشور نقش اساسی دارند، لذا تعیین و تامین قابلیت های مورد نیاز برای ارتقای جایگاه رقابت پذیری علمی و هدایت نظام آموزشی و پژوهشی کشور به سمت تولید علومی با پیچیدگی بالا در زمره وظایف دولتمردان قرار می گیرد. اینکه چه نوع تنوعی برای توسعه یافتگی علمی کشورها مناسب است؛ با تکیه بر یافته های این پژوهش، راهکارهایی برای متنوع سازی نظام پژوهشی و نیز روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور با استفاده از شاخص پیچیدگی علمی ارایه شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 132

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 415 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 16)
  • صفحات: 

    31-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    134
  • دانلود: 

    426
چکیده: 

هدف: در این پژوهش چگونگی همکاری های علمی در بین استادان رشته علوم تربیتی در بین گروه های علمی بررسی شده و مشخص می گردد که نحوه انتقال دانش در شبکه های همکاری علمی بین آنها چگونه بوده و سهم هریک از آنها در تولید مقالات علمی چاپ شده در داخل کشور به چه صورت است. پژوهش حاضر به مطالعه شبکه هم تألیفی اعضای هیئت علمی رشته علوم تربیتی دانشگاه های دولتی شهر تهران و بررسی الگوهای نویسندگی در 2795 مقاله منتشرشده داخلی در نشریات علمی پژوهشی می پردازد. روش شناسی: این پژوهش با رویکرد کتاب سنجی و روش تحلیل شبکه های اجتماعی انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل مقالات منتشرشده داخلی اعضای هیئت علمی رشته علوم تربیتی دانشگاه های دولتی شهر تهران است که توسط مجلات و فصلنامه های علمی-پژوهشی چاپ شده و در نمایه های استنادی علوم جهان اسلام و مگیران بارگذاری شده است. با روش نمونه در دسترس2795 مقاله که از سال 1377 تا سال 1395 در این پایگاه ها نمایه شده بودند مورد بررسی قرار گرفت. ازآنجایی که در فرایند انتخاب نمونه، به کلیه مقالات اعضای هیئت علمی، امکان دسترسی وجود نداشت و در نتیجه نمی شد از روش های تصادفی دست به انتخاب نمونه ها زد؛ لذا از روش نمونه در دسترس برای انتخاب نمونه ها استفاده شد. تعداد هم نویسندگی ها برای هریک از اعضا در جدولی در نرم افزار اکسل وارد گردید. ساخت ماتریس به صورت دستی انجام شد. نتیجه کار تشکیل ماتریس 106 * 106 بود. پیکربندی شبکه هم تألیفی مقالات منتشرشده داخلی با استفاده از شاخص های کلان تحلیل شبکه ها: چگالی، ضریب خوشه بندی، میانگین فاصله، اتصال و قطر شبکه بررسی شد و برای بررسی عملکرد هریک از اعضای هیئت علمی دارای تألیف در شبکه از شاخص های خرد تحلیل شبکه ها: مرکزیت درجه، بینیت، نزدیکی و بردار ویژه استفاده شد. برای تحلیل و ترسیم اطلاعات مستخرج از شبکه هم تألیفی از نرم افزار یو. سی. آی. نت و بسته مکمل آن نت دراو بهره گرفته شد. یافته ها: الگوی سه نویسندگی مهم ترین الگوی همکاری بود(30 درصد). شبکه هم نویسندگی از تعداد 106 گره و461 پیوند تشکیل شد. بررسی شاخص های خرد نشان داد که علی دلاور، محمود مهرمحمدی، عباس عباس پور، محبوبه عارفی و خسرو باقری با دارا بودن بیشترین میزان همکاری علمی با سایرین، مشارکت پذیرترین افراد در شبکه بودند. بر اساس تحلیل ساختار شبکه از لحاظ شاخص های خرد که نشانگر عملکرد فرد در شبکه است، می توان گفت که با توجه به شاخص مرکزیت درجه به ترتیب افرادی همچون محمود مهرمحمدی، کوروش فتحی واجارگاه، محمد عطاران و خسرو باقری، از جایگاهی برجسته برخوردار و میزان نفوذ و قدرت آنها در شبکه، نسبت به سایر اعضا بالاتر بوده و دارای بیشترین قدرت تأثیرگذاری علمی هستند و این افراد به نوعی جریان اطلاعات در شبکه را کنترل می کنند. تحلیل شاخص های کلان نشان داد که چگالی شبکه مذکور معادل 0. 114 است، لذا شبکه از انسجام کافی برخوردار نبود. بنابراین شبکه حاضر از نوع گسسته بوده و در آن جریان اطلاعات به کندی صورت می پذیرد. به عبارتی اتصال میان گره ها کم بوده و شبکه از انسجام پایینی برخوردار است و حفره های زیادی در آن وجود دارد. نتیجه گیری: بررسی الگوهای نویسندگی استادان نشان داد که الگوی سه نویسندگی در مقالات داخلی منتشرشده بیشترین سهم را به خود اختصاص داد که بیشتر از آنکه همکاری استادان با یکدیگر باشد، حاصل همکاری استادان با دانشجویان و سایر پژوهشگران بوده است؛ همچنین بررسی شاخص های خرد و کلان نیز نشان داد که وضعیت همکاری علمی استادان رشته علوم تربیتی در دانشگاه های دولتی شهر تهران از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 134

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 426 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 16)
  • صفحات: 

    53-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    133
  • دانلود: 

    404
چکیده: 

هدف: هدف این است که نخست، پربسامدترین موضوع های پایان نامه های رشته برنامه ریزی شهری و منطقه ای در دانشگاه شهید بهشتی دوره ی زمانی 1395-1385 را تعیین کند؛ دوم، روابط هم رخدادی موضوع های این پایان نامه ها را ترسیم کند؛ و سوم، رابطه میان موضوع های این پایان نامه ها با مهم ترین چالش های شهری و منطقه ای کشور را ردیابی کند. روش شناسی: این پژوهش از نوع کاربردی علم سنجی است. تحلیل هم رخدادی با به کارگیری شاخص های مرکزیت در شبکه متشکل از کلیدواژه ها، انجام و چالش های شهری و منطقه ای نیز با روش تحلیل متن استخراج شد. درنهایت، مقایسه میان این چالش ها و مشکلات با موضوع های مورد توجه پایان نامه ها انجام گرفت. یافته ها: توسعه پایدار پرکاربردترین پارادایم در این پایان نامه هاست و پس از آن ارزیابی، تجدید حیات شهری، بافت فرسوده و گردشگری بیشترین تکرار را دارند. توسعه پایدار در تحلیل هم رخدادی به عنوان عامل اتصال دیگر موضوع ها نیز عمل می کند. در قیاس کلیدواژه ها با مشکلات برنامه ریزی شهری و منطقه ای، بحران آب و آلودگی هوا، ضعف نظام حقوق ترمیمی، کاستی های سیستم های حمل و نقل شهری و مسکن شهری از موضوع هایی هستند که در پایان نامه ها نادیده گرفته شده اند. نتیجه گیری: موضوع های پایان نامه های کارشناسی ارشد مورد بررسی تطابق بالایی با چالش های برنامه ریزی شهری و منطقه ای کشور دارند؛ اما موضوع هایی بیشتر مورد توجه قرارگرفته اند که در سخنرانی ها و نشست های بخش دولتی بیشتر درباره آنها بحث شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 133

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 404 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 16)
  • صفحات: 

    75-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    74
  • دانلود: 

    375
چکیده: 

می کنند. بااین حال، کارایی این روش پایین است. پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان هم گرایی نتایج رتبه بندی های دارای رویکرد متفاوت به داوری، همبستگی نمره های دانشگاه های انگلیس را در «رف» و سامانه های رتبه بندی معتبر لایدن، شانگهای، کیو-اس و تایمز بررسی می کند. روش شناسی: پژوهش حاضر، به روش اسنادی با رویکرد تحلیل محتوای کمی انجام شده است. داده ها به روش سرشماری گردآوری و با تحلیل همبستگی و رگرسیون تحلیل شده اند. یافته ها: قوت همبستگی نمره دانشگاه ها در «رف» با «تایمز» و «کیو-اس» قوی، با «شانگهای» متوسط و با ابعاد «لایدن» از ضعیف تا قوی است. نمره کل در «کیو-اس» متأثر از گرایش پزشکی است. تأثیر گرایش موضوعی بر نمره در برخی ابعاد سامانه لایدن مشاهده می شود. نتیجه گیری: رتبه بندی مبتنی بر داوری غنی شده با کتاب سنجی، هم گرایی قوی و درنتیجه مشابهت بالایی را با روش مبتنی بر تلفیق کتاب سنجی با آمار عملکردی و نظرسنجی نشان می دهد. اما تلفیق کتاب سنجی با آمار عملکردی صرف مشابهت متوسطی با آن دارد و نمی تواند جایگزین آن شود. تأثیر گرایش موضوعی بر نتایج رتبه بندی، کاربرد این نتایج برای مقایسه دانشگاه های دارای پوشش موضوعی متفاوت را به چالش می کشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 74

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 375 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 16)
  • صفحات: 

    99-122
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    110
  • دانلود: 

    440
چکیده: 

هدف: هدف اصلی این پژوهش ارائه سناریوهایی برای افزایش میزان انتشار مقالات علمی جی. سی. آر. اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد جهت برنامه ریزی و سیاست گذاری بهتر برای آینده است. روش شناسی: این پژوهش از نوع کاربردی و با رویکرد ترکیبی-اکتشافی است. در قسمت کیفی از روش دلفی استفاده شده و در بخش کمی از روش دینامیک سیستم برای مدل سازی و تحلیل بازخوردهای مدل استفاده شده است. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش، تمامی اعضای هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد هستند. یافته ها: یافته های پژوهش بر اساس بازخورد سیستم نسبت به رفتار هر متغیر نشان می دهد در پنج متغیر مورد مطالعه در سال 2030 مجموع سرانه مقالات هر عضو هیئت علمی با افزایش متغیر جذب دانشجوی دکتری، 62. 36 مقاله، متغیر جذب دانشجوی کارشناسی ارشد 2. 31 مقاله، متغیر طرح پژوهشی 37. 31 مقاله، متغیر فرصت مطالعاتی 77. 31 مقاله و متغیر مطالعات مستقل 16. 31 مقاله خواهد بود. نتیجه گیری: نتایج به دست آمده در این پژوهش نشان داد که اگر دانشگاه فردوسی مشهد بخواهد برای افزایش تعداد مقالات جی. سی. آر. اعضای هیئت علمی خود برنامه ریزی نماید، بهترین سناریو جذب دانشجوی دکتری و پس از آن سرمایه گذاری در بخش فرصت های مطالعاتی و طرح های پژوهشی خواهد بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 110

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 440 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 16)
  • صفحات: 

    123-148
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    131
  • دانلود: 

    414
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش حاضر تحلیل ساختار شبکه اجتماعی هم نویسندگی و هم واژگانی مدارک علمی تولیدشده توسط پژوهشگران دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس طی سال های 2008 تا 2020 است. روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف از نوع کاربردی و توصیفی علم سنجی است که از نظر روش شناسی با فنون تحلیل هم رخدادی واژگان و تحلیل شبکه انجام شده است. داده های گردآوری شده با استفاده از نرم افزار اکسل تجزیه و تحلیل شدند. برای ترسیم نقشه ها از نرم افزار VOSviewer و جهت تحلیل شبکه های اجتماعی با استفاده از سنجه های مرکزیت از نرم افزار UCINet استفاده شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان می دهد که در مجموع 236 مدرک توسط پژوهشگران دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در پایگاه اسکوپوس نمایه شده است. بیشترین همکاری در تولید این پژوهش ها با کشورهای بریتانیا، استرالیا و دانمارک بوده است. سجادی، زالی و باقری، به ترتیب بیشترین تولیدات علمی را به خود اختصاص داده اند. در مطالعه شبکه ی هم واژگانی حوزه کارآفرینی در پایگاه اسکوپوس 13 خوشه موضوعی شناسایی شد که خوشه ی مدیریت زنجیره تأمین بزرگ ترین خوشه است. نتیجه گیری: ازآنجاکه دانشکده کارآفرینی می تواند نقش فعالی در رشد اقتصادی کشور و افزایش نرخ اشتغال از طریق خوداشتغالی داشته باشد باید توجه بیشتری به این حوزه و پژوهشگران فعال و روندهای موضوعی آن داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 131

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 414 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 16)
  • صفحات: 

    149-180
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    154
  • دانلود: 

    398
چکیده: 

هدف: هدف از پژوهش، شناسایی ویژگی های تولیدات علمی حوزه ی سوت زنی در پایگاه وب آو ساینس و آشکارسازی گرایش های موضوعی تولیدات علمی آن به تفکیک کشورهای شاخص است. روش شناسی: پژوهش توصیفی-تحلیلی حاضر با رویکرد علم سنجی و روش تحلیل محتوا و بهره مندی از فنون تحلیل هم واژگانی و تحلیل شبکه اجتماعی انجام شده است. برای تحلیل داده ها از نرم افزارهای هیست سایت، بیب اکسل، گفی و اس پی اس اس؛ و به منظور ترسیم ساختار فکری از نرم افزار وی او اس ویوئر استفاده شده است. یافته ها: میانگین نرخ رشد سالانه ی تولیدات علمی حوزه سوت زنی 38. 13 درصد است. «نیر جی پی» (دانشگاه ایندیانا) و «میچلی ام پی» (دانشگاه اوهایو) هر دو از کشور ایالات متحده به ترتیب بیشترین تولیدات و استنادها را دارند. دانشگاه ایندیانا (ایالات متحده) از نظر میزان تولید علم و دریافت استناد دارای جایگاه اول است. ایالات متحده، انگلیس و استرالیا کشورهای شاخص این حوزه هستند. خوشه بندی هم واژگانی در کشورهای شاخص به ترتیب منجر به تشکیل 8، 6 و 5 خوشه شد. سوت زنی دارای بیشترین مرکزیت درجه در تولیدات علمی کشورهای شاخص است؛ کلیدواژه های فساد و کلاهبرداری، دوپینگ، نوآوری، فرهنگ سازمانی و سوت زنی بیشترین مرکزیت نزدیکی و سوت زنی دارای بیشترین مرکزیت بینابینی در کشورهای شاخص اند. درمجموع ایالات متحده دارای بیشترین اثربخشی و بهره وری در حوزه سوت زنی است. نتیجه گیری: انتشار تولیدات علمی حوزه سوت زنی در کشورهای شاخص دارای روندی صعودی بوده و بیشترین موضوعات مربوط به کلیدواژه های سال های اخیر است، هرچند ایالات متحده و انگلیس قدمت بیشتری در تولیدات علمی این حوزه دارند. موضوعات داغ در تولیدات علمی این کشورها تلافی، اخلاق، رفتار، اطلاعات، سازمان، مدیریت، فساد و فرهنگ است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 154

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 398 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 16)
  • صفحات: 

    181-202
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    105
  • دانلود: 

    60
چکیده: 

هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی مقایسه ای جریان دانش در دانشگاه های ایران و 100 دانشگاه برتر جهان با استفاده از سنجش استنادی میان مقالات و پروانه های ثبت اختراع است. روش شناسی: پژوهش حاضر به روش اسنادی و با رویکرد علم سنجی انجام گرفته است. جامعه پژوهش شامل 8 دانشگاه برتر ایران و 50 دانشگاه برتر جهان، نمایه شده در نظام رتبه بندی تایمز، یو اس نیوز، شانگهای، لایدن و سای ویژنز است. ابزار گردآوری داده ها پایگاه سایول است و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و نرم افزار اکسل استفاده شده است. یافته ها: بیشترین فراوانی در شاخص پروانه های ثبت اختراع استنادکننده به مقالات، تعداد انتشارات مورد استناد پروانه های ثبت اختراع، میانگین تعداد پروانه های ثبت اختراع استنادشده دانشگاه به مقالات همان دانشگاه و استناد به پروانه های ثبت اختراع متعلق به دانشگاه استنفورد است. عملکرد دانشگاه ها در تمامی شاخص ها منفی بوده و عملکرد دانشگاه های ایران در شاخص های مذکور به ترتیب (24، 17، 6 و 26) برابر کمتر از متوسط دانشگاه های برتر جهان است. نتیجه گیری: بررسی استنادی میان تولیدات علمی و فناوری وضعیت میزان مطالعات کاربردی در دانشگاه ها را مشخص کرد. انتشار مقاله و پروانه های ثبت اختراع صرفاً جهت افزایش تعداد آنها و بدون در نظرگرفتن کیفیت آنها نمی تواند باعث رونق اقتصادی گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 105

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 60 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مظفری نیلوفر | ورع نرجس

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 16)
  • صفحات: 

    203-220
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    127
  • دانلود: 

    372
چکیده: 

هدف: ارائه چارچوبی جهت حل مشکل آشفتگی و پراکندگی اسامی نویسندگان در مقالات فارسی که منجر به گسیختگی و فقدان جامعیت در بازیابی اطلاعات شده است. روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی علم سنجی است که به روش اسنادی انجام شده است. جامعه آماری را از 913 رکورد از نام نویسندگان مقالات فارسی برگرفته از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، طی بازه زمانی 1395 تا 1397 تشکیل می دهد. چارچوب پیشنهادی از سه مرحله جستجو، تطابق و گروه بندی تشکیل شده است. در این راستا، بعد از پیش پردازش اولیه و استخراج ویژگی، عملیات جستجو با هدف یافتن رکوردهایی که بالقوه احتمال یکسان بودن آنها وجود دارد انجام شده و سپس رکوردهای یکسان از طریق بررسی های بیشتر در مرحله تطابق که مبتنی بر جنگل تصادفی است یافت می شود. یافته ها: ویژگی های پست الکترونیک، نام خانوادگی و نام از مهم ترین ویژگی ها برای بهینه سازی آشفتگی نگارش اسامی هستند. استفاده از جنگل تصادفی به عنوان طبقه بند در مرحله تطابق، با دقت بالای 99 درصد می تواند مشکل آشفتگی نگارش اسامی نویسندگان را برطرف نماید. نتیجه گیری: نتایج نشان از کارایی بالای این روش در یکدست سازی اسامی با توجه به معیارهای دقت، بازیافت و مقدار اف نسبت به طبقه بندهای بردار پشتیبان، نزدیک ترین همسایه و ژنتیک دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 127

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 372 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 16)
  • صفحات: 

    221-242
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    179
  • دانلود: 

    50
چکیده: 

هدف: این مطالعه با هدف بررسی و ترسیم شبکه ارتباطی پژوهشگران ایران با سایر کشورها در حوزه ی سرطان صورت گرفته است. روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع پژوهش های تحلیلی بوده که در آن از فنون علم سنجی و تحلیل شبکه استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل 18846 مقاله حوزه سرطان می باشد که توسط پژوهشگرانی با وابسته سازمانی ایران در پایگاه اطلاعاتی وب علوم نمایه شده است. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد مالک زاده، هاشمی و صاحب کار برترین نویسندگان از نظر داشتن مقاله و زوج علمی هستند. دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز، برترین مرکز علمی از نظر تولید علم، داشتن زوج علمی، وزن پیوند و همچنین وزن استناد شناخته شد. بررسی کشورهای همکار حاکی از آن است که ایران بیشترین همکاری خود را با کشور آمریکا داشته و این کشور نیز بعد از ایران صاحب بهترین جایگاه از نظر داشتن زوج علمی، وزن پیوند و وزن استناد است. بررسی مجله برتر در حوزه مذکور نیز نشان داد مجله"ASIAN PACIFIC JOURNAL OF CANCER PREVENTION" بیشترین استفاده را در بین تولیدات علمی ایران دارد. نتیجه گیری: به رغم روند صعودی فعالیت های علمی پژوهشگران ایرانی در حوزه سرطان، سهم مشارکت هر سال با افت وخیزهایی همراه است که نشان می دهد با وجود توصیه هایی که به همکاری و مشارکت علمی در کشور می شود، پژوهشگران این حوزه موضوع همکاری را جدی نگرفته اند؛ بنابراین تدابیری باید اندیشیده شود تا پژوهشگران این حوزه به سمت پژوهش های بیش از یک نویسنده و مشارکت با خارج از کشور گرایش پیدا کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 179

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 50 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 16)
  • صفحات: 

    243-264
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    148
  • دانلود: 

    407
چکیده: 

هدف: مطالعات انجام شده حوزه مسئولیت پذیری اجتماعی در کسب وکارهای خانوادگی دارای تنوع بسیاری در استفاده از ابعاد و مؤلفه ها و به کارگیری رویکرد، روش تحقیق، ابزار و تکنیک های تجزیه و تحلیل داده هاست که این امر منجر به ادراک متفاوت از این پدیده شده است. همچنین نتایج متناقض پژوهش ها در مورد بعضی متغیرهای مؤثر بر مسئولیت اجتماعی کسب وکارهای خانوادگی مانند سرمایه گذاری های محیطی، منافع اجتماعی، منافع سهامداران، نوع صنعت و غیره در پژوهش های مختلف دیده می شود و نتایج حاصل از پژوهش های انجام شده هماهنگ و یکدست نیست و حتی گاهی نتایج متناقضی در تحقیقات حاصل می شود. درواقع میزان اثر هر یک از عوامل ذکرشده را نمی توان یافت. در چنین شرایطی تعیین این مطلب بسیار دشوار است که آیا تفاوت های بین نتایج مطالعات ناشی از شانس و تصادفی است و یا به دلیل تفاوت های نظری است که در ویژگی های مطالعات وجود دارد که در این صورت از طریق فراتحلیل می توان به این سؤال پاسخ داد. بر این اساس پژوهش حاضر به منظور شناخت بهتر از مطالعات صورت گرفته در این زمینه، به ارزیابی وضعیت انتشارات حوزه مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها در کسب و کارهای خانوادگی با دو رویکرد تلفیقی علم سنجی و فراتحلیلی است. روش شناسی: این مقاله از نوع مطالعات فراتحلیل است که با رویکرد علم سنجی به مطالعه روند توسعه پژوهش های حوزه "مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها در کسب وکارهای خانوادگی" پرداخته است. جامعه آماری پژوهش کلیه مقالات و مدارک علمی نمایه شده در وب آو ساینس با موضوع "مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها در کسب وکارهای خانوادگی" در بازه زمانی 1997 تا مارس 2021 به تعداد 262 مدرک علمی است که این داده ها با دو رویکرد علم سنجی و فراتحلیل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. در قسمت فراتحلیل ازآنجاکه پیشینه های بازیابی شده می بایست از لحاظ روایی، اعتبار ابزار اندازه گیری و روش نمونه گیری بررسی می شدند، لذا مقالات برای انتخاب در فرایند تحلیل، بر اساس شاخص هایی همچون: داشتن شرایط لازم از نظر روش شناسی (فرضیه سازی، روش تحقیق، جامعه، حجم نمونه و روش نمونه گیری، ابزار اندازه گیری، روایی و اعتبار ابزار، مفروضه های آماری، روش تحلیل آماری و صحیح بودن محاسبات آماری)، همخوانی موضوع پژوهش با مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها و شرکت های خانوادگی، کمی بودن مورد بررسی قرار گرفتند. برای تعیین جامعه آماری در بخش فرا تحلیل بامطالعه چکیده مقالات در ابتدا 162 مقاله، بعد 72 و سپس 52 مقاله باهدف و شرایط پژوهش حاضر تفکیک شده اند و درنهایت با مطالعه دقیق تر 28 مقاله جامعه پژوهش حاضر را در قسمت فرا تحلیل تشکیل داده اند. یافته ها: از سال 2016 مقالات رشد چشم گیری داشته و در سال 2020 به اوج خود رسیده است بیش از 50 % مقالات در سه مجله مطرح این حوزه چاپ شده اند و بیش از 70 % مقالات مربوط به کشورهای توسعه یافته هستند. یافته های قسمت فراتحلیل نشان داده، همگنی از نظر میزان و تنوع تأثیر متغیرهای مختلف بر حوزه مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت ها در کسب و کارهای خانوادگی مطالعات مورد تأیید قرار نگرفت و تحلیل داده ها بیانگر دخالت متغیرهای تعدیل کننده شاخص محیطی، نوع صنعت، سبک کسب و کار خانوادگی و نیز منابع مورد استفاده در تحقیقات پیشین است. نتیجه گیری: سیر صعودی تحقیقات در حوزه مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت بیانگر اهمیت مسئله در وضعیت بهزیستی افراد رشد اقتصادی و بهبود محیط زیست و محیط زندگی است که توجه بیشتری به این حوزه و همکاری های بین المللی با دیگر کشورها را می طلبد و با توجه به ناهمگن بودن مقالات می توان نتیجه گرفت که پژوهش های مربوط به این حوزه روند انباشتی خود را طی نکرده است. با وجود اینکه کشورهای توسعه یافته به صورت جدی به دنبال تحقیقات در زمینه مسئولیت اجتماعی هستند و این مقوله بسیاری از روابط بین المللی را تحت تأثیر قرار می دهد، لذا کسب وکارهای خانوادگی برای واردشدن در عرصه جهانی، شاخص های مسئولیت اجتماعی را بیشتر مدنظر قرار دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 148

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 407 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    2 (پیاپی 16)
  • صفحات: 

    265-286
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    122
  • دانلود: 

    393
چکیده: 

هدف: تحلیل وضعیت موجود در تولید علم و سیاست گذاری های مناسب به منظور ارتقای سطح کمّی و کیفی آنها، در افزایش سطح تولیدات علمی کشور تأثیر به سزایی دارد. این مطالعه قصد دارد گذشته از توجه به تعداد انتشارات و استنادات، شاخص های دیگری را مورد توجه دهد تا دید جامع تری درخصوص رشد هم زمان یا ناهم زمان کمیت و کیفیت علم در ایران حاصل گردد. روش شناسی: این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی؛ به لحاظ رویکرد، کمّی بوده و ازنظر شیوه گردآوری داده ها در دسته تحقیقات توصیفی جای می گیرد. این مطالعه تلاش دارد با رویکرد علم سنجی و شاخص های مرتبط، به ارزیابی رشد کمّی و کیفی برون دادهای علمی جمهوری اسلامی ایران طی سال های 2010 تا 2021 بپردازد. یافته ها: در فاصله زمانی سال های 2010 تا 2021 در تعداد کل مقالات منتشرشده ایران در وب آوساینس و نیز شاخص های کیفی وابسته به آن رشدهای چندبرابری به وجود آمده است. در بُعد مجلات نیز شاخص های کمّی و کیفی مانند تعداد مجلات نمایه شده در پایگاه اس جی آر و شاخص SNIP نیز رشد چندبرابری را تجربه کرده اند. نتیجه گیری: رشد کیفیت تولیدات علمی ایران در سال های مورد مطالعه از رشد کمیت آنها پیشی گرفته است. حفظ و برنامه ریزی برای تقویت و تداوم این روند و نیز توجه سایر مؤلفه ها و شاخص های اثربخشی پژوهش ها ضرورت دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 122

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 393 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0