Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    102-115
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2620
  • دانلود: 

    1256
چکیده: 

سابقه و هدف: تصادفات جاده ای از عوامل مهم مرگ و میر در کشور بوده و صدمات شدید جانی و مالی و آثار سوء و سنگین اجتماعی و اقتصادی آن، جامعه ما و کل جوامع بشری را به شدت مورد تهدید قرار داده است. تصادفات جاده ای نسبت به تصادفات درون شهری از ضایعات سنگین تری برخوردار است و به علت سرعت بالای وسایل نقلیه، اغلب منجربه خسارات بسیار سنگین جانی و مالی می شود. همچنین تصادفات جاده ای مهم ترین عامل ایجاد مصدومیت در جهان بوده و یافته های سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد که 25 درصد تلفات ناشی از مصدومیت ها در سطح جهان، ناشی از مصدومیت های جاده ای است. از اساسی ترین اهداف این تحقیق می توان به تشخیص و بررسی نقاط حادثه خیز، اولویت بندی، مشخص کردن برنامه های اجرایی و اقدامات اصلاحی، بهبود پارامترهای هندسی و برطرف کردن نقایص آن در جهت حصول ایمنی بیشتر، اشاره کرد.روش بررسی: در این نوشتار سعی شده نقاط حادثه خیز پارامترهای هندسی مورد بررسی قرار گیرد و مشخص شود نقایص پارامترهای هندسی تا چه میزان در افزایش ایمنی موثر خواهد بود. برای آن که این تحقیق نتایج کمی و مستند به همراه داشته باشد، محور ساری - کیاسر مورد مطالعه قرار گرفته است.یافته ها: از آنجا که این محور از مناطق دشتی، کوهپایه ای و کوهستانی عبور می کند، از تنوع پارامترهای هندسی مناسبی برخوردار است. در همین راستا پس از بررسی پارامترهای هندسی، به تعیین نقاط حادثه خیز پرداخته شد و پس از محاسبه شاخص های نرخ تصادف و شدت تصادف، میزان تاثیر این پارامترها مورد بررسی قرار گرفت.نتیجه گیری: نتایج بررسی نشان داد که پارامترهای هندسی از قبیل قوس قائم، قوس افقی، فرعی، روسازی ضعیف، شانه نامناسب و زهکشی ضعیف، تا چه میزان در تعداد تصادفات محور نقش دارند. در کیلومترهای ابتدایی مسیر، عامل فرعی به فراخور دسته بندی با بیش از 60 درصد و در کیلومترهای انتهایی، عامل قوس های افقی و قائم با بیش از 80 درصد، بیشترین علت تصادف بوده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2620

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1256 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    116-122
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    920
  • دانلود: 

    560
چکیده: 

سابقه و هدف: بیش از %50 فوتی های ناشی از حوادث جاده ای در گروه سنی 15 تا 44 ساله اتفاق می افتد. یکی از راه های موثر در کاهش این تلفات، استفاده از کمربند ایمنی است. در مطالعه حاضر، میزان استفاده از کمربند ایمنی و عوامل موثر بر آن در جمعیت 15 تا 44 ساله شهر کرمان بررسی گردیده است.روش بررسی: این مطالعه مقطعی و از نوع توصیفی - تحلیلی است که در سال 1391 و روی 506 نفر از مراجعین 15 تا 44 ساله به تنها مرکز مشاوره قبل از ازدواج در شهر کرمان انجام شد. نمونه گیری به روش آسان انجام گردید و داده ها به کمک نرم افزار SPSS-16 و با آزمون آماری رگرسیون لجستیک، تحلیل گردید.یافته ها: میزان استفاده همیشگی از کمربند ایمنی در این مطالعه 54.4 درصد برآورد گردید. میزان استفاده از کمربند ایمنی در افرادی که دارای وسیله شخصی بودند، به صورت معنی داری بیشتر از افرادی بود که وسیله شخصی نداشتند (P<0.001). شرکت کنندگان مهم ترین دلیل استفاده از کمربند ایمنی را حفظ سلامتی و کاهش آسیب (%59.1) و مهم ترین دلیل استفاده نکردن از آن را فراموش کردن به دلیل مشغله زیاد (%33) بر شمردند.نتیجه گیری: با وجود آمار بالای تصادفات جاده ای و با گذشت چندین سال از شروع طرح اجباری کردن استفاده از کمربند ایمنی، هنوز میزان استفاده از آن در جامعه و به ویژه جمعیت جوان، نسبت به بسیاری از کشورهای دنیا پایین تر است، و باید تدابیر لازم اندیشیده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 920

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 560 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    123-133
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1913
  • دانلود: 

    959
چکیده: 

سابقه و هدف: علل وقوع 85 درصد حوادث صنعتی، اعمال ناایمن گزارش شده است. علل 85 تا 98 درصد حوادثی که بر اثر اعمال ناایمن صورت می گیرد، نگرش، فرهنگ و رفتار است. «جو ایمنی» ساختاری چند بعدی است که نگرش افراد نسبت به ایمنی و اولویت صحیحی که به ایمنی در محیط کار داده می شود را بیان می کند. برای ارزیابی جو ایمنی نیاز به ابزاری روا و پایا است. هدف از انجام این مطالعه، طراحی و روان سنجی «پرسشنامه ارزیابی جو ایمنی» در صنایع ایران بود.روش بررسی: با استفاده از متون ایمنی و سایر پرسشنامه های جو ایمنی، 96 سوال تهیه شد. روایی صوری، شاخص و نسبت روایی محتوا، روایی سازه، پایایی همسانی درونی و پایایی آزمون - باز آزمون آن در یک نمونه 550 نفره مورد بررسی قرار گرفت. پس از بررسی شاخص روایی محتوا، پرسشنامه ای 43 سوالی به دست آمد. با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی عامل های اصلی استخراج شد. برای بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی پیرسون در آزمون مجدد که به فاصله 20 روز گرفته شد استفاده گردید.یافته ها: روایی صوری و نسبت روایی محتوا (%78.50)، شاخص روایی محتوا (0.75) برای بررسی جو ایمنی قابل قبول محاسبه شد. با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی یازده عامل استخراج شد که در مجموع 58.85 درصد از واریانس کل را تحت پوشش قرار می داد. ضریب آلفای کرونباخ برای اکثر عامل ها بیش از 0.7 محاسبه شد ضریب همبستگی اسپیرمن همبستگی معنی داری بین نتایج آزمون و باز آزمون نشان داد (P<0.001).نتیجه گیری: «پرسشنامه ارزیابی جو ایمنی» که از 43 گویه و یازده عامل تهیه شده دارای روایی و پایایی مناسب است و می تواند برای ارزیابی جو ایمنی مورد استفاده قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1913

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 959 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    134-139
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1761
  • دانلود: 

    879
چکیده: 

سابقه و هدف: به دلیل فرآیندهای نیمه اتوماتیک‏ در صنایع تایرسازی ایران، مواجهه شغلی قابل توجهی با حلال ها و ترکیبات آلی فراری همچون بنزن و تولوئن مورد انتظار است. مطالعه حاضر با هدف ارزشیابی مواجهه شغلی و تخمین ریسک مواجهه کارگران تولید تایر با ترکیبات نامبرده انجام گرفت.روش بررسی: پایش فردی 100 نفر از کارگران دو کارخانه تایرسازی واقع در حومه شهر تهران در قالب 10 گروه شغلی به روش 1501 سازمان NIOSH انجام گردید. شرایط جوی محیط کار در روزهای نمونه برداری اندازه گیری شدند. ارزیابی ریسک نیمه کمی COSHH با استفاده از پرسشنامه و ماتریس مربوطه برای مواجهه کارگران انجام گردید. یافته ها با استفاده از آزمون های تی مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه، رگرسیون خطی و ضریب همبستگی مورد آنالیز قرار گرفتند. مقادیر کمی بصورت میانگین ± خطای استاندارد گزارش شدند.یافته ها: سن، سابقه کار و پارامترهای جوی، اختلاف معنی داری بین دو کارخانه تایرسازی نداشتند. مواجهه شغلی با بنزن و تولوئن در کارخانه های A و B به ترتیب برابر 1.09±0.18، 1.88±0.19 و 2.07±0.30 و 3.20±0.39 بر حسب ppm بود که افزایش معنی داری را در کارخانه B و نیز ارتباطی معنی دار و منفی را با رطوبت نسبی نشان دادند. در کارخانه های A و B به ترتیب 10 و 14 درصد از کارگران با ریسک زیاد مواجهه شغلی با بنزن و 10 و 16 درصد از آنان با ریسک متوسط مواجهه با تولوئن در تماس بودند. همبستگی بین مواجهه شغلی و ریسک COSHH معنی دار بود.نتیجه گیری: مواجهه شغلی با بنزن در پرسنل تایرسازی بالاتر از استاندارد ایران بود، لذا بهبود شرایط کار توسط اقدامات کنترلی مناسب همچون فرایندهای خودکار و تنظیم رطوبت نسبی، توصیه می گردد. ارزیابی COSHH را می توان به عنوان روشی ساده، ارزان و سریع در ارتقای سلامت کارگران به کار برد. همچنین کنترل مواجهه پرسنل از طریق آموزش مداوم ضروری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1761

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 879 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    140-149
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1355
  • دانلود: 

    619
چکیده: 

سابقه و هدف: آسیب های ناشی از حوادث خانگی عامل مهمی در مرگ و میر کودکان است. مطالعه حاضر در نظر دارد عوامل مرتبط با سطح آگاهی و عملکرد مادران درباره اتخاذ رفتارهای پیشگیرانه از حوادث خانگی را مورد ارزیابی قرار دهد.روش بررسی: جامعه هدف این مطالعه توصیفی - تحلیلی تمام مادران کودکان سنین پیش دبستانی مبتلا به حوادث خانگی مراجعه کننده به مراکز اورژانس بیمارستان امام حسین (ع) و شهدای هفتم تیر بود. اطلاعات مادران با استفاده از یک پرسشنامه روا و پایا جمع آوری گردید. پس از تقسیم سطح آگاهی و وضعیت اتخاذ رفتارهای پیشگیرانه مادران به دو گروه، با استفاده از آزمون کای دو و رگرسیون لجستیک چندمتغیره به بررسی رابطه بین فاکتورهای مورد بررسی با وضعیت اتخاذ اقدامات پیشگیرانه پرداخته شد.یافته ها: در نهایت 230 مادر (با میانگین سنی 29.4±5.2) مورد بررسی قرار گرفتند. %75.0 آن ها سطح آگاهی مناسب و %56.0 نیز عملکرد مناسب داشتند. عدم حضور مادر حداقل 8 ساعت در روز (OR=9.2) و دار بودن حداقل سه فرزند (OR=7.2) از مواردی است که مانع اتخاذ رفتارهای پیشگیرانه از حوادث خانگی می شود؛ در حالی که آگاهی مناسب مادر از اقدامات پیشگیرانه (OR=0.1) منجر به اتخاذ اقدامات پیشگیرانه توسط مادران می گردد.نتیجه گیری: سطح آگاهی، یک فاکتور قابل تعدیل بوده و می توان با مداخلات آموزشی، وضعیت آن را بهبود بخشید. با حمایت سیستم های مددکاری و رفاهی جامعه و همکاری نهادهای حمایتی خانواده از مادران شاغل ممکن است وضعیت فعلی اقدامات پیشگیرانه از حوادث خانگی را بهبود بیشتری بخشید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1355

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 619 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    150-159
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    2200
  • دانلود: 

    883
چکیده: 

سابقه و هدف: حوادث ترافیکی، پیامدهای پیچیده ای هستند که ناشی از عوامل خطر انسانی، تکنیکی و شرایط وابسته محیطی هستند. این مطالعه با هدف بررسی اپیدمیولوژی حوادث ترافیکی درون شهری ایران و نقش برخی از عوامل خطر انسانی در رخداد پیامد این حوادث در سال 1389 انجام شده است.روش بررسی: در یک مطالعه مقطعی توصیفی تحلیلی، از اطلاعات ثبت شده مربوط به 515205 نفر فرد حادثه دیده در سال 1389 به دلیل حوادث ترافیکی که دارای معیارهای ورود به مطالعه بودند، استفاده شد. نسبت شانس (Odds ratio) هر یک از عوامل خطر در رخداد حوادث ترافیکی با استفاده مدل های رگرسیونی با شانس های متناسب و رگرسیون لوجستیک، با در نظر گرفتن عوامل موثر بر پیامد حوادث ترافیکی (مرگ، جرح و خسارت) مانند سن، و جنسیت و وضعیت روشنایی برآورد شد.یافته ها: در این مطالعه از اطلاعات 515205 نفر راننده شامل 464401 نفر مرد (90.1 درصد) و 50804 نفر زن (9.9 درصد) استفاده شده است. در بین علل محیطی مربوط نقص راه اختلاف سطح جاده با شانه راه (OR= 4.3، CI: 2.8-6.5) و نشست جاده ای (OR= 2.5، CI: 1.1-6.25) بیشترین تاثیر را بر مرگ ناشی از حوادث ترافیکی داشته اند. با در نظر گرفتن اثر سن، جنس و روشنایی هوا تغییر مسیر ناگهانی (OR= 9.9، CI: 8.23-11.91) و نداشتن توانایی در کنترل وسیله نقلیه (OR= 7، CI: 5.78-8.40) دارای بیشترین اثر برای قرار دادن افراد حادثه دیده در یکی از طبقات جرح یا فوت هستند.نتیجه گیری: با توجه به این که ایران یکی از کشورهای با میزان بالای مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی در دنیاست، مطالعات جامع درباره اپیدمیولوژی و عوامل موثر بر پیامد حوادث ترافیکی می تواند گامی بلند در راستای کنترل عوامل خطر بحث شده و کاهش بار جانی این حوادث در ایران باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2200

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 883 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    160-167
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2173
  • دانلود: 

    663
چکیده: 

سابقه و هدف: در ارزیابی عملکرد هودها با روش ASHRAE 110-95 مقدار قابل توجهی گاز بی اثر سولفورهگزافلوراید مصرف می شود. این گاز برای محیط زیست بسیار مخرب بوده و گران قیمت است. در مطالعه حاضر امکان استفاده از مقدار کمتری از گاز فوق در ارزیابی عملکرد هودها با روش استاندارد فوق مورد بررسی قرار گرفت.روش بررسی: عملکرد یک هود آزمایشگاهی در سه ظرفیت مختلف تهویه و سه دبی تزریق گاز بی اثر سولفورهگزافلوراید، در حالی که یک اپراتور فرضی در مقابل هود قرار داشت به روش استاندارد ASHRAE110-95 مورد بررسی قرار گرفت. سرعت هوا در دهانه هود جمعا 180 بار توسط بادسنج حرارتی مدل TA2 در فواصل 15 سانتی متری اندازه گیری شد. الگوی جریان هوا در دهانه هود جمعا 18 بار مشاهده و فیلمبرداری شد. گاز ردیاب سولفورهگزافلوراید در سه گذرحجمی 2، 3 و 4 لیتر بر دقیقه برای هر یک از سه سرعت مختلف هوا در دهانه هود تزریق و میزان مواجهه شغلی اپراتور مجازی جمعا 27 بار تعیین مقدار شد. مقدار گاز ردیاب به صورت مستقیم قرائت شد.یافته ها: میانگین و انحراف معیار سرعت هوا در دهانه هود به ترتیب 0.42±0.04، 0.60±0.07 و 0.70±0.11 متر بر ثانیه و دامنه آن 0.36-1.1 متر بر ثانیه بود. عملکرد هود مورد آزمایش در آزمون های دود با حجم زیاد، غیرقابل پذیرش و اما در آزمون دود با حجم کم، قابل پذیرش بود. فقط در سرعت 0.4 متربرثانیه با تغییر گذر حجمی گاز تزریق شده از 2 به 3 لیتربردقیقه و نیز 2 به 4 لیتر بردقیقه در میزان مواجهه شغلی اپراتور فرضی اختلاف معنی دار مشاهده شد. در تغییر سرعت از 0.4 به 0.6 متربرثانیه و نیز 0.4 به 0.7 متر بر ثانیه در دبی گاز تزریق شده 3 و 4 لیتر بر دقیقه اختلاف معنی دار مشاهده شد.نتیجه گیری: آزمون عملکرد هودهای آزمایشگاهی با روش ASHRAE 110-95 با دبی کمتر گاز بی اثر سولفورهگزافلوراید توصیه نمی شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2173

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 663 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    168-175
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1151
  • دانلود: 

    674
چکیده: 

سابقه و هدف: در بسیاری از مطالعات، بیماری های مزمن با بروز حوادث رانندگی ارتباط دارند. هدف اصلی مطالعه حاضر، بررسی تاثیر بیماری جسمی و ناراحتی روحی رانندگان اتوبوس رانی در بروز تصادفات می باشد.روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه مقطعی و از نوع توصیفی - تحلیلی می باشد که روی 665 نفر از رانندگان اتوبوس رانی سیستم حمل و نقل عمومی تهران انجام شده است. نمونه ها به صورت تصادفی و به نسبت جمعیت شاغل در 9 سامانه یا منطقه اتوبوس رانی انتخاب شدند. برای بررسی ناراحتی جسمی (بیماری) و روحی (مشکلات خانوادگی) از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و وضعیت سلامتی استفاده شد. روابط بین متغیرها از طریق آزمون تحلیل واریانس تک متغیره (Univariate analysis of variance= UNIANOVA) و ضریب همبستگی تاوی - بی کندال (Kendall's tau-b) با استفاده از نرم افزار SPSS 16 بررسی و تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: نتایج نشان داد %68.7 از رانندگان دارای ناراحتی های روحی (به دلیل مشکلات خانوادگی) در هر دو گروه از رانندگان سالم و بیمار جسمی، در سه سال گذشته به طور میانگین 3.2 مورد تصادف داشته اند. بعلاوه آزمون تحلیل واریانس تک متغیره (P<0.05، F=0.43) و ضریب همبستگی تاوی - بی کندال (P<0.01، r=0.112) رابطه معنی دار و مثبتی را بین مشکلات خانوادگی و تعداد تصادفات خودگزارشی در سه سال گذشته نشان داد.نتیجه گیری: به دلیل افزایش خطر تصادفات در بین رانندگان دارای مشکلات روحی، به نظر می رسد رفع مشکلات اقتصادی و استفاده از مشاوره های روانشناسی جهت کاهش مشکلات خانوادگی از جمله روابط بد عاطفی اعضای خانواده، نقش مهمی در افزایش توجه و تمرکز رانندگان در حین رانندگی و در نتیجه کاهش تصادفات رانندگی داشته باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1151

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 674 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button