حفاری تونل به وسیله ماشین (Tunnel Boring Machine) TBM در مقایسه با سایر روش های حفر و انفجار یک روش سریع و پرقدرت و همراه با نگهداری است. هر زمان که همگرایی (Convergence) تونل به اندازه قابل توجهی نسبت به سینه کار برسد باعث بروز مشکلاتی می شود و در مدت زمان کوتاهی باعث ایجاد فشار و تراکم (Jamming) روی TBM می شود. برآورد (Estimation) فشار نگهداری لازم برای پایداری جبهه کار حفاری (Front Excavation)یکی از مهم ترین عوامل بر راندمان ماشین حفاری در زمین های خاکی است. در این پژوهش فشار (Pressure) موردنیاز برای پایداری سینه کار با استفاده از روش های تحلیلی (Analytical)و تجربی (Empirical)و عددی (Numerical) بررسی شده است و همچنین نتایج این روش ها با هم مقایسه شد. به منظور مدل سازی عددی از نرم افزار اجزاء محدود سه بعدی استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل ها نشان داد که فشار لازم برای پایداری جبهه کار تونل در روش لکا و دورمیکس (Leca and Dormiux) تا حدی به مدل سازی عددی (Numerical Modeling) نزدیک تر است. با استفاده از این روش ها به منظور بررسی تأثیر پارامتر-های مختلف روی فشار سینه کار، آنالیز حساسیت (Sensitivity Analysis)روی این پارامترها صورت گرفته است و مشخص شد که چسبندگی بیش ترین تأثیر را در فشار نگهداری جبهه کار دارد و پارامتر های نسبت روباره به قطر(C/D)، تأثیر کمتری روی فشار نگهداری جبهه کار تونل دارد.