Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    NEW
  • شماره: 

    24 (21)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    43566
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 43566

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    24 (پیاپی 21)
  • صفحات: 

    207-227
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4321
  • دانلود: 

    902
چکیده: 

آنچه در این مقاله مورد بررسی قرار خواهد گرفت، طبیعت و پاره ای از عناصر مهم آن در شعر امروالقیس، شاعر پرآوازه عرب در دوره جاهلیت است. بی گمان وی بزرگترین و معروفترین شاعری است که پیشوای سایر سرایندگان در آن روزگار به شمار می رود.دراین رهگذر اهتمام بر این است که مطالبی در باب قبیله و حرفه این شاعر عرب در کنار بررسی آثار و اشعار او ارایه شود. به علاوه مهمترین مبحث یعنی طبیعت در شعر امروالقیس (شاعری که برای اولین بار با استفاده از اجزای طبیعت، تشبیهات حسی زیبایی آفرید) بطور مفصل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4321

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 902 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    24 (پیاپی 21)
  • صفحات: 

    175-206
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1669
  • دانلود: 

    619
چکیده: 

بسیاری از آثار ادبی کلاسیک پارسی را نباید صرفا از دیدگاه ادبی نگریست. این آثار، گذشته از وجوه ادبی و زیبایی شناختی، مملو از اندیشه های پیچیده است که جز با تکیه بر نظریه های دقیق و روشهای جدید قابل کشف نخواهد بود. اسکندرنامه نظامی را نیز باید در زمره همین آثار دسته بندی کرد که اندیشه سیاسی ایرانشهر باستان شاه ستون آن است و بنابراین، باید آن را همچون شاهنامه فردوسی اثر ملی قلمداد کرد. اندیشه سیاسی ایرانشهری در کنار زبان فارسی، آداب و رسوم اجتماعی و عرفان ایرانی - اسلامی، یکی از عوامل مهم استمرار فرهنگ ایرانی از دوران باستان تا سده هایی پس از ورود اسلام به ایران به شمار می رود. جستجوی این اندیشه در آثار بزرگ پارسی و از جمله اسکندرنامه نظامی، نقش مهمی در شناخت فرهنگ و هویت ایرانی دارد. علاوه بر آن، اندیشه سیاسی ایرانشهری، ویژگیهای منحصر به فردی دارد که با جرح و تعدیلهایی می تواند هم اکنون نیز در تدوین یک نظریه سیاسی جدید متناسب با وضعیت جامعه ایرانی مفید باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1669

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 619 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    24 (پیاپی 21)
  • صفحات: 

    1-24
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3114
  • دانلود: 

    1211
چکیده: 

اصلی ترین معیاری که بر اساس آن می توان مکاتب و روشهای هنری و ادبی را جدا کرد، تفاوت در روزنه دید و تمایز در زیربنای فکری و فلسفی است. بنابراین تفاوتهای شخصی و گروهی هنرمندان و شاعران و نیز اختلاف زمان و مکان و سبک در مرزبندی هنری و ادبی معیار اساسی به شمار نمی آید. براین اساس هر نگرشی در فلسفه ادبیات از سه حالت بیرون نیست: الف: هنر برای خدا ب: هنر برای انسان ج: هنر برای هنر.آنچه می آید در مرحله نخست طرح مبانی دو تفکر متفاوت «هنر برای هنر» و «هنر برای خدا» است و در مرحله بعد، نقد و تحلیلی بر آرای صاحبنظران مکتب اصالت هنر (هنر برای هنر) از دیدگاه هنر خدامحور (هنر دینی و توحیدی) خواهد بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3114

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1211 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

فرجامی هادی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    24 (پیاپی 21)
  • صفحات: 

    16-35
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1539
  • دانلود: 

    524
چکیده: 

سخن بخش نخست مقاله این است که التقاط گرایی باید ویژگی همه تلاشهایی باشد که برای آموزش زبان صورت می گیرد؛ زیرا عوامل اصلی روش تدریس، یعنی زبان، ذهن و مغز چند بعدی است. زبان کارکردهای متعدد دارد و در کاربرد با حواس مختلف پیوند می خورد و در سازوکار یادگیری توسط ذهن و مغز نیز کانالهای ادراکی متعدد درگیر است. حال که هم موضوع و هم روش یادگیری چند بعدی است، معقول نیست که مواد آموزیش فقط یا عمدتا به صورت کلامی ارایه شود؛ اما از آنجا که هنوز روش چند بعدی جامعی برای آموزش زبان عرضه نشده، راه میانه این است که جنبه های برجسته روشهای رایج آموزش زبان چنان باهم ترکیب شود که با ماهیت ذهن و زبان تناسب بیشتری یابد. بخش دوم مقاله، گزارش تحلیلی است که در چهارچوب نظریه هوش چند بعدی در مورد هشت روش معروف آموزش زبان صورت گرفته است. هدف این است که معلوم شود هر روش به چه مقدار چند بعدی است و چه کانالهای ادراکی را درگیر یادگیری می کند. بحث در مور نتایج این تحلیل، پایان بخش این مقاله است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1539

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 524 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

جعفری قریه علی حمید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    24 (پیاپی 21)
  • صفحات: 

    25-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    956
  • دانلود: 

    553
چکیده: 

منظومه های حماسی ملی، بسیاری از آیینها و اعتقادات کهن ایرانی را در بر دارد که تصورات اقوام کهن را در مورد ایزدان خود نشان می دهد. بررسی و شناخت این آیینها گوشه ای از گذشته مذهبی و فرهنگی ما را روشن می کند؛ از جمله آیینهایی که هزاران سال پیش اقوام ایرانی، هندی و برخی از اقوام دیگر به آن اعتقاد داشته اند، آیین مهر بوده که در راس این آیین، ایزدی به نام «مهر» قرار داشته است.از مجموعه مطالبی که در «ریگ ودا» و اوستا در مورد «ایزدمهر» آمده است می توان نتیجه گرفت که این ایزد از کهن ترین ایزدان مورد پرستش اقوام هند و ایرانی، و از احترام بسیاری بهره مند بوده است.در یشت دهم اوستا موسوم به «مهریشت»، که به «مهر» اختصاص دارد، ویژگیهایی از قبیل نافریفتنی، ده هزار چشم و هزار گوش، شهریاری و کیهان سالاری و دادورزی به این ایزد نسبت داده شده است. این ویژگیها به گونه ای نهانی در منظومه های حماسی ملی ایران پراکنده است. در این جستار با بهره گیری از متون مذهبی کهن نظیر اوستا و پژوهشهای مهرپرستی به بررسی آنها در منظومه های مورد بحث پرداخته می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 956

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 553 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

رضایی آباده نجفعلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    24 (پیاپی 21)
  • صفحات: 

    47-51
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    980
  • دانلود: 

    562
چکیده: 

«در میان سنگلاخ مسلخ و عمره ز شوق                     خار و حنظل گلشکرهای صفاهان دیده اند»در دیوان خاقانی به تصحیح دکتر ضیاالدین سجادی دو اسم «مسلح» (me-a-slah) و «غمره» (ghamra) به اشتباه «مسلخ» (maslax) و «عمره» (omra-e-) آورده شده است که این موضوع علاوه بر اشکالات نسخه های خطی، می تواند ناشی از شهرت دو کلمه «مسلخ» و «عمره» باشد بویژه اینکه هر دو کلمه مسلخ (به معنی قربانگاه) و عمره (یکی از اعمال حج) به نوعی در رابطه با «کعبه» ومناسک حج نیز قرار می گیرد در حالی که شکل درست آن دو کلمه «مسلح» (me-a-slah) و «غمره» (ghamra) است که نامه دو منزل از منازلی است که در مسیر مکه قرار دارد. زائرانی که از مشرق زمین و قسمتهای شمالی عربستان به سوی مکه رهسپار می شوند از این دو منزل مسلح و غمره در نزدیکی مکه عبور می کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 980

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 562 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    24 (پیاپی 21)
  • صفحات: 

    53-69
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    3975
  • دانلود: 

    1729
چکیده: 

تردیدی نسبت که کتاب کلیله و دمنه از متن هندی پنچه تنتره تا ترجمه پهلوی، سپس عربی و برگردان آن از عربی به فارسی به وسیله نصراله منشی، بدین سبب مورد توجه بوده است که از سویی حاکمان را تدبیر و تلطیف می آموزد و از سویی نیز خوانندگان کتاب را با دغدغه ها و امواج حاشیه های حکومتها آشنا می کند.این مقاله کوششی است تا نشان دهد که اندیشه سیاسی کتاب کلیله و دمنه - فارغ از هندی، عربی یا ایرانی بودن آن - در زمینه های نفی ستم، نفی حسادت، تدبیرهای مختلف در برابر دشمنان درباره ستایش عدالت و اهمیت رایزنی با خردمندان و پرهیز از ناصالحان، چه جهت گیری هایی دارد. هم چنین در این مقاله تلاش شده است که با توجه به آرای زمامداران و نظریه پردازان گذشته و امروز، غنای این کتاب ارزشمند سنجیده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3975

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1729 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    24 (پیاپی 21)
  • صفحات: 

    71-96
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1192
  • دانلود: 

    518
چکیده: 

بدیع از جمله دانشهای بلاغی است که در آن از صنایع کلام و زیباییهای الفاظ و آرایش سخن بحث می شود. یکی از آثاری که در این فن به فارسی نگاشته شده، کتاب حدایق السحر فی دقایق الشعر اثر رشیدالدین وطواط (ف 573 هـ ق) است. این کتاب کم حجم به دلیل اهمیت موضوع آن و به سبب مقام علمی و شهرت مولف، مورد توجه ادیبان قرار گرفته و افراد زیادی به تقلید از آن به تالیف کتاب پرداخته و یا آن را شرح کرده اند. در این مقاله از میان مقلدان این اثر، کتاب المعجم فی معاییر اشعار العجم تالیف شمس الدین محمد قیس رازی (اوایل قرن هفتم) و کتاب حدایق الحقایق اثر شرف الدین رامی (تالیف بین سالهای 757-776 هـ ق) به اجمال معرفی شده و از نظر میزان تاثیرپذیری از حدایق السحر مورد برسی قرار گرفته است. این تاثیر گاهی در شیوه بیان تعاریف صنایع بدیعی و ذکر شواهد حدایق السحر نمود یافته و نیز از نظر تعداد آرایه ها و در برداشتن اغلب صنایعی است که در حدایق السحر آمده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1192

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 518 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    24 (پیاپی 21)
  • صفحات: 

    97-120
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    43595
  • دانلود: 

    3483
چکیده: 

در ساختار جمله های مسندی زبان فارسی سه رکن اصلی «مسندالیه»، «مسند» و «فعل رابط» هست. فعلهای رابط، محدود و مشخص، و تشخیص آنها آسان است. اما مسند و مسندالیه گروه های غیرفعلی ای است که در جمله مسندی حضور دارد، اما گاهی جداکردن آنها از یکدیگر در برخی از جمله ها آسان نیست. ترتیب طبیعی و بهنجار جمله های مسندی بدین صورت است:مسندالیه+ مسند+ فعل رابطاما این ترتیب اغلب در جمله های زبان فارسی رعایت نمی شود و همین مساله، تشخیص و جداسازی مسند و مسندالیه را از یکدیگر دشوار کرده است. برخی از دستورنویسان در تجزیه و تحلیل نحو زبان فارسی بیشتر به مفهوم عبارات و ساختار معنایی آنها توجه کرده اند و برخی دیگر به ساختار و فرم ظاهری جلمه ها. در این پژوهش بر مبنای تلفیق و ترکیبی از این دو شیوه به ارایه راهکارهایی در زمینه جداسازی «مسند» از «مسندالیه» در جمله های مسندی پرداخته شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 43595

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 3483 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    24 (پیاپی 21)
  • صفحات: 

    121-144
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1539
  • دانلود: 

    826
چکیده: 

از جمله بررسیهایی که در روشن کردن سازوکار روایت به موفقیت چشمگیری دست یافته، تجزیه و تحلیل تودورف و روش او در بررسی قصه های عامیانه است. او نخست بر اساس نوع ارتباط منطقی واحدهای ساختاری، دو نوع روایت را از یکدیگر تمیز می دهد: روایت اسطوره ای و ایدئولوژیک. وی با برشمردن ویژگیهای روایت اسطوره ای این نوع روایی را از جنبه های مختلف مورد توجه قرار داده است. تودورف با کشف ساختار این گونه روایتی، نظریه دستور جهانی خود را ارایه کرده است.این نوشته با برسی و تحلیل هفت پیکر، ساختار روایی آن را در دو مقوله صفت و فعل بررسی می کند. بدیهی است کشف ساختار این اثر راهگشای ما در کشف ساختار آثاری مشابه و درک نظریه دستور جهانی روایت خواهد بود.به این منظور ابتدا توضیحی درباره نظریه تودورف داده می شود. سپس ساختار روایی صفت و فعل در هفت پیکر بررسی می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1539

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 826 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    24 (پیاپی 21)
  • صفحات: 

    145-174
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1284
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

ادبیات تطبیقی از شاخه های نوظهور پژوهشهای ادبی است که همگونیها و ناهنگونیهای افکار اهل قلم و صاحبنظران ملل مختلف در آن نقد و بررسی می شود. فخر یا خودستایی، این زاده احساسات مشترک انسانی از جمله مواردی است که در ادبیات تطبیقی قابل بررسی، و در ادبیات فارسی و عربی به لحاظ پیوندهای مشترک تاریخی و فرهنگی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. متنبی (303-354 هـ. ق) و خاقانی (520-595 هـ. ق) فخر را به گونه ای هنرمندانه در اشعار خویش به کار برده اند. در این مقاله ادبیات تطبیقی، چیستی فخر، انگیزه های سرایش فخریه و موارد اشتراک و اختلاف مشرب دو شاعر در فخر به فضایل اخلاقی، بررسی و تجزیه و تحلیل شده و ارزشهای حاکم بر فرهنگ ایرانی و عربی که در ظهور اشعار اخلاقی فخرآمیز موثر بوده، مورد توجه قرار گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1284

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

MOHSENI NIA NASER | HOJJAT MOHAMMAD

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2009
  • دوره: 

    NEW
  • شماره: 

    24 (21)
  • صفحات: 

    175-206
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    199
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

This study tries to investigate the nature and some of its important elements in the poems of a well-known Arab poet (Amre-ol-Qais) during the pre-Islamic period. (Moghadam ‘Al Sher val shoaray Ibn Qatibe, 1373: 70). No doubt he was the greatest and the most famous poet of his age, the leader of his contemporary poets. Meanwhile his tribe and occupation is discussed beside the investigation of his works and poems. In addition, the nature in his poems is going to be discussed at length.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 199

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

KARAMI M.H. | NOROOZI Z.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2009
  • دوره: 

    NEW
  • شماره: 

    24 (21)
  • صفحات: 

    175-206
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    262
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

We shouldn’t approach most Persian literary classics merely from a literary viewpoint; since they are, aside from literary and aesthetic aspects, full of reflections that cannot be revealed except by using exact theories and new methods. Eskandarnāmeh of Nezāmi is one of these works, its foundation being the ancient Irānshahri political thought. Thus, it is a national text, like Shāhnāmeh of Ferdowsi. Irānshahri’s political thoughts are, alongside Persian language, social mores, and Iranian-Islamic mysticism, and important components of continuation of Iranian culture, from the ancient ages to some centuries after the entry of Islam into Iran.Thus, searching the thoughts in the Persian literary classics, including Eskandarnāmeh of Nezāmi, is an important contribution to recognizing the Iranian culture and identity. Furthermore, Irānshahri’s political thoughts have the unique characteristics, which through some modifications, can be fruitful in the compilation of a new political theory in accordance with Iran' s situation in the present world.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 262

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

محلاتی حیدر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    24 (پیاپی 21)
  • صفحات: 

    229-239
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1814
  • دانلود: 

    613
چکیده: 

ادبیات عربی در اندلس و شمال آفریقا در نیمه نخست سده چهارم هجری باحضور ابن هانی اندلسی (326-362 هـ) شاعر بزرگ این خطه با تحولی شگرف روبه رو شد. اشعار سترگ و شکوهمند این قصیده سرای توانا ناقدان فراوانی را به چالش فراخواند و بازار نقد و نقادی را پررونق ساخت. نگارنده مقاله برآن است تا نظر و دیدگاه های ناقدان شعر ابن هانی را مورد بررسی و تحلیل قرار دهد و از مجموعه این نگاه های نقادانه، شیوه ها و سیر تحول نقد ادبی در زبان و ادبیات عربی را به دست دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1814

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 613 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

نوین حسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    24 (پیاپی 21)
  • صفحات: 

    241-265
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1428
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در تعریف واژه ادبیات، ماهیت، فواید و نقش آن در زندگی بشر و نیز در حوزه ها و کارکردهای عملی آن از قدیمترین زمان تا کنون مباحث گوناگونی صورت گرفته است. برخی آن را به مفهوم اخلاقی و برخی در معانی ادبی و عده ای نیز آن را به هر دو مفهوم اخلاقی و ادبی به کار برده اند.امروزه ادبیات با سایر علوم جدیدی چون روانشناسی، زبانشناسی و نقد ادبی پیوند خورده و اهمیت والایی پیدا کرده است.سیر اجمالی در آرا و نظریه های ادبی غربیها همراه با مطالعه آرای ادبی افلاطون، ارسطو، سیدنی، جان درایدن، جانس و کالریچ و دیگران برای ما روشن می کند کهاولا جریان فکری ادبی، که از ارسطو شروع و به کالریچ ختم می شود، با فرهنگ اروپایی متناسب است. به این صورت که اگر در آرای آنها ابتدا موضوع اخلاقی در حوزه ادبیات دارای نقش و معنای خاصی بود، رفته رفته رنگ باخت و «لذت» جانشین «آموزه های اخلاقی» می شود.ثانیا در تعریف ماهوی شعر و ادبیات با مشکلات و نارساییهای چندی روبه رو هستیم که تعمیم آن نظرها به آثار ادبی مهم دنیا نه تنها مشکل، بکله گاهی ناممکن و یا حداقل ضعیف است.در این مقاله ضمن تبیین و روشنگری جریانات تاریخی آرای ادبی غربی، که از اخلاق به التذاذ و از ایضاح به ابهام می گراید، سعی شده است با کمک از نظریه های ادبی خواجه نصیر و بند کروچه و استفاده از مفهوم «شهود»، یک تعریف جامع و کاربردی تری از ادبیات ارایه شود تا گرهگشای بسیاری از مشکلات ادبی و علمی ما باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1428

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    24 (پیاپی 21)
  • صفحات: 

    267-287
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1135
  • دانلود: 

    556
چکیده: 

رونق زبان و کتابهای فارسی در ترکیه بویژه در قرن هفتم، بستر مناسبی برای پدید آمدن آثار مولوی از جمله مثنوی معنوی به زبان فارسی فراهم ساخت.از میان آثار مولوی، مثنوی در ترکیه، جایگاه مخصوصی یافت و فارسی زبانان و غیر فارسی زبانان به آن توجه جدی کردند و آثار مختلفی را درباره آن به وجود آوردند.فراز و فرود رویکرد به مثنوی در ترکیه با دوران رونق و افول زبان فارسی، پیوند مستقیم یافت و بازار شرح و ترجمه های آن نیز متناسب با گرم و سرد شدن حضور زبان فارسی، شدت و ضعف پیدا کرد.بر همین اساس در این مقاله با توجه به منابع رویکرد به مثنوی در ترکیه با عنایت به موقعیت زبان فارسی در آن دیار در سه حوزه «شرح مثنوی»، «ترجمه مثنوی» و «مثنوی خوانی» پیگیری و گزارش آماری از مهمترین شرح و ترجمه های آن به دست داده شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1135

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 556 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

یلمه ها احمدرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    24 (پیاپی 21)
  • صفحات: 

    289-303
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    973
  • دانلود: 

    546
چکیده: 

دیوان امیر معزی شاعر معروف عصر سلاجقه تا کنون دوبار به چاپ رسیده است. چاپ نخست توسط استاد فقید عباس اقبال آشتیانی در سال 1318 هجری شامل 18623 بیت از سوی کتابفروشی اسلامیه در تهران و چاپ دیگر این دیوان توسط ناصر هیری از سوی نشر مرزبان صورت گرفته است. تصحیح اخیر به گونه ای نابسامان و بازاری است و ظاهرا از روس نسخه چاپی دیوان تصحیح استاد اقبال بدون اشاره به نسخه و یا نسخ و زمان کتابت نسخه های در دست مصحح و ویژگیهای آن صورت گرفته است. از این رو از پرداختن به این نسخه مغلوط و مغشوش در این نوشتار صرف نظر و سعی شده به برخی سستی ها و کاستی های متن مصحح استاد اقبال و اغلاط و تحریفات و تصحیفات فراوان این دیوان در مقابله با نسخه های جدید پرداخته شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 973

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 546 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1387
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    24 (پیاپی 21)
  • صفحات: 

    305-323
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    939
  • دانلود: 

    754
چکیده: 

تفاوت در رشد زبانی افراد صرفا به روش کاربرد لغات، تعداد کلمات استفاده شده و بطور کلی واژه پردازی افراد محدود نیست. یکی از زمینه هایی که تفاوتهای رشدی زبان را با آشکاری بیشتر نشان می دهد نحو گفتاری یا نوشتاری افراد است. پژوهشهای مربوط به بلوغ نحوی، جستجو در این قلمرو را کانون تمرکز خود قرار داده است.به منظور مطالعه بلوغ نحوی نوشتاری دانش آموزان دوره ابتدایی، داستانهای نوشته شده توسط 184 دانش آموز پایه اول تا پنجم از دو مدرسه ابتدای (شامل 93 دختر و 91 پسر) با استفاده از روش واحدهای پایانی هانت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج آماری این پژوهش حاکی است که بین گروه های سنی مختلف از لحاظ بلوغ نحوی نوشتاری تفاوت معنی داری وجود دارد و روند تفاوتها با افزایش سن هماهنگی و همسویی دارد به گونه ای که بین سن آزمودنیها و میانگین بلوغ نحوی نوشتاری همبستگی مثبت و معنی دار وجود دارد. هم چنین روند تفاوتهای مشاهده شده در میانگین واحدهای پایانی هانت در این پژوهش، تابعی از سطح کلاسی آزمودنیهاست. از لحاظ طول متن، نوشته های دختران در مقایسه با پسران طولانی تر است؛ اما از نظر تعداد واحدهای پایانی بین دو گروه جنسیتی تفاوت معنی دار مشاهده نشد. یافته های این پژوهش در پرتو نتایج پژوهشهای سایر پژوهشگران به بحث گذاشته شده است و تصویری هماهنگ از یافته های کلی به دست می دهد که اشارت به کارایی و بسندگی روش هانت برای اندازه گیری بلوغ نحوی نوشتاری کودکان فارسی زبان دارد. هم چنین به موانع و محدودیتهای پژوهشی از یک سو و زمینه های پژوهشهای اضافی در این قلمرو از سوی دیگر، پرداخته شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 939

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 754 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button