Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

کوتی محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    4 (پیاپی 20)
  • صفحات: 

    1-5
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    28
  • دانلود: 

    7
کلیدواژه: 
چکیده: 

طرز تفکر انسان­ها با گذشت زمان تغییر می­کند، چون هم شرایط دگرگون می­شوند و هم مغز ما رشد می­کند و هم اینکه آموزش­هایی که می بینیم، بر روی ما تاثیر می گذارند. بنده حدود 50 سال است که با علم شیمی سروکار داشتم و در طول این مدت مطالبی از شیمی یاد گرفتم که در زندگی فردی و اجتماعی بنده بسیار تاثیرگذار بودند. در این بحث، دوست دارم برخی از آنها را با شما عزیزان به اشتراک بگذارم. شیمی تنها چند فرمول و جدول تناوبی نیست، بلکه دنیایی ژرف از دانش، به اضافه فلسفه و منطق است. مواردی را که آموخته ام به شرح زیر هستند: 1) از این که واکنش های شیمیایی یک طرفه دیر یا زود متوقف می شوند و واکنش های برگشت پذیر و دوطرفه یا رفت و برگشتی ادامه دار و پایدار هستند، به این نتیجه رسیدم که روابط خود را بر اساس روابط متقابل، پایه ریزی کنم تا دوام داشته باشند. 2) از این که عناصر خواص متفاوتی دارند، حتی عناصر واقع در یک گروه جدول تناوبی، متوجه شدم که هیچ دو انسانی یافت نمی شود که مثل هم باشند، حتی دوقلوهای همسان. در نتیجه، از همه افراد توقعات یکسانی نباید داشته باشیم و افراد را نباید با هم مقایسه کنیم و هرکس را هر طور که هست بپذیریم. 3) از این که برخی از مواد نقطه ذوب و جوش بالا دارند و برخی برعکس و حتی ممکن است در اثر حرارت منفجر شوند، آموختم که بعضی افراد به سرعت عصبانی می شوند و از کوره در می روند. بنابراین، در قبال چنین افراد باید آرامش و خونسردی خود را حفظ کرد و از ایجاد هرگونه تنش خود داری کرد. در غیر این صورت، هر دو صدمه می بینیم. ‏ 4) از این که برخی از عناصر تمایلی به واکنش شیمیایی ندارند و بیشتر تنهایی را دوست دارند، به این نتیجه رسیدم که بعضی آدم ها با بقیه سازگاری ندارند. بنابراین آنها را بهتر است به حال خود بگذاریم و آرامش آنها را تا آنجایی که ممکن است به هم نزنیم و حریم آنها حفظ شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 28

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 7 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    4 (پیاپی 20)
  • صفحات: 

    6-18
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    36
  • دانلود: 

    10
چکیده: 

نانوفناوری یک رشته جدید نیست، بلکه علمی بین رشته­ ای است که با سایر علوم مانند فیزیک، شیمی، دارویی، انرژی و. . . ارتباط تنگاتنگی دارد. با ظهور نانو فناوری، علاوه بر انقلابی که در جهان ایجاد شد، هیاهویی در نظام­های آموزش کشورهای دنیا به­ وجود آورد تا افراد متخصص را در این زمینه تربیت کنند. گسترش استفاده از فناوری نانو در شاخه های مختلف صنعتی، پزشکی، الکترونیک، کشاورزی و بهداشت، نظام­های آموزشی را بر آن می­دارد تا با ارائه مفاهیم و سرفصل­های مربوط به نانو، مواد و کاربردهای آن، آگاهی دانش آموزان را در این زمینه علمی افزایش دهند. بنابراین لازم است علوم ارائه شدنی در مدارس به­ روز بشوند و علوم و فناوری نانو به صورت منسجم در آن گنجانیده شود تا نسل­ها و نیروی کار آینده، مسئولانه تصمیمات علمی بگیرند. از جمله مزیت­های علوم نانویی با دیگر علوم، قادر ساختن دانش آموزان و دانشجویان به درک و ارتباط بهتر بین علوم است. در این مقاله چرایی و چگونگی آموزش نانوفناوری در مدارس مورد بررسی قرار می­ گیرد. روش مورد مطالعه، جست وجو در پایگاه­های اطّلاعاتی فارسی و انگلیسی و بررسی مقالات، کتب و پایان نامه­ های مرتبط با نانوفناوری و آموزش آن می­ باشد. در پایان نتایج حاصل از آموزش نانوفناوری در مدارس بیان می­ گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 36

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 10 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

کوه دار عاطفه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    4 (پیاپی 20)
  • صفحات: 

    19-29
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    90
  • دانلود: 

    19
چکیده: 

برنامه و محتوای کتاب درسی یکی از عناصر مهم نظام آموزش و پرورش است و در تحقق اهداف آموزش و پرورش نقش اساسی دارد. تحلیل محتوا، از روش های مهم پژوهش است که می توان با استفاده از این روش به طور نظام مند و عینی، ویژگی کتاب های درسی را مورد مطالعه قرار داد. هدف این پژوهش، تحلیل محتوای فصل3 کتاب شیمی دهم می باشد. در پژوهش حاضر کتاب شیمی دهم از منظر تناسب آن با برنامه درسی ملی برای تجزیه و تحلیل درنظر گرفته شده است. برطبق فراوانی های بدست آمده، بیشترین توجه مربوط به ساحت علم (32%) وکمترین توجه مربوط به ساحت اخلاق (8%) است. بر اساس روش ویلیام رومی ضریب درگیری محاسبه شده برابر با 428/0 بدست آمده که این مقدار از نظر ویلیام رومی نشان دهنده ی فعال بودن متن است. بررسی تصاویر کتاب بیانگر این می باشد که 34 % تصاویر کاملا منطبق با متن کتاب درسی بوده و در 79% از تصاویر از فنون برجسته سازی بهره برده اند. همچنین با بررسی تدریس پذیری فصل 3 کتاب درسی و یادگیری پذیری آن برمبنای مولفه های تعریف شده، دریافتیم که تدریس پذیری و یادگیری پذیری محتوای آن به ترتیب 88% و 79% می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 90

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 19 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

عظمت جعفر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    4 (پیاپی 20)
  • صفحات: 

    30-42
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

اهمیت و جایگاه کارهای عملی در صنایع مختلف باعث شده است که اهمیت کارهای آزمایشگاهی و آشنایی با نحوه کار در آن محیط و نیز آشنایی با خواص مواد شیمیایی مختلف در زندگی، ملموس تر گردد. کارهای عملی در آزمایشگاه در صنایع گوناگون همچون نفت، پتروشیمی، صنایع معدنی، شیمیایی و دارویی نقش بسزایی دارد. از سوی دیگر سلامتی و رعایت نکات ایمنی موضوعی است که هر فردی که در محیط ازمایشگاهی کار می کند، باید به آن توجه داشته باشد. پیشگیری از حوادث و نگهداری صحیح از مواد، درست استفاده نمودن از مواد شیمیایی در هنگام آزمایش و توجه به اصول دوازده گانه شیمی سبز از موارد مهمی است که باید رعایت شود تا از بروز مشکلاتی که ممکن است به سلامتی فرد آسیب برساند، جلوگیری شود. استفاده از مواد یا مخلوط های انفجار پذیر یا آتش زا در آزمایشگاه های شیمی و مراکز صنعتی رایج است. عدم اطلاع از خطرهای احتمالی این نوع مواد، اغلب به انفجار یا آتش سوزی منجر می شود، ولی می توان با رعایت نکات ایمنی از آنها جلوگیری کرد. تعداد بسیار زیادی از ترکیبات شیمیایی که در آزمایشگاه ها با آن ها سر و کار داریم سمی اند. در نتیجه دقت و ایمنی به منظور جلوگیری از ورود مواد خارجی سمی به بدن اهمیت به سزایی دارد. لذا بر این اساس در این مقاله سعی شده است تا با دیدی متفاوت به این موضوع نگاه شود تا شاید بتواند در این زمینه مثمر ثمر واقع شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    4 (پیاپی 20)
  • صفحات: 

    43-56
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    46
  • دانلود: 

    8
چکیده: 

عامل انسجام در جامدات، برهم کنش الکتروستاتیکی جاذبه بین بارهای منفی الکترون ها و بارهای مثبت هسته است. جامدات براساس تقارن شبکه و پیوندهای شیمیایی دسته بندی می شوند. از طرفی براساس توزیع فضایی الکترون ها، پیوندهای شیمیایی را می توان به 5 دسته پیوند یونی، پیوند کوالانسی، پیوند واندروالسی یا مولکولی، پیوند هیدروژنی و پیوند فلزی دسته بندی کرد. جفت شدگی دوقطبی، یکی به علت نوسانات، و دیگری ناشی از میدان الکتریکی تولید شده توسط اولی، منجر به نیروی جاذبه می شود که به آن نیروی واندروالس می گویند. پیوند واندروالسی نسبتاً ضعیف است. در مقابل، پیوند یونی ناشی از برهم کنش الکتروستاتیکی یون هایی با بار مخالف است. یک برهم کنش کولنی جاذبه قوی بین یون های نزدیکترین همسایه وجود دارد، که عامل پیوند یونی است. پیوند یونی بسیار قوی است و از نظر تجربی، این استحکام با دمای ذوب نسبتاً بالا مشخص می شود. پیوند کووالانسی یکی دیگر از پیوند های مهم است که در بسیاری از جامدات وجود دارد. پیوند کوالانسی بین دو اتم معمولاً توسط دو الکترون تشکیل می شود، که یکی از هر اتم در پیوند شرکت می کند. به طور معمول پیوند کووالانسی قوی است. از سوی دیگر فلزات با رسانایی الکتریکی بالای خود مشخص می شوند. الکترون هایی که قادر به حرکت در بین بلور هستند، الکترون های رسانش نام دارند. ویژگی اصلی پیوند فلزی، پایین بودن انرژی الکترون های ظرفیت در فلز نسبت به اتم های آزاد است. در مقاله برخی از عوامل کیفی این حقیقت توضیح داده شده است. پیوند فلزی نسبت به پیوند یونی و کوالانسی ضعیف تر است. به دلیل وجود کج فهمی های دانش آموزان و دانشجویان که حاصل از تصورات قبلی آن ها در زمینه علم شیمی و انواع مختلف پیوندهای بین اتمی است، در این مقاله سعی شده است به زبان صریح انواع پیوندهای بین اتمی در جامدات و مقایسه قدرت هرکدام از طریق محاسبه و رسم نمودارهای انرژی های هم چسبی مربوطه، مورد بررسی قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 46

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 8 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مومنی فاطمه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    4 (پیاپی 20)
  • صفحات: 

    57-71
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    0
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

از مهم­ترین منابع یادگیری در نظام آموزشی، کتاب­های درسی هستند. کتاب­های درسی در شکل گیری هویت ملی دانش­ آموزان نقش مهمی ایفا می کنند. هدف این پژوهش، بررسی و تحلیل هویت ملی در کتاب شیمی (3) پایه دوازدهم است. روش پژوهش تحلیل محتوای کمی و کیفی است. ابزار گردآوری اطلاعات شامل چک لیست در تحلیل محتوا است و واحد تحلیل، مضمون است. مولفه­های هویت ملی در این پژوهش عبارتند از: نماد، ارزش، میراث فرهنگی، مشاهیر و شخصیت­ها، وقایع و رویدادها. جامعه آماری کتاب شیمی (3) پایه دوازدهم سال 1401-1402 است. نتایج تحلیل کیفی نشان­ دهنده تاکید بر نمادهای ملی به خصوص الفبای فارسی، توجه به ارزش­های ملی به ویژه ارزش­های اجتماعی، توجه به اماکن و بناها در بعد میراث فرهنگی و کم توجهی به مشاهیر و شخصیت­های معاصر به ویژه شیمی­دانان معاصر و کتاب­های آنان و همچنین وقایع و رویدادهاست. با توجه به نتایج تحلیل کمی در این کتاب 224 مورد به مفهوم هویت ملی اشاره شده است که در بین ابعاد هویت ملی، بعد نمادها با 99/45 درصد از بیشترین فراوانی و مشاهیر و شخصیت­ها با 44/0 درصد از کمترین میزان فراوانی برخوردارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 0

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button