Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    66
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    66
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    179-188
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    28
  • دانلود: 

    14
چکیده: 

مقدمه: بررسی مداخله های اثرگذار بر مسیرهای سیگنالینگ کاهنده التهاب، یک هدف درمانی بالقوه در بیماری های ناشی از کمبود ویتامینD می باشد. هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر تمرین مقاومتی اینتروال شدید (HIIRT) و مصرف ویتامینD بر سطوح سیرتویین1 و اینترلوکین-10 زنان دارای اضافه وزن با کمبود ویتامین D بود. روش کار: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 52 زن دارای اضافه وزن و کمبود ویتامین D با میانگین سنی95/1±, 04/26 سال و شاخص توده بدنی 10/1±, 42/27 کیلوگرم/مترمربع انجام شد. آزمودنی ها به صورت هدفمند انتخاب و سپس بطور تصادفی در گروه های تمرین، ویتامینD، تمرین + ویتامینD (ترکیبی) و کنترل قرار گرفتند. برنامه تمرینی در سه ست با شدت80 درصد 1RM، 150 ثانیه استراحت بین ست ها و طی 8 هفته انجام شد. ویتامین Dبه صورت هفتگی با دوز 50000 واحد مصرف شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های t زوجی، آنوا یک طرفه و کروسکال والیس انجام شد (05/0>P). نتایج: پس از 8 هفته مصرف ویتامینD، HIIRT و ترکیب این دو مداخله، سطح اینترلوکین10و سیرتویین1افزایش معناداری یافت (001/0>P). بعلاوه بین میزان تغییرات اینترلوکین-10و سیرتویین1 گروه ترکیبی با گروه های تمرین (به ترتیب004/0= p و 001/0>P) و ویتامینD (001/0>P)، و همچنین گروه تمرین با گروه ویتامین D (به ترتیب004/0= p و 008/0= p)، اختلاف معناداری وجود داشت (05/0>P). نتیجه گیری: به نظر می رسد انجام HIIRT در مقایسه با مصرف ویتامین D، اثربخشی بیشتری در افزایش سیرتویین 1و اینترلوکین-10 و در نتیجه کاهش التهاب و عوارض ناشی از آن در شرایط اضافه وزنی همراه با کمبود ویتامین D دارد و همزمانی مداخله های HIIRT و مصرف ویتامین D، با تقویت این اثرات همراه است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 28

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 14 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    66
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    150-156
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    38
  • دانلود: 

    16
چکیده: 

دیابت بیماری است، که براثر قطع تولید انسولین و یا عدم کارکرد مناسب در بدن به وجود می آید. تشخیص زودرس زخم پای دیابتی از تصاویر حرارتی کف پا، از روش های جدید تشخیص زخم پای دیابتی است. در این مقاله با بهینه سازی الگوریتم نزدیک ترین همسایگی، تشخیص زودرس زخم پای دیابتی، با مقایسه تشابه تصویر حرارتی کف پای چپ و راست، انجام می گیرد. و وضعیت احتمال زخم کف پا تشخیص داده می شود. در راهکار پیشنهادی با حذف نواحی اضافه و ساخت تصویر دمایی از تصاویر کف پاها، با استفاده از تکنیک های انطباق تصویر بر روی هم و سپس استخراج ویژگی های آماری نظیر توزیع استاندارد، درصد پیکسل های نامشابه و میانگین حرارتی کف پاها سعی در تشخیص زودرس وضعیت زخم فرد می شود. الگوریتم مورد نظر بر روی داده های انتخاب شده، بررسی و ارزیابی گردید و نتایج نشان ازدقت بالا و کارایی آن دارد. برای ارزیابی روش پیشنهادی از تصاویر حرارتی به روش اعتبارسنجی متقابل استفاده نموده ایم که در مجموع به دقت 85. 14% دست یافته ایم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 38

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 16 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    66
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    157-165
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    175
  • دانلود: 

    100
چکیده: 

مقدمه: شیوع سنگ های کلیوی بسیار زیاد است و در جمعیت عمومی 2 تا 3 درصد تخمین زده می شود. این بیماری یکی از علل شایع بستری بیماران به صورت اورژانس در بیمارستان می باشد. روش کار: در این مطالعه توصیفی تحلیلی 99 نفر از بیماران مبتلا به سنگ کلیه مراجعه کننده به بیمارستان پیمانیه شهرستان جهرم در سال 1401 مورد بررسی قرار گرفتند. . ابزار جمع اوری اطلاعات در این مطالعه شامل سه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه اگاهی و نگرش و عملکرد بیماران مبتلا به سنگ کلیه در پیشگیری از بروز مجدد سنگ کلیه بود. نتایج: 57 نفر مرد (6/57%) و 42 نفر زن (4/42%) بودند. اغلب (7/66%) سابقه خانوادگی سنگ کلیه داشتند و بیشتر از طریق دوستان و اقوام خود در مورد سنگ کلیه اطلاعات بدست می آوردند. میانگین نمرات آگاهی برابر 29/14±, 45/24 بود و 53 نفر (35/53%) نمره آگاهی ضعیف داشتند. میانگین نمرات نگرش برابر 82/13±, 22/57 بود و 20نفر (4/20%) نمره نگرش متوسط و ضعیف داشتند. میانگین نمرات عملکرد برابر 95/13±, 5/47 بود و 50 نفر (5/50%) نمره عملکرد متوسط و ضعیف داشتند. نتایج رگرسیون نشان داد داشتن سطح آگاهی متوسط با 36/14 برابر (فاصله اطمینان 95 درصدی 29/1-58/159 برابر) شانس بیشتری از داشتن سابقه سنگ کلیه در ارتباط است. نتیجه گیری: براساس نتایج حاصل از مطالعه حاضر اکثر افراد شرکت کننده در مطالعه حاضر اگاهی ضعیفی در خصوص عود مجدد سنگ کلیه داشته اند. اما میزان نگرش و عملکرد انها در خصوص عود مجدد سنگ کلیه در سطح متوسط و خوب بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 175

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 100 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    66
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    166-177
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    33
  • دانلود: 

    10
چکیده: 

مقدمه: زردی نوزادی از مشکلات شایع دوران نوزادی است که منجر به مشکلات عدیده ای از قبیل انسفالوپاتی ناشی از ها یپر بیلی روبینمی , کرن ایکتروس و مرگ می شود. با توجه به اهمیت تشخیص زودهنگام هیپر بیلی روبینمی مطالعه حاضر جهت تعیین سطح بیلی روبین توتال بند ناف در نوزاد و مقایسه با بیلی روبین 3 روز بعد از تولد در بیمارستان کوثر قزوین انجام شد. روش کار: در این مطالعه مقطعی آینده نگر تعداد 100 نوزاد سالم و ترم متولد شده در زایشگاه بیمارستان کوثر مورد بررسی قرار گرفتند. داده ها در چک لیست حاوی متغیر ها ی مورد بررسی در مادر (گروه خونی، سابقه مصرف دارو) و اطلاعات نوزاد (نام، جنس، وزن تولد، سن حاملگی، نوع تغذیه، آپگار، میزان بیلی روبین خون بندناف و میزان بیلی روبین سرم روز سوم پس از تولد) با اخذ رضایت آگاهانه، جمع آوری شده و نمونه خون بند ناف جهت اندازه گیری میزان بیلی روبین و تعیین گروه خونی نوزاد و نیز نمونه خون وریدی در روز سوم پس از تولد گرفته شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون ها ی توصیفی و تحلیلی استفاده شد (p<0. 05). نتایج: میانگین سطح بیلی روبین توتال و مستقیم در نوزادان به ترتیب در روز تولد 0. 9±, 2. 8 و 0. 10±, 0. 31 و در روز سوم 2. 53±, 13. 13 و 0. 14±, 0. 29 میلی گرم بر دسی لیتر بود. همچنین میزان آلبومین بند ناف ±, 0. 643. 2 گرم بر دسی لیتر گزارش گردید. میانگین سطح بیلی روبین توتال هنگام تولد و روز سوم بین دختر و پسر تفاوت معنی داری نداشت(p. value=0. 92). از میان متغیر ها ی کمی مورد مطالعه سن مادر با سطح بیلی روبین توتال بند ناف همبستگی معنی دار و مستقیم (p. value=0. 04) و میزان سطح بیلی روبین توتال روز سوم تولد با تعداد سقط همبستگی معنی دار و مستقیم نشان داد(p. value=0. 05). همچنین میزان سطح بیلی روبین توتال بند ناف و روز سوم تولد با میزان آلبومین همبستگی معکوس نشان داد. در این مطالعه سطح بیلی روبین توتال بند ناف با بیلی روبین توتال در روز سوم همبستگی معنی دار نشان داد (p. value=0. 02). نتیجه گیری: نوزادان در معرض خطر نیاز به پیگیری دقیق تر از نظر زردی دارند چراکه تشخیص به موقع و با درمان بسیار ساده میتوان موجب کاهش خطرات احتمالی زردی نوزادی شد. مطالعه حاضر نشان داد که سطح بیلی روبین توتال بند ناف در مقایسه با بیلی روبین 3 روز بعد از تولد میتواند به عنوان یک معیار تشخیصی مناسب جهت پیگیری دقیق نوزادان در معرض خطر زردی استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 33

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 10 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    66
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    189-200
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    58
  • دانلود: 

    34
چکیده: 

هدف از پژوهش حاضر ارایه الگوی تجربیات هیجانی درمانگران بالینی و خانواده در جلسات درمان بالینی بود. روش پژوهش رویکرد پژوهش استقرایی بود که روش شناسی آن کیفی و استراتژی پژوهش بر اساس نظریه پردازی داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل درمانگران بالینی و خانواده شهر اصفهان در شش ماهه اول 1400 بود. در پژوهش حاضر از روش نمونه گیری غیرتصادفی دردسترس استفاده شد. تعداد نمونه نیز بر اساس روند مصاحبه و اشباع نظری ادامه یافت که طی این روند تعداد نمونه حاضر در پژوهش 20 درمانگر بالینی و خانواده بود. جهت تجزیه و تحلیل مصاحبه ها از روش تحلیل مضمون استفاده شد. یافته ها: حاکی از این بود که فرسودگی شغلی درمانگران، روابط خانوادگی و اجتماعی، متاثر شدن زندگی شخصی، احساسات ماندگار از جلسات و تغییرات و اثرات بلندمدت شغلی بود. نوع ارتباط با مراجعان در اتاق درمان نیز شامل موفقیت طی درمان، صادق بودن با مراجع، بهبود ارتباط با مراجع، حس دور شدن از مراجع، واکنش به شکست های مراجع، تمجید شدن توسط مراجع، برخورد با مراجع منتقد و ارتباط با مراجع قوی بود. چالش های شغلی نیز شامل مراجع با مشکلات مشابه درمانگر، راهکار کنار آمدن با احساسات اتاق درمان، هیجانات تجربه شده دشوار در اتاق درمان، تکنیک افشاسازی، اشتباه در درمان، کنترل هیجان، احساس شکست، مراجعان سخت و هزینه درمان بود. هیجان ها نیز شامل: هیجان ثانویه و هیجان اولیه، هیجان تجربه شده معطوف به مراجع و هیجان تجربه شده معطوف به خود بود و هیجان های ثانویه شامل: ترس، تعجب، غم، خشم و شرم و هیجان اولیه شامل ترس و شادی بود...

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 58

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    66
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    201-208
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    33
  • دانلود: 

    487
چکیده: 

مقدمه: با توجه به پاتوژنز مشترک آکنه وآلوپسی آندروژنتیک، مطالعات زیادی در زمینه همراهی آکنه با آلوپسی در خانم ها انجام شده است اما این مطالعه سعی دارد ارتباط شدت آکنه و طاسی را در مردان مورد ارزیابی قرار دهد. روش کار: این مطالعه به صورت توصیفی-همبستگی بر روی 150 بیمار مرد مبتلا به آکنه مراجعه کننده به درمانگاه پوست بیمارستان امام رضا (ع) مشهد انجام شد. تشخیص آکنه بر اساس نمای بالینی انجام شد و با معاینه بیماران شدت آکنه، وجود آلوپسی در فرد و شدت آن ارزیابی شد. شدت آکنه بر اساس نوع، تعداد و محل ضایعات به پنج درجه خفیف، متوسط، نسبتا شدید، شدید و خیلی شدید تقسیم شد. شدت آلوپسی براساس سیستم کلاسیفیکاسیون هامیلتون-نوروود به هفت درجه تقسیم شد. در تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون کای دو و منویتنی استفاده گردید و ارتباط بین متغیرها به کمک ضریب همبستگی اسپیرمن مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج: بین شدت آکنه و شدت آلوپسی همبستگی وجود داشته و با توجه به مثبت بودن ضریب همبستگی با افزایش شدت آکنه شدت آلوپسی نیز افزایش می یابد و این ارتباط معنی دار می باشد. (018/0P-value= و 218/0=rs). نتیجه گیری: در مطالعه ما بین شدت آکنه وشدت طاسی ارتباط معناداری وجود داشت به طوری که با افزایش شدت آکنه شدت آلوپسی افزایش می یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 33

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 487 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    66
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    209-218
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    109
  • دانلود: 

    66
چکیده: 

مقدمه: مطالعات اخیر نشان می دهند که امکان دارد نگرش ها در دوران دانشجویی، بیشترین تغییرات را دچار شوند. بنابراین کمبود دانشجویان باانگیزه، که با انتخاب آگاهانه وارد این رشته ها شده باشند، درنهایت سبب کاهش کیفیت آموزش بالینی در این رشته ها خواهند شد. این مطالعه با هدف بررسی نگرش دانشجویان دانشکده پیراپزشکی یاسوج نسبت به رشته تحصیلی، ادامه تحصیل و آینده شغلی آن ها انجام شده است. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی است که در سال تحصیلی 97-96 با نمونه ای از 196 دانشجوی دانشکده پیراپزشکی انجام شد. روش گردآوری داده ها، پرسشنامه ای با 12 سوال و همچنین اطلاعات دموگرافیک دانشجویان بود. پس از جمع آوری اطلاعات، داده ها در نرم افزار آماری SPSS22 و با آزمون-های ANOVA, T-test, Chi-square تحلیل شدند. نتایج: در این پژوهش، 78 نفر (8/39%) مرد و 118 نفر (2/60%) زن شرکت نمودند. در نهایت تعداد 130 نفر (3/66%) از دانشجویان دانشکده پیراپزشکی، به رشته شان نگرشی منفی داشتند. 127 نفر (8/64%) از دانشجویان نسبت به ادامه تحصیل، نگرشی منفی داشتند. 114 نفر (2/58%) نیز از دانشجویان این دانشکده نسبت به آینده شغلی خود نگرش منفی داشتند. نگرش کل (نگرش به رشته، ادامه تحصیل و آینده شغلی) برای اکثریت 135 نفری (9/68%) دانشجویان دانشکده منفی بود. میان نمره نگرش کل و ترم تحصیلی دانشجویان ارتباط معناداری وجود نداشت (158/0=p). نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه، اکثر دانشجویان پیراپزشکی نسبت به رشته تحصیلی، ادامه تحصیل و آینده شغلی خود نگرشی منفی داشتند که لزوم ایجاد تناسب میان پذیرش دانشجویان با استخدام آنان و حقوق عادلانه می تواند در بهبود نگرش دانشجویان کارساز باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 109

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 66 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    66
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    219-231
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    37
  • دانلود: 

    24
چکیده: 

مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش ذهن آگاهی شفقت محور بر امیدواری و نشانگان تیپ شخصیتی نوع D در بیماران قلبی دارای ICD انجام شد. روش پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری سه ماهه بود. جامعه آماری این مطالعه، بیماران قلبی بودند که به منظور تعبیه ICD از ابتدای سال 1400 تا پایان شهریورماه 1400به بیمارستان های شهر رشت مراجعه کرده بودند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده نمونه ای به حجم 30 نفر انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها مقیاس امید به زندگی اسنایدر و همکاران (1991) و مقیاس تیپ شخصیتی نوع D دنولت (1998) بود. گروه های آزمایش و کنترل، با استفاده از ابزار پژوهش مورد پیش آزمون قرار گرفتند. سپس آموزش ذهن آگاهی شفقت محور طی هشت جلسه برای گروه آزمایش اجرا شد اما گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. در پایان مداخله، گروه های آزمایش و کنترل با استفاده از ابزار پژوهش مورد پس آزمون قرار گرفتند. سه ماه بعد، آزمون پیگیری از هردو گروه آزمایش و کنترل بعمل آمد. یافته های حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد آموزش ذهن آگاهی شفقت محور بر امیدواری (01/0>P) و نشانگان تیپ شخصیتی نوع D (01/0>P) در بیماران قلبی دارای ICD موثر است. این نتایج در پیگیری سه ماهه ماندگار بودند. استفاده از درمان ذهن آگاهی شفقت محور می تواند هزینه های درمانی-مراقبتی بیماران را کاهش دهد؛ ازاین رو، در کنار مداخلات پزشکی به متخصصان توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 37

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 24 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 5
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    66
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    232-248
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    34
  • دانلود: 

    487
چکیده: 

بیماری کرونا ویروس 2019 یا سندرم حاد تنفسی کرونا ویروس 2 (SARS-CoV-2) یک بیماری ویروسی جدید می باشد که در پایان سال 2019 شناسایی شد. در چندین مطالعه ی اخیر، استفاده ازگیاهان و ترکیبات فیتوشیمیایی مشتق شده از آن ها به منظور تقویت سیستم ایمنی گزارش شده است. مطالعه ی کنونی به بررسی خواص درمانی احتمالی ترکیبات فیتوشیمیایی بر ویروس SARS-CoV-2 پرداخته است. کلمات کلیدی؛ شامل کووید-19، سارس-کووید2، فیتوشیمیایی یا فلاونویید یا ترکیب طبیعی در قسمت عنوان یا چکیده مقاله هستند که تا تاریخ فوریه 2021 در پایگاه های اطلاعاتی علمی، پایگاه علمی ISI، پاب مد، اسکوپوس و گوگل اسکالرجستجو شدند. ترکیبات فیتوشیمیایی؛ شامل تیموکینون، کامفرول، هسپریدین و کویرستین هستند که خواص ضد ویروسی از جمله مهار پروتیین کیناز B و فسفوریلاسیون پروتیین کیناز و همچنین اثرات مسدودکننده بر روی یک کانال انتخابی بیان شده در سلول آلوده به SARS-CoV-2 (کانال a3) را نشان دادند. مواد فیتوشیمیایی همچنین سطح سیتوکین های پیش التهابی از جمله TNF-α, ، IL-6، IL-6، IL-1α, ، IL-1β,و کموکاین ها را کاهش دادند. مواد فیتوشیمیایی به دلیل اثرات ضد ویروسی، ضد التهابی و تعدیل کننده سیستم ایمنی ممکن است، اثرات مفیدی در کنترل یا درمان بیماری های عفونی مانند SARS-CoV-2 داشته باشند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 34

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 487 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    66
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    233-241
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    247
  • دانلود: 

    172
چکیده: 

مقدمه: زانوی ضربدری و پرانتزی دو اختلال وضعیتی شایع در مفصل زانوست که با ایجاد تغییراتی در راستای طبیعی وضعیت اندام تحتانی، به نوبه خود باعث ایجاد تغییراتی در راستای مرکز ثقل بدن نسبت به سطح اتکا شده و کنترل تعادل و حرکت بدن را محدود می کند. هدف از این مطالعه، اثر یک دوره حرکات اصلاحی و ورزشی بر بهبود انحرافات صفحه فرونتال در نوجوانان پسر فعال مبتلا به زانوی ضربدری و پرانتزی بود. روش کارآزمودنی های این مطالعه بر اساس مقادیر زاویه Q در سه گروه 12 نفره (ضربدری، پرانتزی و سالم) تقسیم شدند. پروتکل تمرینی به مدت 8 هفته به صورت روزانه هرجلسه 60 دقیقه شامل 10 دقیقه گرم کردن، 45 دقیقه برنامه تمرینی منتخب و 5 دقیقه سرد کردن انجام گرفت و در طول تمرین به زمان و تعداد تکرارهای آن افزوده شد. نتایج: نتایج این مطالعه نشان داد 8 هفته تمرینات اصلاحی و ورزشی می تواند به طور معنی داری زاویه یQ را در گروه زانوی پرانتزی افزایش و در گروه زانوی ضربدری کاهش دهد. بر اساس نتایج این پژوهش لزوم توجه بیش از پیش به حرکات اصلاحی و ورزشی در ورزشکاران دچار این اختلال احساس می شود. نتیجه گیری: نوزادان در معرض خطر نیاز به پیگیری دقیق تر از نظر زردی دارند چراکه تشخیص به موقع و با درمان بسیار ساده میتوان موجب کاهش خطرات احتمالی زردی نوزادی شد. مطالعه حاضر نشان داد که سطح بیلی روبین توتال بند ناف در مقایسه با بیلی روبین 3 روز بعد از تولد میتواند به عنوان یک معیار تشخیصی مناسب جهت پیگیری دقیق نوزادان در معرض خطر زردی استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 247

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 172 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    66
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    249-263
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    109
  • دانلود: 

    46
چکیده: 

مقدمه: پژوهش حاضر با هدف پیش بینی میزان استرس تحصیلی با استفاده از نگرش های ناکارآمد با میانجی گری ذهن آگاهی در دانش آموزان مدارس متوسطه دوم شهرستان تنکابن انجام شد. روش کار: روش پژوهش توصیفی، از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانش آموزان مدارس متوسطه دوم شهرستان تنکابن در سال تحصیلی 1400-1399 بود. تعداد 361 نفر به عنوان نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی مورگان با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه استرس تحصیلی گادزلا (1991)، پرسشنامه نگرش های ناکارآمد وایزمن و بک (1978) و پرسشنامه پنج وجهی ذهن آگاهی بایر و همکاران (2006) بود. برای تحلیل داده های گردآوری شده از تحلیل مسیر و رگرسیون ساده و چندگانه استفاده شد. نتایج: نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که نگرش های ناکارآمد و ذهن آگاهی می توانند به ترتیب 23 % و 16% از تغییرات متغیر ملاک استرس تحصیلی را تبیین کند. همچنین نگرش های ناکارآمد می توانند 19 % از تغییرات متغیر ملاک ذهن آگاهی را تبیین کند. همچنین نتایج نشان داد که نگرش های ناکارآمد بر استرس تحصیلی اثرمستقیم (42/0=β, ) و بر ذهن آگاهی اثرمعکوس (37/0=β,-) دارد. نتیجه گیری: نگرش های نارکارآمد می تواند هم به صورت مستقیم و هم با میانجی ذهن آگاهی، میزان استرس تحصیلی دانش آموزان را پیش بینی نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 109

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 46 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 14
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    66
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    264-276
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    39
  • دانلود: 

    17
چکیده: 

مقدمه: امروزه چاقی و اضافه وزن به عنوان یکی از دلایل بروز خیلی بیماری ها شناخته شده است. هدف از این پژوهش تاثیر تمرینات استقامتی، مقاومتی و ترکیبی بر بیان ژن HIF1، سطوح پلاسمایی PGC1a و ترکیب بدن مردان سالمند دارای اضافه وزن بود. موادوروش ها: آزمودنی های این پژوهش 40 مرد سالمند دارای اضفه وزن بودند که به صورت تصادفی به چهار گروه استقامتی (12 نفر)، گروه تمرین مقاومتی (12نفر)، گروه تمرین ترکیبی (12نفر) و کنترل (12 نفر) با دامنه سنی 42/3 ±,75/60 (سال)، وزن 84/2 ±,06/92 (کیلوگرم)، قد 25/3 ±,73/1 (متر)، شاخ توده بدن (کیلوگرم/متر2) 59/1 ±,51/30، درصد چربی 40/1 ±,38/28 تقسیم شدند. گروه تمرین مقاومتی (60تا80%1RM)، گروه تمرین استقامتی (60 تا 75%VO2 max) و گروه تمرین ترکیبی، تمرینات مربوط به خود را به مدت هشت هفته و 3 جلسه در هفته انجام دادند. به منظور اندازه گیری بیان ژن HIF1 در گلبول های سفید خون از روش PCR Real-time-و سطوح پلاسمایی PGC1a از روش الایزا استفاده شد. برای تحلیل داده ها از آزمون آماری تحلیل واریانس یک طرفه و تست تعقیبی بونفرونی در سطح معنی داری 05/0 استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که هر سه نوع تمرین افزایش معنی داری در بیان ژن HIF1(001/0=P)، افزایش PGC1a (001/0=P)، کاهش معنی دار توده چربی (001/0=P) و کاهش معنی دار شاخص توده بدن (001/0=P) در مقایسه با گروه کنترل شدند اما بین گروه های تجربی تفاوت معنی داری وجود نداشت. نتیجه گیری: بر اساس یافته ها به نظر می رسد تمرینات استقامتی، مقاومتی و ترکیبی باعث افزایش فاکتورهای مرتبط با سلامتی افراد سالمند می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 39

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 17 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 19
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    66
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    278-290
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    39
  • دانلود: 

    12
چکیده: 

مقدمه: با توجه به اینکه دیابت عوارض روانی، جسمانی، ارتباطات فردی، خانوادگی و اجتماعی و درک افراد از سلامت خود را به همراه دارد بنابراین هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه بر اجتناب شناختی رفتاری و فعالیتهای خودمراقبتی در بیماران مبتلا به دیابت-نوع 2 میباشد. روش کار: روش پژوهش آزمایشی بوده و از طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل استفاده-شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان و مردان متأهل مبتلا به دیابت نوع 2 شهر اهواز میباشد که در سال 1400 عضو انجمن دیابت این شهر بودند. برای گردآوری اطلاعات از این جامعه آماری، 40 نفر از این بیماران با استفاده از مصاحبه تشخیصی، مصاحبه شفاهی و بر اساس ملاکهای ورود و خروج، غربالگری و به صورت هدفمند انتخاب شدند و بعد از همسانسازی به روش زوج و فرد، به صورت گمارش تصادفی در 2 گروه 20 نفره، )گروه آزمایش با روش درمان فراتشخیصی یکپارچه ( 20 نفر( و گروه کنترل ) 20 نفر( جایگزین شدند. ابزارهای تحقیق شامل مقیاس اجتناب شناختی-رفتاری )اتنبرگ و دابسون، 2004 ( و مقیاس فعالیتهای خودمراقبتی دیابت )توبرت و همکاران، 2000 ( بود. دادهها از طریق تحلیل کوواریانس چندمتغیری (MANCOVA) و تک متغیری ( ANCOVA ( مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج: نتایج نشان داد که درمان فراتشخیصی یکپارچه بر اجتناب شناختی رفتاری و فعالیتهای-خودمراقبتی مؤثر میباشد ) 05 / 0 > p. ) نتیجهگیری: به نظر میرسد که این مداخله میتواند باعث کاهش اجتناب شناختی رفتاری و-افزایش فعالیتهای خودمراقبتی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 39

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 12 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    66
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    293-307
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    28
  • دانلود: 

    18
چکیده: 

مقدمه: این پژوهش با هدف طراحی مدل آینده پژوهی با رویکرد تفکر استراتژیک درآموزش عالی انجام شد، آینده پژوهی در پی آن است تا با بهره گیری از تحلیل وضعیت موجود، شناسایی سازوکارهای تغییر و تعریف سناریوهای مختلف، توسعه و بهبود را در آینده های محتمل و ممکن پیش بینی کند. روش کار: روش پژوهش، کیفی-کمی با تاکید بر معادلات ساختاری است. جامعه آماری را دربخش کیفی 25 نفر از متخصصین و خبرگان که ازروش نمونه گیری هدفمند (گلوله برفی) و در بخش کمی شامل کلیه کارکنان دانشگاه فرهنگیان استان های خراسان (396 نفر) بودند که با استفاده از جدول مورگان تعداد 196 نفر، با استفاده از روش طبقه­, ای متناسب گزینش صورت گرفت. ابزار تحقیق مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته بود که ضریب آلفای کرونباخ آن ها 98/0 به دست آمد و روایی صوری و محتوایی آن ها با استفاده از نظر خبرگان تایید شد. تجزیه و تحلیل داده­, ها به کمک دو نرم­, افزار SPSS 22 و pLS صورت پذیرفت. نتایج: با استفاده از داده های جمع آوری شده مدلی طراحی شد که از بین ابعاد آینده پژوهی، آینده نگری، رهبری وخلاقیت دارای اهمیت و رتبه بیشتر(ضریب 0. 81، 0. 82، 0. 83)، از بین ابعاد تفکراستراتژیک بعد سازمانی (ضریب 0. 84) بیشترین وبعد شهودی (ضریب 0. 73) کمترین رتبه واهمیت را دارا می باشد. نتیجه گیری: با توجه به یافته های این پژوهش پیشنهاد می گردد میز آینده پژوهی با هدف تعیین راهبردها در کلیه حوزه ها و ذینفعان با استفاده از همه ظرفیت های محلی، ملی، منطقه ای و بین المللی برای آینده مطلوب دانشگاه ها تشکیل گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 28

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 18 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    66
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    293-305
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    179
  • دانلود: 

    107
چکیده: 

مقدمه: گرایش به رفتارهای پرخطر به شکل معمول نظم شناختی، روانی و هیجانی دانشجویان را متاثر می سازد. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی معنا درمانی بر تفکر انتقادی دانشجویان دختر در معرض رفتارهای پرخطر انجام شد. روش کار: روش پژوهش، نیمه آزمایشی )با گروه آزمایش و گواه( با طرح سه مرحله ای )پیش آزمون-پس آزمون-پیگیری( و مرحله پیگیری 2 ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان دختر در معرض رفتارهای پرخطر بود که در دانشگاه غیرانتفاعی هشت بهشت، دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد و اصفهان در سال تحصیلی 1401-1400 مشغول به تحصیل بودند. در این پژوهش تعداد 35 دانشجوی دختر در معرض رفتارهای پرخطر با روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب و با شیوه تصادفی در گروه های آزمایش و گواه جایدهی شدند ) 18 دانشجو در گروه آزمایش و 17 دانشجو در گروه گواه(. دانشجویان حاضر در گروه آزمایش معنا درمانی را طی ده هفته در 10 جلسه 75 دقیقهای دریافت نمودند. در این پژوهش از پرسشنامه گرایش به رفتارهای پرخطر )محمدخانی، 1386 ( و پرسشنامه تفکر انتقادی )لویز، 1998 ( استفاده شد. داده های حاصل با تحلیل واریانس آمیخته و آزمون تعقیبی بونفرنی با استفاده از نرم افزار آماری 23SPSS تجزیه و تحلیل شد. نتایج: نتایج نشان داد که معنا درمانی بر تفکر انتقادی ) 0001 > P؛ 59 / 0 = Eta؛ 16 / 49 = F( دانشجویان دختر در معرض رفتارهای پرخطر تأثیر معنادار دارد. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش میتوان چنین نتیجه گرفت که معنا درمانی با بهره گیری از فنونی همانند تغییر نگرش ها و گرفتن معنا از طریق راه های کشف معنا، مسئولیت پذیری، غلبه بر یاس و افزایش امید به زندگی و حمایت عاطفی اعضا از یکدیگر میتواند به عنوان یک روش کارآمد جهت کاهش تفکر انتقادی دانشجویان دختر در معرض رفتارهای پرخطر مورد استفاده قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 179

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 107 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 11
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    66
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    306-331
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    122
  • دانلود: 

    74
چکیده: 

پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مطالعات مقایسه ای با هدف کاربردی می باشد. هدف کلی پژوهش بررسی مطالعه مقایسه ای کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار و زنان عادی در شهرستان هرسین و ارائه راهکارهایی اساسی متناسب با نتایج حاصل از تحقیق جهت کاربرد در بسیاری از ارگان های دست اندرکار، سیاست گذران و برنامه ریزان عرصه های حمایتی و اجتماعی که در حیطه ی وضعیت اقشار آسیب پذیر بویژه زنان سرپرست خانوار به مطالعه می پردازند می باشد. چهارچوب نظری تحقیق بر اساس دیدگاه صاحب نظرانی چون: پاتنام، بوردیو، هابرماس، فرانس، بوند و کورنر بصورت تلفیقی و استفاده تکمیلی از نظرات دیگراندیشمندان حوزه جامعه شناسی طراحی و تنظیم شده است. جامعه آماری شامل تمام زنان متاهل و همچنین زنان سرپرست خانوار شهر هرسین، در طول دوره ی تحقیق بوده که تعداد 380 نفر نمونه براساس نمونه گیری خوشه ای و تصادفی انتخاب شده است. روش تحقیق پیمایشی و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه (کیفیت زندگی فرانس1996 و سوالات " محقق ساخت )می باشد. ت نتایج آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری بر روی ابعاد مربوط به کیفیت زندگی (بعد جسمانی، بعد روانی، بعد اجتماعی) در دو گروه زنان سرپرست خانوار و زنان عادی نشان می دهد که ازنظر بعد جسمانی(24/452F=، Sig=0/000)، بعد روانی(31/530F=، Sig=0/000)، بعد اجتماعی(05/513F=، Sig=0/000) تفاوت معناداری بین کیفیت زندگی این دو گروه وجود دارد. هچنین یافته های پژوهش حاکی از تفاوت معنادار بین میزان حمایت اجتماعی، سرمایه اجتماعی، روابط اجتماعی، موقعیت خانوادگی زنان سرپرست خانوار و زنان عادی می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 122

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 74 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    66
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    331-344
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    109
  • دانلود: 

    61
چکیده: 

مقدمه: توانمندی نیروی انسانی مهمترین عامل بقا سازمان هایی مانند بیمارستانها است که در درمان و حفظ سلامت جسمانی و روانی بیماران نقش مهمی را ایفا میکند؛ بنابراین توجه ویژه به توانمندسازی افراد در بیمارستان ها از هر سازمانی با اهمیت تر می باشد؛ لذا هدف پژوهش حاضر توانمندسازی روانشناختی مبتنی بر تجارب زیسته پرستاران است. روش کار: پژوهش از نوع کیفی و به روش پدیدارشناسی تفسیری صورت گرفت که هدف آن کشف عوامل توانمندسازی روانشناختی بر اساس تجارب زیسته پرستاران بود. شرکت کنندگان در پژوهش 16 نفر از پرستاران بیمارستان مشهد بودند که به صورت نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. داده ها با مصاحبه های عمیق، فردی و نیمه ساختاریافته جمع آوری شد و تا زمان اشباع داده ها، تداوم پیدا کرد. پس از پیاده سازی مصاحبه ها، بر اساس رویکرد هرمنوتیک تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: بررسی داده ها، توانمندسازی روانشناختی پرستاران را نشان داد که در خصوص عوامل زمینه ساز سازمانی و شغلی 439 کد و 4 مفهوم ثانویه ی فرهنگ سازمانی، ویژگی های شغل، ابهام نقش شغلی و عدم حمایت اجتماعی شغلی وجود دارد. از عوامل زمینه ساز خانوادگی 279 کد و 5 مفهوم ثانویه ی ویژگی های خانواده، ابهام نقش خانوادگی، عدم حمایت خانواده، تقاضاهای همسری و ازدواج، تقاضاهای والدینی و تعلق خانوادگی بدست آمد و عوامل زمینه ساز فردی/روانشناختی 357 کد و 5 مفهوم ثانویه ی خودکارآمدی و مهارت ها، حساسیت شخصی، خواسته های شخصی، وجدان کاری، خودشناسی تاب آوری بدست آمد. نتیجه گیری: با توجه به اهمیت توانمندسازی روانشناختی میتوان پیشنهاد کرد مدیران بیمارستانها با شناسایی فرایندهای اجتماعی که در طرز نگرش افراد مؤثر است و ایجاد جوّی که زمینه ساز توانمندسازی پرستاران باشد، به افزایش سطح شاخص های توانمندی پرستاران توجه بیشتری نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 109

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 61 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    66
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    344-358
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    40
  • دانلود: 

    24
چکیده: 

مقدمه: دوران سالمندی از مهمترین و پرمخاطرهترین دوران های زندگی انسان و مشکلات آن از اساسی ترین مشکلات جهان امروز است؛ بنابراین هدف پژوهش حاضر ارائه مدلسازی معادلات ساختاری شادزیستی بر اساس سبکهای دلبستگی و مهارتهای ارتباطی با میانجیگری خودشفقت-ورزی در سالمندان بود. روش کار: روش پژوهش تحلیلی و مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی سالمندان ساکن آسایشگاه های سالمندان مستقر در شهرهای استان گیلان در سال 1399-1398 بود و روش نمونه گیری به صورت در دسترس بود. نمونه آماری این پژوهش با توجه به تعداد متغیرهای پژوهش تعداد 210 نفر بود. جهت جمع آوری داده ها از مقیاس های شادزیستی آکسفورد ) 2002، ) مهارت های ارتباطی بین فردی کوئین دام ) 2004 ( و خودشفقت ورزی نف و همکاران ) 2003 ( و سبک دلبستگی بزرگسالان هازن و شیور ) 1987 ( استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 24 و Amos نسخه 24 و ضریب همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. ..

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 40

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 24 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    66
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    351-362
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    40
  • دانلود: 

    4
چکیده: 

هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر تمرینات هوازی فزاینده تا بیشینه بر بیومارکرهای آسیب قلبی بازیکنان لیگ برتر فوتیال ایران بود. مطالعه حاضر یک تحقیق نیمه تجربی بود. از بین این جامعه تعداد 20 فوتبالیست به صورت نمونه های دردسترس انتخاب شدند. ارزیابی فعالیت هوازی فزاینده تا بیشینه با اجرای پروتکل بروس بود. جهت آزمون فرضیه ها و مقایسه متغیرهای وابسته در گروه های مختلف از آزمون تحلیل واریانس در اندازه های تکراری استفاده شد و از آزمون بونفرونی برای مقایسه بین مراحل خونگیری استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار 25SPSS انجام شد. با توجه به نتایج تفاوت معناداری در میزان گالکتین-3 بین مرحله پیش آزمون و بلافاصله و 24 ساعت بعد آزمون مشاهده نشدهمچنین تفاوت معنی داری در CTnI و CTnT در پیش آزمون و بعد از آزمون وجود داشت سطوح CTnI و CTnT بلافاصله بعد از آزمون افزایش معنادار داشتند و سپس 24 ساعت بعد به حالت اولیه بازگشتند. همچنین تفاوت معنی داری در پپتید ناتریورتیک مغزی(BNP) در پیش آزمون، بلافاصله و 24 ساعت پس از تمرین مشاهده شدسطوح ناتریورتیک مغزی بلافاصله بعد از آزمون افزایش معنادار و بعد 24 ساعت کاهش معنادار داشت و 24 ساعت بعد به سطوح اولیه بازگشته است. می توان نتیجه گرفت که تمرینات هوازی فزاینده تا بیشینه ممکن است منجر به افزایش تروپونین اختصاصی قلبی I و T و پپتید ناتریورتیک مغزی شود. با این حال، به نظر می رسد افزایش موقتی است و باعث آسیب قلبی نمی شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 40

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ماشینچی علی اصغر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    66
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    358-372
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    362
  • دانلود: 

    255
چکیده: 

از جمله وظایف و اهداف اصلی نظام آموزش وپرورش، تربیت انسانهایی آزاد اندیش، مسئول، حقیقت طلب، شجاع، فعال و خلاق است این نظام زمانی میتواند به اهداف مورد نظر خود دست یابد که متناسب با تغییراتی در بخشهای گوناگون جامعه انسانی به ویژه در حوزههای نظریههای یادگیری به وجود میآید تحول بنیادین در همه بخشهای خود به وجود آورد. مطالعه حاضر از نظر هدف از جمله تحقیقات کاربردی و از نظر چگونگی اجرای پژوهش توصیفی-پیمایشی است. از نظر این پژوهش ارزیابی و سنجش میزان تحقق یافتن این اهداف بر عهدهی نظام ارزشیابی است و ارزشیابی تحصیلی یکی از عوامل مهم در بهبود یادگیری و پیشرفت است. در این راستا نظام ارزشیابی توصیفی در دورهی ابتدایی با هدف ایجاد تغییرات بنیادی درنظام آموزش و پرورش ایران و با عنایت به رویکردهای نوین در فرایند یاددهی یادگیری و گذر از ارزشیابی دانش محور به ارزشیابی قابلیت محور به صورت به اجرا در آمده است. از مباحث ایراد شده نتیجه گرفته می شود که ارتباط ارزشیابی با پیشرفت تحصیلی مسألهای است که از جهات مختلف قابل بررسی میباشد و ارزشیابی باید در عین ایجاد مسأله به سیالی فکر و اندیشه نیز کمک کرده و رشد تحصیلی دانش آموزان را باعث گردد و زمینهی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را فراهم سازد. در پی تغییرات نظام آموزشی، روشهای ارزشیابی نیز دگرگون گردید و از ارزشیابی نتیجه مدار در دیدگاه رفتارگرایی به ارزشیابی فرایند مدار از دیدگاه سازگرایی تغییر رویه داده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 362

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 255 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button