زمینه و هدف: امروزه ارزش پایدار سازمان ها از طریق دارایی های نامشهود خلق و حفظ می شود که این دارایی ها در ترازنامههای حسابداری لحاظ نمی شوند. سرمایه انسانی دانش ضمنی کارکنان سازمان که از مهمترین بخش های دارایی های دانشی یا فکری در سازمان است، از عوامل حیاتی اثر گذار بر عملکرد و منبع خلاقیت به شمار می رود، لذا تعیین نقش این بخش از سرمایه های فکری که در خلق ارزش و تحقق اهداف کلان سازمان موثر است از دغدغه های محقق در این پژوهش بوده است. روش شناسی: روش تحقیق از نظر هدف کاربردی، روش تحقیق توصیفی-تحلیلی از نوع پیمایشی، از نظر روش جمع آوری اطلاعات توصیفی و نوع داده ها کمی بوده است. جامعه آماری از بین مدیران، کارشناسان ارشد و پژوهشگران حوزه تحقیقات و مطالعات ناجا، تعداد نمونه های این تحقیق با استفاده از روش کوکران 172 نفر تعیین و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. برای سنجش پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده و مقدار آن براساس 20 پرسشنامه اولیه 959/0 بدست آمده است که نشان دهنده پایایی مناسب برای پرسشنامه است. یافته ها: با استفاده از تحلیل عاملی و مدل سازی معادلات ساختار یافته فرضیه های تحقیق درباره مؤلفه ها و شاخص های تشکیل دهنده سرمایه انسانی مورد بررسی قرار گرفت. آزمون های آماری همبستگی نشان دهنده آنست که مولفه ها و شاخص ها در سطح معناداری تبیین کننده سرمایه انسانی بوده است. همچنین سرمایه انسانی دارای تاثیر معناداری در ارتباط با تحقق اهداف کلان توسعه دانش انتظامی می باشد. نتیجه گیری: الگوی ارائه شده نشان داد که سرمایه انسانی از طریق سه مولفه دانش، مهارت و انگیزش به همراه شاخص هایش قابل تبیین است و همچنین بیانگر تفسیری از تحقق اهداف کلان توسعه دانش، تحقیقات و مطالعات انتظامی توسط سرمایه انسانی می باشد. تازه های تحقیق