هدف: هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی نقش واسطه ای باورهای فراشناختی در رابطه بین جهت گیری هدف و اضطراب امتحان دانشجویان بود. روش: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، دانشجویان دانشگاه پیام نور اقلید (استان فارس) در سال 93-92 بود که افراد نمونه به تعداد 160 نفر به روش تصادفی ساده برگزیده شدند. ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه های باورهای فراشناختی، جهت گیری هدف و اضطراب امتحان بود. داده ها با ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان با استفاده از الگوی بارون و کنی (1986) با استفاده از نرم افزار Spss19 مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که جهت گیری عملکرد گرایشی و عملکرد گریزی به صورت مستقیم قدرت پیش بینی اضطراب امتحان را دارند، همچنین جهت گیری هدفی به طور مستقیم قدرت پیش بینی باورهای فراشناختی را دارند ازجمله جهت گیری عملکرد گرایشی بر باورهای منفی، اعتماد شناختی و آگاهی شناختی و بلاتکلیفی بر کنترل افکار. نتیجه گیری: با تقویت جهت گیری تسلطی و یادگیری که وابسته به راهبردهای شناختی و فراشناختی هستند می توان اضطراب امتحان در دانشجویان را کاهش داد.