Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    1-21
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    897
  • دانلود: 

    738
چکیده: 

بتن آسفالتی یک ماده خودترمیم است و هنگامی که در معرض دوره های استراحت قرار می گیرد، قادر است به‏صورت خودکار خرابی ها را ترمیم نماید. ترمیم بتن آسفالتی، بهبود مقاومت و سفتی آن، به دلیل بسته شدن ترک های داخلی، می باشد. با این حال، میزان ترمیم در دمای محیط، به ویژه در دمای کم، آهسته است و نمی توان جریان ترافیک روی جاده را برای رسیدن به ترمیم کافی مسدود نمود. علاوه بر این، خودترمیمی بتن آسفالتی به‏طور قابل توجهی به دما وابسته است و هنگامی که روسازی در معرض دمای بیشتر قرار گیرد، میزان ترمیم افزایش می یابد. در این تحقیق، به منظور افزایش ظرفیت خودترمیمی بتن آسفالتی از طریق افزایش دما، فرایند گرمایش ماکروویو استفاده شد. به منظور افزایش بازدهی گرمایش توسط ماکروویو، مقادیر مختلف فیبر کربن و الیاف آهن به مخلوط آسفالتی اضافه شد. طبق نتایج آزمایش تعیین نوع و درصد الیاف بهینه، مشخص گردید که نمونه های حاوی فیبر کربن بازدهی بهتری نسبت به نمونه های حاوی الیاف آهن دارند. همچنین، درصد بهینه فیبر کربن برابر 0.2 درصد وزن کل مخلوط آسفالتی به‏دست آمده است. علاوه بر این، به منظور بررسی فرایند خودترمیمی در مخلوط آسفالتی، نمونه های ساخته شده تحت آزمایش تعیین عمر خستگی، آزمایش دوام کانتابرو و آزمایش مقاومت کششی غیر مستقیم قرار گرفتند. نتایج آزمایش‏ها نشان داد که اعمال گرمایش سبب افزایش میزان ترمیم عمر خستگی و مقاومت کششی می گردد و نمونه های تخریب شده می توانند بخشی از خصوصیات از دست رفته خود را بازیابند. همچنین،، با افزایش دمای گرمایش، میزان ترمیم افزایش می یابد. علاوه بر این، مشخص گردید که گرمایش نبایستی خیلی دیر اعمال گردد. نتایج آزمایش دوام کانتابرو نشان می دهد که چنانچه در بین دوران ها گرمایش اعمال گردد، به‏دلیل افزایش چسبندگی میان قیر و سنگدانه، شاهد کاهش جدایی سنگدانه خواهیم بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 897

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 738 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    23-41
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1190
  • دانلود: 

    741
چکیده: 

با توجه به اصل توسعه ی پایدار و نگرانی های زیست محیطی ناشی از آلودگی هوا و همچنین گسترش روزافزون پروژه های عمرانی و محدود بودن معادن سنگی، کاهش دمای ساخت مخلوط های آسفالتی و استفاده از مصالح جانبی به عنوان جایگزین مصالح سنگی امری اجتناب ناپذیر می باشد. در این پژوهش، عملکرد بلندمدت مخلوط های آسفالتی گرم حاوی سرباره فولاد مورد بررسی قرار گرفته است. از سنگدانه های آهکی و سرباره ی فولاد کوره ی قوس الکتریکی به عنوان مصالح مصرفی و همچنین از ساسوبیت به عنوان ماده ی افزودنی ساخت آسفالت گرم استفاده شده است. با استفاده از 1.5 درصد ساسوبیت نسبت به وزن قیر، دمای ساخت و تراکم مخلوط های آسفالتی 20oC کاهش یافته است. برای شبیه سازی پیرشدگی کوتاه مدت و بلندمدت نمونه های آسفالتی به ترتیب از استانداردهای AASHTO R35 و AASHTO R30 استفاده گردیده است. ساسوبیت با استفاده از همزن معمولی و همزن برش بالا با قیر مخلوط شده و تست های سنتی و شارپ انجام شده روی آن ها حاکی از عدم حساسیت ساسوبیت نسبت به شرایط اختلاط می باشد. به منظور بررسی عملکرد نمونه های آسفالتی، از تست های مقاومت مارشال، مدول برجهندگی، مقاومت کششی غیرمستقیم، حساسیت رطوبتی و خزش دینامیک استفاده شده است. در نهایت، رشد کمی نتایج هر کدام از نمونه ها نسبت به آسفالت داغ آهکی ارائه گردیده است. به طور کلی، استفاده از سرباره به عنوان جایگزین مصالح آهکی، حساسیت بیشتر مخلوط های آسفالتی نسبت به پیرشدگی را موجب شده است. همچنین، نمونه های آسفالتی داغ در مقایسه با مخلوط های آسفالتی گرم، نسبت به پیرشدگی از حساسیت بیشتری برخوردار می باشند. با توجه به این که مخلوط های آسفالتی گرم حاوی سرباره فولاد کوره قوس الکتریکی، نسبت به سایر مخلوط های آسفالتی، عملکرد کوتاه مدت و بلندمدت بهتری از خود نشان داده اند، استفاده از آن ها توصیه می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1190

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 741 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    43-60
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1173
  • دانلود: 

    712
چکیده: 

امروزه، استفاده از الگوریتم‏های فراابتکاری به طور گسترده ای در جهت شناسایی آسیب در سازه ها استفاده می شود. در حالی که در این مقاله سعی شده به دور از این الگوریتم‏ها و صرفا از روش‏های کلاسیک و ریاضی بهینه یابی که درک فیزیکی بهتری به ما می دهند استفاده شود.در این مقاله، روش جدیدی برای تشخیص آسیب های محیطی ایجاد شده در پایه های پل‏ها به صورت مسئله معکوس پیشنهاد شده است. در این روش،در ابتدا، با توجه به یک سناریوی مشخص آسیب، درصد آسیب و موقعیت آن فرض می شود. سپس، با فرض محدود بودن اطلاعات ارتعاشی، با استفاده از روش بهینه یابی و تعریف تابع هدف برای عضو خمشی محوری پایه پل، مقدار متغیر (درصد کاهش سختی) به دست می آید.با توجه به خطی در نظر گرفتن آسیب در حد پوسته پوسته شدن بتن، و با استفاده از روش بهینه یابی خطی به روش سیمپلکس، حداقل میزان خطای ایجاد شده در سه حالت مورد بررسی، مقادیر 0.7، 0.1 و 1.45 درصد (اکثر مواقع سه رابطه) به دست آمد که بیانگر انطباق خوب بین نتایج روش پیشنهادی و مقادیر اولیه می باشد. برای صحت سنجی مدل‏سازی، از یک نمونه آزمایشگاهی استفاده شد. بررسی نتایج آزمایشگاهی و تحلیلی نشان می دهد که روش پیشنهادی برای شناسایی آسیب در پایه پل‏های بتن آرمه، با دقت زیادی می‏تواند استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1173

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 712 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    61-72
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1558
  • دانلود: 

    766
چکیده: 

تثبیت خاک روشی متداول است که توسط مهندسین به منظور ارتقاء خصوصیات خاک با استفاده از انواع مواد تثبیت کننده مورد اجرا قرار می گیرد. علاوه بر کاربرد مواد تثبیتی متعارف نظیر سیمان و آهک، استفاده از الیاف طبیعی از دیرباز به عنوان روشی موثر در بهبود خواص فیزیکی خاک بکار گرفته شده است. در این تحقیق به بررسی اثر استفاده توامان استفاده از الیاف درخت خرما و سیمان در خاک نامرغوب ساحلی جزیره قشم پرداخته شده است. سیمان به عنوان ماده اصلی تثبیت کننده و الیاف درخت خرما به عنوان بهبود دهنده خصوصیات مقاومت کششی خاک بکار گرفته شده است. الیاف نخل بافتی رشته ای داشته که در مناطق جنوبی کشور فراوان بوده و پارامترهایی از جمله دوام، وزن مخصوص کم، ظرفیت کششی و مقاومت نسبی بالا در مقابل زوال دارد. نمونه های آزمایشگاهی از مخلوط خاک ساحلی حاوی درصدهای مختلف الیاف (0.5 و 1 درصد) و مقدار معینی سیمان تهیه و تحت آزمایش تراکم قرار گرفت. آزمایش های مقاومت کششی غیرمستقیم(ITS)، مقاومت فشاری محصورنشده (UCS) روی دو سری از این نمونه ها با دوره های زمانی عمل آوری 7 و 28 روزه انجام شدند. همچنین آزمایش نسبت باربری کالیفرنیا (CBR) روی نمونه های عمل آوری شده 7 و 28 روزه و در شرایط رطوبت بهینه و اشباع انجام و با نتایج دو آزمایش فوق مورد مقایسه قرار گرفت. افزودن الیاف، با توجه به ثابت بودن درصد سیمان، موجب کاهش حداکثر چگالی خشک خاک و همچنین افزایش رطوبت بهینه تراکم شد. نمونه تثبیت شده حاوی 0.5% الیاف، بیشترین مقاومت فشاری را با اختلاف کم نسبت به سایر نمونه ها داشت. نتایج آزمایش ITS نشان دهنده افزایش بیش از 48 درصدی مقاومت کششی نمونه های حاوی 0.5% الیاف با عمل آوری 28 روزه است. همچنین بکارگیری مقادیر 0.5 و 1 درصد الیاف در خاک، موجب ارتقاء مقادیر CBR به میزان قابل توجهی هم در نمونه های اشباع و هم در نمونه های با رطوبت بهینه شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1558

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 766 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    73-91
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    882
  • دانلود: 

    718
چکیده: 

طراحی ابنیه فنی و زیرساخت های شهری، از جمله سیستم های حمل و نقل، نیازمند تخمین اولیه ی پارامترهای ژئوتکنیک می باشند. از این رو، ارزیابی دقیق خصوصیات مهندسی نهشته های خاکی بر اساس تحیقات ژئوتکنیک در نواحی مختلف از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف از این مطالعه، برآورد خصوصیات بستر خاکی و به دنبال آن ایجاد یک بانک اطلاعات ژئوتکنیک برای گستره ی شهر سمنان می باشد. بدین منظور، اطلاعات وسیعی از 110 گمانه ی ژئوتکنیک گردآوری شده است. علاوه بر تحلیل آماری نتایج، با استفاده از روش درون‏یابی آماری کریجینگ و به کمک برنامه ی ArcGIS اقدام به ارزیابی پارامترهای فیزیکی و مکانیکی بستر خاکی در نواحی مختلف گستره ی شهر سمنان شده است. تهیه چنین سیستم اطلاعات پایه ای، ضمن اینکه قابلیت تکمیل و به روز شدن را دارا می باشد، می تواند شرایط تخمین بهتر پارامترهای ژئوتکنیک در نواحی مورد مطالعه را فراهم آورد. پارامترهای زاویه اصطکاک داخلی، چسبندگی، دانسیته و درصد رطوبت خاک با استفاده از روش درون‏یابی آماری ارزیابی شد. در نهایت، بر اساس نتایج حاصل، وضعیت زمین در نواحی مختلف گستره ی مورد مطالعه تشریح شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 882

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 718 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    93-108
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1673
  • دانلود: 

    822
چکیده: 

مسیرهای در معرض بارش برف و باران با احتمال یخ زدگی، به دلیل امکان بهره‏برداری از مسیر و عدم آسیب دیدگی سازه ای، لازم است یخ زدایی شوند. عدم نگهداری و یخ زدایی منجر به تورم رویه، ترک های انقباضی، گسترش ترک های موجود، جدا شدن لایه های روسازی از یکدیگر و در برخی موارد جدایی دانه ها می شود. از مواد یخ زدا و ضدیخ مایع قابل استفاده می توان کلرید کلسیم، کلرید منیزیم، کلرید سدیم و اوره را نام برد. در مصرف مواد فوق، علاوه بر جنبه های زیستی و اقتصادی، جنبه های آسیب دیدگی رویه آسفالتی ناشی از در مجاورت قرار گرفتن با این مواد را نیز باید ارزیابی کرد. هدف این پژوهش، بررسی آزمایشگاهی تاثیر استفاده از مواد فوق بر مقاومت مخلوط آسفالتی است. بدین منظور، نمونه های ساخته شده طبق استاندارد AASHTO T283 عمل ‏آوری شده و تحت آزمایش های استقامت مارشال، مقاومت کششی و مدول برجهندگی قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن است که یخ زدایی با محلول کلرید کلسیم در آزمایش استقامت مارشال، محلول کلرید کلسیم و اوره در آزمایش مقاومت کششی و اوره در آزمایش مدول برجهندگی کمترین اثر منفی را دارد. همچنین، قرار داشتن مخلوط در مجاورت آب خالص و سیکل ذوب- یخ، بیشترین اثر منفی را بر نمونه های آزمایشگاهی دارد که لزوم نگهداری صحیح و استفاده از مواد ضدیخ و یخ زدا را تایید و تاکید می کند. بنابراین، با توجه به تاثیرات منفی زیست محیطی، دمای موثر، قیمت مواد و نتایج آزمایش‏های این پژوهش، در مناطقی که دما بین صفر تا 10- و یا بین 10- تا 20- و یا کمتر از 20- درجه سلسیوس می باشد می توان به ترتیب از اوره، کلرید منیزیم و کلرید کلسیم به‏عنوان ماده یخ زدا استفاده کرد تا کمترین خسارت به رویه آسفالتی وارد شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1673

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 822 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    2
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    109-124
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    790
  • دانلود: 

    645
چکیده: 

امروزه استفاده از پل های با سیستم سازه ای پایه‏دیواری در بزرگراه های شهری و آزادراه ها بسیار متداول گشته است. دلیل جذابیت این سیستم، محدودیت فضا، خصوصا در ساخت وساز شهری، و جنبه های معماری منظر است. از نظر سازه ای، پایه این پل ها در انواع تک دیوار و چند دیوار طراحی می شود. در این مطالعه، رفتار غیرخطی این پل ها با استفاده از روش پایه به پایه و تحلیل استاتیک غیرخطی با استفاده از نرم افزار SAP2000 مورد مقایسه قرار گرفت و حاصل ضرب ضریب اضافه مقاومت و ضریب شکل پذیری به عنوان شاخص عملکرد غیرخطی در نظر گرفته شد. برای این منظور، با یک طول دیوار مورد نیاز برای طرح لرزه ای، چهار حالت تحلیل برای یک پایه (پایه با چهار، سه، دو و یک دیوار) در نظر گرفته شده است. در تمام تحلیل ها، اثر شالوده و اندرکنش خاک بستر و شالوده لحاظ گردیده است. نتایج تحقیق بیانگر آن است که با کاهش تعداد دیوارها در پایه از چهار دیوار به یک دیوار، در عین ثابت ماندن مقاومت، از حاصل ضرب ضرایب اضافه مقاومت و شکل پذیری پایه حدود 33% کاسته می شود. از این رو، به نظر می رسد که می بایست از به‏کار بردن المان پایه تک‏دیوار که مرسوم گشته‍است، خودداری شده و از پل های با پایه چنددیواری بجای تک‏دیواری استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 790

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 645 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button