طراحی معمول سازه های قابی شکل مانند اسکله های باز با فرض گیرداری کامل اتصالات عرشه به پایه ها صورت می گیرد. ولی در عمل این اتصالات به علت وجود برخی عوامل به صورت نیمه گیردار می باشند. این نیمه گیرداری سبب تغییر در مشخصات دینامیکی سازه می شود. عدم قطعیت در گیرداری اتصالات عرشه به پایه ها با توجه به تمرکز عمده جرم در عرشه تاثیر بسزایی در پاسخ های سازه دارد. بنابراین، مطالعه روش های جدید در ارزیابی دقیق این پارامتر عدم قطعیت، جهت ارتقاء روش های بروزرسانی مدل های عددی، از اهمیت بالائی برخوردار است. از اینرو در این مطالعه کیفیت این اتصالات با استفاده از تغییرات فرکانس های طبیعی ارزیابی گردیده است. مدل یک اسکله ساحلی مورد آزمایش تحلیل مودال قرار گرفت. مدل عددی نیز در نرم افزار Ansys و نرم افزار MATLAB تهیه گردید. مساله تعیین درصد گیرداری اتصالات به صورت مساله بهینه سازی مبتنی بر فرکانس های عددی و تجربی مطرح و الگوریتم اجتماع ذرات جهت حل مساله بکار گرفته شد. برای بروز رسانی مدل اجزای محدود از فنرهای پیچشی خطی الاستیک، با سختی های محاسبه شده توسط الگوریتم، بجای اتصالات استفاده گردید. توسط روش پیشنهادی، نسبت به تعیین درصدهای گیرداری اتصالات اقدام و مدل اجزای محدود با قابلیت انطباق پذیری بیشتر با مدل واقعی تهیه گردید. بر اساس نتایج حاصله مشاهده می شود که نتایج مدل بروزرسانی شده توسط این روش، بسیار نزدیک به مدل واقعی می باشد.