مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    1-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2099
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف سنتز ادبیات مربوط به دانشگاه مهارت محور در راستای شناسایی مولفه های دانشگاه مهارت محور در نظام آموزش عالی کشور انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و با روش کیفی فراترکیب انجام شده است. جامعه آماری، کلیه مطالعات انجام شده در بازه زمانی 1380 الی 1401 است. در این راستا 38پژوهش در زمینه موضوع موردنظر ارزیابی و درنهایت 22 پژوهش به صورت هدفمند انتخاب گردید و با تحلیل محتوا و ترکیب ادبیات مربوط، درمجموع 126 کد،12 مفهوم، 7 مقوله کلیدی طی فرایند جست وجو و ترکیب نظام مند متون شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفت و اعتبار آن از طریق آزمون کاپای کوهن تأیید گردید. نتایج تحلیل نشان داد، که مهم ترین مولفه های کلیدی شناسایی شده شامل: دولت، ماموریت و رسالت های دانشگاه، پژوهش، آموزش، ارتباط با صنعت، فرهنگ و تعامل با محیط بین الملل است. این پژوهش ازآن جهت که درک عمیقی از ادبیات موجود در مورد موضوع پژوهش با شناسایی مولفه های دانشگاه مهارت محور ارائه می دهد، می تواند در سیاست گذاری های نظام آموزش عالی کشور در راستای توسعه مهارت محوری در نظام آموزش عالی کشور مورداستفاده قرار گیرد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2099

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    17-39
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    103
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

تاب آوری به عنوان یک مؤلفه ضروری در مدیریت استرس شناخته شده است. بااین حال، درک اینکه چگونه دانشجویان مقطع کارشناسی با ویژگی های مختلف تاب آوری را درک می کنند، هنوز موردمطالعه قرار نگرفته است. این مطالعه باهدف بررسی چگونگی تعریف و ایجاد تاب آوری دانشجویان دوره کارشناسی در دانشگاه های شهر بوشهر در زمان پاندمی کووید -19 انجام شد. علاوه بر این، ادراک و ترجیح دانشجویان برای دریافت آموزش تاب آوری نیز مورد تاکید قرار گرفت. پژوهش حاضر، یک مطالعه توصیفی مقطعی کیفی است که با بیست و هفت دانشجو مصاحبه نیمه ساختاریافته از طریق اسکایپ انجام شد. در نهایت با استفاده تکنیک تحلیل تم پنج موضوع به دست آمد: تاب آوری: پایداری و مقاومت؛ بلوک های سازنده تاب آوری؛ تاب آوری: یادگیری یا کسب درآمد؛ ملاحظات آموزشی برای آموزش تاب آوری؛ و یک بستر ترکیبی برای آموزش تاب آوری. شرکت کنندگان تاب آوری را به عنوان ویژگی پایدار و ضروری برای دانشجویان دانشگاه توصیف کردند. تاب آوری می تواند از عوامل درونی و بیرونی ساخته شود. عوامل ذاتی که تاب آوری را افزایش دادند شامل تمایل به موفقیت و انگیزش بودند. عوامل بیرونی ذاتاً رابطه ای بودند و مشخص شد که دوستان، خانواده، اساتید و ارزش های معنوی تاب آوری را افزایش می دهند. دانشجویان چندین توصیه در طراحی آموزش تاب آوری داشتند و استفاده از یک پلتفرم ترکیبی را توصیه کردند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 103

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    40-56
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    211
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

امروزه نیروی انسانی کلیدی ترین عنصر موفقیت سازمان ها و تنها مزیت رقابتی پایدار برای آنها به شمار می آید. اولین رکن عملکرد مناسب و کارآمدی منابع انسانی، جذب نیروی انسانی با کیفیت است به همین دلیل نظام جذب و گزینش در نظام مدیریت منابع انسانی از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است. هدف این پژوهش شناسایی و اولویت بندی استراتژی های جذب، گزینش و استخدام منابع انسانی در دانشگاه های افسری ارتش ج.ا.ا می باشد. نوع تحقیق از نظر هدف کاربردی بوده و از نظر روش و ماهیت انجام آن توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه کارکنان(کارشناس و بالاتر) حوزه گزینش و استخدام نیروهای چهارگانه آجا در شهر تهران تشکیل داده اند که با توجه به محدود بودن به روش سرشماری تمامی جامعه آماری در تحقیق مشارکت داده شدند. ابزار گرداوری داده ها، پرسشنامه بوده که روایی آن از طریق شاخص های CVR و CVI و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ بررسی و تایید گردیده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و استنباطی(آزمون مولموگروف اسمیرنوف، آزمونی تی و آزمون فریدمن) استفاده شده است. نتایج تحقیق حاکی از شناسایی و تایید 8 استراتژی برای جذب و استخدام در دانشگاه های افسری آجا بوده است که براساس نتایج آزمون فریدمن این استراتژی ها به ترتیب اولویت عبارتند از " افزایش جذابیت سازمانی "؛ " توسعه دفاتر استخدام و عضویابی در سطح کشور "؛ " انجام تبلیغات در نشانگاه ها مانند مدارس و دانشگاه ها و رسانه های جمعی و اجتماعی"؛ " تنوع بخشی به شیوه های استخدامی"؛ "توسعه هماهنگی بین مدیریت های گزینش نیروها به منظور جذب حداکثری"؛" انعطاف پذیری و تسهیل شرایط استخدامی "؛" جذب از بین کارکنان وظیفه ".

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 211

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    57-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    158
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف شناسایی چالش های جذب دانشجویان بین المللی به روش پژوهش فراترکیب انجام شد. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ رویکرد کیفی است. روش جمع آوری داده ها در این پژوهش مبتنی بر اطلاعات اسنادی و ابزار گردآوری داده ها نیز اسناد و مدارک گذشته است که شامل 37 مقاله می شود. در پژوهش مورد نظر 80 مقاله منتشر شده در پایگاه های اطلاعاتی علمی ـ پژوهشی معتبر داخلی و خارجی به عنوان جامعه آماری یافت شد که با کلیدواژه های خود و سایر مفاهیم خود ـ پایه در پایگاه های اطلاعاتی و جستجوگرهای معتبر مورد جستجو قرار گرفت. برای جستجوی کلیدواژه ها محدوده زمانی 1385 الی 1400 در نظر گرفته شد. در زمینه نمونه گیری، 37 مطالعه مرتبط با استفاده از رویکرد هدفمند انتخاب شد. مبنای روایی این پژوهش نظر متخصصان بود و اعتبار آن از طریق آزمون کاپای کوهن تأیید گردید. نتایج تحلیل نشان داد که مهم ترین چالش های پذیرش دانشجویان بین المللی شامل: زیرساخت های نامناسب فرهنگی، مسائل سیاسی، امنیتی و اطلاعاتی، عدم اعتبار مدارک تحصیلی دانشگاهی، مناسب نبودن محتوای آموزشی برای دانشجویان بین المللی، ضعف مدیریتی و ساختاری، مسائل و مشکلات اداری دانشگاه ها است. با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش و استفاده از نتایج آن در راستای جذب دانشجویان بین المللی در ایران باید با تغییر در رویه ها و ساختارهای جذب پذیرش دانشجویان خارجی و تبلیغات در امر جذب دانشجویان خارجی بتوانیم رتبه علمی دانشگاه های ایران را در سطح بین المللی به جایگاهی برسانیم تا دانشجویان خارجی آن را مورد قبول قرار دهند و با ترویج زبان بین المللی راه های ارتباط بهتر و راحت تر را برای دانشجویان خارجی فراهم کنیم تا احساس راحتی بیشتر را در بین دانشجویان و اساتید و کارکنان داشته باشند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 158

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    75-91
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    53
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

سواحل مکران به لحاظ امنیتی - دفاعی، اقتصادی و سیاسی دارای ارزش های حیاتی است که به عنوان یکی از ظرفیت های ناشناخته ژئواکونومیکی ج.ا ایران در ارتقاء قدرت دفاعی – امنیتی و قلمرو سرزمینی کشور به شمار می آید. با توجه به نقش فزاینده این منطقه در تقویت بازدارندگی دفاعی کشور، پژوهش حاضر به واکاوی آینده پژوهانه ابعاد محیطی برترساز سواحل مذکور در تقویت بازدارندگی دفاعی ج.ا ایران در افق 1410 می پردازد. نوع پژوهش کاربردی-توسعه ای با رویکرد آمیخته است که جامعه آماری آن به صورت هدفمند از بین خبرگان، صاحب نظران نظامی و غیرنظامی و متخصصان امور حوزه دریایی و دفاعی در سطح کشور و نیروهای مسلح با ویژگی های سابقه خدمت در مشاغل راهبردی شامل (35) نفر انتخاب گردیده است. جمع آوری اطلاعات با استفاده از روش کتابخانه ای و انجام مصاحبه در جلسات ذهن انگیزی با حضور خبرگان امر صورت پذیرفت. به منظور سنجش پایایی و روایی مؤلفه ها و ابعاد پنج گانه شناسایی شده از ضرایب توافقی کندال، خی-دو و آلفای کرونباخ با استفاده از نرم افزار SPSS استفاده شد و در ادامه به منظور شناسایی اثرگذارترین مؤلفه ها با استفاده از طیف لیکرت و بر اساس میزان ضریب پراکندگی کمتر، اثرگذارترین مؤلفه های هر بعد شناسایی و تعیین گردید. با برگزاری جلسات ذهن انگیزی تعداد (48) مؤلفه برترساز با اجماع نظر ایشان شناسایی و با انجام نظرسنجی در قالب پرسشنامه خبرگی، مؤلفه ها در پنج بُعدِ سرزمینی و فراسرزمینی سواحل، جاذبه های اقتصادی و گردشگری سواحل، توزیع جمعیتی و انسانی سواحل، حضور میدانی کشورهای همگرا و واگرا و در نهایت نقش تعاملی و ارتباطی سواحل دسته بندی شدند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 53

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    92-104
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    44
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

راز ماندگاری در جهان کنونی، قدرتی است که بر اساس پژوهش و تولید علم باشد. به عبارتی مقوله ی تولید علم و فناوری، مهم ترین عامل پیشرفت کشورها و ابزاری جدی برای رقابت در عرصه های مختلف جهانی است. در این بین، پیشرفت توان علمی و فنی نیروهای مسلح نیز تا حد زیادی مرتبط با اجرای پژوهش ها می باشد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف آسیب شناسی فعالیت های پژوهشی دانشجویان در دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا (دافوس) و با رویکرد آمیخته انجام شده است. جامعه آماری شامل، خبرگان و صاحب نظران فعال در حوزه سیاست گذاری پژوهش آجا و مدیران ارشد اجرایی پژوهش در دافوس و در محدوده درجات افسر ارشدی به بالا با سابقه پژوهشی بالای 10 سال بوده اند که یک جامعه خبرگانی را تشکیل داده اند. نمونه آماری برای مرحله مصاحبه،10 نفر و برای توزیع پرسشنامه خبرگانی، 30 نفر تعیین گردیده است. تجزیه و تحلیل داده های کیفی با روش تحلیل مضمون و در بخش کمی، به منظور الویت ‎بندی آسیب های فعالیت های پژوهشی دانشجویان، از روش Vikor در نرم افزار MATLAB انجام شده است. نتایج تحقیق نشان داد که آسیب های ساختاری با میزان اهمیت 5.793 جایگاه اول و آسیب های محیطی با میزان اهمیت 5.551، جایگاه دوم و آسیب های رفتاری با ضریب اهمیت 5.459 جایگاه سوم قرار داشته اند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 44

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

قویدل اعظم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    105-119
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    65
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل ساختاری نقش ابعاد کاری در تعیین حجم کاری اعضای هیئت علمی آموزشی صورت پذیرفت. در این مطالعه توصیفی- همبستگی،230 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان به روش نمونه گیری طبقه ای نسبی انتخاب و در پژوهش حاضر شرکت نمودند. در ادامه برای جمع آوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه 110 سؤالی تعیین حجم کاری استفاده شد که جهت تعیین روایی این پرسشنامه از روش لاوشه استفاده شد بدین صورت که برای بررسی روایی محتوایی به شکل کمی، از دو ضریب نسبی روایی محتوا (CVR )و شاخص روایی محتوا (CVI) ، بهره برداری شد و مقدار محاسبه شده برابر با 92/0 به دست آمد که نشان از روایی مطلوب می باشد. همچنین برای تعیین میزان پایایی پرسشنامه فوق نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که نتیجه برابر با 89/0 محاسبه گردید. در ادامه نیز برای تجزیه و تحلیل داده های احصائی از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها نشان داد، مدل پیشنهادی از برازش قابل قبولی برخوردار است. زیرا تصریح شد هر یک از ابعاد کاری یعنی پژوهش64/0؛ خدمات 60/0 و آموزش 40/0 از واریانس حجم کاری اساتید را تبیین می کند و این بدین معناست که ابعاد کاری شغل هیئت علمی به طور مستقیم و غیرمستقیم با میزان حجم کاری رابطه معناداری دارد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 65

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    120-130
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    71
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در فضای رقابتی امروز، سازمان هایی موفق خواهند بود که سهم بیشتری از دانش را به خود اختصاص دهند و با مدیریت صحیح آن بتوانند اهداف سازمانی را محقق نمایند. در همین راستا هدف این پژوهش، شناسایی چرخه مطلوب مدیریت دانش در سازمان اشاره شده بوده است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ رویکرد ترکیبی و از لحاظ روش توصیفی- تحلیلی بود. روش گردآوری داده، با مطالعات کتابخانه ای و روش میدانی (ابزار مصاحبه و پرسشنامه) انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 20 نفر از خبرگان سازمانی بود که به شکل هدفمند و قضاوتی انتخاب شدند و در بخش کمی، شامل کلیه کارکنان پایور در بخش های ستادی و صف (دارای مدرک کارشناسی ارشد و دکتری) به تعداد 800 نفر بود. حجم نمونه آن با استفاده از فرمول کوکران 260 نفر تعیین شد. یافته های تحقیق، ضمن شناسایی چرخه مطلوب مدیریت دانش، نشان داد، رتبه مقوله های 8 گانه در چرخه مطلوب مدیریت دانش به ترتیب شامل: تعیین اهداف و نیازهای دانشی، نگهداری، اشتراک و انتشار دانش، ذخیره سازی اطلاعات دانشی، ایجاد پایگاه جامع اطلاعات دانشی، کشف و شناسایی داده های دانش، رهگیری و جمع آوری داده های دانشی، ساماندهی اطلاعات دانشی و تولید و تکمیل دانش ارتقای مدیریت دانش بود.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 71

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    131-148
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    114
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

فرهنگ سازمانی به دلیل اهمیت و تأثیری که در موفقیت سازمان، کسب مزایای رقابتی، عامل شکل دهنده عملکرد فردی و سازمانی و به عنوان یکی از مهم ترین عوامل دستیابی به اهداف سازمانی همواره مورد دغدغه فرماندهان ارشد سازمان های نظامی و انتظامی است. اما مؤلفه های احصا شده در پژوهش های انجام شده در این زمینه متفاوت و هریک از محققان به تعدادی از مؤلفه های فرهنگ سازمانی اشاره نموده اند. براین اساس، هدف از پژوهش حاضر بررسی یکپارچه پژوهش های موجود و توسعه مدل جامع فرهنگ سازمانی در سازمان های نظامی- انتظامی است. این پژوهش ازنظر هدف از نوع تحقیقات بنیادی، از نوع کیفی و از حیث روش، مرور ادبیات نظام مند است. جامعه آماری شامل تحقیقات انجام شده در موضوع تحقیق در سازمان های نیروهای مسلح طی سال های 1390 تا 1401 در پایگاه های معتبر علمی کشور به تعداد 56 پژوهش بوده است که پس از اعمال معیارهای عدم شمول 37 پژوهش برای بررسی عمیق انتخاب شدند. جهت تجزیه وتحلیل داده ها نیز از روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی بهره بردیم. یافته ها حاکی از شناسایی 14 مؤلفه فرهنگ سازمانی، 31 مؤلفه که رابطه مثبت و معناداری با فرهنگ سازمانی دارند، 12 مؤلفه که فرهنگ سازمانی قدرت پیش بینی آن ها را دارد و نهایتاً 7 چالش که سازمان در رابطه با فرهنگ سازمانی با آن مواجه است. نتایج نشان دهنده الگوی استخراج شده تحت عنوان الگوی وضعیت کلی فرهنگ سازمانی در سازمان های نظامی-انتظامی می باشد که می تواند راهنمایی جامع جهت طرح ریزی فرهنگ سازمانی در نیروهای مسلح و راهنمایی جهت تحقیقات آینده در این زمینه باشد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 114

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    149-163
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    58
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

این پژوهش به شناسایی و اولویت بندی نیازهای آموزشی کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی در اجرای مفاد کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتی ها در ایران پرداخته است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها، توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. برای دسترسی به ادبیات پژوهشی از روش اسنادی و برای گردآوری داده ها، از پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر نیازهای آموزشی شناسایی شده حاصل از مطالعات اسنادی مرحله اول، استفاده شده که روایی محتوایی پرسشنامه مبتنی بر این گویه ها توسط نظرخواهی از 22 نفر از متخصصان، روایی سازه آن با تحلیل عاملی تاییدی و پایایی پرسشنامه نیز توسط شاخص آلفای کرونباخ بالای 70/0 مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل 700 نفر از کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی بوده که از جامعه مورد نظر 248 نفر با استناد به فرمول کوکران و روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. برای تجزیه وتحلیل داده های جمع آوری شده از روش های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. در بخش آمار استنباطی، آزمون فریدمن مورد استفاده قرار گرفت و داده ها توسط نرم افزار SPSS23 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند. بر اساس نتایج، بین میانگین رتبه ای حوزه های دانش، نگرش و مهارت اختلاف معناداری وجود دارد که نتایج نشان داد نیازهای آموزشی شناخته شده حوزه دانش در رتبه اول قرار دارد و سپس نیازهای آموزشی هر 3 حوزه مورد اولویت بندی قرار گرفت و در انتها، پیشنهادهای متناسب با اهداف و نتایج پژوهش ارائه گردید.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 58

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    164-179
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    82
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

اولین گام برای سامان بخشیدن به امر پژوهش در جامعه، دستیابی به درک درستی از امکانات موجود و پی بردن به نقاط ضعف و قوت و موانع پیش روی پژوهش است. پژوهش حاضر به منظور شناسایی موانع انجام پژوهش در رشته مدیریت آموزشی انجام شده است. در این پژوهش از روش تحقیق کیفی مبتنی بر نظریه داده بنیاد براساس الگوی اشتراوس- کوربین استفاده شد و با روش نمونه گیری هدفمند مصاحبه های نیمه ساختار یافته با 18 نفر از اساتید و صاحبنظران رشته مدیریت آموزشی تا حصول اشباع نظری ادامه پیدا کرد. به منظور اطمینان از روایی ابزار از نظرات خبرگان مدیریت آموزشی و برای اطمینان از پایایی داده ها از روش بازبینی نخبگان غیر شرکت کننده در پژوهش استفاده شد. پس از طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، نتایج تحلیل داده ها حول الگوی پارادایمی، هشت مقوله کلی استخراج شدند که ناظر بر مهمترین موانع پیش روی پژوهش در رشته مدیریت آموزشی می باشند. این موانع عبارتند از موانع اقتصادی، موانع مربوط به رشته تخصصی مدیریت آموزشی با مقوله تخصص رشته ای، موانع فردی که مربوط به ضعف توانمندی پژوهشی، موانع مربوط به دسترسی به اطلاعات پژوهشی، موانع ساختاری و اداری، موانع انگیزشی و نگرشی پژوهشگر، موانع فیزیکی و سخت افزاری و موانع فرهنگی و اجتماعی بودند. با توجه به نتایج در خصوص موانع پژوهش می توان بیان کرد که وجود موانع مذکور باعث کاهش کیفیت پژوهش ها در حوزه مدیریت آموزشی شده است. تسهیل دسترسی به امکانات، تامین منابع مالی و اختصاص بودجه مناسب، اصلاح قوانین و مقررات فرایندهای پژوهشی، ایجاد انگیزه و تغییر نگرش جامعه نسبت به امر پژوهش می تواند گام موثری در راستای توسعه کمی و کیفی پژوهش در رشته مدیریت آموزشی باشد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 82

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    180-191
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    103
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف شناسایی راهکارهای تنوع بخشی به تامین منابع مالی در سیستم های آموزشی انجام شد. رویکرد پژوهش، کیفی و روش آن، مرور سیستماتیک از نوع تلفیقی بود. جامعه آماری پژوهش شامل پژوهش ها و مطالعات انجام شده داخلی و خارجی در بازه زمانی 1388 تا 1400 و 2010 تا 2022 در حوزه راهکارهای تنوع بخشی به تامین منابع مالی در سیستم های آموزشی بود که با کلیدواژه های مشخص و در پایگاه های اطلاعاتی داخلی و خارجی مانند پایگاه مجلات تخصصی نور، بانک اطلاعات نشریات کشور(مگیران)، مرجع دانش(سیویلیکا)، پایگاه گنج و موتور جستجوی علمی فارسی (علم نت) و پایگاه های خارجیIJET ، وGoogle scholar ،Eric ،Scopus ،Science direct به جمع آوری آن ها پرداخته شد که جمعاً 138 مطالعه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. از میان این مطالعات پس از چندین مرحله غربالگری به ترتیب براساس بررسی عنوان، چکیده و محتوای پژوهش، 20 واحد مطالعاتی انتخاب و بررسی شد. جهت تحلیل داده های پژوهش نیز از روش تحلیل محتوا به شیوه کدگذاری استفاده شد. نتایج به دست آمده ابتدا در مرحله کدگذاری باز نشان داد؛ جهت تنوع بخشی به منابع درآمدی در سیستم آموزشی از 20 راهکار استفاده شده که براساس نتایج کدگذاری محوری و انتخابی می توان آن ها را در چهار مقوله اصلی؛ تامین مالی از طریق دولت، تامین مالی از طریق مردم، تامین مالی از طریق درآمدزایی و تامین مالی از طریق فعالیت های بین المللی طبقه بندی نمود. بر این اساس، راهکارهای تنوع بخشی به تامین منابع مالی در سیستم های آموزشی از نظر اسناد مرتبط با سؤال پژوهش در 4 مقوله اصلی مذکور جای گذاری گردیدند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 103

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    192-204
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    122
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر شناسایی نقش ها و رویکردهای خودتوسعه ای شایستگی های اعضای هیأت علمی برای هدایت پایان نامه و رساله های دانشجویی بود. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی بوده است که به روش مطالعه مروری از نوع گستره پژوهی و با استفاده از گام های سندولوسکی و باروس (2006) انجام شده است. انتخاب نمونه با استفاده از ملاک های پذیرش و عدم پذیرش برنامه مهارت های ارزیابی حیاتی (CASP) صورت گرفت. برای دستیابی به هدف مطالعه، مرور گسترده پیشینه پژوهشی انجام شد. بدین منظور پایگاه های اطلاعاتی گوگل اسکالر، اریک، ساینس دایرکت، مگ ایران، سیویلیکا، جهاد دانشگاهی، ایرانداک، علم نت و پایگاه اطلاعاتی نور جستجو شد. در این راستا با بررسی مطالعات علمی که در این عرصه در بین سال های 1390 تا 1400 صورت گرفت، 75 سند شناسایی شد که از این تعداد در نهایت 37 سند به صورت هدف مند و به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و مورد واکاوی قرار گرفت. برای انتخاب مطالعات و مقالات، ملاک هایی در نظر گرفته شد، از جمله این که تنها مطالعاتی بررسی شدند که در مجلات معتبر ایران چاپ شده و درجه علمی-پژوهشی داشته باشند. برای تحلیل داده ها از نرم افزار اطلس تی آی نسخه 9 تحت ویندوز استفاده شده است. اسناد مربوط به مطالعات علمی، به شیوه مطالعه گستره پژوهی در قالب مفاهیم و مضامین به صورت قیاسی، در بافت پژوهشی توصیف شدند. یافته های پژوهش نشان داد که رویکرد مطلوب یا جهان شمول، رویکرد پیکربندی شده یا ساختارمند، رویکرد مدیریتی، رویکرد رفاه، رویکرد سیاسی، رویکرد بهسازی سازمانی، رویکرد مبتنی بر نیاز یا سیستماتیک، رویکرد واکنشی، رویکرد پیشگیرانه و رویکرد یادگیری فعال از رویکردهای مهمی هستند که می توانند به خودتوسعه ای شایستگی های اعضای هیأت علمی برای هدایت پایان نامه و رساله های دانشجویی کمک شایانی نمایند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 122

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    205-213
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    55
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

تحقیق حاضر در راستای مدلسازی توسعه منابع انسانی بر پایه ارزشهای سازمانی نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران با استفاده از روش تحلیل داده بنیاد (گرندد تئوری) انجام گرفته است. این پژوهش از نظر هدف، اکتشافی، از حیث نتیجه، کاربردی و با رویکرد آمیخته (کمی و کیفی) میباشد که از طریق تحلیل نظریه زمینهای و انجام مصاحبه، دادههای مورد نیاز جمعآوری شده و مراحل کدگذاری باز، انتخابی و محوری صورت گرفته و مدل پارادایمی تحقیق از طریق مدلسازی معادلات ساختاری بر اساس شیوه حداقل مربعات جزئی و با استفاده از نرم افزار Smart PLS ارائه شده است. جامعه آماری تحقیق در بخش کیفی شامل 10 نفر از خبرگان حوزه منابع انسانی نداجا میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری نظری انتخاب شدند و مصاحبه نیمهساختاریافته با آنها صورت گرفت. در بخش کمی از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری در این بخش تعداد 30 نفر از افسران ارشد حوزه منابع انسانی نداجا بودند که با استفاده از روش تمامشمار انتخاب شدند. نتایج پژوهش نشان داد، مؤلفههای توسعه منابع انسانی شامل عوامل استعدادها، انگیزشی، سلامت و بهداشتی و شخصیتی و مؤلفههای ارزش سازمانی شامل عوامل ساختاری، تصمیمگیری، اعتقادی و فرهنگی است.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 55

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

بوستانی جواد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    214-231
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    70
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

یکی از حوزه های بسیار مهم در نظام آموزشی هر کشوری، نظام تربیت و آموزش مراکز نظامی بوده که شناسایی و اولویت بندی مسائل مرتبط با امر آموزش در مراکز آموزش نظامی می تواند راهنمایی مناسب جهت مدیران و تصمیم گیران این حوزه به منظور ارتقاء کیفیت آموزش باشد. پژوهش حاضر باهدف شناسایی و اولویت بندی مسائل تضمین کیفیت آموزش در مراکز آموزش نظامی (مطالعه موردی: فرماندهی آموزش تخصص های دریایی باقرالعلوم (ع) نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران) به روش آمیخته که به صورت طرح توسعه ابزار استفاده شده اجرا گردیده که از پژوهش کیفی جهت به دست آوردن ابعاد، مؤلفه ها و شاخص های تضمین کیفیت آموزش و از پژوهش کمی برای تعیین اولویت بندی آن ها استفاده شده است. ازلحاظ هدف توسعه ای-کاربردی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر از دو بخش جامعه خبرگان و جامعه کلی تشکیل شده است. روش نمونه گیری از جامعه خبرگان به صورت ملاک محور و از جامعه کلی به صورت تصادفی طبقه ای بوده است. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل شاخص تأثیرگذار بر تضمین کیفیت آموزش در مراکز آموزشی به صورت کلی در 4 بعد به ترتیب اولویت (کمبود متون آموزشی، ضعف در برنامه ریزی آموزشی، عدم به کارگیری از استادان باتجربه و نبود فضای آموزشی کافی) 12 مؤلفه و 24 شاخص می باشد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 70

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    232-248
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    86
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

یکی از دغدغه های اصلی اندیشمندان علوم انسانی در طول تاریخ رسیدن به الگوی حکمرانی شایسته بوده است. و با توجه به تهدیدات متنوعی که حکومتها و افراد جامعه با آن مواجه هستند،بررسی الگوی مطلوب امنیت سیاسی به منظور دستیابی به حکمرانی شایسته ضروری است.پژوهش حاضربا هدف بررسی زمینه های ایجاد امنیت سیاسی برای فرد،مردم و حاکمیت بر مبنی حکمرانی شایسته به رشته تحریر درآمده است. به منظور تحلیل داده از روش کیفی، تحلیل مضمون استفاده شده است، و از بین روش های مختلف تحلیل مضمون در این مقاله از روش شبکه مضامین آترید و استرلینگ که توسط آن داده های کیفی تقسیم بندی، طبقه بندی، تلخیص و بازسازی می گردند. استفاده شده است بر اساس نتایج پژوهش، تعداد 8 مولفه به عنوان مولفه های امنیت سیاسی بر اساس شاخص های حکمرانی شایسته احصاء گردید که سیاستمداران و کارکزاران کشور به منظور دست یابی به حکمرانی شایسته می بایست این مولفه ها را در تمامی اقدامات خود مدنظر داشته باشند و لازمه رسیدن به حکمرانی شایسته، برقراری امنیت سیاسی از سوی حکمران برای مردم و از سوی مردم برای حکمران می باشد که در مقاله به آن پرداخته شده است.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 86

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1402
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    249-259
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    96
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

موقعیت حساس و استراتژیک ایران در منطقه غرب آسیا و وجود بحران ها و عدم ثبات سیاسی در کشورهای همسایه جنوبی و مداخله و حضور آمریکا و متحدانش در حوزه خلیج فارس و نیز فراگیر شدن قاچاق در این حوزه باعث به وجود آمدن تهدیدهایی برای امنیت جمهوری اسلامی ایران می شود. لذا در این راستا رویکرد دفاع ناهمگون دریایی و تأکید بر اصول دکترین دفاع مبنی بر پایان ناپذیری بنیه رزمی لازمه اش اتصال سازمان رزم به ظرفیت های عظیم و تمام نشدنی بسیج مردمی است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی کارکردهای بسیج دریایی در ارتقاء امنیت دریایی منطقه خلیج فارس پرداخته شده که تأثیر سه مؤلفه مبارزه با تهدیدات دریا پایه دشمن، اشراف اطلاعاتی و امنیت اقتصادی از روش توصیفی - پیمایشی مورد سنجش قرار گرفته است. جامعه آماری شامل فرماندهان مناطق دریایی، معاونت های عملیات و اطلاعات و فرماندهان بسیج دریایی است که دارای سابقه بالای 10 سال هستند. نمونه موردمطالعه 113 نفر بوده که برابر جدول کرجسی و مورگان تعیین شده است. نتایج گردآوری شده از پرسش نامه، با استفاده از نرم افزار SPSS و با کمک روش آزمون فِریدمَن، مورد تجزیه وتحلیل و رتبه بندی قرار گرفت. خروجی نتایج حاصله به ترتیب اولویت شامل: 1- امنیت اقتصادی 2- اشراف اطلاعاتی 3- مبارزه با تهدیدات دریا پایه دشمن هست.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 96

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button