مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

مرکز اطلاعات علمی SID1
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    30-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    127
  • دانلود: 

    57
چکیده: 

مقدمه از آنجایی که سلامت در دانش آموزان تامین کننده سلامت در جامعه است، بنابراین پژوهش حاضر با هدف نقش بدتنظیمی هیجانی، اهمالکاری تحصیلی و انعطاف پذیری خانواده در پیش بینی فرسودگی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره دوم مقطع متوسطه انچام شد. روش کار روش پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر دوره دوم مقطع متوسطه شهر زابل در سال 1399-1398 بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد 191 نفر از میان آنها انتخاب شد، ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه های فرسودگی تحصیلی برسو (2007)، دشواری در تنظیم هیجان گراتز و رویمر (2004)، اهمال کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم در سال (1984) و انعطاف پذیری خانواده السون (1999) بود. نهایتا داده های حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 و به کمک آزمون های آماری همبستگی و تحلیل رگرسیون تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نتایج نشان داد که بین بدتنظیمی هیجان و فرسودگی تحصیلی ضریب همبستگی 42/0 و بین اهمال کاری و فرسودگی تحصیلی ضریب همبستگی 22/0 وجود دارد که در سطح (001/0>P) معنادار هستند. اما بین انعطاف پذیری با فرسودگی تحصیلی همبستگی معناداری یافت نشد. نتیجه گیری می توان نتیجه گرفت که بدتنظیمی هیجان و اهمال کاری هردو با هم می توانند تغییرات فرسودگی تحصیلی را پیش بینی کنند، بنابراین توصیه می شود که مسیولین مربوطه در آموزش و پرورش به این مهم توجه نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 127

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 57 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    65-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    31
  • دانلود: 

    33
چکیده: 

مقدمه پرستاری در بخش انکولوژی با عوامل استرس زای مختلفی همراه است که می تواند وضعیت روانشناختی پرستاران این بخش را متاثر کند. بر این اساس مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارت های مثبت اندیشی بر شادکامی و تاب آوری پرستاران شاغل در مرکز انکولوژی بیمارستان شهید بقایی 2 اهواز انجام شد. روش کار این مطالعه مداخله ای نیمه تجربی در سال 1399 انجام شد. 64 پرستار شاغل در 5 بخش انکولوژی بیمارستان بقایی 2 اهواز به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و وارد مطالعه شدند. ابزار تحقیق: شامل پرسشنامه های دموگرافیک، شادکامی آکسفورد، تاب آوری کانر و دیویدسون CD-RIS بود. برای گروه آزمون مداخله شامل آموزش مهارت های خوش بینی و مثبت اندیشی (مارتین سلیگمن 1988) در 8 جلسه ی 45 دقیقه ای انجام گرفت و یک هفته بعد از اتمام مداخله آزمون مجدد به عمل آمد. نتایج دو گروه از نظر گروه های سنی، جنسیت، سطح تحصیلات، وضعیت تاهل، وضعیت استخدامی، سابقه ی کاری، نوبت کاری در دوگروه آزمون وکنترل تفاوت آماری معناداری نداشتند (05/0). نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که میزان شادکامی و تاب آوری پرستاران با آموزش مهارت های مثبت اندیشی تقویت شده است. آموزش مهارت های مثبت اندیشی یک رویکرد بدون عارضه، کم هزینه و قابل اجرا است که اثربخشی آن در این مطالعه مورد تایید قرار گرفت و لذا میتوان از آن به صورت فراگیر به عنوان یک برنامه توانمندسازی برای پرسنل پرستاری به ویژه در بخش های انکولوژی استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 31

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 33 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    53-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    54
  • دانلود: 

    29
چکیده: 

مقدمه اعضای خانواده افراد دچار ملال جنسیتی دچار انزوای اجتماعی، اضطراب، افسردگی وکاهش بهزیستی روانی می شوند که این موضوع به نوبه خود سلامت روان افراد مبتلا به ملال جنسیتی را تحت تاثیر قرار می دهد. راهبردهای متعددی برای کاهش داغ اجتماعی اعضای خانواده افراد مبتلا به ملال جنسیتی به ویژه مادران آن ها وجود دارد که می توان به مقایسه آن ها پرداخت. از این رو، هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه اثربخشی بسته آموزشی تاب آوری و درمان مثبت نگر بر داغ اجتماعی مادران افراد مبتلا به ملال جنسیتی بود. روش کار: این مطالعه نیمه آزمایشی با طرح دو گروه آزمایش و یک گروه گواه به همراه پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل مادرانی است که دارای فرزند مبتلا به ملال جنسیتی هستند و در شهر اصفهان در سال 1401-1400 به مراکز مشاوره برای درمان مراجعه کرده اند. از این جامعه، نمونه ای به تعداد 45 نفر و با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه داغ اجتماعی ریتسچر و همکاران (2003) استفاده شد. داده های پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر و آزمون تعقیبی بن فرونی به وسیله نرم افزارSpss نسخه 22 تحلیل شدند. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که هر دو روش بسته آموزشی تاب آوری و درمان مثبت نگر بر کاهش داغ اجتماعی مادران افراد مبتلا به ملال جنسیتی موثر بوده است (40/3=F، 2=df و 05/0>p). نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده پیشنهاد می گردد روان شناسان و مشاوران به متغیر تاب آوری در بسته های آموزشی و درمانی این افراد و خانواده های آنان توجه ویژه ای داشت باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 54

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 29 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 11
نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1-11
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    79
  • دانلود: 

    53
چکیده: 

مقدمه دیالیز فرایندی تنش زا و استرس آور است و سبب بروز افسردگی در بیش از نیمی از بیماران تحت دیالیز می شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر فراشناخت درمانی بر افسردگی و رشد پس از سانحه بیماران تحت همودیالیز انجام گرفته است. روش کار پژوهش حاضر از نوع کار آزمایی بالینی با پیش آزمون و پس آزمون و دوره پیگیری سه ماهه بود. در این مطالعه تعداد 36 بیمار تحت همودیالیز مراجعه کننده به بیمارستان امام علی (ع) و شهید رجایی شهر کرج سال 1399، به صورت نمونه گیری در دسترس و تصادفی گمارده شدند. برای گروه مداخله (18 نفر) درمان فراشناختی 8 جلسه 60 دقیقه ای، بصورت انفرادی و چهره به چهره در بخش دیالیز بیمارستان های مورد مطالعه برگزار گردید. برای جمع آوری داده ها در این مطالعه از سیاهه افسردگی بک و سیاهه رشد پس از سانحه استفاده شد. سپس داده ها با استفاده از روش آنالیز کوواریانس در نرم افزار. spssبا نسخه 23 و سطح معنی داری کمتر از 05/0 تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نتایج تحلیل کوواریانس تک متغیری نشان داد که تفاوت های معنی داری بین گروه مداخله و کنترل در مراحل پس آزمون و پیگیری وجود دارد (001/0 ≤, p) درگروه مداخله از لحاظ کاهش علایم افسردگی (17/342=F) و رشد پس از سانحه (44/267=F) در مرحله ی پس آزمون، تفاوت های معنی دار آماری مشاهده شد که این تفاوت ها در گروه کنترل مشاهده نشد. نتیجه گیری بر اساس نتایج این مطالعه فراشناخت درمانی با بهره گیری از فنونی همچون به تعویق انداختن نگرانی، چالش با باورهای مربوط به خطر و متوقف کردن مهار رفتارهای اجتنابی، دارای کارآیی بالینی مناسبی در جهت بهبود علایم افسردگی و رشد پس از سانحه در بیماران تحت همو دیالیز به شمار می رود. درضمن انجام مطالعات وسیع تر فراشناخت درمانی به عنوان یک روش مداخله ای موثر برای بهبود افسردگی و رشد پس از سانحه بیماران تحت همو دیالیز پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 79

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 53 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    12-23
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    40
  • دانلود: 

    13
چکیده: 

مقدمه کیفیت مراقبت پرستاری عامل مهمی در عرصه خدمات سلامت و ارایه مراقبت با کیفیت از بیماران است. هدف این پژوهش ارایه مدل کیفیت مراقبت پرستاران در ارتباط با استرسورهای شغلی در دوران شیوع کووید-19 با نقش میانجی ارزیابی شناختی و درگیری شغلی بود. روش کار روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع اکتشافی تحلیلی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه پرستاران بیمارستان های دولتی شهر مشهد در سال 1401 بود که با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 400 نفر انتخاب شد و پرسشنامه ها به روش نمونه گیری در دسترس از طریق توزیع لینک پرسشنامه در فضای مجازی تکمیل شد. ابزار پژوهش یک پرسشنامه چندقسمتی شامل کیفیت مراقبت پرستاری (PESNWI)، پرسشنامه استرسورهای شغلی پرستاران (NOSS)، پرسشنامه ارزیابی شناختی و فرم کوتاه پرسشنامه درگیری شغلی (UWES-9) بود. داده ها با استفاده از تحلیل مسیر و با نرم افزار Spss26 و Amos24تحلیل شد. یافته ها: یافته های حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که برای مدل فرضی، تمامی شاخص ها نشان از عدم برازش مدل داشتند. مسیرهای مستقیم از استرس شغلی به ارزیابی شناختی و درگیری شغلی مثبت و معنادار بود (01/0

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 40

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 13 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 11
نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    24-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    78
  • دانلود: 

    43
چکیده: 

مقدمه اهمیت راهکارهای مقابله ای و نقش مذهب به عنوان شاخص هایی در مواجهه با مشکلات و ناملایمات در مطالعات متعدد مورد تاکید قرار گرفته است. پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط مقابله مذهبی با تاب آوری پرستاران بخش اورژانس انجام شد. روش کار: این مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع همبستگی است. همه پرستاران شاغل در بخش های اورژانس مراکز آموزشی درمانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بصورت سرشماری وارد مطالعه شدند. دراین پژوهش از سه پرسشنامه شامل چک لیست مشخصات فردی و شغلی، پرسشنامه تاب آوری (کونر و دیویدسون) و پرسشنامه راهبردهای مقابله ای مذهبی افلاک سیر و کولمن استفاده شد. کلیه تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 25 انجام شد. سطح معناداری 0٫, 05>p در نظر گرفته شده است. یافته ها: پرستاران شرکت کننده در مطالعه دامنه سنی بین 21 تا 59 سال با میانگین و انحراف معیار 7٫, 9 ±,34٫, 4 داشتند. میزان علاقمندی به شغل (0٫, 021=p) و سابقه کار (0٫, 007=p) در بین سطوح مختلف مقابله مذهبی دارای اختلاف آماری معنی دار بودند. میزان علاقمندی به شغل (0٫, 000=p) و وضعیت بومی بودن (0٫, 001=p) در بین سطوح مختلف تاب آوری دارای اختلاف آماری معنی دار می باشند. تاب آوری و بیشتر مولفه های آن با مقابله ی مذهبی و مولفه های آن دارای همبستگی معنی دار هستند (0٫, 05>p). نتیجه گیری معنویت و استفاده از روش های مقابله مذهبی می تواند باعث افزایش پتانسیل انطباق پذیری و احساس پشتیبانی از طرف قدرتی بالاتر و در نهایت افزایش تاب آوری پرستاران گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 78

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 43 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2022
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    33-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    21
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Introduction: Since health in students provides health in the community, the present study aimed was done to the role of emotional dysregulation, academic procrastination, and family flexibility in predicting academic burnout in female students during the second period in high school. Methods: The research design was descriptive-correlational. The statistical population of the study included second-period female high school students in Zabol city in 2019-2020. They selected 191 members by multi-stage cluster sampling. Research tools included questionnaires on burnout birso (2007), emotional dysregulation Gratz and Roemer (2004), academic procrastination Solomon & Roth Bloom (1984), and family flexibility Elson (1999). Finally, the obtained data were analyzed using SPSS software version 23 and statistical tests of correlation and regression analysis. Results: The results showed that there was a between emotion maladaptation and academic burnout correlation coefficient of 0. 42 and between procrastination and academic burnout correlation coefficient of 0. 22, which were significant at the level (P <0. 001). But no significant correlation was found between flexibility and academic burnout. Conclusions: It can be concluded that emotion dysregulation and procrastination can both predict changes in academic burnout, so it is recommended that relevant education officials pay attention to this important issue.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 21

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    41-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    59
  • دانلود: 

    34
چکیده: 

مقدمه با توجه به تاثیر ژرف کودکان کم توان ذهنی بر حیات اعضای خانواده به خصوص مادران و وجود پژوهش های کم در این حیطه، هدف این مطالعه مقایسه آشفتگی روانشناختی، جهت گیری زندگی، دشواری تنظیم هیجان و طرح واره های هیجانی، در مادران کودکان کم توان ذهنی و عادی شهر سبزوارمی باشد. روش کار روش پژوهش حاضر علی-مقایسه ای و جامعه آماری شامل همه مادران کودکان عادی و کم توان ذهنی که در فاصله دو ماه دی و بهمن 1400 به مراکز توانبخشی، کلینیک ها سطح شهر سبزوار مراجعه کردند، می باشد. حجم نمونه شامل 50 مادر کودک کم توان ذهنی و 50 مادر کودک سالم که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار های پژوهش شامل مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس لاویبوند (1997)، پرسشنامه جهت گیری زندگی مبسوط چانگ (1997)، دشواری های تنظیم هیجان درز (2004) و طرحواره های هیجانی لیهی (2002) است. داده های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس چندمتغیری توسط نرم افزار آماری spss 24 مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. نتایج نتایج نشان داد که بین طرحواره های هیجانی سازگار (p<0/003) و ناسازگار (p<0/001)، دشواری تنظیم هیجان (p<0/003)، جهت گیری زندگی (p<0/003)و آشفتگی روانشناختی (p<0/003) در بین مادران کودکان کم توان ذهنی و عادی تفاوت معنادار وجود دارد. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش می توان گفت که مادران کودکان کم توان ذهنی بخاطر آسیب پذیری روانشناختی، هیجانی و اجتماعی دارای طرحواره های هیجانی سازگار و جهت گیری زندگی پایین و طرحواره های هیجانی ناسازگار، دشواری تنظیم هیجان و آشفتگی روانشناختی بیشتری هستند که نیاز است با بکارگیری درمان های روانشناختی مناسب، نسبت به رفع این مشکلات اقدام نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 59

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2022
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    53-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    15
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Introduction: Family members of people suffering from gender dysphoria disorder from social isolation, anxiety, depression, and a decrease in mental well-being, which in turn affects the mental health of people suffering from gender dysphoria. There are several strategies to reduce the social stigma of the family members of people suffering from gender dysphoria, especially their mothers, which can be compared. The aim of the present study was to Compare the effectiveness of resilience training packages and positive therapy on the social stigma of mothers of people suffering from gender dysphoria disorder Methods: This was a semi-experimental study with the design of two experimental groups and one control group with pre-test, post-test, and follow-up. The statistical population of this research includes mothers who have a child with gender dysphoria and have been referred to counseling centers for treatment in Isfahan city in 1400-1401. From this population, a sample of 45 people was selected using the available sampling method. The social stigma questionnaire of Ritscher et al. (2003) was used to collect research data. Research data were analyzed using analysis of variance with repeated measurements and post hoc Ben Feroni test using Spss software version 22. Results: The findings of the research showed that both methods of the resilience training package and positive therapy were effective in reducing the social stigma of mothers of people suffering from gender dysphoria disorder (P<0/05, df=2, F=3/40). Conclusions: According to the obtained results, it is suggested that psychologists and counselors pay special attention to the variable of resilience in the educational and treatment packages of these people and their families.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 15

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

Ansari Mehr Faezeh | ZAREA KOUROSH | FARSI ZAHRA | HAGHIGHIZADEH MOHAMMAD HOSSEIN

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2022
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    53-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    13
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Introduction: Nursing in the oncology ward is associated with various stressors that can affect the psychological status of nurses. This study aimed to determine the effect of positive thinking skills training on the happiness and resilience of nurses in oncology center in shahid baqaei two hospitals of Ahvaz. Methods: This quasi-experimental interventional study was performed in 2021. 64 nurses working in five oncology wards of Baqaei two Hospitals in Ahvaz were selected by the available sampling method and entered the study. Research tools included a demographic questionnaire, Oxford Happiness Questionnaire, Connor Resilience, and Davidson CD-RIS. For the experimental group, the intervention including optimism and positive thinking skills training (Martin Seligman 1988) was performed in 8 sessions of 45 minutes and a retest was performed one week after the intervention. Results: There were no statistically significant differences between the two groups in terms of age groups, gender, education level, marital status, employment status, work experience, and shift work in the test and control groups (P<0. 05). The paired t-test showed that there was a significant difference in the resilience score of the test group before and after the intervention (P < 0. 001), while there was no significant difference in the control group (P = 0. 053). The independent t-test showed that the two groups did not have a significant difference in terms of resilience before the intervention (P = 0. 094), while after the intervention, this difference was significant (P < 0. 001). Also, the paired t-test showed that the happiness score of the test group before and after the intervention had a significant difference (P<0. 001), and there was also a significant difference in the control group (P = 0. 028). The independent t-test showed that the two groups had a significant difference in terms of the variable of happiness before (P = 0. 016) and after the intervention (P < 0. 001). Conclusions: The results of this study showed that the level of happiness and resilience of nurses is enhanced by teaching positive thinking skills. Positive Thinking Skills Training is an uncomplicated, low-cost, and practicable approach that has been proven to be effective in this study and can therefore be widely used as an empowerment program for nursing staff, especially in oncology wards.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 13

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    75-84
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    98
  • دانلود: 

    60
چکیده: 

مقدمه داشتن کودک مبتلا به اوتیسم باعث استرس والدین می شود و بر کیفیت زندگی آنها تاثیر منفی می گذارد. این مسیله که داشتن کودک مبتلا به طیف اوتیسم پدر یا مادر را بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد، کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف مقایسه استرس والدگری و کیفیت زندگی و ارتباط این مفاهیم در زوجین دارای کودک مبتلا به اوتیسم انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر، مقطعی از نوع توصیفی-تحلیلی بود. جامعه پژوهش شامل 96 زوج دارای کودک مبتلا به اوتیسم مراجعه کننده به مراکز اوتیسم شهرهای بوشهر و شیراز در سال 1398بود؛ که به روش تمام شماری وارد پژوهش شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل فرم جمعیت شناختی، پرسشنامه های استرس والدگری و کیفیت زندگی بود. برای توصیف داده ها از میانگین، انحراف معیار و جداول فراوانی و جهت تحلیل داده ها از تی زوجی و همبستگی پیرسون استفاده شد. آنالیز داده ها با استفاده از V. 19 SPSS انجام گردید. یافته ها: میانگین سنی مادران و پدران به ترتیب 41/8±, 48/48 و 90/7±, 31/53 سال بود. میانگین نمره استرس والدگری در پدران و مادران به ترتیب 85/9±, 84/133 و 92/17±, 73/134 و میانگین کیفیت زندگی پدران و مادران به ترتیب 45/7±, 85/54 و 70/5±, 56/53 بود که دو گروه از لحاظ میانگین کیفیت زندگی (157/0=p) و استرس والدگری (900/0=p) تفاوت آماری معنی دار نداشتند. بین استرس والدگری پدران با کیفیت زندگی روانی (008/0=p) و فیزیکی (004/0=p) آنها و همچنین بین استرس والدگری مادران با کیفیت زندگی روانی (001/0> p) و فیزیکی (001/0=p) آنها ارتباط آماری معکوس و معنی دار وجود داشت. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که هر دو والد کودک مبتلا به اوتیسم استرس والدگری بالا و یکسان و کیفیت زندگی مشابهی را تجربه می کنند. استرس والدگری والدین می تواند کیفیت زندگی آنها را تحت تاثیر قرار دهد؛ که در مادران قوی تر از پدران می باشد. بنابراین تدوین برنامه های کاهنده استرس والدگری برای زوجین دارای کودک اوتیسمی باید در دستور کار سیاست گذاران سلامت قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 98

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 60 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    85-100
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    45
  • دانلود: 

    22
چکیده: 

مقدمه پرستاران نقش مهمی در سلامت هر جامعه ای بر عهده دارند، که با توجه به حجم کاری زیاد و خسته کننده آنان در محیط کار، برخی مواقع نمی توانند به خوبی مسایل مرتبط با جنسی را در زندگی خود را حل نمایند. این موضوع می تواند منجر به کاهش کیفیت روابط زناشویی در زندگی آنان منجر شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش میانجی صمیمیت زناشویی در ارتباط بین خودمتمایزسازی و دلبستگی با رضایت جنسی در پرستاران انجام گرفت. روش کار پژوهش حاضر از نوع همبستگی با روش مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمام زنان پرستار بیمارستان های شهر یزد در سال 1396 بود که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای، 200 نفر از آن ها برای پژوهش انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های خودمتمایزسازی اسکورن و فریدلندر (1998)، سبک دلبستگی کولینز و رید (1990)، صمیمیت زناشویی واکر و تامپسون (1983) و رضایت جنسی هادسون، هریسون و کروسکاپ (1981) استفاده شد. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS-21 و مدل یابی Amos-24 استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد دلبستگی ایمن (001/0 > P)، دلبستگی اجتنابی (01/0 > P) و صمیمیت زناشویی (001/0 > P) تاثیر مستقیم معناداری بر رضایت جنسی می گذارند. همچنین دلبستگی اجتنابی (01/0 > P) و دوسوگرا (05/0 > P) بر صمیمیت زناشویی اثر مستقیم و معناداری دارد. دلبستگی اجتنابی (01/0 > P) و دوسوگرا (05/0 > P) از طریق صمیمیت زناشویی بر رضایت جنسی تاثیر غیر مستقیم دارد. اثر غیرمستقیم خود متمایزسازی و دلبستگی ایمن به واسطه صمیمیت زناشویی بر رضایت جنسی به لحاظ آماری معنادار نیست (05/0 < P). همچنین اثر مستقیم خود متمایز سازی و دلبستگی ایمن بر صمیمیت زناشویی معنادار نشده است (05/0 < P). نتیجه گیری: استفاده از آموزش های موثر جهت تعدیل سبک دلبستگی و ارتقاء صمیمیت زناشویی پرستاران می تواند به افزایش رضایت جنسی پرستاران کمک نماید و درمانگران نیز می توانند با به کارگیری این راهبردها به نتایج مطلوبی دست یابند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 45

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 22 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نشریه: 

روان پرستاری

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    101-116
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    48
  • دانلود: 

    23
چکیده: 

مقدمه سرطان پستان، به عنوان شایع ترین سرطان، علت مرگ و میر میلیون ها نفر در سراسر جهان است. پژوهش حاضر با هدف ارایه مدل پیش بینی وضعیت سیستم ایمنی از طریق شیوه های مقابله با استرس و تیپ شخصیتیD با میانجی گری مکانیسم های دفاعی در بیماران مبتلا به سرطان پستان انجام شد. روش کار جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی زنان مبتلا به سرطان پستان در شهر تهران و گیلان در سال 1398 بودند که از بین آنها تعداد 250 با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. داده ها با استفاده از فهرست وارسی علایم هشدار دهنده نقص سیستم ایمنی، پرسشنامه مکانیسم های دفاعی، پرسشنامه تیپ شخصیتی D و پرسشنامه راهبردهای مقابله با استرس جمع آوری شد. داده ها شده با استفاده از روش معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند و نرم افزار smart-PLS v3 آنالیز شد. یافته ها یافته ها نشان داد، شیوه های مقابله با استرس اثر مستقیم معنی داری بر نمرات وضعیت سیستم ایمنی ندارد. اثر مستقیم تیپ شخصیتیD بر نمرات وضعیت سیستم ایمنی معنادار بود. مکانیسم های دفاعی اثر میانجی گری در رابطه میان شیوه های مقابله با استرس و تیپ شخصیتیD با نمرات وضعیت سیستم ایمنی نداشت. نتیجه گیری به طور کلی چنین می توان نتیجه گرفت که در بیماران مبتلا به سرطان پستان، تیپ شخصیتیD بر وضعیت سیستم ایمنی تاثیر معنی داری دارد و بنابراین درمانگران و متخصصان سلامت می توانند با طراحی مداخلات مبتنی بر اصلاح تیپ شخصیتیD، این افراد را در غلبه بر بیماری خود یاری رسانند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 48

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 23 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 11
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button