Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    7-20
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1209
  • دانلود: 

    650
چکیده: 

هدف: اسکولیوز ایدوپاتیک نوجوانی یک ناهنجاری ستون فقرات می باشد که در آن انحنای جانبی ستون مهره ها با چرخش مهره ها همراه است. بریس بر کاهش و کنترل پیشرفت انحنا اثر دارد با این وجود چگونگی تغییر طول تارهای عضلانی مشخص نیست. بنابراین هدف از تحقیق حاضر بررسی اثر استفاده از بریس بر طول تار عضلات تنه و کمر بیماران اسکولیوز ایدیوپاتیک حین راه رفتن بود.روش بررسی: تعداد 5 دختر مبتلا به اسکولیوز ایدیوپاتیک با انحنای C شکل (راس انحنای سه نفر به چپ و دو نفر به راست) با میانگین سن، قد و وزن به ترتیب 1.16±12.68 سال، 0.08±1.53 متر و 6.1±35.6 کیلوگرم به صورت نمونه در دسترس و 5 دختر سالم با دامنه قد و وزن و جنس مشابه در این مطالعه شرکت کردند. سیستم تحلیل حرکتی و یک صفحه نیروی جهت ثبت متغیرهای کینماتیکی (دامنه حرکتی مفاصل) و کینتیکی(قله گشتاور عضلانی، نیروهای تماس مفصلی و طول تار عضلانی) استفاده شدند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS در سطح معنی داری (a=0.05) تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: تغییرات طول عضله اکسترنال ابلیک بیماران اسکولیوز 4 میلیمتر در سمت راست (a=0.02) و 18 میلیمتر در سمت چپ (a=0.01) کمتر از گروه سالم بود. دامنه حرکت مفصل ران بیماران اسکولیوز در صفحه عرضی به مقدار 6.5 درجه از گروه سالم کمتر بود (a=0.01) چرخش لگن در بیماران اسکولیوز به مقدار 9.8 درجه درصفحه افقی از گروه سالم کمتر بود (a=0.04).نتیجه گیری: اکثر متغیرهای کینتیکی، کینماتیکی و نیروی تماس مفصلی بین افراداسکولیوزی و سالم و همچنین در سمت تحدب و تقعر تفاوت معنی دار نداشت که می تواند نشانگر آن باشد که بریس در کاهش دامنه حرکتی لگن و تنه بیماران اسکولیوز مفید است. بنابراین بریس در جلوگیری از پیشرفت بیماری، نامتقارن ساختن نیروی تماس مفصلی و طول تارهای عضلانی می تواند موثر باشد. با این حال توان بخشی در جهت افزایش طول تارهای عضله اکسترنال ابلیک سمت تحدب و تقعر بیمارانی که از بریس استفاده می کنند باید مد نظر متخصصین توانبخشی قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1209

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 650 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    21-29
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    860
  • دانلود: 

    730
چکیده: 

هدف: بررسی فراوانی عیوب انکساری و نقایص میدان بینایی در دانش آموزان دبیرستانیپسر ناشنوای شهر تهران.روش بررسی: در این مطالعه مقطعی 64 نمونه از لحاظ میدان بینایی و عیوب انکساری مورد بررسی قرار گرفتند. همه ی افراد ضریب هوشی بالای 70 با تست وکسلر مخصوص اطفال، داشتند. نقایص ناشنوایی بر اساس شدت نقص و مدت زمان ایجاد نقص شنوایی تقسیم بندی شدند. میدان بینایی با استفاده از دستگاه پریمتر اوتوماتیکHumphrey  جهت اندازه گیری حساسیت فووه آ، میانگین انحراف و بررسی محدوده تست نیمه میدان گلوکومی مورد بررسی قرار گرفت.یافته ها: بررسی ما بر روی دانش آموزان ناشنوا نشانگر میزان بالای  میدان بینایی غیر طبیعی در افراد ناشنوا نسبت به جامعه شنوا است. نتایج حاکی از این است که در 50 درصد آنها ناشنوایی عمیق وجود داشت. نقص مادرزادی و اکتسابی شنوایی به ترتیب در (10.9%) 57 و (89.1%) 7 نفر مشاهده شد. نقایص میدان بینایی بر اساس تست نیمه میدان گلوکومی، میانگین انحراف و حساسیت فووه آ به ترتیب 31.2%، 60.09% و 40.6% بود. هیچکدام از فاکتورهای غیرطبیعی نظیر حساسیت فووه آ، تست نیمه میدان گلوکومی و میانگین انحراف رابطه ای با نوع نقص شنوایی وشدت آن در افراد ناشنوا نداشت. بیشترین فراوانی عیوب انکساری، در هایپروپیا آستیگماتیسم (37.5%) و کمترین میزان فراوانی نیز بیماران در افراد مایوپیا می باشد (9.4%). تنها 12.5 درصد از دانشجویان کم شنوا بهترین حدت بینایی دور تصحیح شده کمتر از 10.10 داشتند.نتیجه گیری: فراوانی بیشتر نقایص حساسیت فووه آ نسبت به سایر نقایص میدان بینایی در افراد ناشنوا، می تواند نشان دهنده فراوانی بیشتر نقایص در مرکز سیستم بینایی نسبت به محیط آنها باشد. که این نشان می دهد یک فرد ناشنوا نسبت به افراد شنوا، دارای ریسک بیشتری برای ابنرمالیتی های میدان بینایی می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 860

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 730 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    30-35
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    932
  • دانلود: 

    564
چکیده: 

هدف: غربالگری فرایندی برای جداسازی افراد دارای ناهنجاری از جمعیت افراد طبیعی است. تحقیقات مختلفی برای بررسی وضعیت شنوایی کودکان سن مدرسه انجام شده است که موارد متفاوتی از کم شنوایی و ناهنجاری گوش میانی را نشان میدهد. در این تحقیق با توجه به تاثیرات کم شنوایی و ضایعات گوش میانی در سنین کودکی، روشهای مختلف غربالگری مورد بررسی قرار گرفت.روش بررسی: 1160 کودک (نمونه 2320 گوش) 7 تا 11 سال در محیط مدرسه تحت ارزیابیهای غربالگری شنوایی با آزمونهای تاریخچه گیری، اتوسکوپی و ادیومتری قرار گرفتند و از این تعداد برای 269 نفر (538 گوش) آزمون تمپانومتری نیز انجام شد.یافته ها: میانگین سنی کودکان به ترتیب 1.26±8.69 سال بدست آمد. نتایج تاریخچه گیری و ادیومتری نشان دهنده وضعیت طبیعی در اکثر گوشها (99% موارد) بود اما یافته های غیرطبیعی بیشتری (5 تا10درصد) در آزمونهای اتوسکوپی و تمپانومتری مشاهده شد که نشان دهنده ضایعات گوش میانی بیشتری در سنین کودکی بود.نتیجه گیری: نتایج این بررسی نشان دهنده میزان پایین کم شنوایی در کودکان مدرسه ای به علت برنامه های غربالگری شنوایی نوزادن و بدو ورود به مدرسه و همچنین شیوع بیشتر ضایعات گوش میانی می باشد. استفاده ترکیبی از آزمونهای اتوسکوپی، تمپانومتری برای شناسایی ضایعات گوش میانی توصیه می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 932

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 564 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    36-43
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2278
  • دانلود: 

    967
چکیده: 

هدف: اطلاعات حاصل از گیرنده های حس عمقی نقش مهمی در ثبات مفاصل و کنترل عصبی-عضلانی ایفا می کند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر آنی تمرینات تعادلی بر حس عمقی مفصل مچ پای بازیکنان فوتبال لیگ دسته دوم کشور بود.روش بررسی: به منظور انجام این مطالعه نیمه تجربی، 28 بازیکن لیگ دسته دوم کشور به دو گروه 14 نفره تجربی و کنترل تقسیم شدند (هرگروه متشکل از 14 نفر بود). پس از 5 دقیقه گرم کردن، برنامه تمرینی با تخته تعادل و تخته لرزان به مدت 10 دقیقه توسط گروه تمرینی انجام شد. در پیش آزمون و پس آزمون از گونیامتر حس عمقی مفصل مچ پا برای اندازه گیری خطای حس عمقی در زوایای 10 و 15 درجه Inversion و Eversion استفاده شد. از آزمون تی زوجی و تی مستقل برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردید و نتایج در سطح معنی داری 0.05 مورد بررسی قرار گرفتند.یافته ها: با توجه به نتایج بدست آمده از تحقیق حاضر، اختلاف معنی داری بین دو گروه در کاهش خطای حس عمقی مفصل مچ پا در زوایای 10 و 15 درجه Eversion و 10 درجه Inversion وجود داشت.نتیجه گیری: تمرینات تعادلی موجب بهبود حس عمقی مفصل مچ پا می گردد. لذا به بازیکنان و مربیان فوتبال توصیه می شود از این تمرینات در برنامه گرم کردن قبل از مسابقه و تمرین به منظور کاهش خطر بروز آسیب استفاده کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2278

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 967 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    44-50
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    6774
  • دانلود: 

    634
چکیده: 

هدف: عملکرد بینایی یکی از مهمترین فاکتورهایی است که بر بسیاری از فعالیتهای روزانه افراد موثر بوده و مصرف داروهای مختلف می تواند آن را تغییر دهد. متادون یکی از داروهای مورد استفاده در ترک اعتیاد است که هم در مرحله ی سم زدایی (تجویز متادون و کاهش تدریجی دوز دارو طی مدت چند روز) و هم در مرحله ی نگهدارنده(درمان طولانی مدت با متادون تا چندین ماه یا سال) به وفور استفاده می شود. بررسی عملکردهای بینایی در پاسخ به مصرف مداوم متادون در جهت افزایش درک اثرات این دارو و بهبود مراقبتهای بینایی در این دسته از بیماران امری ضروری است که هدف ما در این مطالعه می باشد.روش بررسی: در این مطالعه (مورد شاهدی) 30 نفر فرد معتاد که به کلینیکهای ترک اعتیاد مراجعه کردند با میانگین سنی 9.90±40.97 سال به دو گروه تقسیم شدند. گروه  مطالعه شامل 20 نفر معتاد و گروه شاهد شامل 10 نفر معتاد بودند. چندین تست عملکرد بینایی شامل: حدت بینایی، حساسیت کنتراست، میدان بینایی و استریوپسیس انجام شد. بیماران گروه  مطالعه بیش از 6 ماه از داروی متادون استفاده می کردند و بیماران گروه شاهد به تازگی وارد مرحله ی نگهدارنده ی ترک اعتیاد شده بودند.یافته ها: نتایج مطالعه نشان می دهد که حدت بینایی استاتیک و میدان بینایی با مصرف داروی متادون تغییری نمی کنند.حساسیت کنتراست در سه فرکانس 3 (p=0.03)، (p=0.001) 6 و 18 (p=0.00003) سیکل در دقیقه از نظر آماری کاهش قابل ملاحظه ای را نشان داد. دید عمق نیز در اثر استفاده طولانی از متادون به میزان 19.5 ثانیه بر کمان کاهش یافت (p=0.04). میزان عیب انکساری در گروه شاهد نسبت به گروه  مطالعه به میزان تقریبی 1 دیوپتر منفی تر بدست آمد.نتیجه گیری: با توجه یه این که داروی متادون بصورت طولانی مدت در مرحله ی نگهدارنده ترک اعتیاد استفاده می شود بایستی به مشکلات ناشی از این دارو مانند مشکلات دید عمق و کاهش حساسیت کنتراست توجه داشت و مراقبتهای چشمی و آگاهی لازم را برای  بیمار فراهم آورد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 6774

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 634 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    51-59
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1003
  • دانلود: 

    714
چکیده: 

هدف: سندروم استرس داخلی درشت نی وضعیتی شامل افزایش درد در دو سوم دیستال استخوان درشت نی و در لبه ی خلفی داخلی این استخوان می باشد. هدف از مطالعه ی حاضر بررسی تفاوت راستای آناتومیک ران و زانو در دوندگان مبتلا به سندروم استرس داخلی درشت نی می باشند.روش بررسی: نمونه آماری مورد مطالعه در تحقیق حاضر 70 دونده نخبه پسر می باشد که در دو گروه مبتلا به سندروم استرس داخلی درشت نی و گروه کنترل قرار گرفتند. متغیرهای زانو ضربدری و پرانتزی (شاخص (IM-IC، زانوی عقب رفته، زاویه Q، Anteversion ران، چرخش داخلی و خارجی مفصل ران در این افراد اندازه گیری شدند. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از روش آماری تی مستقل و نرم افزار SPSS نسخه 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که بین میانگین زانوی عقب رفته، Anteversion ران و دامنه چرخش خارجی مفصل ران در دو گروه مورد مطالعه تفاوت معنی داری وجود دارد، به طوری که میزان باز شدن بیش ازحد زانو (2.62±6.0) (2.33±3.51) و Anteversion ران (2.87±16.7) (2.52±14.38) در گروه مبتلا بیشتر می باشد و همچنین افراد گروه مبتلا به سندروم استرس اخلی درشت نی دارای محدودیت دامنه حرکتی چرخش خارجی ران (6.23±30.50) (6.25±33.15) می باشند (p<0.05). در حالی که بین میانگین شاخص (94.2±90.1) (30.3±98.1) IM-IC، زاویه Q (20.3±6.11) (90.3±7.10) و دامنه حرکتی چرخش داخلی ران (5.98±32.3) (5.06±31.8) در دو گروه مورد مطالعه تفاوت معنی داری یافت نشد (p<0.05). نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر احتمالا زانوی عقب رفته، افزایش زاویه Q، افزایش میزان Anteversion و محدودیت در چرخش خارجی مفصل ران از عوامل موثر و خطر زا در وقوع سندروم استرس داخلی درشت نی می باشند، که می توان با تشخیص به موقع ناهنجاری و مداخله زود هنگام از وقوع این آسیب پیشگیری نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1003

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 714 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    60-66
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1508
  • دانلود: 

    995
چکیده: 

هدف: توسعه فناوری اطلاعات در آموزش، موجب گسترش استفاده از شیوه های جدید آموزش و یادگیری در دانشگاهها گردیده است. اجرای پروژه های یادگیری الکترونیکی در دانشگاههای کشور و بررسی پیش نیازها و میزان آمادگی یادگیرندگان جهت حضور فعال در محیط یادگیری الکترونیکی مستلزم مطالعاتی گسترده در این زمینه می باشد. لذا این پژوهش با هدف بررسی میزان آمادگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زابل جهت استفاده از نظام یادگیری الکترونیکی انجام گرفت.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی – تحلیلی بود که به صورت مقطعی در سال تحصیلی 1394-1393 انجام گرفت. جامعه پژوهش، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زابل بودند که تعداد 300 نفر از آنها با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود. داده ها پس از جمع  آوری با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزارSPSS  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که میانگین شاخصهای میزان آمادگی جهت استفاده از یادگیری الکترونیکی به ترتیب در بعد دسترسی به فناوری 10.92، مهارتها و ارتباطات پیوسته 32.86، انگیزش 9.52، توانایی یادگیری از طریق رسانه ها 11.17، گفتگوهای گروهی اینترنتی 10.77 و مسائل مهم جهت موفقیت در یادگیری الکترونیکی 18.23 بود. همچنین، بین میزان آمادگی دانشجویان و مقطع تحصیلی رابطه معناداری وجود داشت (p=0.01). نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش حاضر، نبود زیرساخت های مناسب فناوری جهت استفاده از یادگیری الکترونیکی موجب شد تا تنها 32.3 درصد از دانشجویان آمادگی در سطح خوب جهت استفاده از نظام یادگیری الکترونیکی داشته باشند. لذا می توان نتیجه گرفت که برای پیاده سازی و بکارگیری موثر یادگیری الکترونیکی ابتدا باید ابعاد مختلف مورد بررسی در این پژوهش، بهبود و ارتقاء یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1508

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 995 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    68-79
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1716
  • دانلود: 

    973
چکیده: 

هدف: اختلال اوتیسم مشکلات زیادی را برای کودک ایجاد می کند. آغازگری- پاسخ دهی اجتماعی، یکی از این مشکلات است که تاثیر قابل توجهی بر مهارتهای رشدی و تحولی کودک دارد. با توجه به این، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش توجه اشتراکی بر میزان آغازگری- پاسخ دهی اجتماعی کودکان دارای اختلال اوتیسم انجام گرفت.روش بررسی: جامعه آماری شامل کلیه کودکان دارای اختلال اوتیسم در شهر اصفهان بود. از آنجا که پژوهش حاضر، به دنبال موارد خاص و یا غیرمعمول بود، از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد. بر این اساس، سه کودک زیر 6 سال که علائم و نشانه های اختلال اوتیسم را داشتند، به  عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مقیاس تشخیص اوتیسم گیلیام (GARS) و مقیاس سنجش رفتاری تعاملات اجتماعی در کودکان خردسال (BASYC) بود. در این پژوهش از روش مورد منفرد با طرح A-B و پیگیری استفاده شد.یافته ها: میانگین نمرات از 30.95، 40.77 و 40.37 برای هر سه آزمودنی در خط پایه به 51.05، 50.05 و 50.38 در موقعیت مداخله رسید. طی تحلیل دیداری نمودار داده ها، مداخله در هر سه آزمودنی اثربخش بود. درصد غیرهمپوشی داده ها (PND) در دو موقعیت خط پایه و مداخله برای هر سه شرکت کننده به ترتیب 70%، 90% و 90% بود. این اثربخشی در موقعیت مداخله نیز همچنان قابل مشاهده بود.نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده می توان این گونه قضاوت کرد که آموزش توجه اشتراکی، روشی مناسب جهت بهبود آغازگری- پاسخ دهی اجتماعی در کودکان دارای اختلال اوتیسم است و می توان از این روش، در مراکز آموزشی و درمانی کودکان دارای اختلال اوتیسم استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1716

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 973 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    80-85
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1302
  • دانلود: 

    648
چکیده: 

هدف: مایکوباکتریوم مارینوم (Mycobacterium marinum) یک باکتری اسید فاست آزاد زی است که درگروه مایکوباکتریوم های آتیپیک قرار می گیرد و عامل یک بیماری پوستی لنفاوی بنام گرانولوم تنگ ماهی یا استخر شنا می باشد. این ارگانیسم بیشتر در استخرهای طبیعی، آکواریوم  های خانگی و آبزیان آبهای شور و شیرین وجود دارد. در این گزارش سه نفر که در مشهد مبتلا به گرانولوم تنگ ماهی گردیده اند، معرفی و شرح  داده شده اند.گزارش موارد: در طول 3 ماه از سال 1395، سه نفر که دارای ضایعات جلدی روی اندام های خود بودند به آزمایشگاه انگل شناسی و کلینک ویژه بیمارستان امام رضا مراجعه نمودند. تمام افراد توسط پزشک متخصص پوست معاینه شده و با تشخیص بالینی اولیه سالک جهت تشخیص قطعی علت ضایعه به آزمایشگاه معرفی شده بودند. از این تعداد 2 نفر مرد و 1 نفر زن بودند. ابتدا برای بیماران اسمیر مستقیم رنگ آمیزی گیمسا تهیه گردید و در صورت منفی بودن نتیجه با توجه به شرح حال بیماران رنگ آمیزی زیل نلسون و کشت روی محیط لونشتاین جانسن تهیه شد. مشاهده باسیل های قرمز رنگ و یا رشد کلنی های زرد رنگ عفونت Mycobacterium marinum را در ضایعات پوستی تایید نمود.نتیجه گیری: گرانولوم تنگ ماهی یک بیماری پوستی نوپدید در مشهد است که بصورت اسپورادیک مشاهده می شود. ضایعات پوستی شباهت بالینی زیادی با سالک بویژه فرم اسپوروتریکوتیک دارند. بیمارانی که ضایعات پوستی آنها مشابه سالک می باشد و سابقه تماس با ماهی و یا شنا در استخرهای دارای ماهی دارند بایستی از نظر گرانولوم تنگ ماهی نیز آزمایش شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1302

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 648 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    86-98
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    856
  • دانلود: 

    559
چکیده: 

هدف: الگوی مطلوب استفاده از زمان می تواند منجر به رشد و بالندگی کودکان و نوجوانان شود. آگاهی از این موضوع که چگونگی استفاده از زمان می تواند چه تاثیری بر ویژگیها و رشد کودک بر جای بگذارد، می تواند در برنامه ریزی صحیح و مدیریت زمان توسط خانواده ها و سازمانهای مسوول بسیار سودمند باشد. بنابراین هدف مطالعه حاضر عبارت بود از بررسی رابطه الگوی استفاده از زمان با ویژگیهای فردی، رشد و پیشرفت کودکان و نوجوانان بر مبنای سطوح طبقه بندی بین المللی کارکرد.روش بررسی: در این مطالعه از روش بررسی روایی استفاده شد. فرایند مطالعه شامل جستحوی مقدماتی و انتخاب کلید واژه ها، مشخص نمودن راهبرد جستجو، جستجوی سازمان یافته، بررسی اجمالی عناوین مقالات و پایان نامه ها، بررسی یافته های اولیه و تطبیق آن با ملاکهای ورود مقالات به مطالعه با استفاده از مطالعه چکیده مقالات، مشخص نمودن مطالعات مرتبط، مطالعه و تحلیل متن کامل مقالات و جمع بندی و نتیجه گیری نهایی بود. جهت گردآوری اطلاعات از جستجوی پایگاه داده ای PubMed،Science-direct  و ProQuest با استفاده از کلید واژه های “time use”، child،adolescent  در محدوده زمانی ده ساله از ابتدای سال 2005 تا 2015 استفاده شد.یافته ها: در جسجوی اولیه با استفاده از کلیدواژه ها تعداد 658 مقاله و پایان نامه یافت شد که پس از بررسی عناوین و حذف موارد تکراری تعداد 243 یافته و بعد از مطالعه چکیده ها تعداد 64 یافته باقی ماند و پس از مطالعه متن کامل مقالات، تعداد 19 مقاله با ملاکهای ورود همخوانی داشتند. یافته های نهایی شامل 10 محور بود که سطوح مختلف طبقه بندی بین المللی کارکرد شامل سطح ساختارها و کارکردهای بدنی، سطح فعالیت و سطح مشارکت را در بر می گیرد.نتیجه گیری: یافته های حاصل از مطالعه پشنهاد می کند که الگوی استفاده از زمان در هر سه سطح کارکرد بر مبنای طبقه بندی بین المللی کارکرد (مشتمل بر سطوح کارکردها و ساختارهای بدنی، فعالیت ها و مشارکت) رابطه معناداری با چاقی و شاخص توده بدنی، مشکلات رفتاری، کارکردهای اجرایی، افسردگی، تاخیر رشد، فعالیتهای مناسب رشد، رفتارهای مساله دار و پر خطر، دست آوردهای تحصیلی و خواب دارد و جهت هرگونه اظهار نظر دقیق و علمی در این خصوص نیاز به پژوهشهای بیشتری وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 856

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 559 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 8
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button