مقدمه: روابط عمومی بعنوان کارکرد مدیریتی، بیمارستان ها را قادر می سازد که با درک عقاید، نگرش ها و ارزش های مشتریان موجب افزایش سطح کیفیت ارتباطات با بیماران و وفاداری آنها به بیمارستان گردد. هدف از این مطالعه تعیین سطح روابط عمومی بیمارستان از دیدگاه بیماران و ارتباط آن با وفاداری بیمار در بیمارستان های اراک و یزد بود.روش پژوهش: مطالعه حاضر ازنوع توصیفی- همبستگی می باشد که به صورت مقطعی در سال 1393 انجام گرفته است. جامعه مورد پژوهش شامل کلیه بیماران بستری شده در 4 بیمارستان دولتی دو شهر اراک و یزد بود که تعداد 160 نفر به صورت تصادفی ساده با حجم نمونه مساوی از هر بیمارستان انتخاب و در طرح شرکت کردند. داده های پژوهش بوسیله پرسشنامه ای متشکل از 48 آیتم (36 آیتم در مورد روابط عمومی و 12 آیتم در مورد وفاداری) که توسط پرسشگر تکمیل گردید، جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آمار توصیفی و آزمون های کروسکال والیس، من ویتنی و ضریب همبستگی اسپیرمن انجام گرفت.یافته ها: میانگین نمره کلی روابط عمومی 3.48 و میانگین نمره کلی وفاداری 3.29 بود. رابطه مثبت و معنی داری بین روابط عمومی و وفاداری وجود داشت ((P=0.001, r=0.811.نتیجه گیری: مدیران نیازمند اتخاذ استراتژی های ویژه ای، جهت اجرای برنامه های بهبود روابط عمومی هستند. داشتن روابط عمومی پویا موجب افزایش رضایت، اعتماد و وفاداری بیماران در بیمارستان ها خواهد شد.