Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    5 (پیاپی 154)
  • صفحات: 

    432-445
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    120
  • دانلود: 

    85
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: نوجوانی یکی از مهم ترین و پر ارزش ترین دوران زندگی هر فرد محسوب می شود، زیرا سر آغاز دگرگونی های جسمی و روانی است. با اینحال، جدایی از یک والد به هر طریقی می تواند چهارچوب خانواده را به هم بریزد و التهاب این دوران را بیشتر کند. از طرفی از طریق خانواده است که نوجوان یاد می گیرد چگونه به جامعه پیرامون خود سامان دهد و مسیولیت اعمال خویش را به عهده بگیرد و به نظر می رسد تک والد بودن می تواند موجب بروز اختلال در روند مسیولیت پذیری نوجوانان شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر مسیولیت پذیری نوجوانان دختر تک والد انجام شد. مواد و روش کار: این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود که در سال 1400 بر روی 100 نوجوان دختر تک والد 18-15 سال صورت گرفت. در این مطالعه، نمونه گیری چند مرحله ای و تخصیص دو گروه به روش کنترل و مداخله به روش تصادفی انجام شد. مشارکت کنندگان واجد شرایط ورود به مطالعه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه مسیولیت پذیری نوجوانان را در دو گروه کنترل و مداخله در شروع مطالعه، پس از مداخله و 6-4 هفته بعد از پایان مداخله تکمیل کردند. جلسات آموزش به شکل مجازی و به صورت گروهی در بستر اسکای روم به مدت 90-60 دقیقه انجام شد. تعداد افراد هر گروه شامل 10-6 نفر و تعداد جلسات آموزش گروهی، 10 جلسه و فاصله برگزاری جلسات یک هفته بود. داده ها با استفاده از آزمون های تی مستقل وآنالیز واریانس با آزمون های تکراری و به کمک نرم افزار SPSS نسخه 22 تجزیه و تحلیل شد. سطح معنی داری 05/0 P< در نظر گرفته شد. یافته ها: نتایج، بیانگر تفاوت آماری معناداری بین میانگین نمره مسیولیت پذیری نوجوانان دختر در دو گروه مداخله و کنترل، پس از پایان مداخله بود (001/0

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 120

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 85 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    5 (پیاپی 154)
  • صفحات: 

    359-369
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    50
  • دانلود: 

    23
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: به دنبال بستری شدن فرد بیمار در بخش مراقبت های ویژه، خانواده وی در معرض مجموعه ای از واکنش های جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی می گیرد. در این مرحله یکی از عوامل کمک کننده به خانواده ها جهت سازش با بحران پیش آمده برقراری ارتباط کارکنان درمانی شاغل در بخش های ویژه با خانواده ها هست. به راین اساس، این مطالعه باهدف بررسی کیفیت ارتباط کارکنان درمانی با خانواده بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه انجام شده است. مواد و روش ها: این مطالعه مروری در سال 1401 با جستجوی مقالات مرتبط در پایگاه های علمی Science Direct, Web of Science, PubMed, Irandoc, Magiran, SID, انجام شد. کلیه مقالات به دو زبان فارسی و انگلیسی در بازه زمانی 2005-2022 و 1384-1401 بررسی شدند که در پایان مراحل غربالگری 14 مقاله مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: با توجه به مطالعات مرور شده، کیفیت ارتباط بین خانواده های بیماران و کارکنان درمانی شاغل در بخش مراقبت های ویژه ضعیف و نامطلوب گزارش شده است. عوامل مختلفی در بروز این وضعیت نقش دارند که در دو حیطه عوامل فردی و عوامل شغلی-محیطی قابل تقسیم بندی بوده و منجر به تضعیف کیفیت ارتباط می شوند. بحث و نتیجه گیری: کلیه کارکنان بخش مراقبت های ویژه اعم از پزشکان و پرستاران به عنوان اعضای اصلی تیم مراقبت و درمان باید به خانواده بیماران به عنوان جزیی موثر در فرایند درمان بیمار توجه ویژه نموده و با تلاش بر اجرای رویکردهایی مانند مراقبت خانواده محور، سعی در افزایش کیفیت ارتباطات که عنصر و هسته مرکزی حمایت از خانواده بیمار بشمار می آید، داشته باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 50

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 23 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    5 (پیاپی 154)
  • صفحات: 

    370-378
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    85
  • دانلود: 

    22
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: سرطان یکی از علل اصلی مرگ و میر و ناتوانی در دنیا است. یکی از راه های اساسی در درمان این بیماری، انجام شیمی درمانی است. علیرغم اهمیت آن برخی از بیماران در انجام آن سهل انگاری می کنند. هدف این مطالعه بررسی تجربه بیماران از موانع شرکت در شیمی درمانی بود. مواد و روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه کیفی است که با استفاده از مصاحبه عمیق و نیمه ساختارمند با 44 مشارکت کننده انجام شد. داده ها به روش تحلیل محتوای قراردادی با استفاده از نرم افزار MAXQDA نسخه 10 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. یافته ها: با تجزیه وتحلیل یافته ها نه زیر طبقه مشتمل بر 1_عدم دریافت حمایت از محیط اطراف، 2_ تنگناهای فرهنگی و اجتماعی در مقابل شیمی درمانی، 3_ درماندگی های شخصی بیمار، 4_ باورهای شخصی بیمار، 5_ عدم تطابق با شرایط بیماری و درمان، 6_شرایط اقتصادی بیمار، 7-فراهم نبودن امکانات درمانی مناسب، 8_ مهارت حرفه ای ضعیف کادر درمان، و 9_ پیامد بد باوجود درمان بود. این زیر طبقات درنهایت در سه طبقه اصلی 1-عدم دریافت حمایت از محیط اطراف، 2-موانع مربوط به شخص بیمار، و 3-موانع مربوط به درمان قرار گرفتند. بحث و نتیجه گیری: تجربه بیماران نشان داد سه مانع اصلی در برابر شیمی درمانی وجود دارد. مقابله با برخی از این موانع به آموزش به بیمار و خانواده و همچنین به تغییرات خرد و کلان در سطح مراکز درمانی نیاز دارد. برخی دیگر به تغییرات ساختاری در فرهنگ جامعه و سیاست گذاری های وزارت بهداشت و درمان نیاز دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 85

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 22 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    5 (پیاپی 154)
  • صفحات: 

    379-387
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    155
  • دانلود: 

    78
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: افزایش امید به زندگی، پیر شدن جمعیت، و تغییر ساختار خانواده منجر به کاهش روابط بین نسلها شده و بر سلامت روان همگان و به ویژه سالمندان تاثیر گذاشته است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه تعامل بین نسلی بر سلامت روانی سالمندان انجام شد. مواد و روش کار: در این کارآزمایی بالینی تصادفی شده، 20 سالمند بالای 60 سال همراه با نوه های خود در یکی از مدارس ابتدایی دخترانه قم در یک برنامه تعامل بین نسلی در قالب یک بازی در 6 جلسه 90 دقیقه ای به مدت 6 هفته شرکت کردند. داده ها قبل، بلافاصله بعد، و 4 هفته بعد از مداخله با استفاده از پرسشنامه مشخصات فردی و پرسشنامه سلامت عمومی کلدبرگ جمع آوری شده و با آزمون های تی مستقل، آنالیز واریانس با اندازه گیری تکراری، t زوجی، مربع کای، و دقیق فیشر آنالیز شدند. یافته ها: نتایج نشان داد در گروه مداخله میانگین نمره سلامت روان بلافاصله بعد و یک ماه بعد از مداخله تفاوت معنی داری با ابتدای مطالعه داشت، و از نمره 67/10 ±, 10/21 در ابتدای مطالعه به 4/45 (15/7 بعد از مطالعه و سپس به 31/6 (10/13 یک ماه بعد از مطالعه تغییر یافت. در نمرات سلامت روان گروه کنترل در طول مطالعه تغییر معنی داری ایجاد نشد. نتیجه گیری: برنامه های بین نسلی می توانند به عنوان روشی موثر برای تقویت سلامت روان سالمندان بکار برده شوند و باید زمینه های ارتباط بین نسلی سالمندان با نوه های خود فراهم گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 155

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 78 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    5 (پیاپی 154)
  • صفحات: 

    388-397
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    42
  • دانلود: 

    16
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: با شیوع ویروس کرونا در دنیا، کارکنان فوریت های پزشکی دچار مشکلات جسمی و روانی شده اند که نیاز به مداخلات درمانی داشتند. پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی درمان مبتنی بر شفقت بر فشارخون، ضربان قلب و شاخص توده بدنی کارکنان فوریت های پزشکی مبتلا به بیماری کووید 19 انجام شد. مواد و روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با استفاده از تحلیل های آماری پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه کارکنان فوریت های پزشکی مبتلا به کرونا شهر مشهد در سال 1400 بود. از بین این جمعیت، 40 نفر با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی با روش قرعه کشی در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) قرار گرفتند. درمان مبتنی بر شفقت در قالب 8 جلسه 90 دقیقه ای و هفته ای یک بار برای گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل مداخله ای دریافت نکردند. ابزار اندازه گیری فشارسنج جیوه ای ریشتر آلمان با کاف بازویی بود. شرکت کنندگان در مرحله پیش آزمون و پس آزمون ازنظر فشارخون، ضربان قلب و شاخص توده بدنی موردسنجش قرار گرفتند. برای تجزیه وتحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس تک متغیری با نرم افزار SPSS نسخه 26 استفاده شد. یافته ها: طبق نتایج این پژوهش، درمان مبتنی بر شفقت بر میزان فشارخون، ضربان قلب و شاخص توده بدنی کارکنان فوریت های پزشکی مبتلا به بیماری کووید 19 تأثیر داشت (01/0 >P). میزان این تأثیر بر اساس مقدار مجذور اتا بر روی فشارخون سیستولیک برابر 32/0، بر روی فشارخون دیاستولیک برابر 51/0، بر روی ضربان قلب برابر 41/0، و بر روی شاخص توده بدنی برابر 35/0 بود. بحث نتیجه گیری: با توجه به تأثیر درمان مبتنی بر شفقت بر میزان فشارخون، ضربان قلب و شاخص توده بدنی کارکنان فوریت های پزشکی مبتلا به بیماری کووید 19، پیشنهاد می گردد مشاوران و درمانگران از رویکرد درمان مبتنی بر شفقت در کاهش مشکلات کارکنان فوریت های پزشکی بهره ببرند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 42

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 16 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 13
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    5 (پیاپی 154)
  • صفحات: 

    398-407
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    145
  • دانلود: 

    65
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: آموزش بالینی یکی از اجزاء اساسی برنامه درسی رشته پرستاری است. روشن کردن نقش و مسیولیت های حرفه ای دانشجویان پرستاری از راهکارهای توسعه آموزش بالینی است که با ارتقاء عملکرد دانشجویان و تضمین حیات حرفه ای پرستاری، ارایه مراقبت با کیفیت و ایمن را به دنبال خواهد شد. این مطالعه باهدف تعیین مسیولیت های حرفه ای دانشجویان پرستاری در فرآیند آموزش بالینی دانشجویان پرستاری انجام شده است. مواد و روش کار: این مطالعه از نوع دلفی تعدیل یافته است که طی دو راند صورت گرفت. مشارکت کنندگان 30 نفر از مدرسان رشته پرستاری بودند که به صورت مبتنی بر هدف انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل یک پرسشنامه بود. تحلیل داده ها با آمار توصیفی و آنالیز محتوی و به کمک نرم افزار SPSS نسخه 17 صورت گرفت. یافته ها: بر اساس داده ها، مسیولیت حرفه ای دانشجویان پرستاری در آموزش بالینی دارای شش طبقه بود شامل: انجام وظایف آموزشی با هشت مولفه، مراقبت کل نگر بیمار با چهار مولفه، ارتباط، تعامل و تبادل اطلاعات با شش مولفه، کسب شایستگی حرفه ای با شش مولفه، تقویت توانمندی های فردی با پنج مولفه و رعایت اصول اخلاق حرفه ای با هشت مولفه است. بحث و نتیجه گیری: دانشجویان پرستاری برای یادگیری اثربخش در محیط بالینی لازم است از مسیولیت های حرفه ای خود آگاه باشند، چراکه شناخت و درک مسیولیت های حرفه ای می تواند ضمن تسهیل فرآیند آموزش، منجر به ارایه مراقبت ایمن و باکیفیت به مددجویان و ارتقاء فردی دانشجو و حرفه پرستاری گردد. همچنین می تواند زمینه ساز ارزیابی دانشجویان توسط مربیان و توسعه مداخلات مناسب برای ارتقاء مسیولیت حرفه ای دانشجویان شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 145

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 65 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 11
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    5 (پیاپی 154)
  • صفحات: 

    408-422
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    78
  • دانلود: 

    24
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: مراقبت مفهومی پیچیده و ذهنی است و اکثر نظریه پردازان پرستاری آن را مهم ترین اقدام پرستاران در برخورد با بیماران تلقی می نمایند. بااین حال، عدم دقت در ارایه مراقبت جامع توسط کادر درمان، باعث ازهم گسیختگی مراقبت شده و بدین ترتیب مفهوم مراقبت ازهم گسیخته شکل می گیرد. گرچه این مفهوم به کرات توسط پژوهشگران بکار می رود، ولی ابعاد آن به طور کامل شناسایی نشده است. این مطالعه باهدف تحلیل مفهوم مراقبت ازهم گسیخته انجام گرفت. مواد و روش کار: آنالیز مفهوم مراقبت ازهم گسیخته، بر اساس مدل واکر و آوانت (2019) در هشت گام با جست وجو و تحلیل مطالعات از پایگاه های معتبر اطلاعاتی همانند Scopus، Pubmed، Web of sciences و موتور جستجوگر گوگل اسکالر انجام شد. از کلیدواژه های Fragmentation، Fragmented و Care و بدون محدودیت زمانی تا می 2022 استفاده شد. درنهایت 26 مرتبط با مفهوم، مورد آنالیز قرار گرفتند. یافته ها: مراقبت ازهم گسیخته دارای ابعاد مختلفی است. نبود هماهنگی، برنامه ریزی، کار تیمی و دید کل گرایانه، مهم ترین ابعاد آن را تشکیل می دهند. این نوع مراقبت در سطوح مختلف ارتباطی پرستار-بیمار، درون و بین بخشی و بین مراکز مختلف درمانی، می تواند بروز یابد. نتیجه گیری: مطالعه حاضر ابعاد مختلف مفهوم مراقبت ازهم گسیخته را مشخص نمود. مطالعات آتی می توانند از نتایج این مطالعه در ایجاد ابزار و هم چنین طراحی مداخلات موثر بر کاهش بروز آن، استفاده نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 78

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 24 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 10
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    5 (پیاپی 154)
  • صفحات: 

    423-431
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    20
  • دانلود: 

    10
چکیده: 

پیش زمینه و هدف: در طول همه گیری ویروس کووید-19 اضطراب دانشجویان دندانپزشکی و پرستاری در بخش های بیمارستان و محیط دندان پزشکی افزایش می یابد. مطالعه حاضر باهدف مقایسه اضطراب دانشجویان دندان پزشکی و پرستاری در زمان پاندمی کووید-19 در سال 1399 انجام گرفت. مواد و روش کار: در این مطالعه توصیفی مقطعی، 369 نفر از دانشجویان ترم دو به بعد دندان پزشکی و پرستاری به روش سرشماری موردمطالعه قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و مقیاس اضطراب بیماری کرونا (CDAS) با 18 سوال استفاده شد. پرسشنامه از طریق اپلیکیشن واتساپ در اختیار دانشجویان قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 و آمارهای توصیفی و استنباطی مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. مقادیر p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شدند. یافته ها: اضطراب دانشجویان دندانپزشکی و پرستاری در حد خفیف بوده و اختلاف معناداری ازنظر نمره اضطراب کرونا بین آن ها وجود نداشت. در هر دو گروه دانشجویان، میزان اضطراب در دانشجویان مونث بیشتر از دانشجویان مذکر بود (پرستاری 049/0 p= و دندانپزشکی 001/0 p=). در بین دانشجویان متاهل و غیربومی، بین دو گروه دانشجویان پرستاری و دندانپزشکی ازنظر نمره اضطراب اختلاف معنادار مشاهده شد (01/0p=)، که در دانشجویان دندانپزشکی بیشتر بود. بحث و نتیجه گیری: نتایج این پژوهش، شواهد تازه ای را در مورد اضطراب دانشجویان دندانپزشکی و پرستاری در همه گیری کووید-19 مشخص ساخت. پیشنهاد می گردد برای کاهش اضطراب و کمک به دانشجویان دندانپزشکی و پرستاری به ویژه دانشجویان دختر، متاهل و غیربومی اقدامات مداخله ای و راهکارهای مناسب توسط مسیولین دانشگاه و مدرسین در دوران همه گیری انجام شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 20

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 10 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2022
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    5 (154)
  • صفحات: 

    435-445
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    11
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background & Aims: Adolescence is one of the most important and valuable periods of every person's life, because it is the beginning of physical and psychological changes. Separation from a parent, however, can disrupt the family framework and extend the tension of this period. On the other hand, the adolescent learns how to organize the society around him and take responsibility for his actions through the family. It seems that being a single parent can disrupt the process of adolescents' commitment. This study aimed to determine the effect of life skills education on the responsibility of adolescent girls with a single parent. Materials & Method: This research was a quasi-experimental study with a pre-test-post-test design and a control group. It was conducted in 2021 on 100 adolescent girls with a single parent aged 15-18 years. In this study, multistage sampling was performed to select participants,then they were randomly allocated to control and intervention groups. Eligible participants completed the demographic characteristic and adolescent responsibility questionnaire before and after the intervention and 4-6 weeks after the intervention. Virtual group education sessions were implemented on Sky room for 6090 minutes. Each group included 6-10 people, and ten group training sessions with one-week interval were conducted. Data were analyzed using an independent t-test and analysis of variance with repeated measures by SPSS software version 22. P-values less than 0. 05 were considered significant. Result: The results showed a statistically significant difference between the mean score of responsibility of female adolescents in the intervention and control groups after the intervention (P <0. 001). Conclusion: According to the results of this study, life skills educations could increase their responsibility. Considering the responsibility for the growth and personal, academic and social health of students and ultimately the progress of society, life skill programs are recommended for adolescent girls with a single parent.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 11

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button