Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3-4
  • صفحات: 

    9-18
تعامل: 
  • استنادات: 

    5
  • بازدید: 

    3766
  • دانلود: 

    2044
چکیده: 

مقدمه: شغل پرستاری به دلیل ماهیت حرفه ای خود، طاقت فرسا و دارای استرس و چالش های فراوان است، طوری که کیفیت زندگی پرستاران را تحت تاثیر قرار می هد. لذا؛ حفظ و ارتقاء تاب آوری وکیفیت زندگی آنها توسط مدیران پرستاری مهم است.هدف: تحقیق حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش تاب آوری بر بهبود کیفیت زندگی پرستاران انجام شده است.مواد و روش ها: این مطالعه یک طرح شبه آزمایشی از نوع گروه های نابرابر که به صورت پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل انجام شد. در این مطالعه از بین پرستاران یکی از بیمارستان های تهران که داوطلب شرکت در این پژوهش بودند، مطابق با معیارهای ورود 32 نفر انتخاب شدند و بطور تصادفی به دو گروه 15 و 17 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند. از هر دو گروه قبل از شروع مداخله پیش آزمون گرفته شد و سپس گروه آزمایش طی 10 جلسه، آموزش هفتگی دو ساعته تاب آوری قرار گرفته و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. کیفیت زندگی هر دو گروه قبل از انجام مداخله، پس از آن و 4 هفته پس از اتمام مداخله، توسط پرسشنامه های کیفیت زندگی WHO مورد سنجش قرار گرفت. آنالیز آماری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 و شاخص های آماری توصیفی و تحلیل کواریانس چند متغیره (مانکوا) انجام شد.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که تفاوت میزان نمرات پیش آزمون- پس آزمون و پس آزمون- پیگیری کیفیت زندگی بین گروه های مورد پژوهش معنادار بود، یعنی آموزش تاب آوری بر بهبود کیفیت زندگی پرستاران موثر است (p£0.05) این نتایج در مرحله پی گیری (4 هفته بعد) نیز به همین صورت حفظ شد.نتیجه گیری: مدیران پرستاری می توانند برای ارتقای سطح کیفیت زندگی پرستاران می توان از الگوی آموزش تاب آوری استفاده نمایند. برنامه آموزش تاب آوری این مطالعه می تواند برای سوپروایزران آموزشی یک راهنمای عملکردی باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3766

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2044 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3-4
  • صفحات: 

    19-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1086
  • دانلود: 

    855
چکیده: 

مقدمه: خطاهای پزشکی ازجمله خطاهای دارویی یکی از چالش برانگیزترین عوامل مرتبط با ایمنی بیمار در تمام کشورها است. در مدل خطای دارویی پرستاران براساس مدل خطای انسانی ریزن، ارتباط حرفه ای یکی از متغیرهای تاثیرگذار در وقوع خطاهای دارویی توسط پرستاران است.هدف: بررسی روایی و پایایی ابزار ارتباط پزشک - پرستار در خطای دارویی پرستاران براساس الگوی خطای انسانی ریزن بوده است.مواد و روش ها: این مطالعه از نوع روش شناسی است که برای تعیین روایی و پایایی ابزار ارتباط پزشک - پرستار (Gittell 2003) با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. بعد از ترجمه ابزار مذکور براساس الگوی وایلد و همکاران (2005)، روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی و روایی صوری با نظر متخصصان پرستاری و پرستاران انجام شد. جامعه آماری، جهت پرستاران شاغل در بخش های مختلف مراکز آموزشی- درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بودند که براساس معیارهای ورود به پژوهش، 150 نفر از آن ها به روش در دسترس انتخاب شدند، جهت بررسی همسانی درونی و ثبات ابزار از ضریب آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی آزمون -پس آزمون و جهت روایی سازه از تحلیل عاملی استفاده گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: میانگین سن پرستاران 34.8±7.87 و اکثریت آن ها زن با میانگین سابقه کاری 10.10±6.80 بودند. بعد تایید روایی صوری، تحلیل عاملی جهت روایی سازه و بررسی عامل ها نشان دهنده تک عاملی بودن (سرعت، دقت و مناسب بودن ارتباط) ابزار مذکور بود. ضریب آلفای محاسبه شده در این پژوهش (a=0.80) جهت همسانی نشان داد که این ابزار از پایایی بالایی برخوردار است و ضریب همبستگی آزمون -پس آزمون (ICC=0.74) نشان دهنده ثبات ابزار بود.نتیجه گیری: مدیران پرستاری می توانند از ابزار فوق برای بررسی ارتباط بین حرفه ای پزشک و پرستار و در نهایت بهبود آن در سیستم های سلامتی استفاده نمایند. بدین ترتیب قادر خواهند بود که خطاهای داروی حاصل از ارتباط بین حرفه ای را کاهش دهند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1086

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 855 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3-4
  • صفحات: 

    27-37
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1045
  • دانلود: 

    703
چکیده: 

مقدمه: در سطح دنیا عمل جراحی آب مروارید و مراقبت های پرستاری آن به صورت سرپایی و مقطعی است که دستیابی به راه هایی برای تضمین کیفیت مراقبت های آن همواره مورد توجه سیستم درمانی بوده است.هدف: این مطالعه برای تعیین تاثیر برنامه تضمین کیفیت مراقبت پرستاری در مرکز سرپایی چشم بر میزان رضایت مندی بیماران تحت عمل جراحی آب مروارید و خانواده هایشان بود که در سال 1395 در دی کلینیک تخصصی و فوق تخصصی هلال احمر ایران انجام شد.مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 100 بیمار و 108 همراه انجام شده که به صورت غیرتصادفی در دو گروه انتخاب شده بودند و هنگام ترخیص پرسشنامه رضایتمندی ساخته محقق را تکمیل نمودند. اعتبار پرسشنامه ها با اعتبار محتوا و پایایی از طریق همگنی درونی با آزمون آلفا کرونباخ سنجیده شد (a=0.94). ابتدا رضایت مندی بیماران و همراهان درگروه کنترل سنجیده شد و سپس مداخله اجرای برنامه تضمین کیفیت مراقبت پرستاری (تشکیل کمیته تضمین کیفیت در مرکز، تهیه استانداردهای مراقبتی، تدوین شرح وظایف پرستاران در این راستا، بهسازی پرستاران و نظارت بر اجرای استانداردهای مراقبتی) حدود 1 ماه اجرا شد و رضایت مندی نمونه ها در این گروه آزمون سنجیده شد. نتایج با نرم افزار SPSS نسخه 23 و با آزمون های توصیفی و استنباطی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند.یافته ها: نتایج نشان داد میانگین نمره رضایت مندی کل بیماران از مراقبت های پرستاری و ابعاد آن در گروه کنترل (2.4) و در گروه آزمون (3.2) بود و آزمون آماری تی مستقل تفاوت معنی داری با (p>0.001) نشان داد. میانگین نمره کل رضایت مندی خانواده ها از مراقبت های پرستاری و ابعاد آن در گروه کنترل (2.4) و در گروه آزمون (3.3) بود که آزمون آماری تی مستقل با (p>0.001) تفاوت معنی داری را نشان داد.نتیجه گیری: پیشنهاد می شود که مدیران پرستاری از این برنامه اجرایی برای تضمین کیفیت مراقبت های پرستاری در مراکز سرپایی دیگر استفاده نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1045

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 703 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3-4
  • صفحات: 

    38-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1780
  • دانلود: 

    647
چکیده: 

مقدمه: رفتار مراقبتی جوهره اصلی اقدامات پرستاری است. لذا، شناسایی عوامل موثر و پیش بینی کننده رفتار مراقبتی پرستاران در بیمارستان ها به عنوان سازمان های خدمت مدار بسیار حائز اهمیت است.هدف: این پژوهش با هدف بررسی اثر رفتار اخلاقی مدیران بر رفتار مراقبتی پرستاران با توجه به نقش واسطه ای جواخلاقی و وفاداری سازمانی در سال 1395 انجام شد.مواد و روش ها: روش تحقیق پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی مبتنی بر مدل علی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل پرستاران بیمارستان های خصوصی شهر شیراز می باشد. گروه نمونه شامل 245 زن و 77 مرد، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، انتخاب شدند. ابزار سنجش در این پژوهش، چهار پرسشنامه سنجش رفتار اخلاقی بهشتی فر (2010)، رفتار مراقبتی وولف و همکاران (1994)، جواخلاقی ویکتورو کالن (1998)، وفاداری سازمانی الن و مایر (1990) بوده است که روایی و پایایی ابزار مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش نیز از شاخص های آمار استنباطی(ضرایب همبستگی پیرسون، تحلیل مسیر) به وسیله نرم افزار LISREL و SPSS استفاده گردید.یافته ها: نتایج نشان داد مولفه های رفتار اخلاقی از طریق واسطه گری جواخلاقی و وفاداری سازمانی بر رفتار مراقبتی پرستاران دارای اثر غیرمستقیم هستند. هیچ کدام از مولفه های ادراک از رفتار اخلاقی مدیران به عنوان متغیرهای برونزای پژوهش (مسوولیت پذیری، رفتار عادلانه، امانت داری و گذشت) بر رفتار مراقبتی دارای اثر مستقیم نیستند. در بین مولفه های ادراک از رفتار اخلاقی، مسوولیت پذیری بیشترین اثر غیرمستقیم بر رفتار مراقبتی دارد.نتیجه گیری: مدیران بیمارستان ها به مولفه های رفتار اخلاقی و عمل به آنها به خصوص در بخش پرستاری اهمیت دهند تا با تحت تاثیر قرار دادن جواخلاقی حاکم بر بیمارستان ها و وفاداری سازمانی پرستاران، کیفیت رفتار مراقبتی آنها را از بیماران در جهت مثبت متحول سازند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1780

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 647 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3-4
  • صفحات: 

    53-61
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    873
  • دانلود: 

    726
چکیده: 

مقدمه: ادراک پرستاران از کیفیت خدمات دریافت شده از جانب مدیران، عاملی اساسی در بروز رفتارهای مشتری مداری (مراقبت بیمار محوری) از جانب آن هاست که در این پژوهش به آن پرداخته شده است.هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تاثیر ادراک پرستاران از کیفیت خدمات دریافت شده از جانب مدیران بر رفتار مشتری مداری (مراقبت بیمار محوری) آنان است.مواد و روش ها: این پژوهش از نوع پژوهش های پیمایشی است که در آن (132) نفر از پرستاران یک بیمارستان دولتی در شهرستان بوشهر در سال (1395) بر طبق فرمول کوکران انتخاب و بررسی شدند. ابزار گردآوری داده ها یک پرسشنامه 40 سوالی بوده که برای سنجش درک پرستاران کیفیت خدمات دریافت شده از جانب مدیران با استفاده از پرسشنامه (25) گویه ای رینوسو و مورس (2003)، برای سنجش رضایت شغلی نیز از پرسشنامه پنج گویه ای گرین هاوس و همکاران (1990) و برای سنجش رفتار مشتری مداری (مراقبت بیمار محوری) نیز از پرسشنامه دوازده گویه ای ساکس و همکاران (1982) استفاده گردید. ضریب آلفای کرونباخ و پایایی مرکب، به ترتیب، بیشتر از 0.7 و 0.8 بودند. داده های با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزیی با استفاده از نرم افزار اسمارت پی.ال.اس (Smart PLS) تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: یافته ها حاکی از این است که در میان ابعاد درک پرستاران کیفیت خدمات دریافت شده از جانب مدیران، تنها دو بعد اطلاع رسانی و اعتبار، بر رضایت شغلی تاثیر مثبت و معنی دار نداشت، اما سایر مولفه های کیفیت خدمات دریافت شده از جانب مدیران ارتباطی مثبت و معنی دار با رضایت شغلی پرستاران داشتند. افزون بر این، رضایت شغلی به عنوان متغیر میانجی تاثیر قابل توجهی بر رفتار مشتری مداری (مراقبت بیمار محوری) پرستاران داشت.نتیجه گیری: پیشنهاد می شود که برای افزایش ادراک پرستاران از خدمات دریافت شده از جانب مدیران رضایت شغلی آن ها افزایش یابد که باعث ارتقای رفتار مشتری مداری (مراقبت بیمار محوری) در میان آن ها هم می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 873

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 726 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3-4
  • صفحات: 

    62-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2388
  • دانلود: 

    1598
چکیده: 

مقدمه: کارکنان فوریت پزشکی اولین کسانی هستند که موقعیت های استرس زا را تجربه می کنند و این استرس ها طولانی مدت فرسودگی شغلی را به همراه دارد. لذا شناسایی خطرفرسودگی شغلی آنان بسیاراهمیت دارد.هدف: این مطالعه تعیین میزان فرسودگی شغلی در تکنسین های فوریت پزشکی در نیمه اول سال 1395 بوده است.مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بوده و جامعه پژوهش را تمام تکنسین های پیش بیمارستانی خراسان جنوبی تشکیل داده بودند. نمونه گیری به روش تصادفی ساده از پایگاه های فوریت پزشکی، انجام شد. حجم نمونه (89 نفر) با توجه به مطالعات قبلی و انحراف معیار مطالعات مشابه محاسبه شد. شرکت کنندگان پرسشنامه دو قسمتی شامل اطلاعات دموگرافیک و فرسودگی شغلی مسلش را تکمیل کردند. جهت پایایی درونی ابزار از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. میزان آلفای به دست آمده از این پرسشنامه برابر با (0.84) بود، داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آمار توصیفی و آزمون های تحلیلی تجزیه تحلیل شدند.یافته ها: اکثر شرکت کنندگان بین (25 تا 30) سال و متاهل و دارای تحصیلات فوق دیپلم بودند. بین(3 تا 8) سال سابقه کار داشته و ساعات کار نیمی از افراد بین (200 تا 250) در ماه بود. میانگین نمره فرسودگی شغلی (65.31±12.26) به دست آمد که کم ترین مقدار آن در افراد (38) و بیشترین مقدار آن (90) بود. میانگین نمره خستگی عاطفی (20.25±7.91)، شخصیت زدایی (10.97±5.41) و فقدان موفقیت فردی (32.08±8.67) به دست آمد که براساس پرسشنامه مسلش هر سه بعد در سطح خفیفی برآورد شدند.نتیجه گیری: مطالعات بیشتری نیاز هست که عملکرد مدیران و عوامل موثر در بروز فرسودگی شغلی پرسنل پیش بیمارستانی بررسی شوند و به دیگر پایگاه های در سراسر کشور جهت برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی مداوم گزارش شوند. در غیر این صورت ممکن است در آینده این میزان خفیف فرسودگی شغلی به سمت متوسط و شدید پیشرفت کند و تمام ارکان یک سیستم را تحت تاثیر قرار داده و در نهایت باعث افت کیفیت شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2388

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1598 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3-4
  • صفحات: 

    71-79
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2184
  • دانلود: 

    1807
چکیده: 

مقدمه: امروزه پرستاران در مقایسه با سایر کارکنان سازمانی سطح بالایی از فرسودگی شغلی را تجربه می کنند. یکی از عوامل موثر بر سطح این ناهنجاری در پرستاران، میزان امنیت شغلی آنان است.هدف:هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه ی میان امنیت شغلی با فرسودگی شغلی پرستاران بیمارستان امام خمینی(ره) شهرستان نور است.مواد و روش ها: این یک مطالعه توصیفی – تحلیلی است که مدل نظری توسعه داده شده در آن به کمک مدل معادلات ساختاری، فرضیه های مورد آزمون قرار گرفتند. برای نیل به اهداف مطالعه از دو پرسشنامه امنیت شغلی با اعتبار(86 درصد)؛ و فرسودگی شغلی با اعتبار(91 درصد) استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه پرستاران بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان نور است که به کمک فرمول کوکران، حجم نمونه آماری96 نفر. با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده های حاصله با ضریب همبستگی پیرسون و مدل سازی معادله ساختاری (SEM) مورد تحلیل قرار گرفتند. در تعیین ضریب همبستگی پیرسون از نرم افزار SPSS و برای مدل سازی معادله ساختاری از نرم افزار (LISREL) استفاده شد.یافته ها: نتایج حاکی از وجود رابطه معکوس و معنی دار میان امنیت شغلی با فرسودگی شغلی و مولفه های آن (p=0.001) میان پرستاران بود. نتایج آزمون مدل معادلات ساختاری نیز نشان دهنده تایید تاثیر علی و معکوس امنیت شغلی بر فرسودگی شغلی پرستان و ابعاد فرسودگی شغلی (T£-1.96) بود.نتیجه گیری: پیشنهاد می شود مسوولین جهت کاهش سطح فرسودگی پرستاران، برنامه ریزی های خود را به سمت بهبود فضای امنیت شغلی پرستاران معطوف کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2184

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1807 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    3-4
  • صفحات: 

    80-91
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    2018
  • دانلود: 

    979
چکیده: 

مقدمه:پرستاران شاغل در بخش های روانپزشکی به دلیل شرایط خاص ناشی از محیط کار و بیماران ممکن است بیشتر در معرض فرسودگی شغلی و به خطر افتادن سلامت عمومی قرار گیرند. اما این موضوع حائز اهمیت است که تنها پرستاران بخش روانپزشکی در معرض این خطر قرار دارند یا خیر؟هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه میزان تاب آوری، اهمال کاری، استرس و فرسودگی شغلی و رابطه بین آنها در پرستاران بخش های روانپزشکی و غیر روانپزشکی است.مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر علی - مقایسه ای از نوع پس رویدادی می باشد. از میان پرستاران شاغل در بیمارستان های شهر سنندج در سال 1394 از طریق نمونه گیری خوشه ای در دسترس 101 نفر از پرستاران (48 نفری در بخش های روانپزشکی و 53 نفری در بخش های غیر روانپزشکی) انتخاب شدند. چهار پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون (2002)، استرس شغلی گری و اندرسون (1981)، فرسودگی شغلی ماسلاچ (1993) و پرسشنامه اهمال کاری لی (1986) برای جمع آوری داد ه ها استفاده شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس چند راهه مانوا (تحلیل واریانس چند متغیره) استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان دادند که بین پرستاران بخش های روانپزشکی و غیر روانپزشکی از نظر میزان استرس شغلی و فرسودگی شغلی تفاوت معناداری وجود دارد (p£0.05)؛ اما از نظر تاب آوری و اهمال کاری شغلی تفاوت معناداری یافت نشد . محاسبه ضریب همبستگی ارتباط مستقیم هرکدام از متغیرهای استرس شغلی (0.45)، اهمال کاری (0.32) و فرسودگی شغلی (0.21) را با متغیر تاب آوری نشان داد. همچنین مجذور همبستگی چندگانه ی متغیر تاب آوری برابر (0.73) بود. به عبارت دیگر؛ متغیرهای استرس شغلی، اهمال کاری و فرسودگی شغلی روی هم 73% از تغییرات متغیر تاب آوری را تبیین می کنند.نتیجه گیری: به منظور افزایش تاب آوری پرستاران دانش افزایی آنان در زمینه استرس و فرسودگی شغلی، تهیه طرح های آموزشی شامل انعطاف پذیری، خستگی ناپذیری، خودشناسی و نوع دوستی که از مولفه های تاب آوری است، در تمامی بخش ها و مدیران پرستاری ضروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2018

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 979 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button