Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    44
  • صفحات: 

    11-41
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    54
  • دانلود: 

    30
چکیده: 

در ده سال گذشته الگوی مصرف اخبار تغییراتی اساسی داشته و مخاطبان بیش از قبل از طریق شبکه های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی اخبار را دریافت می کنند. این روند از دیجیتالی شدن و پدیده همگرایی آغاز شد، با ظهور روزنامه نگاری شبکه ای تداوم یافت و با محوریت یافتن پلتفرم ها منجر به تحولاتی بنیادین در اکوسیستم رسانه های خبری شد. سازوکارهای اصلی پلتفرم ها یعنی «داده ای شدن»، «کالایی شدن» و «انتخاب» در این فرآیند تحولی اثرگذار بوده است. همچنین الگوریتم های پلتفرمی سه فعالیت «کشش»، «تسهیل» و «انطباق» را برای جذب کاربر/مخاطبان، تسهیل مسیر حرکت آن ها در پلتفرم و ارائه خدمات براساس نیاز آن ها دنبال می کنند. رفتار پلتفرم ها پیامدهای مختلفی از جمله افول مدل های سنتی کسب درآمد برای رسانه ها و کوچ مخاطبان و آگهی دهندگان به بسترهای پلتفرمی را به دنبال داشته است. در مجموع فرآیندهای ناشی از «پلتفرمی شدن» به بازتعریف فرآیندها و نسبت میان بازیگران در اکوسیستم رسانه های خبری منجر شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 54

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 30 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

علیخانی زهره

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    44
  • صفحات: 

    43-73
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1306
  • دانلود: 

    552
چکیده: 

The abstract of this research focuses on the analysis of Iranian articles about religious media, taking into account the close relationship between religion and media in Iran and the extensive theoretical attention to the subject of religious media in recent years. The study examines the implicit and sometimes explicit meanings conveyed by the authors regarding religious media, as well as the conceptual and intellectual framework of these articles and their authors. Therefore, the main question of this research is to understand how the concept of religious media is perceived conceptually among Iranian researchers and among experts in the field of religion and media.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1306

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 552 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    44
  • صفحات: 

    75-96
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    20
  • دانلود: 

    8
چکیده: 

با اینکه آغاز به کار مطبوعات در ایران دولتی بوده و پس از آن نیز تحت نظر دولت وقت شکل گرفت، پس از آن نیز نوعی نگاه و کنترل های امنیتی بر مطبوعات حاکم بوده، به گونه ای که مطبوعات ایران فراز و نشیب های زیادی را در این سالها سپری کردند. بعد از انقلاب اسلامی رسانه ها افت و خیزهای فراوانی را از جنبه آزادی و استقلال تجربه کرده اند. هدف از این پژوهش، بررسی عوامل موثر بر استقلال تحریریه ها و ارائه راهکارهایی برای ارتقای آن می باشد. این تحقیق با روش کیفی و کاربردی است. برای این منظور، مصاحبه نیمه ساختاریافته به شیوه اشباع تئوریک با 10 تن از مدیران مسئول و دبیران خبرگزاری های غیردولتی و صاحبنظران عرصه رسانه به روش تحلیل مضمون صورت گرفت. یافته های تحقیق نشان می دهد ضعف اقتصادی رسانه و معیشت ناکافی خبرنگاران، عدم امنیت شغلی و تداوم ناپایدار کار، شیوه توزیع یارانه هی دولتی و دولتی شدن جذب آگهی، فقدان تشکل صنفی خبرنگاری قوی، ترس از سابقه دارشدن امنیتی خبرنگاران، خودسانسوری، کنترل های مستقیم و غیرمستقیم دولتی و عدم امکان بروز خلاقیت عواملی هستند که بیشترین تاثیر را در روند استقلال خبرگزاری ها دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 20

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 8 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    44
  • صفحات: 

    97-117
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    100
  • دانلود: 

    35
چکیده: 

فناوری های نوین نظیر شبکه های اجتماعی مجازی باعث تغییر ساختارهای موجود جامعه و ایجاد ساختار جدید است. این مساله در ایران با ایجاد تغییرات درروابط و مناسبات گروه های اجتماعی در زندگی آنها نفوذ کرده و روابط آنان را از وضعیت سنتی خاج و وارد دنیای تکنولوژی کرده است. یکی از این عناصر که دست خوش دگرگونی قرارگرفت، سرمایه اجتماعی کاربران در این عرصه است که با توجه به کارکردهای شبکه های اجتماعی در سرمایه اجتماعی کاربران، هدف مطالعه پژوهش حاضر است. این پژوهش از نوع کمی و پیمایشی است. کاربران تلگرام د تهران به عنوان جامعه آماری این تحقیق به حساب می آیند، با توجه به اینکه تعداد کاربران تلگرام در تهران نامشخص است لذا جامعه پژوهش، جامعه نامحدود است و نمونه برابر با 384 نفر می باشد. نتایج فرضیه های تحقیق با توجه به آزمون تحلیل مسیر نشان داد ؛ کارکرد اقتصادی شبکه های اجتماعی بر سرمایه اجتماعی کاربران تلگرام اثر معناداری دارد؛ کارکرد سیاسی شبکه های اجتماعی بر سرمایه اجتماعی کاربران تلگرام اثر منفی معناداری دارد؛ کارکرد ارتباط شبکه ای شبکه های اجتماعی بر سرمایه اجتماعی کاربران تلگرام اثر معناداری دارد و کارکرد خود اظهاری شبکه های اجتماعی بر سرمایه اجتماعی کاربران تلگرام اثر معناداری دارد

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 100

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 35 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    44
  • صفحات: 

    119-144
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    16
  • دانلود: 

    6
چکیده: 

شبکه های اجتماعی نوین،از ابزارهای مؤثر در گسترش دانش و آگاهی سیاسی هستند.لذا،در عصر جدید که این شبکه ها،نقش مهمّی در ارتباطات پیدا کرده اندوفضای مجازی،عرصۀ تبادلات گوناگون فردی واجتماعی شده است،لازم است که به نقش آن ها بیشتر پرداخته شود.ازاین رو،پژوهش حاضر،بادرنظرگرفتن اهمیت این شبکه ها درجامعۀ ایران امروز،چهار شبکۀاجتماعی نوین،شامل واتساپ،اینستاگرام،تلگرام وتوییتررا در نظر داشته،به این مسئله می پردازدکه میزان استفاده ازاین شبکه ها،چه ارتباطی با مقولۀآگاهی سیاسی و آنومی اجتماعی دارد.بدین منظور،دیدگاه شهروندان استان ایلام با پرسشنامه محقق ساخته مورد بررسی قرار گرفت.جامعۀ آماری این پژوهش، ساکنان 18سال به بالای استان ایلام و حجم نمونه 440 نفر می باشد.تجزیه و تحلیل داده ها، با ابزار مورد استفاده در پژوهش های علوم اجتماعی (SPSS 23) انجام شده است. نتایج پژوهش نشان داد که میزان آگاهی سیاسی شهروندان برابر با 62/3 و میزان احساس آنومی برابر با 92/3 بوده است که میان میزان استفاده از شبکه های نوین اجتماعی مورد نظر و آگاهی سیاسی با ضریب 0.197ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین بین میزان استفاده ازشبکه های نوین اجتماعی و آنومی اجتماعی با ضریب 0.264 رابطه معناداری وجود دارد. در تفکیک تاثیر هر کدام از این شبکه ها، تنها شبکه اجتماعی واتساپ تاثیر معناداری بر آگاهی سیاسی و آنومی اجتماعی ندارد همچنین یافته های استنباطی نشان می دهند که میزان اگاهی اگر چه در حد متوسط است با توجه به وضعیت نسلی و جنسیت پاسخگویان داری تفاوت معنی داری است و میزان احساس آنومی سیاسی با عنایت به وضعیت نسلی و جنسیت و تفاوت بین آنها معنی دار نیست به عبارتی احساس آنومی با عنایت به میزان آن در جامعه مورد مطالعه فراگیر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 16

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    44
  • صفحات: 

    145-172
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    94
  • دانلود: 

    34
چکیده: 

رسانه های اجتماعی به فضای عمومی مبدل شده است که پیام هایی مختلفی در آن منتشر می شود. اینجا مبلغان سیاسی برای اهداف خود دست به انتشار پیام هایی می زنند تا بر افکار عمومی تأثیر بگذارند. وضعیتی که برای رسانه های اجتماعی پیش آمده است به ویژه در کشور ایران آینده این فضا را به لحاظ بهره برداری های تبلیغاتی سیاسی با ابهام مواجه کرده است. در این تحقیق که به روش «سوات» انجام گرفت کوشش شد نقاط قوت و ضعف محیط رسانه های اجتماعی برای اهداف تبلیغاتی سیاسی مورد شناخت قرار بگیرد و فرصت ها و تهدیدهایی که این بستر رسانه ای نوین برای اهداف تبلیغات سیاسی دارد نیز در مصاحبه با نخبگان حوزه رسانه، ارتباطات اجتماعی، روزنامه نگاری و روابط عمومی شناسایی شود. تمرکز این تحقیق فضای رسانه های اجتماعی در ایران است. برهمین اساس بعد از تجزیه و تحلیل نتایج و به کار گیری روش های استنباطی با برنامه Spss مشخص شد در آینده رسانه های اجتماعی بستر اصلی تبلیغات سیاسی خواهند بود و بر همین اساس ایجاد وابستگی برای کاربران نسبت به پیام های تبلیغاتی به شکل جدی موضوعیت خواهد داشت. تحقیق نشان داد تسهیل بسیج همگانی از اصلی ترین نقاط قوت رسانه های اجتماعی است.به کاربردن تکنیک های مغالطه هم در بستر رسانه های اجتماعی هم از جمله نقاط ضعف محسوب می شود ولی در برابر بسیاری از نقاط قوت اثر کمتری دارد. نتایج ارزیابی ماتریس عوامل داخلی و خارجی تحقیق نشان داد بهترین استراتژی برای تبلیغات سیاسی در رسانه های اجتماعی راهبرد تنوع (WO) است بنابراین با کاستن از ضعف های بستر رسانه های اجتماعی برای تبلیغات سیاسی می توان حداکثر استفاده از فرصت های موجود صورت گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 94

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    44
  • صفحات: 

    173-190
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    24
  • دانلود: 

    6
چکیده: 

عبارات زبانی، دست کم تا حدودی، تلاش هایی مشارکتی هستند که هر یک از افراد مشارکت کننده در گفتگو، هدف یا مجموعه اهدافی را در آنها تشخیص می دهند و یا سمت و سوی مورد توافق در گفتگو را به رسمیت می شناسند. این هدف یا سمت و سو، می تواند از ابتدا ثابت باشد؛ یا اینکه در طول تبادل کلام متحول شود. پاول گرایس (1975)، اصل همکاری را با چهار قاعده کلی آن، به عنوان رهنمود ارتباط ایده آل در معنی شناسی و ارتباط مطرح کرده است . هدف این تحقیق بررسی پیام های اطلاع رسانی مرتبط با بیماری کووید19یا کرونا ویروس نوین 2019 در رادیو، تلویزیون، روزنامه با استفاده از اصول همکاری گرایس(1975) به وسیله ی کاربرد شناسی بود. از جنبه های مهم کاربردشناسی زبان می توان به بررسی معانی ضمنی پاره گفتارها و معانی بافتی اشاره کرد. به همین دلیل این پژوهش با استفاده از اصول چهارگانه همکاری گرایس (1975) به بررسی پیام های اطلاع رسانی مرتبط با بیماری کووید19یا کرونا ویروس نوین 2019پرداخته است. این پژوهش به روش تحلیلی ـ توصیفی انجام شده است. پژوهشگر پس از جمع آوری داده ها از میان پیام های اطلاع رسانی مرتبط با کووید19 یا کرونا ویروس نوین2019 روزنامه ها، رادیو، تلویزیون، با استفاده از چهار اصل همکاری گرایس آن ها را تفکیک کرده و با استفاده از نرم افزار Spss آن ها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که میان پیام های اطلاع رسانی مرتبط با بیماری کووید19 یا کرونا ویروس نوین 2019 تلویزیون، رادیو، روزنامه ها و اصول همکاری گرایس رابطه معنادار وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 24

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    44
  • صفحات: 

    191-215
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    10
  • دانلود: 

    8
چکیده: 

روزنامه های انقلابی در جریان انقلاب مشروطیت نقش تعیین کننده ایفاء کردند. دو روزنامه روح القدس و صوراسرافیل در میان این روزنامه ها برجسته هستند. روزنامه روح القدس در مجموع 73 سرمقاله، مقاله، مکتوب چاپ کرد که از میان آن ها 59 سرمقاله و مقاله، جنبه ی انتقادی داشت؛ به عبارت دیگر، 80 درصد از مطالب روزنامه، انتقادی بود. انتشار روزنامه صوراسرافیل از پیروزی انقلاب مشروطیت شروع شد و تا کودتای محمدعلی شاه قاجار به طول انجامید. در این مدت تعداد 32 شماره از این روزنامه منتشر شد. پژوهش حاضر با نگاهی به نقش مطبوعات در انقلاب مشروطیت، درصدد بررسی و بیان نقش این روزنامه ها در افزایش آگاهی مردم است. روش تحقیق این پژوهش تحلیل محتوا است. محتوا این دو روزنامه با توجه به اهداف این دو نشریه تجزیه و تحلیل شدند. یافته های تحقیق نشان داد که این دو نشریه در جریان انقلاب مشروطه، با ترویج افکار آزادی خواهانه و انتقاد از نظام استبدادی سهم قابل ملاحظه در تحولاتی ایفا کردند که به «انقلاب مشروطیت» در ایران شهرت دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 10

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 8 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    44
  • صفحات: 

    217-236
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    92
  • دانلود: 

    28
چکیده: 

شبکه های اجتماعی در شرایط کنونی دنیای امروز را می توان به عنوان یک انفجار ارتباطی تشبیه کرد که باعث شده ارتباط وسیعی را میان افراد ایجاد کند. پژوهش حاضر قدرت با هدف بررسی تأثیر شبکه‏های اجتماعی در گسترش و توسعه فرهنگ ورزشکاری و علاقه مندی به ورزش همگانی و قهرمانی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه استان کرمانشاه بود. حجم نمونه تحقیق بر اساس فرمول کوکران 155 نفر تعیین شد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه ها را به لحاظ صوری و محتوایی، استادان مدیریت ورزشی تأیید و پایایی آنها نیز از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. به منظور تحلیل داده ها از از نرم افزار Smart pls 2 استفاده شد. نتایج نشان داد تنوع و گستردگی شبکه های ارتباطی مجازی، دسترسی آسان به شبکه های ارتباطی مجازی و اعتماد به فضای مجازی، امنیت شبکه های ارتباطی مجازی، به صرفه بودن شبکه های ارتباطی مجازی بر علاقه مندی دانش آموزان پسر دوره دوم متوسطه به ورزش تاثیر معنی دار دارد. برنامه ریزی عملیاتی مناسب در جهت تعامل با شبکه های مختلف اجتماعی مجازی و استفاده از ظرفیت های آن ها برای توسعه ورزش به ویژه در بین نوجوانان، ایجاد علاقه مندی بیشتر به ورزش از طریق رسانه هایی همچون رادیو، تلوزیون، روزنامه-ها و سایت های اینترنتی با تنوع بخشی به برنامه های مجازی می تواند مؤثر باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 92

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 28 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    44
  • صفحات: 

    237-259
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    24
  • دانلود: 

    7
چکیده: 

در سال های اخیر برخی از رسانه ها و شبکه های اجتماعی، مسائل و مشکلات جدیدی را در مورد وضعیت مشارکت سیاسی شهروندان در انتخابات پدید آورده اند. در این میان نقش شبکه های اجتماعی آنلاین و مجازی، برجستگی ویژه ای دارد. این شبکه ها با در دست گرفتن افکار عمومی و تهییج کنترل و هدایت آن، نقشی جدی در عرصه قدرت سیاسی و اجتماعی بازی کرده اند. تاجایی که حتی انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا در سال های 2016 و 2020 نیز مصون از آنها نبوده است. براین اساس پژوهش حاضر با هدف شناخت الگوی شبکه های اجتماعی در مدیریت رفتار انتخاباتی 2016 و 2020 آمریکا از دیدگاه صاحب نظران نگارش شده و برای رسیدن به این هدف از روش گراندد تئوری استفاده شده است. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که از مجموع 445 کد مستخرج از مصاحبه ها، مهم ترین مقولات به ترتیب عبارتند از: ویژگی شبکه های اجتماعی با 64 کد، مکانیسم تاثیرگذاری با 62 کد و منابع قدرت شبکه های اجتماعی با 48 کد. ماحصل نظریه مبنایی، رویکردی جدید است که از ویژگی های مقوله های بالا تشکیل شده است. این رویکرد مبتنی بر رویکرد «عدم عقلانیت عقلانیت شبکه های اجتماعی» است. این رویکرد دارای ویژگی هایی از قبیل: دموکراتیک تر شدن سیاست ها و مردم، پر رنگ بودن نقش بخش تولید محتوا توسط کاربران، پرهیز از جهت دهی به افکار عمومی، اطلاع رسانی سریع، استفاده از سرمایه های بخش نخبگان و خبرگان، جریان از پایین به بالا، پرهیز از بکارگیری الگوریت های شناسایی رفتار، پاسخگو بودن و مشارکت فعالانه مردمی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 24

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 7 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    44
  • صفحات: 

    261-285
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    12
  • دانلود: 

    8
چکیده: 

مَثَل ها بسیاری از واقعیت های اجتماعی را به نمایش می گذارند. روابط خویشاوندی در زندگی اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردار است. در مثل های قوم لک روابط خویشاوندی دیده می شود. این موضوع بیانگر فرهنگ دیرپای این قوم و کسب تجربیاتی است که در این مثل ها جلوه گر شده است. در این پژوهش هدف آن است که با روش توصیفی- تحلیلی روابط خویشاوندی در مثل های لکی مورد بررسی قرار گیرد. مهمترین سؤالاتی که در این باره مطرح می شود آن است که چه موضوعاتی دربارۀ خویشاوندان در مثل های لکی مطرح است؟ اهمیت خویشاوندان در مثل های لکی چگونه است؟ علّت نظرات متضاد دربارۀ برخی از خویشان در مثل های لکی چیست؟ موضوعاتی مانند پدرسالاری، مادرسالاری، نامردی و بی وفایی، انتظار بیش از حد، بیگانه را بر خویشاوند برتری دادن، پرورش فرزند، برابری پسر و دختر، رشک بردن، برتری خویش بر بیگانه، اهمیت خویشان و ... در مثل های لکی وجود دارد. لک ها به خویشان بیش از دیگران اهمیت می دهند. علّت تقابل مثل ها در زمینۀ جنس مرد و زن در آن است که هر کدام از این نوع مثل ها در روزگار چیرگی اندیشۀ پدرسالاری و مادرسالاری ساخته شده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 12

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 8 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button