چکیده فارسی:یکی از ویژگی های زبان شعر، استفاده از ظرفیت نمادهاست که در شعر معاصر عربی به ویژه شعر مقاومت فلسطین نیز تبلور یافته است. عزالدین مناصره، شاعر معاصر فلسطینی از این ظرفیت زبان شعری به خوبی استفاده کرده و با کاربست رمزها، اشغال و پلیدی اشغالگران سرزمین فلسطین را به رشته نظم در آورده تا از این رهگذر جنایت های صهیونیست ها در فلسطین را به چالش بکشد. پژوهش پیش رو، با روش توصیفی و تحلیلی، می کوشد نمادهای جایگزین اشغالگران را در شعر این شاعر معاصر فلسطینی مورد بررسی قرار دهد و به رمزگشایی از آن ها بپردازد. از نتایج تحقیق این است که عزالدین مناصره برای افشای ماهیت درنده خو و پلید اشغالگران و بیگانگی آنان با سرزمین فلسطین از نمادهایی چون افعی، گرگ، خوک، فاخته و... استفاده می کند تا از این رهگذر ضمن دفاع از حقانیت خواسته های ملت فلسطین، غیر حقیقی بودن ادعاهای رژیم اشغالگر قدس را درباره حق خاک و تمدن در آن سرزمین محکوم نماید.
چکیده عربی:من میزات الشعر العربی المعاصر خاصة شعر المقاومة الفلسطینیة، کثرة استخدام الرموز فیه و الشعراء بتوظیفها یعبّرون عن آرائهم و أفکارهم بصورة خفیة. عزالدین المناصرة، الشاعر الفلسطینی المعاصر استخدم هذه التقنیة الفنیة لیصور للمتلقی الظلم الذی بلغ مداه علی الأرض المحتلة ضد الشعب البریء و بهذا الأسلوب، یدین جرائم المحتلین فی فلسطین. هذه المقالة تسلّط الضوء علی الرموز التی و ظ فها هذا الشاعر الفلسطینی المشرّد بدیلا عن شخوص المحتلین و یقوم بالکشف عنها عبر المنهج الوصفی و التحلیلی. من المستنبط أنّ الشاعر عزالدین المناصرة یوظف رموزاً کالأفعی، و الذئب، و الخنزیر، والوقواق، و ... للإفشاء عن هویة الکیان الصهیونی الأجنبی و لتندید کیان الاحتلال و ظلمه. و لا یسمح أن تُعرض قضیة احتلال فلسطین بید الصهاینة و ظلمهم فی حق الشعب الفلسطینی خلافا لواقعها.