اهداف: یکی از مولفه هایی که اخیراً در حیطه روان شناسی دین مطرح شده است، هوش معنوی است. تجارب معنوی نیز تجاربی اصیل و درونی هستند که در ذات هر انسانی نهفته است. همچنین منظور از جهت گیری مذهبی، نگرش فرد به مذهب است. بنابراین هدف از پژوهش، مقایسه هوش معنوی، تجارب معنوی، جهت گیری مذهبی و همبستگی آنها باهم بین دانشجویان مهندسی و دانشجویان پررفت وآمد به مسجد دانشگاه شیراز بود. ابزار و روش ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی، علی-مقایسه ای و همبستگی بین 60 نفر از گروه دانشجویان مهندسی و 60 نفر از گروه دانشجویان پررفت وآمد به مسجد دانشگاه شیراز که با روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند، اجرا شد. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه های هوش معنوی، تجارب معنوی و جهت گیری مذهبی آلپورت استفاده شد. داده ها با نرم افزار SPSS 16، از طریق آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و همبستگی پیرسون تحلیل شدند. یافته ها: دانشجویان پررفت وآمد به مسجد به طور معنی داری، میانگین نمرات بالاتری در هوش معنوی، تجارب معنوی و جهت گیری مذهبی نسبت به دانشجویان مهندسی داشتند (0/05p<). بین هوش معنوی و جهت گیری مذهبی دوگروه، هوش معنوی و تجارب معنوی در دانشجویان پررفت وآمد به مسجد و همچنین تجارب معنوی و جهت گیری مذهبی دانشجویان مهندسی همبستگی مثبت معنی داری وجود داشت (0/05p<). نتیجه گیری: دانشجویان پررفت وآمد به مسجد دانشگاه شیراز، هوش معنوی، تجارب معنوی و جهت گیری مذهبی بالایی نسبت به دانشجویان مهندسی دارند. بین هوش معنوی و جهت گیری مذهبی دو گروه، هوش معنوی و تجارب معنوی دانشجویان پررفت وآمد به مسجد و همچنین تجارب معنوی و جهت گیری مذهبی دانشجویان مهندسی همبستگی وجود دارد.