Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    9-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1513
  • دانلود: 

    1689
چکیده: 

مقدمه: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، یکی از اسناد معتبر برای ترسیم فرایند جامعه پذیری دانش آموزان است. لذا انتظار می رود بدون تقلیل گرایی، به دو بعُد علم و دین توجهه نماید. بر این اساس سئوال اصلی تحقیق آن است که موضع گفتمانی سند مذکور در مواجهه با علم و دین چیست؟ روش: مطالعه ی حاضر ار نوع اسنادی و تحلیل متن است لذا از روش تحلیل گفتمان، تحلیل ارزشیابی و تحلیل محتوا کیفی استفاده شده است. روایی تحقیق از طریق اصلاح و تعدیل مقوله ها بر اساس نظر متخصصان اعمال گردید. تفسیر داده ها بر اساس استنباط محقق و هم خوانی یافته های به دست آمده با نظریات اندیشمندان جامعه شناسی علم انجام پذیرفته است. یافته ها: سند تحول بنیادین در معرفی آرمان ها، اهداف، برنامه ها و راهکارهای ترویج علم بر خلاف زبان علم از واژگان نشان دار و استعاره های ارزشی استفاده نموده است و این امر سبب شده تا گفتمان علمی به گفتمان دینی مبدل شود. بحث: سند تحول بنیادین، فرایند علم آموزی را مبتنی بر شیوه های قدیم تولید دانش و مدل کمبود (مدل تقصانی) می داند و به شیوه های جدید تولید دانش (نظریه گیبونز) و شبکه سازی التفات چندانی نکرده است. دال خالی سند تحول بنیادین، «الگوی فرهنگ پذیری» و «دانش ضمنی» است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1513

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1689 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    35-62
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    964
  • دانلود: 

    601
چکیده: 

پژوهش حاضر در پی تحلیل پیامدهای اجتماعی و زیست محیطی ورود صنعت پتروشیمی بر جوامع محلی پیرامون طرح پتروشیمی مهاباد است. روش تحقیق مورداستفاده کیفی و تکنیک تجزیه و تفسیر اطلاعات، تحلیل روایت مضمونی است. داده-ها با استفاده از مصاحبه روایی جمعآوری شدهاند و از روش نمونهگیری نظری جهت پاسخ به اهداف تحقیق استفاده شده است، بطوریکه با 21 نفر از مطلعین کلیدی محلی که دارای تجربه زیسته از طرح بوده اند، مصاحبه صورت گرفته است. مصاحبهها در دو مرحله کدگذاری باز (اولیه و متمرکز) و محوری مورد تحلیل قرارگرفتهاند. مضامین اصلی حاصل از مصاحبه ها در بعد اجتماعی تعداد 34 مفهوم اولیه که در زیر 9 مقوله اصلی (کاهش انسجام اجتماعات محلی، واگرایی اجتماعی، کاهش امنیت اجتماعی، توسعه آمرانه، عدم شفافیت و نقض حقوق مدنی، کاهش سرزندگی ذهنی مردم بومی، احساس بیگانگی با طرح، برانگیختن نارضایتی مردم و بهره مندی مادی برخی از مردم) قرارگرفته اند و در بعد زیست محیطی 21 مفهوم اولیه که در زیر 7 مقوله اصلی (آلودگی هوا، آلودگی زمین و محصولات، کاهش منابع آبی، قانون گریزی زیست محیطی پتروشیمی، آلودگی نوری، ایجاد ناراحتی های تنفسی و نگرانی نسبت به آینده محیط زیست) قرارگرفته اند

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 964

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 601 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    63-86
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    323
  • دانلود: 

    450
چکیده: 

این مقاله درصدد واکاوی این مسئله است که چه عواملی برگرایش نوجوانان به رفتارهای نو در بین دختران دبیرستانی شهرستان میبد نقش داشته اند. تحقیق حاضر باتکنیک پیمایش و داده ها باابزار پرسش نامه جمع آوری شده اند. جامعه آماری تحقیق، دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر میبد در سال تحصیلی 1394-1393 بود. تعداد 384 نفر به عنوان نمونه بر اساس فرمول کوکران و به روش نمونه گیری طبقه ای متناسب انتخاب شد. اعتبار ابزار به وسیله روش اعتبار محتوا مورد تأیید قرار گرفت. برای سنجش پایایی ازضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. گرایش به رفتارهای نو در چهار بعد تمایل به فعالیت های فراغتی مدرن، تمایل به مدیریت بدن، تمایل به رفتارهای کلامی نو و تمایل به ارتباط با جنس مخالف سنجیده شد. یافته های تحقیق نشان داد که ازمیان متغیرهای مورد بررسی، سن، فردگرایی، مادی گرایی، برابرگرایی جنسیتی، همنوایی با دوستان و نوگرایی والدین رابطه معناداری با میزان گرایش به رفتارهای نو داشتند. همچنین نتایج رگرسیون چندگانه از نقش معنادار پنج متغیر مادی گرایی، فردگرایی، نوگرایی والدین، برابرگرایی جنسیتی، سن حمایت کرد که در این میان مادی گرایی و فردگرایی بیشترین نقش را در تبیین متغیر گرایش به رفتارهای نوجوانان ایفا کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 323

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 450 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

شیری حامد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    87-111
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    416
  • دانلود: 

    181
چکیده: 

جهانی شدن به منزله یکی از منابع نوین دگرگونی تاریخی، زیست جهان اجتماعی فرهنگی ما را به شیوه ای متمایز از اشکال پیشین دگرگون ساخته است. مقاله حاضر درچارچوب نظریه تغییرات دوره ای اینگلهارت و نظریه هویت نسلی بالس به بررسی دگرگونی و تفاوت نسلی درسایه تجارب و فرایندهای جهانی شدن فرهنگی پرداخته و استدلال می کند که ذهنیت و تجربه نسلی در عصر جهانی شدن به برساخت متفاوتی از هویت نسلی در بین نسل والدین و نسل فرزندان منجر شده است. از نظر روش شناسی این پژوهش به شیوه پیمایشی و بااستفاده از تکنیک پرسشنامه دربین دو نسل فرزندان و والدین در شهر سنندج در استان کردستان به اجرا درآمده است. یافته ها بیانگر این است که سبک زندگی به مثابه شاخصی برای سنجش هویت اجتماعی در نسل فرزندان بیشتر از نسل والدین از ابژه های جهانی شدن فرهنگی تأثیر می پذیرد. جهانی شدن سبک زندگی در مولفه هایی چون «هنجارهای مصرف»، «گذران اوقات فراغت»، «رفتارهای خانوادگی»، «تعلق زبانی» و «ارزش ها و باورها» در بین نسل فرزندان بیش از نسل والدین دیده می شود. نتایج همچنین بیانگر این است که تبعیت از سبک زندگی جهانی در بین طبقات بالا و افراد تحصیل کرده بیشتر از طبقات پایین و افراد با تحصیلات پائین تر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 416

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 181 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    113-138
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    687
  • دانلود: 

    654
چکیده: 

با گسترش جوامع انسانی و ارتقاء نیازهای اجتماعی بشری برای زندگی بهتر، ضرورت حضور در فضاهای جمعی برای انجام برخی از فعالیت های انسانی از اهمیت زیادی برخوردار است. عملکردهای فرهنگی به دلیل دارا بودن فضاها و برنامه های غیررسمی به همراه سایر عملکردها، زمینه مناسبی را برای توسعه پایدار اجتماعی فراهم می کنند. هدف از مقاله حاضر، شناخت شاخص های پایداری اجتماعی در مجموعه های فرهنگی کشور و ارائه مدل تحلیلی از این شاخص ها می باشد. جامعه موردمطالعه در این تحقیق، فرهنگسراهای شهر تهران می باشند که از این میان، پنج مجموعه به صورت نمونه گیری هدف دار انتخاب شده اند. روش تحقیق مورداستفاده در این پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس ماهیت، توصیفی-تحلیلی می باشد. جمع آوری اطلاعات در دو مرحله به صورت مطالعات کتابخانه ای و اسنادی و همچنین مشاهدات میدانی صورت گرفته است. همچنین برای ارزیابی و اولویت بندی شاخص های ارائه شده در مدل تحلیلی، از تحلیل شبکه ای (ANP) استفاده شده است. نتایج مشخص کرد از میان معیارهای اصلی به دست آمده در تحقیق، "مؤلفه های ذهنی محیط" با وزن (41/0) و "مؤلفه های عینی محیط" با وزن (33/0)، به ترتیب بیشترین اهمیت را در دستیابی به پایداری اجتماعی در مجموعه های فرهنگی دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 687

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 654 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    139-163
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    459
  • دانلود: 

    281
چکیده: 

هدف این پژوهش طراحی و اعتباریابی مدلی برای اجرای خط مش گذاری زیست محیطی در ایران است که به روش آمیخته و ترکیبی انجام شده است. در بخش کیفی محقق اقدام به انجام مصاحبه هایی عمیق با 22 نفر از نخبگان، مدیران و متخصصان مرتبط با محیط زیست کشور کرده است. نتایج تحلیل داده ها بر اساس مراحل سه گانه کدگذاری نشان داد که از تعداد 135 مفاهیم متناظر تعداد 26 خرده مقوله استخراج شده که دارای ارتباط مفهومی با همدیگر هستند و در مرحله کدگذاری محوری از همه خرده مقولات تعداد 11 مقوله محوری بیرون کشیده شد که با انتزاع بیشتر این مقولات در مرحله ی کدگذاری گزینشی، یک مقوله هسته ای به شرح «یک اجرای موفق خط مشی زیست محیطی مبتنی بر تدوینی فکورانه بر پایه هماهنگی و همسویی نهادی و ارزشی است که در آن توسعه دانش زیست محیطی با استراتژی مدیریت سبز و قوانین مؤثر موجب اعتلای فرهنگ زیست محیطی می شود» ظاهر شد که می تواند تمامی مقولات دیگر را تحت پوشش قرار بدهد. در بخش کمی که اعتباریابی مدل استخراجی انجام شده است، نتایج حاصل از مداسازی معادله ساختاری نشان داده ها که همه مولفه های کیفی استخراج شده اثر مستقیم و معناداری بر اجرای موفق خط مشی زیست محیطی کشور دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 459

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 281 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    165-189
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    390
  • دانلود: 

    161
چکیده: 

تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر ارتقای روستا به شهر بر شاخص های توسعه اجتماعی در منطقه سیستان انجام شده است. تحقیق حاضر از نظر نوع پژوهش، کاربردی و از لحاظ روش شناسی از پژوهش های علی-مقایسه ای بوده که داده های مربوط به آن با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده است. جامعه آماری تحقیق شامل 2851 خانوار از مناطق مورد مطالعه در سیستان بود که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه بندی تصادفی، نمونه ها انتخاب و پرسشنامه بین آنها توزیع شده است. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات متخصصین بررسی و پایایی مربوط به ابزار سنجش با استفاده از آلفای کرونباخ در محدوده (81/0-91/0) محاسبه شد. در تجزیه و تحلیل داده ها نیز از آزمون های تی زوجی، تی مستقل و تحلیل کوواریانس استفاده شده است. نتایج نشان داد در هر دو گروه شهر و روستا، توسعه اجتماعی در پنج سال قبل نسبت به وضعیت حال حاضر کاهش یافته است. همچنین تفاوت معناداری میان شهر و روستا از لحاظ توسعه اجتماعی وجود ندارد. در مجموع می توان گفت که ارتقای روستا به شهر تأثیر مثبت و معناداری بر توسعه اجتماعی در منطقه نداشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 390

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 161 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1397
  • دوره: 

    6
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    191-216
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1283
  • دانلود: 

    999
چکیده: 

این پژوهش از نظر هدف کابردی و از نظر روش توصیفی، از نوع همبستگی است جهت جمع آوری اطلاعات از دو روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است برای آزمون این فرضیه جامعه آماری کارکنان دانشگاه پیام نور بجنورد در نظر گرفته که به تعداد 100نفر می باشد واز روش تمام شمارشی استفاده شده است. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه پاکر وهمکاران(2001) با ضریب آلفای کرونباخ 89/. و سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت والکر و همکاران(1987) با ضریب آلفای کرونباخ 82/. ورفتار زیست محیطی حیدری (1394) با ضریب آلفای 87/. می باشد. روایی این پرسشنامه ازنوع صوری و محتوایی بوده که مورد تایید اساتید وخبرگان قرار گرفت. داده ها در دو بخش آمار توصیفی شامل جداول توزیع فراوانی، میانگین وانحراف استاندارد واستنباطی ضریب همبستگی و رگرسیون با استفاده از نرم افزار SPSSنسخه 20 تحلیل شد. یافته نشان داد که بین سواد سلامت با سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت و رفتار زیست محیطی رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد. سواد سلامت نقش موثری در ارتقا سلامت کارکنان دارد و با ارتقا سطح سواد سلامت در افراد جامعه می توان

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1283

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 999 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0