Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

V. Athavale Arvind

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2022
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    45
  • صفحات: 

    1-7
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    32
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background & Objective: In India, competency-based medical education is in the initial stage of its implementation, which was rolled out countrywide in the year 2019. To develop/modify teaching-learning method of communication skills among students, it is necessary to assess the level of communication skills of the students as a baseline measure. The study was conducted with the objectives to assess the communication skills of medical students and, to assess the level of satisfaction of household members for the health education imparted by the medical students to the community. Materials & Methods: This cross-sectional study was conducted at the field practice area of the Rural Health Training Centre of Chirayu Medical College and Hospitals, Bhopal. Fifty-five boys and fifty-five girls studying in the 3rd semester of the MBBS medical course were the study participants. Kalamazoo essential elements communication checklist to assess students' communication skills, and a questionnaire adapted from American Board of Internal Medicine to find out the level of satisfaction of household member counseled by the student, were used. Results: The majority (70%) of students was rated in the “, poor”,and “, fair”,category of ratings and no student was in the “, excellent”,category. Girls scored above boys and the difference in scores was statistically significant. Girls did better than boys in “, very good”,and “, excellent”,categories in beneficiary satisfaction scores and the difference between genders was statistically significant. Conclusion: The study draws attention to the need for inculcating habits of good communications skill among students during formative years through curriculum-based training.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 32

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    45
  • صفحات: 

    1-11
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    314
  • دانلود: 

    156
چکیده: 

زمینه و هدف بررسی فرسودگی تحصیلی و عوامل پیش بینی کننده آن به عنوان یکی از چالش های اصلی نظام آموزشی، دارای اهمیت بالایی است. این پژوهش باهدف بررسی و تبیین نقش امید به اشتغال و خرده مقیاس های آن، در پیش بینی فرسودگی تحصیلی انجام گردید. روش بررسی در این مطالعه توصیفی-همبستگی، کلیه دانشجویان بهداشت شاغل به تحصیل در دانشگاه های علوم پزشکی ایلام، اراک، بیرجند، سمنان و همدان در سال 98 موردبررسی قرار گرفتند. تعداد400 دانشجو به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای، انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها، از پرسش نامه های فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران و امید به اشتغال قریشی راد استفاده شد. در این مطالعه جهت تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 22 و آزمون های t مستقل، تحلیل واریانس یک طرفه و رگرسیون های ساده و چندگانه استفاده شد. یافته ها نتایج مطالعه نشان داد که 3/2، 3/61 و 5/36 درصد دانشجویان به ترتیب از فرسودگی تحصیلی پایین، متوسط و بالا رنج می بردند. میانگین و انحراف معیار نمره امید به اشتغال 61/14±, 69/55 به دست آمد که گویای امید به اشتغال در سطح متوسط در جمعیت موردمطالعه بوده است. بر اساس نتایج مطالعه، 4/8 درصد (58/37=F، 298/0=R، 086/0=R2، 084/0=R2 تعدیل شده، 001/0> p) واریانس فرسودگی تحصیلی از طریق متغیر امید به اشتغال، قابل پیش بینی است. نتیجه گیری نتایج مطالعه گویای تاثیر مثبت امید به اشتغال بر فرسودگی تحصیلی است. با انجام مداخلات متمرکز برافزایش امید به اشتغال، می توان علاوه بر کاهش فرسودگی تحصیلی، عملکرد تحصیلی دانشجویان علوم بهداشتی را نیز بهبود داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 314

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 156 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    45
  • صفحات: 

    12-18
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    358
  • دانلود: 

    368
چکیده: 

زمینه و هدف مراقبت کل نگر با توانایی برقراری ارتباط موثر با بیماران از فرهنگ های مختلف میسر می گردد. حساسیت فرهنگی به برقراری این ارتباط کمک می نماید. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی حساسیت فرهنگی دانشجویان دانشکده پرستاری و عوامل موثر بر آن در دوران پاندمی کووید 19 انجام شد. روش بررسی پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی بود که بر روی 245 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری زنجان انجام شد. ابزار گردآوری داده ها شامل دو پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و حساسیت چند فرهنگی (Multicultural sensitivity scale) بود. نمرات پرسشنامه از یک تا 5 براساس مقیاس لیکرت امتیازدهی شد. نمرات کمتر و مساوی 3 به عنوان حساسیت فرهنگی نامطلوب و بالاتر از 3 حساسیت فرهنگی مطلوب در نظر گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS نسخه ی 22 استفاده شد. یافته ها میانگین حساسیت فرهنگی 48/0±,64/3 و در سطح مطلوب بود. میانگین حساسیت فرهنگی بر اساس جنس، سکونت، مذهب، دو زبانه بودن، ترم تحصیلی و رشته ی تحصیلی اختلاف معنادار آماری نشان نداد (P-value<0. 05). نتایج مدل رگرسیون لجستیک نشان داد جنس و رشته بین 3 تا 6 درصد تغییرات حساسیت فرهنگی را پیش بینی می نمایند. نتیجه گیری یافته های پژوهش حاضر نشان داد که حساسیت فرهنگی دانشجویان علیرغم دوری از محیط های دانشگاهی از وضعیت مطلوب برخوردار است. با این حال توصیه می شود برای تداوم افزایش حساسیت فرهنگی در دانشجویان، آموزش هایی یرای آشنایی بیشتر با عادات فرهنگی و سلامتی اقوام ایرانی انجام گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 358

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 368 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    45
  • صفحات: 

    21-31
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    235
  • دانلود: 

    831
چکیده: 

زمینه و هدف همه گیری COVID-19 محیطی نامطمین و استرس زا برای آموزش و یادگیری ایجاد کرده به نحوی که آن را از حالت پویا خارج و بیشتر بار یادگیری را برعهده دانشجو قرار داده است. این مطالعه با هدف بررسی رابطه محیط آموزشی با یادگیری خودراهبر در دانشجویان کارشناسی پرستاری انجام شده است. روش بررسی دراین مطالعه توصیفی مقطعی 200 دانشجوی کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی بیرجند از ترم های تحصیلی مختلف به روش نمونه گیری دردسترس در سال تحصیلی 1401-1400 مورد مطالعه قرار گرفتند. برای بررسی محیط آموزشی و یادگیری خودراهبر به ترتیب از پرسشنامه های روا و پایا شده DREEM و CHENG استفاده شد که به صورت آنلاین در اختیار دانشجویان قرار گرفت. پس از تکمیل، پرسشنامه ها وارد spss20 شده و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها میانگین نمره محیط آموزشی (20/27±, 20/120) و یادگیری خودراهبر (73/11±, 85/75) بدست آمد. نتایج این مطالعه نشان داد بین محیط آموزشی و تمامی ابعاد آن با یادگیری خودراهبر و تمامی ابعاد آن رابطه خطی مستقیم و معنادار وجود دارد (05/0>p). هم چنین محیط آموزشی با جنس و علاقه به پرستاری و یادگیری خودراهبر نیز با علاقه به پرستاری ارتباط معنادار داشت (05/0>p). آزمون رگرسیون خطی چندگانه نشان داد مولفه های محیط آموزشی می توانند تا 23 درصد (R2 تعدیل شده=232/0) از تغییرات یادگیری خودراهبر را در دانشجویان کارشناسی پرستاری پیش بینی کنند. نتیجه گیری با توجه به نتایج مطالعه و حساسیت های حرفه پرستاری، مدنظر قرار دادن برنامه ها و کارگاه های آموزش خودراهبری و ایجاد یک محیط آموزشی که محرک این مهارت باشد، توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 235

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 831 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

sharifinia Reza | SHAKURNIA ABDOLHUSSEIN

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2022
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    45
  • صفحات: 

    26-33
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    47
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background & Objective: Critical thinking (CT) is essential in medical education and improves physicians' clinical ability and competency. The present study aimed to determine the CT level and the trend of its changes in medical education at Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran, in 2021. Materials & Methods: In this cross-sectional descriptive study, the CT levels of 165 medical students in three curricular phases, namely basic sciences, externship, and internship courses were examined. The data collection tool was the California Critical Thinking Skills Questionnaire Form B. Data were analyzed by SPSS (version 20) using t-test, ANOVA, and Pearson correlation coefficient. Results: The mean score of medical students’,CT was 12. 07 ±,4. 48 out of a total score of 34. The mean scores of students’,CT in basic sciences, externship, and internship courses were 12. 75 ±,4. 47, 12. 82 ±,5. 10, and 10. 67 ±,3. 49, respectively. There was a significant difference between students' mean scores of CT in different curricular phases (P=0. 010). In addition, there was a significant difference between the mean scores of students' CT based on gender, and the mean scores of CT of male students were significantly higher (P=0. 049). Conclusion: The mean scores of CT of medical students were low and did not improve during their university years. Since CT plays an essential role in clinical decision-making, it is necessary for medical teachers and university officials to pay more attention to the medical students' CT development.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 47

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    45
  • صفحات: 

    32-43
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    134
  • دانلود: 

    151
چکیده: 

زمینه و هدف برای ممانعت از وقفه درآموزش بالینی در پاندمی کووید-19 استفاده از روش های مکمل آموزش حضوری ضروری است. این مطالعه با هدف تبیین دیدگاه اساتید و دانشجویان مامایی در مورد اجرای پروتکل کلینیک مجازی آموزشی درکارورزی بیماری های زنان در پاندمی کووید 19 انجام شد. روش بررسی این مطالعه کیفی توصیفی در سال 1399 دردانشکده پرستاری مامایی ساری انجام شد. نمونه گیری به روش مبتنی بر هدف تا رسیدن به اشباع اطلاعات با 16 شرکت کننده (9 دانشجوی مامایی و 7 استاد) پایان یافت. برای جمع آوری اطلاعات از روش مصاحبه عمیق با سوالات نیمه ساختار یافته استفاده شد. شیوه تجزیه تحلیل داده ها، تحلیل محتوا با رویکرد قراردادی و بر اساس مراحل پیشنهادی Graneheim و Lundmanبود. یافته ها چهار طبقه اصلی شامل "نقاط قوت"، "نقاط ضعف"، "موانع" و"تسهیل گرهای" کلینیک آموزشی مجازی استخراج گردیدند. این طبقات شامل 10 طبقه فرعی بود. تداوم یادگیری، توسعه یادگیری و تسهیل آموزش در بحران از نقاط قوت و محدودیت برخی ابعاد اموزشی و چالش های ارزشیابی از نقاط ضعف این روش آموزشی بودند. موانع کلینیک آموزشی مجازی شامل مشکل زیرساخت ها و چالش های اساتید و تسهیل گرهای آن تقویت فناوری الکترونیکی، تدارک پیشنیازها و ارتقای آموزش ها بودند. نتیجه گیری طبق دیدگاه اساتید و دانشجویان مامایی، اجرای کلینیک مجازی آموزشی بیماری های زنان می تواند برای رسیدن به بخشی از اهداف اموزشی کمک نماید، گرچه در ارتقای برخی ابعاد حرفه ای گری محدودیت هایی دارد. همچنین تدارک زیر ساخت ها و پیشنیازها می تواند کارایی این روش را ارتقا بخشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 134

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 151 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2022
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    45
  • صفحات: 

    34-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    43
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background & Objective: It is argued that students have less tendency to communicate in English classes even after several years of attending language courses. The general objective of this research was to find the effective factors for willingness to communicate in English across medical classes. Materials & Methods: The participants in this study were 252 medical students from Zanjan University of Medical Sciences who were majoring in one of the fields of dentistry, medicine and pharmacy and were taking the course of English for Specific Purposes. Macintyre’, s Willingness to Communicate questionnaire was used to compile the data. After collecting the data using the questionnaire, they were processed in the statistical package. The collected data were then tabulated and analyzed via SPSS (20) and AMOS. Results: In the structural model, there were significant pathways between self-confidence and motivation and WTC in ESP classes. Motivation had a positive effect on self-confidence. The teacher's immediacy, with its negative impact on shyness, increased the motivation to communicate in the ESP class. On the other hand, the paths of shyness to motivation and self-confidence were negative. All pathways were significant at 0. 05. Conclusion: The findings of this study showed that, as in the previous studies, the tendency to communicate in language classes depends on several variables. Given that communication and speaking are the most important language skills, language learning planning is recommended to consider the importance of this skill. Language teachers should create conditions with low anxiety to encourage learners to speak and communicate. Shyness was another variable during the study that had a negative effect on the WTC. The results of this study also emphasize that highly motivated learners are more likely to participate in classroom activities and communication due to their self-confidence. Also, in this study, the teacher's intervention had a positive effect on reducing anxiety. Thus, it is recommended that teachers play an important role in motivating students to communicate I ESP classes.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 43

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    45
  • صفحات: 

    44-53
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    337
  • دانلود: 

    144
چکیده: 

زمینه و هدف شبیه سازی یکی از روش های نوین یادگیری در آموزش پزشکی و پرستاری می باشد که می تواند نتایج یادگیری سودمندی را به دنبال داشته باشد. هدف از این پژوهش تبیین تجارب زیسته دانشجویان سال آخر پرستاری از آموزش در محیط های یادگیری شبیه سازی شده می باشد. روش بررسی این پژوهش از نظر روش کیفی و بر اساس رویکرد پدیدارشناسی انجام شده است. برای گردآوری داده ها، با استفاده از مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته، دانشجویان سال آخر پرستاری از هر دو جنس، به صورت هدفمند انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. مدت زمان مصاحبه از 40 تا 60 دقیقه متغیر بود. مصاحبه ها تا زمان اشباع نظری ادامه یافت تا اینکه تعداد 15 مصاحبه از شرکت کنندگان انجام گرفت. تجزیه وتحلیل داده ها بر اساس روش 7 مرحله ای کولیزی صورت پذیرفت و برای اعتبار و روایی داده ها از معیارهای اعتمادپذیری لینکلن و گوبا (1985) استفاده شد. یافته ها مضامین اصلی در این پژوهش شامل یادگیری، عوامل پشتیبانی و فنی، عوامل انسانی و مزایا می باشند. شبیه سازی به عنوان روش نوین یادگیری با موانع پشتیبانی و فنی و نیز انسانی مواجه می باشد که در صورت غلبه بر آن ها می توان اهدافی همچون یادگیری مهارت های بالینی، مهارت قضاوت بالینی، افزایش تفکر انتقادی و بهبود ایمنی بیمار را دنبال کرد. نتیجه گیری شبیه سازی یکی از روش هایی است که می تواند مهارت های اساسی دانشجویان را گسترش دهد، بهبود بخشد و به تعمیق یادگیری آنها کمک نماید. دانشکده های پرستاری می توانند تمهیدات و امکانات لازم جهت کیفیت بخشی به برنامه های درسی را از طریق گسترش و ادغام شبیه سازی در برنامه های درسی پرستاری را مهیا نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 337

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 144 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

سلاجقه مهلا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    45
  • صفحات: 

    54-56
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    93
  • دانلود: 

    43
چکیده: 

زمینه و هدف هدف نهایی از ارزشیابی برنامه های آموزشی پیشرفت در جهت توسعه افراد و سازمان است. نیل به این هدف، نیازمند روش های ارزشیابی آموزشی با رویکرد سیستماتیک نسبت به همه اجزای دخیل برنامه است. روش بررسی در این مطالعه مروری روایتی کلیدواژه های Appreciative Inquiry Approach، Program Evaluation، Medical Education در پایگاه های اطلاعاتی شامل Medline, EMBASE, Web of Science, Scopus در بازه زمانی سال 2010 تا ماه مارچ سال 2021 مورد جستجو قرار گرفت. پس از حذف موارد تکراری و با در نظر داشتن ارتباط مستقیم مقالات با هدف مطالعه، مقالاتی که به طور تمام متن در دسترس بود، بررسی گردید. یافته ها در جستجوی منابع، تعداد 170 مقاله یافت شد که 15 مقاله مورد بررسی نهایی قرار گرفتند. از نتایج حاصل از بررسی مطالعات مراحل رویکرد پرسشگری با نگاه مثبت برای ارزشیابی و توسعه برنامه های آموزشی علوم پزشکی استخراج شدند. نتیجه گیری رویکرد پرسشگری با نگاه مثبت همچنان که به ارزشیابی برنامه های آموزش علوم پزشکی می پردازد، با ارتقای ظرفیت های فردی و سازمانی موجب توسعه شخصی، سازمانی و اجتماعی در دانشگاه های علوم پزشکی نیز می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 93

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 43 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button