چکیده فارسی:زمان از عناصر مهم در هنر داستان نویسی به شمار می رود و داستان درمقایسه با انواع ادبی دیگر، ارتباط بیشتری با زمان دارد. زمان را می توان چارچوب اساسی داستان نامید که حوادث در طول آن پیشرفت می کنند و به وسیله آن مراحل مختلف داستان شناخته می شود. یکی از جنبه هایی که ژرار ژنت منتقد ساختارگرای فرانسوی در مورد عنصر زمان در رمان بررسی کرده است، بحث تداوم) دیرش زمانی (یا سرعت روایت است که در آن، رابطه میان زمان داستان و زمان متن مورد بررسی قرار می گیرد. در این پژوهش، با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی مقوله سرعت روایت در رمان «المصابیح الزرق» حنامینه مورد بررسی قرار گرفته و روشن شده که حنامینه نتوانسته است در آن از ناهماهنگی های بین زمان داستان و زمان متن دور بماند، بلکه در لابلای روایت حوادث، گاهی با افزایش سرعت و گاهی با کاهش سرعت روایت مواجه هستیم. وی در بخش های مختلف رمان، با بهره گیری از تکنیک هایی مثل حذف و تلخیص موجب افزایش سرعت روایت و با بکارگیری تکنیک هایی مثل درنگ توصیفی و گفتگو موجب کاهش سرعت روایت شده است. بررسی میزان موفقیت نویسنده در بکارگیری این تکنیک ها جهت زیبایی رمان و گیرایی آن از اهداف این پژوهش است.
چکیده عربی:یعتبر الزمان من العناصر الأساسیة التی تتطوّر من خلالها الأحداث فی الفن القصصی و علاقة الأدب القصصی بالزمان أکثر بکثیر من بقیة الفنون الأدبیّة. و من الجوانب التی تطرّق إلیها الناقد الفرنسی، جیرار جنیت، فی دراسة عنصر الزمان فی الروایة، هی حرکة السرد «المدة» التی تدرس من خلالها العلاقة بین زمن القصّة و زمن السّرد.و یهدف هذا البحث بالاستفادة من المنهج الوصفی إلی دراسة «حرکة السرد» بصورة تسریع السرد أو إبطائه فی روایة «المصابیح الزّرق» لحنّا مینه.و قد أظهرت الدراسة أنّ «» لم یستطع أن یتخلّص فی هذه الروایة من عدم الانسجام بین زمن القصّة و زمن السرد، بل قد نواجه من خلال أحداث الروایة مفارقة زمنیّة بین هذین النوعین من الزمن بحیث قد یفوق زمن القصة علی زمن السرد «تسریع السرد» و یظهر ذلک فی تقنیتی الحذف و التلخیص، و قد یفوق زمن السرد علی زمن القصّة « إبطاء السرد» و ذلک من خلال استخدام تقنیتی الوصف و الحوار. و استخدام هذه التقنیات الفنّیّة یؤدّی إلی جمال الروایة کما یؤدّی إلی رفع الملل و التعب من القاریء.