Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

Hakim Journal

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    1480
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1480

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

Hakim Journal

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    6996
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 6996

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

Hakim Journal

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    11
  • بازدید: 

    815
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 815

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 11 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

Hakim Journal

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1239
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1239

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
عنوان: 
نویسندگان: 

نشریه: 

Hakim Journal

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    5
  • بازدید: 

    1195
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1195

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 5 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    191-202
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    830
  • دانلود: 

    623
چکیده: 

مقدمه: نظارت بالینی روشی ضروری جهت پیشرفت حرفه ای پرستاران است و دارای پیامدهای مثبتی برای رویارویی با بسیاری از چالش های پرستاری است. بررسی درک عوامل موثر بر فرآیند نظارت بالینی که هدف این مطالعه است، می تواند برای اثربخشی نظارت بالینی مفید باشد.روش کار: این پژوهش کیفی و از نوع آنالیز محتوا است. شرکت کنندگان 18 نفر از سوپروایزرها و پرستاران بودند که به روش مبتنی بر هدف انتخاب شدند. گردآوری داده ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته، مشاهده، و بررسی اسناد از مهر 1388 تا شهریور 1389 انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش آنالیز محتوا صورت گرفت.یافته ها: نظارت بالینی توسط سوپروایزرها متاثر از تعامل ابعاد فردی و سازمانی است. درون مایه ها در بعد فردی شامل:1) صلاحیت های فردی سوپروایزر؛ 2) صلاحیت های فردی نظارت شونده؛ و 3) روابط متقابل بین آنها، و در بعد سازمانی شامل: 1) حجم کاری زیاد؛ 2) ماهیت پیچیده نظارت بالینی؛ 3) سازمان دهی غیر اثربخش؛ و 4) بسترکاری نامناسب برای نظارت بودند.نتیجه گیری: ویژگی های فردی سوپروایزر و نظارت شونده، ماهیت پیچیده نظارت بالینی و ویژگی های محیط بیمارستان، به عنوان بستری برای ایفای نقش نظارتی بر عملکرد سوپروایزرهای بالینی اثر می گذارند که موجب تسهیل و یا ممانعت از ایفای نقش آنان می گردند. بدیهی است که تعامل این دو بعد، نقشی پر مخاطره برای سوپروایزر ترسیم می کند که شناخت آن به مدیران پرستاری کمک می کند تا در جهت اجرای اثربخش نظارت بالینی به برنامه ریزی نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 830

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 623 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    203-210
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1383
  • دانلود: 

    813
چکیده: 

مقدمه: این پژوهش با هدف بررسی میزان شیوع اختلال نقص توجه/ بیش فعالی در بین دانش آموزان سال سوم ابتدایی شهرستان رشت در سال تحصیلی 87- 1386 انجام گرفت.روش کار: در این مطالعه توصیفی، 200 دانش آموز از بین مدارس ابتدایی شهر رشت به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و پس از تکمیل فرم معلم و والدین پرسشنامه کانرز توسط معلم ها و والدین شرکت کنندگان، داده های به دست آمده با بهره گیری از آزمون خی دو تجزیه و تحلیل شدند.یافته ها: به دلیل عدم همکاری برخی از والدین در فرآیند پژوهش، پرسشنامه های 19 نفر از شرکت کنندگان طی فرآیند پژوهش از پژوهش کنار گذاشته شدند و سپس داده ها مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که طبق گزارش معلم ها، 26 نفر (%14.4) و طبق گزارش والدین، 32 نفر (%17.67) و برحسب گزارش هر دو، 14 نفر (%7.7) به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی مبتلا هستند. همچنین نتایج به دست آمده نشان داد که از نظر معلم ها، والدین و هر دو آن ها، تفاوت معناداری (در سطح (p<0.05 بین پسران و دختران از نظر ابتلا به این اختلال وجود ندارد.نتیجه گیری: میزان شیوع گزارش شده توسط والدین، معلم ها و هر دو در مقایسه با مطالعات پیشین نسبتا بالا می باشد که دلیل احتمالی آن انتخاب نمونه از پایه تحصیلی سوم می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1383

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 813 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    211-218
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1496
  • دانلود: 

    740
چکیده: 

مقدمه: مدیران موفق قادرند برای بهبود عملکردشان، مهارت های بین فردی قوی را با دانش تخصصی ترکیب کنند. هوش هیجانی نه تنها مبنایی برای توسعه بیشتر این مهارت هاست، بلکه توانایی بکارگیری هیجان ها، در کارآیی اعضای گروه و رفع تعارض نیز نقش مهمی ایفا می کند. هدف از انجام این مطالعه ، بررسی رابطه هوش هیجانی با راهبردهای مدیریت تعارض در مدیران آموزشی و پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود.روش کار: این یک مطالعه توصیفی- تحلیلی بود که بر روی 81 نفر از مدیران آموزشی و پژوهشی دانشکده ها و مراکز تحقیقاتی انجام پذیرفت. نمونه گیری به صورت تصادفی انجام شد. اطلاعات لازم از طریق پرسشنامه های مشخصات فردی، مدیریت تعارض رابینز و هوش هیجانی شرینگ جمع آوری گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده شد. برای تحلیل آماری از آزمون های تی مستقل؛ مجذور کای و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد.یافته ها: میانگین نمره هوش هیجانی 115.01 بود. %50.62 مدیران از راهبرد عدم مقابله، و فقط %2.47 مدیران از راهبرد راه حل گرایی استفاده می نمودند. مدیران آموزشی (%87.60) و مدیران مرد (%59.60)، بیشتر از راهبرد عدم مقابله و مدیران پژوهشی (%62.86) و مدیران زن (%34.5) بیشتر از راهبرد کنترل استفاده می نمودند. بین هوش هیجانی با راهبردهای مدیریت تعارض رابطه آماری معناداری مشاهده نشد. در مدیران آموزشی، بین راهبرد کنترل و سابقه مدیریت رابطه آماری معنادار منفی مشاهده گردید. در مدیران مرد، بین هوش هیجانی و راهبردهای عدم مقابله و راه حل گرایی رابطه آماری معنادار منفی وجود داشت.نتیجه گیری: هوش هیجانی عاملی مهم در شناسایی و هدایت تعارض هاست. بنابراین ضروری است در انتخاب و بهبود عملکرد مدیران سطوح عالی، هوش هیجانی مورد توجه قرار گیرد و با آموزش مداوم مدیران در زمینه راهبردهای مدیریت تعارض، راه برای شناخت و برخورد به موقع و صحیح تعارض هموار گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1496

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 740 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    219-226
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1246
  • دانلود: 

    677
چکیده: 

مقدمه: هدف این مطالعه، تعیین تاثیر نیازسنجی مشارکتی صورت گرفته در سال 85 در محله ابوذر غربی منطقه 17 تهران بر تغییرات محله، پس از گذشت 3 سال می باشد.روش کار: این مطالعه به روش مقطعی در دو بخش کیفی و کمی انجام شد. در بخش کیفی، نوع مداخلات صورت گرفته پس از نیازسنجی، شیوه انتخاب مداخله و تاثیر نیازسنجی بر رویکرد مدیریتی مسوولین محلی با استفاده از راهنمای نیمه ساختاریافته تعیین شد. بر اساس اطلاعات کیفی، پرسشنامه کمی جهت ارزیابی کیفیت مداخلات صورت گرفته تهیه شد. حجم نمونه برابر 352 نفر بود که به طور تصادفی خوشه ای از بین خانوارهای ساکن انتخاب گردید. پس از جمع آوری داده ها، تحلیل صورت گرفت.یافته ها: به جز مساله اعتیاد و بیکاری، در مورد مشکلات دیگر به دست آمده در نیازسنجی سال 85، حداقل یک اقدام صورت گرفته بود که مردم هم از آن مطلع بودند. بیشتر اقدامات صورت گرفته مربوط به اقدامات عمرانی بود و در بخش های اجتماعی اقدامات کافی صورت نگرفته بود. %29.5 از اقدامات دارای کیفیت خوب، %47 متوسط و %23.5 ضعیف بود. نتایج نشان داد که %51 از پاسخگویان تغییرات صورت گرفته بر کیفیت زندگی را موثر ولی ناکافی دانستند؛ %21.1 به تاثیر خوب و %11.1 به تاثیر بسیار خوب اقدامات اشاره داشتند و %17 هم اذعان داشتند که اقدامات صورت گرفته هیچ گونه تاثیری نداشته است.نتیجه گیری: نیازسنجی با فرآیند مشارکتی و برنامه ریزی مبتنی بر نیاز می تواند اقدامی موثر در رفع نیازها و تغییر رویکرد مسوولین در رفع نیازهای محلی در طولانی مدت باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1246

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 677 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    227-232
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    7351
  • دانلود: 

    880
چکیده: 

مقدمه: با توجه به این که کاهش میزان مرگ نوزادی نشانگر بهبود وضعیت سلامت و بهداشت جامعه می باشد، دانستن علل عمده مرگ نوزادان در برنامه ریزی صحیح جهت تقویت سیستم های مراقبت دوران بارداری، زایمان و نوزادان در جامعه بسیار موثر است.روش کار: در این مطالعه مقطعی، 225 نوزاد بستری شده در بخش NICU بیمارستان های قدس و کوثر قزوین طی شش ماه مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات مورد نیاز جهت تکمیل پرسشنامه ها با مراجعه به پرونده های نوزادان فوت شده و پرسش از خانواده آن ها جمع آوری شد. اطلاعات بر اساس جنس، سن حاملگی، وزن هنگام تولد بر حسب گرم، نوع زایمان، آپگار، محل سکونت، سن مادر، عوارض حاملگی و زایمان و علت فوت و سن هنگام فوت مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: در این مطالعه 50 نوزاد فوت کرده بودند (%22.2). علل مرگ و میر نوزادان شامل سندرم دیسترس تنفسی (%26)، سپسیس و عوارض آن (%40)، آسفیکسی (%16)، ناهنجاری قلبی مادرزادی (14%) و سایر علل (%4) بود. علل مرگ و میر نوزادان کم وزن و نوزادان نارس مشابه بود. همچنین رابطه معناداری بین علل مرگ و میر نوزادان و سن حاملگی، وزن هنگام تولد، آپگار، سن هنگام مرگ و عوارض حاملگی یافت شد. بین علل مرگ و میر و جنسیت، سن مادر، نوع زایمان، محل سکونت، سابقه بیماری مزمن در مادر و عوارض جفت و بند ناف و پرده ها رابطه معناداری وجود نداشت.نتیجه گیری: شایع ترین علل مرگ و میر نوزادان، سپسیس و سندرم دیسترس تنفسی بودند. بنابراین پیشگیری از زایمان زودرس برای کاهش نارسی و عوارض وابسته به آن پیشنهاد می گردد تا میزان مرگ و میر نوزادی کاهش یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 7351

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 880 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    233-241
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1703
  • دانلود: 

    866
چکیده: 

مقدمه: دیابت نوع 2 یکی از جدی ترین بیماری های مزمن است که شیوع آن در جهان رو به افزایش است. یکی از عوامل خطر مهم در ایجاد و پیشرفت بیماری دیابت و عوارض آن چاقی است. کاهش وزن بخش مهمی از مدیریت بیماری در این بیماران است.روش کار: در این پژوهش، مطالعات بالینی و اقتصادی مرتبط با درمان چاقی در بیماران دیابتی که در پایگاه Pubmed و SID تا پایان سپتامبر 2010 منتشر شده بود مورد بررسی قرار گرفت. سپس با معرفی روش های ارزیابی اقتصادی در مداخلات سلامت، روش های درمان چاقی در بیماران مبتلا به دیابت بر اساس این روش ها تحلیل شد و هزینه ها، پیامدهای چاقی و چگونگی مدیریت آن در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مورد بحث قرار گرفت.یافته ها: مطالعات انجام شده بر روی هزینه اثربخشی اورلیستات، نشان دهنده هزینه- اثربخش بودن آن در درمان چاقی بیماران مبتلا به دیابت است. جراحی در مقایسه با روش های درمانی رایج در کشورهای آلمان و فرانسه یک گزینه غالب و در انگلستان یک گزینه هزینه- اثربخش می باشد. در مطالعه دیگری، جراحی به عنوان یک روش درمانی غالب در کشورهای اتریش و ایتالیا و هزینه- اثربخش در اسپانیا گزارش شده است.نتیجه گیری: مطالعاتی که درمان های ضدچاقی را مورد تحلیل قرار داده اند، روش های درمان آن را هزینه اثربخش نشان می دهند. به نظر می رسد که گزینه هزینه اثربخش برای درمان بیماران دچار چاقی شدید، انجام جراحی و برای افراد با چاقی معمولی استفاده از دارودرمانی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1703

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 866 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    242-248
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    1511
  • دانلود: 

    777
چکیده: 

مقدمه: اکثر نجات یافت گان مبتلا به سکته مغزی در جامعه و تحت حمایت خانواده شان زندگی می کنند. با این حال تاکنون به مقوله سلامت روانی و جسمی مراقبت کنندگان این بیماران در کشور ایران توجهی نشده است. هدف از این پژوهش، تعیین شیوع فرسودگی در مراقبت کنندگان از افراد مبتلا به سکته مغزی در فاصله زمانی یک و سه ماه بعد از ترخیص در شهر اراک می باشد.روش کار: این پژوهش یک مطالعه مقطعی تحلیلی می باشد. 140 مراقبت کننده از بیمار مبتلا به سکته مغزی بستری در بیمارستان ولی عصر اراک مورد بررسی قرار گرفتند. با مراقبت کنندگان در سه مرحله، زمان ترخیص، یک و سه ماه بعد از ترخیص مصاحبه شد. فرسودگی با پرسشنامه فرسودگی مراقبت کننده زاریت سنجیده شد.یافته ها: اکثر مراقبت کنندگان، همسر بیمار بودند (%70.71، (n= 95 و میانگین سنی آنان 57.1±11.2 سال بود. به طور کلی سه ماه بعد از سکته مغزی، %30.71، %48.57 و %20.71 از مراقبت کنندگان به ترتیب مبتلا به فرسودگی خفیف، متوسط و شدید بودند. میانگین امتیاز فرسودگی در زمان ترخیص، 25.55±9.88؛ یک ماه بعد از ترخیص، 46.46±9.88؛ و سه ماه بعد از ترخیص، 57.55±12.81 بود که به طور معناداری افزایش یافت .(p<0.05) فرسودگی مراقبت کنندگان با میزان وابستگی و سن بیماران و همچنین جنسیت و نسبت فامیلی مراقبت کنندگان و میزان ساعت مراقبت روزانه ارتباط داشت .(p<0.05)نتیجه گیری: مراقبت از بیماران مبتلا به سکته مغزی باعث ایجاد حس فرسودگی در مراقبت کنندگان می شود. سن کمتر و وابستگی بیشتر بیماران و مونث بودن مراقبت کنندگان و دارای نقش همسری و مدت زمان مراقبت روزانه مراقبت کنندگان با میزان فرسودگی تجربه شده ارتباط داشت. این یافته ها بر ضرورت انجام مداخلات و حمایت های اجتماعی برای کاهش این فشارها دلالت دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1511

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 777 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    249-256
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1214
  • دانلود: 

    762
چکیده: 

مقدمه: جهان در کنار بحران تهدید بمب اتمی، بحران نابودی محیط زیست، بحران فقر جامعه، شاهد بحران اعتیاد نیز می باشد. یکی از مشکلات شایع در اکثر مددجویان معتاد، کاهش عزت نفس می باشد. عزت نفس، انعطاف پذیری در مقابل تغییرات را افزایش داده و نگرش های مثبت در جهت پیشرفت احساس خودکفایی را تقویت می کند. پژوهش های پیرامون مساله اعتیاد و ارایه راهکارهای درمانی غیردارویی اعتیاد از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی تاثیر آموزش حل مساله خانواده محور بر میزان عزت نفس مددجویان وابسته به مواد مخدر بوده است.روش کار: این پژوهش یک مطالعه تجربی دو گروهی بود. پس از تایید روایی و پایایی پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت، 60 مددجوی وابسته به مواد مخدر به صورت تصادفی در دو گروه 30 نفره آزمون و کنترل قرار گرفتند. تمامی واحدهای پژوهش، فرم ها و پرسشنامه عزت نفس را قبل از مداخله تکمیل کردند. برای گروه آزمون به مدت دو ماه، هشت جلسه 45 دقیقه ای جلسات حل مساله خانواده محور برگزار شد. سپس هر دو گروه پرسشنامه عزت نفس را تکمیل کردند.یافته ها: مداخله در گروه آزمون منجر به افزایش معناداری (p= 0.0001)، به میزان 4.5 برابر افزایش در نمره عزت نفس نسبت به گروه کنترل گردید.نتیجه گیری: بکارگیری روش آموزشی حل مساله آن هم با رویکرد خانواده محور می تواند در بهبود و تکمیل فرآیند درمانی ترک اعتیاد مددجویان به عنوان یک روش غیردارویی مفید و موثر باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1214

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 762 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button