احداث جاده اثرات منفی زیست محیطی از جمله کاهش سطح جنگل در میکروکلیما، تخریب زهکشی طبیعی، تخریب خاک و رسوب آب رودخانه ای و تغیییر رژیم نوری، اسیدیته، رطوبت و غیره را در پی دارد. هدف از این مطالعه بررسی خصوصیات شیمیایی خاک حاشیه جاده و اثر آن بر رویش گونه توسکا در دو نوع جاده درجه یک و دو بود. در این تحقیق جنگل داربکلا ساری مورد پژوهش قرار گرفت. برای درک این اثرات توده داخل عرصه نیز اندازه گیری و مقایسه صورت گرفت. خصوصیات رویشی قطر برابر سینه و ارتفاع درختان توسکا در حاشیه و داخل توده های مجاور جاده های جنگلی درجه یک و دو اندازه گیری شد. مشخصات شیمیایی خاک (pH, EC, N, Caco3, Ca, C, P, K, Mg) اندازه گیری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج این تحقیق حاکی از آن بود که با وجود تفاوت در میزان عناصر مغذی خاک حاشیه جاده درجه یک نسبت به درجه دو، تفاوت بین پارامترهای رویشی مشاهده نشد. قطر برابر سینه در حاشیه جاده بیش از توده داخل عرصه بود اما فقط کربن آلی خاک در حاشیه بیشتر از توده مشخص شد. با وجودی که بین میزان غلظت عناصر خاک در بالادست و پایین دست جاده تفاوت معنی داری مشاهده نشد، اما ارتفاع درختان در بالا دست جاده به طور معنی داری بیش از پایین دست جاده بود. نتایج این تحقیق نشان داد که تفاوت زیادی بین اثرات زیست محیطی این دو نوع جاده وجود ندارد. از آنجا که به دلایل زیست محیطی در بعضی مناطق که نیاز به جاده درجه یک است ساخت جاده دره دو پیشنهاد می شود می توان گفت بطور کل ساخت جاده های درجه یک در مناطق مورد نیاز و طبق استانداردهای زیست محیطی می تواند صورت گیرد.