Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    1 (20)
  • شماره: 

    112
  • صفحات: 

    1-10
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    92
  • دانلود: 

    50
چکیده: 

پل ها از عناصر کلیدی حمل و نقل زمینی می باشند و با توجه به تعداد زیاد و هزینه هایی که برای ساخت آنها صرف شده است، تعمیر و نگهداری از این سرمایه های عظیم اهمیت فراوانی دارد. به دلیل محدودیت منابع مالی انتخاب و اولویت بندی پل ها برای تعمیر و نگهداری دارای پیچیدگیهای خاصی است. به همین دلیل امروزه در دنیا با بکارگیری نرم افزارهای سیستم مدیریت پل به روند تعمیر و نگهداری پل ها سرعت و دقت می بخشند. در این مطالعه با بکارگیری روش سیستم تحلیلی سلسله مراتبی (AHP) در ابتدا معیارها و پارامترهای تاثیرگذار بر مدیریت پل تعیین و سپس بر اساس نظر خبرگان اهمیت پارامترهای مذکورمورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. نهایتا نتیجه گیری شد که "طراحی اصولی بر اساس آیین نامه ها"، "کیفیت مصالح مصرفی" و "کیفیت و دقت در ساخت پل" به عنوان مهمترین معیارهایی هستند که باید قبل از شروع به بهره برداری پل بدانها توجه شود. همچنین پارامترهای تاثیرگذار در نرم افزار سیستم مدیریت پل عبارتند از "ایمنی کاربران"، "نوع، تعداد و شدت آسیب ها و خرابی ها" و "میزان هزینه تعمیر و نگهداری". بدین ترتیب معیارها و پارامترهای مورد نظر با توجه به اولویت تعیین شده می توانند در مدل های اولویت بندی و تخصیص بودجه مورد استفاده قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 92

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 50 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    1 (20)
  • شماره: 

    112
  • صفحات: 

    11-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    43
  • دانلود: 

    21
چکیده: 

از دیرباز کنترل سرعت وسایل نقلیه یا به عبارتی کنترل رفتار رانندگان در اتخاذ سرعت، یکی از مهمترین چالش های مهندسی ایمنی راه بوده و هست. در این راستا ابزارهای مختلفی برای کنترل سرعت وسایل نقلیه در راه ها وجود دارد که مهمترین ابزار مورد استفاده در تمام دنیا استفاده از تابلوهای محدودیت سرعت است. برای تعیین محدودیت سرعت در هنگام ساخت راه ها روند متعارفی وجود دارد که مسیولین ذی ربط کمابیش با آن آشنا هستند با این حال تعیین محدودیت سرعت مناسب در راه های موجود پس از بهره برداری چندین ساله از آنها، نیازمند مطالعات تدقیق سرعت است که در بین جامعه مهندسی راه کشور چندان شناخته شده نیست. هدف از مطالعات تدقیق سرعت در یک محور بدست آوردن سرعت مجاز برای وسایل نقلیه است. به منظور آشنایی جامعه مهندسی کشور با این موضوع، در این تحقیق از مطالعه تدقیق سرعت برای تعیین محدودیت سرعت در محور سمیرم-یاسوج استفاده شده است. تحقیق حاضر برگرفته از مطالعه تدقیق سرعت محور مذکور در سال 1395 است. روش بکارگرفته شده بدین گونه است که پس از مطالعات ترافیکی و داده های موجود، محور مورد مطالعه بر اساس نقشه های هوایی قطعه بندی اولیه شده و پس از بازدید میدانی، قطعه بندی نهایی بدست آمده است. همچنین اطلاعات سرعت به دو روش برداشت سرعت نقطه ای و سرعت سیر اندازه گیری شده است. نهایتا اطلاعات، تحلیل شده و محدودیت سرعت هر قطعه تعیین شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 43

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 21 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    1 (20)
  • شماره: 

    112
  • صفحات: 

    29-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    82
  • دانلود: 

    51
چکیده: 

بهینه سازی زمان چرخه های ترافیکی و همچنین کنترل مسیر در تقاطع های ترافیک شهری در شرایطی که شبکه با عدم قطعیت مواجه است مساله مهم و پیچیده ای است. در این مقاله یک روش جدید برای تعیین بهینه سیگنال ترافیک با استفاده از کنترل پیش بین مقاوم مبتنی بر مدل ارایه شده که یکی از ویژگی های مهم آن در نظرگرفتن عدم قطعیت برای جریان ورودی به شبکه ترافیک است. بدین منظور ابتدا از بین مدلسازی هایی که تاکنون برای شبکه ترافیک شهری ارایه شده، مدلی همراه با عدم قطعیت انتخاب و کنترل پیش بین مقاوم مبتنی بر مدلی برای آن طراحی شده است. علاوه بر آن برای غلبه بر پیچیدگی محاسبات آنلاین، از برنامه ریزی چندپارامتریک برای حل آن به صورت آفلاین استفاده شده و با استفاده از داده های ترافیکی، کنترلر طراحی شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج بدست آمده نشان می دهد که روش پیشنهادی ضمن برآورده کردن بسیاری ار نیازهای شبکه، میزان محاسبات آنلاین را کاهش می دهد که امکان استفاده عملی از آن در شبکه های واقعی ترافیک شهری را مقدور می سازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 82

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 51 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    1 (20)
  • شماره: 

    112
  • صفحات: 

    49-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    78
  • دانلود: 

    34
چکیده: 

امروزه یکی از معضلات موجود در صنعت ساخت و ساز سنگین بودن جرم ابنیه زیر ساخت های حمل و نقل به دلیل استفاده از مصالح سنتی و قدیمی رایج می باشد که موجب بالا رفتن بار مرده ابنیه می شود که علاوه بر اینکه موجب بالا رفتن هزینه ابنیه حمل و نقل می شود و مقاومت آن را در مقابل زلزله کم می کند. لذا در این پژوهش به معرفی روش های نوین صنعت ساخت و ساز که موجب سبک سازی جرم ابنیه حمل و نقل می گردد پرداخته شده است. این فناروی ها که امروه جزء فناوری های نوین در صنعت ساخت و ساز محسوب می شود که در راستای بهینه سازی روش های اجرا، کاهش وزن ابنیه حمل و نقل و صرفه جویی در هزینه، زمان و انرژی زیان های ناشی از حوادث طبیعی مانند زلزله صورت می پذیرد. این روش ها تحت عناوین تکنیک های اجرایی به روش های مختلف تحت عناوین تیلت آپ (tilt-up)، استات وود (stud wood) و استات متال (stud metal) مورد بررسی قرار گرفته و توضیحات لازم در هر بخش ارایه گردیده است و در انتها بررسی معایب و مزایای مربوط به هر روش توضیح داده شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 78

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

شفیع نادری علی اصغر

نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    1 (20)
  • شماره: 

    112
  • صفحات: 

    63-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    65
  • دانلود: 

    14
چکیده: 

بهره وری یکی از موضوعات مهم در حوزه شاخص های کلیدی عملکرد حمل و نقل ریلی می باشد. مقایسه نشان می دهد بهره وری واگن باری در ایران کمتر از کشورهای پیشرو می باشد و دو برابر شدن تدریجی آن در افق 10 ساله آینده و چهار برابر شدن تدریجی آن در افق 20 ساله آینده امکان پذیر است. با مرور مطالعات قبلی، روش پیشنهادی جهت بررسی بهره وری واگن باری با واحد ملموس و آسان «سرعت» طی تعریف دقیق شاخص سرعت تجاری گردش واگن باری (سرعت بازرگانی) جهت پایش و رصد این شاخص در سطح ملی ارایه شده و نسبت به برآورد وضعیت این شاخص در سال های گذشته در سطوح ملی و همچنین بنگاهی (شرکت راه آهن) اقدام شده است. برای 20 سال آینده هدف گذاری کمی رشد و ارتقای این شاخص طی 4 دوره 5 ساله با تکیه بر بهره وری از دارایی های موجود ارایه شده است. از آنجا که این شاخص، شاخصی مهم در حوزه بهره وری حمل و نقل ریلی بار می باشد و افزایش آن می تواند نشان از افزایش بهره وری نیروی انسانی، خطوط ریلی و حتی لکوموتیوها دهد، و به جهت حفظ سادگی و عدم پیچیدگی در نظارت و پایش توسط مراجع ذیربط، پیشنهاد شده است در گام اول این شاخص در سطح ملی توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و با روش محاسبه معین مندرج در این مقاله و ابلاغ گردد تا مبنای تعامل مجلس با وزرا و همچنین وزیر مربوطه با هییت مدیره شرکت راه آهن در این حوزه گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 65

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 14 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

گودرزی غزاله | لر رضا

نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    1 (20)
  • شماره: 

    112
  • صفحات: 

    83-104
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    146
  • دانلود: 

    98
چکیده: 

با رشد روز افزون شهرها و تبدیل شهرهای پر جمعیت به کلان شهر، مسایل و مشکلات شهرهای بزرگ شکل و ابعاد تازه ای به خود گرفته است. یکی از مهمترین مسایل و مشکلاتی که مدیران و شهروندان شهرهای بزرگ هر روزه با آن سر و کار دارند حمل و نقل و ترافیک شهری هست. از سوی اولویت بندی استراتژی های موثر به لحاظ میزان اثربخشی در زمان، تحلیل موقعیت و انتخاب استراتژی بهینه، یکی از دغدغه های مدیران شهری است. این پژوهش با هدف باز طراحی محور ستارخان با اصول پایداری و مبتنی بر روش تحلیلی از تکنیک هایی مانند روش دلفی و مدل تحلیلی SWOT و AHP جهت تحلیل و ارزیابی یافته ها بهره گرفته شده است. نتایج نشان می که دهد؛ راهبردهای 1. تعریض پوسته، ایجاد فلکه و ارتقای سطح سرویس (3SO)، 2. بکارگیری سیستم های حمل و نقل عمومی پاک و مدرن (6SO)، 3. همه شمول بودن و توجه به گروه های خاص (2SO)، 4. افزایش ایمنی و آرام سازی ترافیک (4SO) و 5. منظرسازی و افزایش درآمدهای اقتصادی (9SO) می تواند بهبود دهنده وضعت موجود باشد و راهبرد « تعریض پوسته، ایجاد فلکه و ارتقای سطح سرویس» به عنوان الویت اول، شناسایی شد و با کمک نرم افزار AutoCad وSketchUp باز طراحی پیشنهادی ارایه شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 146

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 98 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    1 (20)
  • شماره: 

    112
  • صفحات: 

    105-118
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    106
  • دانلود: 

    30
چکیده: 

در گذشته های نه چندان دور فضای ورودی شهر به مثابه اولین فضای شهری، نخستین تصویری از شهر بود که در ذهن گردشگران شکل می گرفت. لذا این فضاها نه تنها از کیفیت فضایی بالایی برخوردار بودند بلکه جزء ویژگی های شاخص شهرها بودند. امروزه با گسترش شهرها و ظهور وسایل نقلیه، ورودی شهرها به فضایی بی کیفیت برای تردد سواره و استقرار کاربری های وابسته به آن و همین طور کاربری های ناسازگار با محیط شهری که از شهر بیرون رانده شده اند، مبدل گشته است. هدف این تحقیق ارزیابی مبادی ورودی شهر ارومیه به لحاظ کالبدی و عملکردی از نگاه گردشگران به عنوان یک شهر توریستی و مرزی است. بدین منظور از روش های توصیفی-تحلیلی مبتنی بر مطالعات کتابخانه ای و بررسی های میدانی استفاده گردید. و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و از آزمون های تی تک نمونه ای و کروسکال والیس استفاده شده است. براساس دیدگاه گردشگرانی که در این مطالعه شرکت کرده اند هر چهار متغیر (کالبدی، عملکردی، زیبایی و بازنمایی) بررسی شده در ورودی های سه گانه در حدود متوسط ارزیابی شده اند. از دیگر نتایج این بررسی که باید در برنامه ریزی های شهر به آن توجه شود این است که ورودی پیرانشهر-ارومیه در هر چهار متغیر در مقایسه با ورودی دیگر وضعیتی به مراتب بدتر داشته است. از نظر وضعیت زیبایی و بازنمایی شهری ورودی مهاباد-ارومیه وضعیت بهتری داشته اما از نظر معابر و امکانات خدماتی ورودی تبریز از وضعیت بهتری برخوردار بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 106

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 30 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

یاوری نیلوفر

نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    1 (20)
  • شماره: 

    112
  • صفحات: 

    119-130
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    70
  • دانلود: 

    21
چکیده: 

مخاطرات محیطی نتیجه عملکرد و بهره برداری نامطلوب انسان از محیط زیست است. شناسایی و تحلیل این مخاطرات از دو نظر در حوزه بررسی جغرافیایی قرار دارند. بزرگراه خرازی یک بزرگراه مهم در تهران است که سه دهه گذشته احداث آن آغاز و اکنون مورد استفاده است. این بزرگراه از جمله مسیرهای است که شناسایی مخاطرات آن با توجه به ویژگی های ژیومورفولوژی محیط پیرامون، از اهداف اصلی این پژوهش می باشد. این پژوهش بر اساس مدل تحلیل سلسله مراتبی (AHP) و سناریونویسی و همچنین روش پیش بینی آماری انجام شده است. در روش های مذکور، از نرم افزارهای EXCEL و ARC GIS به ترتیب برای پیش بینی خسارات و مکان یابی صحیح برای انتخاب محل مناسب برای ساخت و ساز شبکه راه ها بهره گرفته شده است. همچنین ضرایب رگرسیونی روش های پیش بینی آماری به نحوی گویای این مسیله بوده اند که توجه نداشتن به عوامل محیطی و ژیومورفولوژی در زمان انتخاب و ساخت این بزرگراه ارتباطی، می تواند زمینه ایجاد درصد بالایی از احتمال رخداد مخاطرات محیطی را فراهم آورد. در این پژوهش میزان ریسک و خطر سنجیده و مشخص شد با توجه به پارامترهای تاثیر گذار، بخش شرقی در پهنه ای پر خطر قرار دارد و از لحاظ آمار انسانی به دست آمده میزان تلفات جانی آن از 19 به 509 نفر در سال رسیده که نمایانگر افزایش نرخ مخاطرات در دوره های آتی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 70

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 21 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    1 (20)
  • شماره: 

    112
  • صفحات: 

    131-142
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    74
  • دانلود: 

    49
چکیده: 

در کمتر پروژه عمرانی است که نگرانی از جنس بستر پروژه عمرانی جهت دارا بودن ویژگی های مکانیکی و شیمیایی لازم، دغدغه ای را برای مهندسان ایجاد نکرده باشد. خاک های مختلف خواص مکانیکی، تورم زایی، ظرفیت باربری و نشست پذیری مختلفی دارند؛ لذا شناخت انواع خاک های مسیله دار در پروژه و تثبیت آن ها با مصالح مناسب اهمیت فراوانی پیدا می کند. این خاک ها را می توان به چهار نوع خاک رمبنده، خاک روانگرا، خاک های واگرا و خاک های تورم پذیر تقسیم بندی نمود. در حال حاضر ضایعاتی مانند لاستیک فرسوده و خرده لاستیک نیز علاوه بر سیمان و. . . می توانند برای بهبود خواص خاک ها امتحان شوند. لاستیک ها به علت برخورداری از وزن مخصوص پایین، مقاومت کششی بالا و دوام زیاد می توانند کاربردهای زیادی را در کارهای عمرانی به خصوص ژیوتکنیک پیدا کنند. در این راستا در سال های اخیر تحقیقات بسیاری انجام شده است. در این تحقیق پس از معرفی انواع خاک های مسیله دار و بررسی مشخصات هر یک به بررسی ویژگی های خرده لاستیک به عنوان یک ماده ی مسلح کننده ی جدید خاک پرداختیم و برخی از کاربرد های اخیر این ماده درجهت تثبیت خاک را مرور کردیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 74

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 49 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

فلاحیان امین | آرام علی

نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    1 (20)
  • شماره: 

    112
  • صفحات: 

    143-154
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    48
  • دانلود: 

    17
چکیده: 

امروزه تحقیقات مربوط به تصادفات جاده ای خصوصا در قوس های افقی از تحقیقات علمی و کاربردی به حساب می آید. به نحوی که محققین به این نتیجه رسیدند که تصادفات نتیجه فقط یک علت خاص نبوده است و سلسله ای از دلایل و اتفاقات مختلف اعم از انسانی وغیر انسانی می باشد. هدف از انجام تحقیق حاضر، شناسایی و بومی سازی عوامل وقوع تصادفات در قوس های افقی در محور بابامیدان-باشت است. روش انجام تحقیق به لحاظ اجرا توصیفی _ پیمایشی و به لحاظ هدف از نوع تحقیق کاربردی می باشد که به صورت کمی انجام شده است. به دلیل اینکه موضوع تحقیق حاضر یک موضوع خاص در زمینه جاده ای (مهندسی و راه سازی) می باشد، نمونه گیری غیراحتمالی از نوع قضاوتی است. جامعه آماری تحقیق شامل 12 خبره از متخصصان، کارشناسان و مهندسان حوزه راه سازی در استان فارس می باشد. در این تحقیق سعی شده است تا با مطالعه جدیدترین تحقیقات داخلی و خارجی پیشین و همچنین تحقیقات میدانی، عوامل وقوع تصادفات در قوس های افقی شناسایی و سپس با استفاده از نظر خبرگان و روش دلفی فازی، بومی سازی گردند. پس از توزیع و تحلیل پرسشنامه ها، نتیجه این بود که از 22 عامل شناسایی شده وقوع تصادفات در قوس های افقی، با توجه به نظر خبرگان، 13 عامل برای محور بابامیدان-باشت به تایید نهایی رسید. در انتهای تحقیق هم در راستای عوامل بومی شده، برخی پیشنهادات کاربردی جهت بهبود و کاهش تصادفات در قوس های افقی محور بابامیدان-باشت ارایه شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 48

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 17 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

اسکندری سحر

نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    1 (20)
  • شماره: 

    112
  • صفحات: 

    155-166
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    187
  • دانلود: 

    128
چکیده: 

پل های کابلی یکی از پیشرفته ترین سیستم های سازه ای پل هاست که با گسترش صنعت پیش تنیدگی در پل ها در سال های بعد از جنگ جهانی دوم، ساخت این نوع پل ها که دهانه های بلندتری را پوشش می داد رونق زیادی گرفت. شکل آرایش کابل ها در پل های کابلی، یکی از پارامترهای مهم در طراحی و ساخت این نوع پل هاست. به طوری که با انتخاب صحیح شکل آرایش کابل ها، می توان صرفه جویی زیادی در هزینه های ساخت پل های کابلی انجام داد. در این پژوهش با بررسی بر روی حدود 40 نمونه از پل های کابلی به بررسی مواردی نظیر نوع عرشه، نوع دکل، نوع آرایش کابل ها و... پرداخته شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 187

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 128 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    1 (20)
  • شماره: 

    112
  • صفحات: 

    167-180
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    56
  • دانلود: 

    28
چکیده: 

در سالیان اخیر سوخت گاز طبیعی فشرده، به عنوان بخشی از سوخت خودروها و جایگزین سوخت های بنزین و گازوییل در سیاست های کلان کشور مطرح شد. این موضوع به دلایلی همچون وجود حجم بالای ذخایر گازی در کشور ایران، هزینه تولید کمتر گاز طبیعی نسبت به سوخت های بنزین یا گازوییل، آلایندگی، مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوا در دستور کار مجلس و دولت قرار گرفت و زیرساخت های مناسب جهت آن ایجاد گردید؛ اما با توجه به افزایش میزان مصرف سوخت مایع و روند نامتناسب مصرف گاز طبیعی فشرده در خودروها، صنعت CNG در شرایط فعلی دچار چالش شده است. پژوهش حاضر باهدف بررسی و اولویت بندی استراتژی های تاثیرگذار صنعت CNG، ابتدا از طریق مصاحبه و دریافت نظرات خبرگان، به روش دلفی، گزینه ها و معیارهای موثر بررسی و انتخاب می شود. سپس به روش تحلیل سلسله مراتبی فازی وزن معیارها تعیین و به روش دیمتل فازی، رابطه بین معیارها مشخص می گردد. در انتها اولویت بندی گزینه ها از طریق روش آراس انجام می شود. بر اساس نتایج حاصله، معیارهای رفاه عمومی و اشتغال زایی مهم ترین معیارها و راهکار قیمت گذاری متناسب سوخت گاز در مقابل بنزین، بهترین گزینه برای تقویت صنعت CNG در بخش حمل ونقل می باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 56

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 28 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    1 (20)
  • شماره: 

    112
  • صفحات: 

    181-200
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    78
  • دانلود: 

    44
چکیده: 

امروزه جابجایی جزیی جدایی ناپذی از زندگی و فعالیت های انسانی است حمل و نقل با جابجایی افراد، کالا، انرژی و اطلاعات منجربه تسهیل بسیاری از فعالیتهای زندگی شهری می شود. بنابراین برنامه ریزی در جهت دستیابی به حمل و نقل پایدار بخش مهمی از اهداف مدیریتی شهر ها را، به خود اختصاص می دهد. در حقیقت هدف از این مقاله هماهنگ نمودن خطوط جابه جایی و بهبود وضعییت کمی و کیفی ناوگان ها و ایستگاه های حمل و نقل، درجهت تشویق مردم به منظور استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و به دنبال آن دستیابی به یکپارچگی در خطوط حمل و نقل در محدوده مورد مطالعه(خیابان ستارخان واقع درشهرشیراز)می باشد. با توجه به وجود معضلات و مشکلات عدیده ای که در حوزه حمل ونقل در محدوده ستارخان وجود دارد این مقاله کاربردی، با روش تحیلی _توصیفی گردآوری شده است. داده های این پژوهش با استفاده از منابع اسنادی و کتابخانه ای با بهره گیری از فضای اینترنت و مقالات تهیه و تدوین شده است، سپس با برداشت های میدانی صورت گرفته از محدوده مورد مطالعه به بررسی نقاط قوت، ضعف، تهدید و فرصت های وضع موجود با استفاده از روش تحلیلی سوآت پرداخته وبه دنبال آن باتدوین و رسم ماتریس ها، راهبرد هایی در جهت بهبود وضعیت موجود ارایه شده است. در نهایت این پژوهش برآن است که با برطرف سازی ناکارآمدی ها در زمینه حمل و نقل گام های ارزشمندی رادرجهت هماهنگ نمودن خطوط جابجایی و یک پارچه سازی سیستم های حمل و نقل عمومی در محدوده مورد مطالعه، بردارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 78

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 44 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    1 (20)
  • شماره: 

    112
  • صفحات: 

    201-212
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    107
  • دانلود: 

    55
چکیده: 

قانون گریزی همواره یکی از علل بروز مشکلات، معضلات وحوادث ترافیکی در همه جوامع است که بسته به بافت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی وجغرافیای آن ها میزان و نوع متفاوتی دارد. اهمیت این موضوع محققان را بر این داشته که در چند دهه قبل تحقیقات مختلفی بر این عوامل انجام دهند. هدف این رساله بررسی تاثیر پنج عامل بزرگ شخصیتی بر قانون گریزی ترافیکی رانندگان شهرستان کامیاران بود. تعداد نمونه ها شامل 200 نفر از رانندگان زن و مرد باسابقه رانندگی بود، برای ارزیابی اینکه کدام یک از پنج عامل بزرگ شخصیتی (برونگرایی، روان رنجور خویی، دین داری، وظیفه شناسی، گشودگی) در هنگام رانندگی تخلفات بیشتری انجام می دهند و همچنین برای بررسی اینکه کدام شخصیت ها در رانندگی رفتار پرخطرتری از خود نشان می دهند. همچنین شامل نمونه دیگری از پرسش نامه عوامل موثر بر تصادفات بود برای بررسی تاثیر عوامل مختلف بر تصادفات و پی بردن به اینکه کدام یک از عوامل بیشترین تاثیر را در بروز تصادفات دارند. نمونه گیری ها به روش نمونه گیری در دسترس انجام شدند، برای تشخیص تیپ های شخصیتی از پرسش نامه نیو فرم کوتاه استفاده شد، همچنین برای تشخیص رفتار پرخطر و قانون گریزی از یک پرسش نامه که در تحقیق های پیشین روایی آن بررسی شده بود استفاده شد و برای ارزیابی عوامل موثر بر تصادفات جاده ای از یک پرسش نامه استفاده شد که روایی این پرسش نامه نیز در تحقیقات دیگری بررسی شده بود. در نهایت نتایج به این صورت خلاصه می شوند: ویژگی های شخصیتی صفات دلپذیر بودن، باوجدان بودن و برون گرایی تاثیر معناداری بر رفتارهای پرخطر دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 107

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 55 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    1 (20)
  • شماره: 

    112
  • صفحات: 

    213-221
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    260
  • دانلود: 

    136
چکیده: 

آمار بالای تصادفات رانندگی در کشور نشان می دهد که مشکلات بسیاری در مدیریت ترافیک کشور وجود دارد. این در حالی است که بسیاری از مردم آمادگی همکاری و مشارکت برای رفع مشکلات ترافیکی را دارند، بنابراین لازم بود تا تحقیقی انجام شود که میزان استقبال کارشناسان راهنمایی و رانندگی در خصوص جلب مشارکت مردم برای مدیریت ترافیک را نشان دهد. در این تحقیق یک نظرسنجی چند گزینه ای طراحی گردید تا نظرات تعداد 44 نفر از کارشناسان پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ را در مورد امکان جلب مشارکت مردمی برای اعمال قانون رانندگان متخلف و ایمن سازی معابر بررسی گردد. نتایج این تحقیق نشان داد که به طور کلی افسران راهنمایی و رانندگی با جلب مشارکت مردمی برای اعمال قانون رانندگان متخلف موافق هستند، هر چند مجهز نمودن مردم به تجهیزات مستندسازی تخلفات را لازم می دانند. همچنین افسران راهور با مشارکت مردم برای ایمن سازی معابر موافق هستند. با توجه به موافقت افسران راهنمایی و رانندگی با جلب مشارکت مردمی، نهادهای دیربط با ترافیک می توانند افراد داوطلب و قابل اعتماد را برای مشارکت در مدیریت ترافیک جذب و سازماندهی نمایند. این افراد برای مشارکت در اعمال قانون رانندگان متخلف باید مجهز به تجهیزات مستندسازی تخلفات باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 260

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 136 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

جاده

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    1 (20)
  • شماره: 

    112
  • صفحات: 

    223-235
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    138
  • دانلود: 

    69
چکیده: 

مخلوط آسفالت نیمه گرم، که دمای تولید (اختلاط و تراکم) را کاهش می دهد و در عین حال مزایای آسفالت مخلوط گرم را حفظ می کند، به یک روسازی جذاب تبدیل می شود. در این مطالعه، ویژگی های ریولوژیکی دو قیر درجه عملکرد (3PG) رایج (PG 64-22 و PG 70-28) با افزودنی ساسوبیت و آسفامین و بدون ساسوبیت و آسفامین مورد ارزیابی قرار گرفت. برای قیر PG 64-22، 2و 3و 4 درصد ساسوبیت، دمای اختلاط قیر خالص را از 163 درجه سانتیگراد به 147 درجه سانتی گراد (یعنی 16 درجه سانتی گراد) کاهش می دهد. برای قیر PG 70-28، کاهش ها به ترتیب 10 درجه سانتیگراد، 12 درجه سانتیگراد و 13 درجه سانتیگراد برای افزودنی ساسوبیت 2، 3 و 4 درصد است. هیچ کاهش قابل توجهی در دمای اختلاط توسط افزودنی آسفامین در استفاده از ویسکومتر چرخشی مشاهده نشد. ارزیابی قیرها بر اساس G*/sin هیچ اثر منفی بر درجه بندی دمای بالا به دلیل کاهش ویسکوزیته در دمای بالا نشان نمی دهد. با افزودن 4% افزودنی ساسوبیت، درجه بندی قیر در دمای بالا PG 64 (در واقع PG 65) به PG 69 افزایش می یابد، در حالی که افزودنی ساسوبیت 4% باعث بهبود PG 70 (در واقع PG 75به (PG 80 می شود. هیچ تغییر قابل توجهی در درجه بندی با افزودن افزودنی آسفامین مشاهده نشد. در واقع کاهش ویسکوزیته قیر و بهبود درجه بندی قیر بدون افزایش ویسکوزیته نشان دهنده کاهش دو طرفه (مستقیم و غیر مستقیم) در دمای تولید توسط افزودنی ساسوبیت است. در نهایت، افزودنی ساسوبیت به طور قابل توجهی عمق شیارهای روسازی آسفالت را کاهش می دهد و این عمق شیارها به خوبی با فاکتور شیارشگی G*/sin همبستگی دارد. همچنین مشاهده شد که پتانسیل شیارشدگی با کاهش دمای اختلاط و تراکم کاهش می یابد. با مقایسه مشخص شد کاهش کمتری در عمق شیارها با افزودن افزودنی آسفامین مشاهده شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 138

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 69 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button