مقدمه: نیاز به تسلط به زبان انگلیسی به عنوان زبان جهانی و همچنین ابزاری برای دستیابی به اطلاعات علمی جدید در گستره های مختلف علمی، پژوهشی و فرهنگی کاملا احساس می شود. از این رو پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارت خودتنظیمی بر انگیزش پیشرفت تحصیلی و عملکرد تحصیلی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور در درس زبان انگلیسی انجام گردید.روش ها: در این پژوهش نیمه تجربی از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه استفاده شد. جامعه آماری کل دانشجویان رشته پرستاری شهر اهواز بودند. 84 دانشجوی رشته پرستاری دانشگاه جندی شاپور در آغاز ترم تحصیلی 94-93 با روش تصادفی ساده در گروه های آزمایش و کنترل جایگزین گردیدند. گروه آزمایش 5 جلسه مهارت های خودتنظیمی را آموزش دیدند. اثربخشی این آموزش از طریق آزمون انگیزش پیشرفت تحصیلی ISM مک اینرنی و سینکلایر و آزمون زبان انگلیسی (محقق ساخته) مورد ارزیابی قرار گرفت. در نهایت اطلاعات بدست آمده از پیش آزمون و پس آزمون مربوط به نمرات گروه مداخله و گروه های کنترل از طریق نرم افزار آماری SPSS و با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: بر اساس نتایج، در پیش آزمون (قبل از مداخله) میانگین نمرات دانشجویان در آزمون انگیزش پیشرفت تحصیلی در گروه مداخله و کنترل تفاوت آماری معنی داری را نشان نداد، اما میانگین نمرات پس آزمون (بعد از مداخله) در دانشجویان گروه مداخله اختلاف معنی داری را نشان داد (0.009=p).نتیجه گیری: بکارگیری آموزش مهارت های خودتنظیمی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان پرستاری تاثیر مثبت دارد و موجب افزایش انگیزش پیشرفت دانشجویان پرستاری در یادگیری درس زبان انگلیسی می گردد.