مقدمه: دانشجویان دانشگاه در پیشرفت حرفهای آینده کشور نقش مهمی دارند و باید با اصول اخلاقی حرفهای آشنا و آموزش ببینند. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای ارتقای اخلاق حرفهای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران انجام شد. روش ها: از روش ترکیبی برای انجام دادن این پژوهش استفاده شد. در بخش کیفی با رویکرد نمونه گیری هدفمند، با ١, ٤,نفر از خبرگان حوزه و دانشگاه و به منظور کمک به طراحی ابزار تحقیق مصاحبه انجام شد. در بخش کمی با استفاده از روش خوشهای چند مرحلهای تعداد ٣, ٦, ٥,نفراز اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی جهت پاسخ به پرشسنامه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات در خصوص ادبیات پژوهش، مبانی نظری و تعاریف علاوه بر روش اسنادی و کتابخانهای در مبحث میدانی از پرسشنامه اخلاق حرفهای محقق ساخته شامل عوامل فردی، آموزشی و پژوهشی، سازمانی و محیطی با ٩, ٥,سوال استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی از تحلیل محتوا و در بخش کمی از آزمون های توصیفی و تحلیل عاملی تائیدی استفاده گردید. یافته ها: نتایج نشان داد شاخص میانگین واریانس هر کدام از عوامل فردی (٠, /٥, ٠, ٣, ) آموزشی و پژوهشی (٠, /٥, ٢, ٧, ) سازمانی (٠, /٥, ٢, ٣, ) و محیطی (٠, /٥, ٨, ٨, ) با سطح اطمینان ٠, /٩, ٩,در ارتقای اخلاق حرفهای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی موثر بودند. نتیجه گیری: مهمترین عوامل موثرفردی، سازمانی، آموزشیو پژوهشی، محیطی با توجه به مقدار t value برارتقای اخلاق حرفهای دانشجویی ١,-(فردی) پایبند به رعایت ارزش های مذهبی، انصاف، عدالت و صداقت وداشتن هوش و حساسیت اخلاقی و آگاه از تاثیر عملکرد ما بر دیگران. ٢,-(آموزشی و پژوهشی) ایجاد محیط مناسب یاددهی، یادگیری و ارتقائ مهارت های علمی، اجتماعی و پژوهشی، جدیت استادان در ارزشیابی و دقت در رفتار اخلاقی دانشجویان. ٣,-(سازمانی) تدوین منشور و کدهای اخلاقیو تاکید بررعایت آن از سوی مدیران، استادان و دانشجویان دانشگاه و ایجاد فضای تقدیر از اقدامات شایسته وحمایت از پایبندی دانشجویان به اخلاق حرفهای. ٤,-(محیطی) پایبند نمودن به رعایت قانون و مقررات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و توجه جدی به اصول تربیت صحیح خانواده و آموزش اخلاق از مقطع دبستان