Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3 (پیاپی 11)
  • صفحات: 

    9-23
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1424
  • دانلود: 

    1097
چکیده: 

ایهام یکی از مهم ترین امکانات زبان شعری است. این صنعت بدیعی را از انواع هنجارگریزی های معنایی می دانند که در محور همنشینی و مجاورت که مبتنی بر ترکیب است به وجود می آید و کلام را با ابهام که از عناصر مهم زبان ادبی است، پیوند می دهد. فروغی بسطامی از شاعران توانای عصر قاجار و قرن سیزدهم هجری است. عشق، عرفان و مدح مضامین اصلی غزل های فروغی بسطامی را تشکیل می دهد، وی مضامین عاشقانه را از سعدی و مضامین عارفانه را از حافظ وام گرفته و بسیاری از غزل های خود را به تقلید از آنها سروده است. اشعارش ساده، روان، به دور از ابهام و پیچیدگی و سرشار از صنایع معنوی و زیبایی های بدیعی است، ایهام از جمله این صنایع و یکی از ابزارهای هنجارگریزی و زیباسازی در کلام ادبی است همین امر سبب شد که به بررسی این ترفند هنری پرداخته و هنر و توانایی شاعر را در این زمینه بیشتر نمودار سازیم. شیوه به کار رفته در این مقاله توصیفی- تحلیلی و مستند به بسامد آماری است. به اینگونه که ابتدا تعریفی از انواع ایهام ارائه می شود و سپس به استخراج دقیق بسامد انواع ایهام و تحلیل آنها پرداخته خواهد شد. نتایج بررسی حکایت از آن دارد که فروغی برای چند صدایی کردن شعر خود اهتمام ویژه ای به این ترفند داشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1424

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1097 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مجد امید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3 (پیاپی 11)
  • صفحات: 

    24-36
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1784
  • دانلود: 

    1016
چکیده: 

در ادوار شعر فارسی شاعرانی مکتب نرفته و خط ننوشته اما دارای قریحه شعری وجود داشته اند که به ندرت در تذکره ها از آنان سخنی رفته است. در مقاله حاضر به بررسی اشعار یکی از این شاعران در دوره معاصر با نام «حیدر یغما» (1302-1366) می پردازیم. این پژوهش در سه محور اصلی اشعار یغما را می کاود: اول مختصات شاخص ادبی شعر یغما که در این مبحث سعی شده است نوآوری های شاعر در علوم بلاغی ذکر شود و سپس مضامین شعری او بررسی شده است. اشعار او دارای تنوع مضامین بوده و برخی از اندیشه های والای انسانی جزء مضامین شعری اوست. بسیاری از مضامین انتخاب شده برای اشعار آئینی او نیز بدیع و خلاقانه است. از مضامین دیگر اشعار او رنج و مشقت قشر زحمتکش جامعه می باشد که او خود نیز از این گروه بوده است و به خوبی آن را انعکاس داده است. در ادامه پاسخگویی ها و همسویی های اشعار یغما با شاعران بزرگ ایران بررسی شده است. دوم، مختصات فکری و جهان بینی شاعر که وی اغلب از عدم دلبستگی به دنیا و ناپایداری آن سخن می گوید. سوم، نازک خیالی ها و باریک اندیشی های یغما، این مختصه از اشعار یغما سبب گردیده است تا تلخی زندگی پرمشقت شاعر در لابه لای نازک خیالی های او مخفی شود و منجر به لذت ادبی در مخاطب گردد. هدف اصلی این مقاله معرفی یکی از معدود شاعرانی است که به رغم نداشتن سواد مدرسه ای شعر بسیار زیبا سروده اند و نامشان باقی مانده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1784

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1016 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3 (پیاپی 11)
  • صفحات: 

    37-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1794
  • دانلود: 

    869
چکیده: 

عطار از جمله شاعرانی است که طنز را دستمایه انتقادهای سیاسی و نابرابری های اجتماعی عصر خویش قرارداده است. او برای بیان بسیاری از بی عدالتی ها و بی رسمی های جامعه آن روز از زبان اشخاص، نگاه نقادانه را با لحن طنزی می آمیزد. طنز یکی از شیوه های کلام است که هدف آن اصلاح و تزکیه است. شاعر یا نویسنده با هدف تعلیم و اصلاح دست به آفرینش طنز می زند و در این راه از شگرد های گوناگونی برای بیان مقاصد خود سود می جوید. از جمله عوامل طنزآفرین در اسرارنامه عبارت اند از: خلق موقعیت های طنز آفرین، حضور شخصیت های دیوانه و ساده لوح، ترکیب های زبانی، نتیجه گیری اشتباه از مقدمات، پاسخ غیرمنتظره (جواب هنری)، تشبیه به حیوانات، خراب کردن سمبل ها، پارادوکس (متناقض نما) و ... . عطار از انواع هنجارگریزی های زبانی و معنایی در متن سود جسته تا در خواننده ایجاد شگفتی و آشنایی زدایی کند. در بیشتر حکایت های اسرارنامه آفرینش طنز حاصل شگفتی سازی در گفت و شنود دوطرفه است و کردار کمتر دیده می شود. حکایت پردازی از شیوه های پرکاربرد برای استدلال در متون تعلیمی و عرفانی است. عطار از طریق این تمثیل ها سیر حوادث و گفت وگوها را به اقتضای شخصیت ها در زمینه ای متناسب با اندیشه و مقصود خود به پیش می برد، جهل و خرافه توده مردم را به ریشخند می گیرد و به انتقاد از عوام فریبی و ریاکاری طبقه حاکم می پردازد. در این نوشتار قصد داریم به بررسی شگردهای طنزآفرینی در اسرارنامه بپردازیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1794

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 869 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3 (پیاپی 11)
  • صفحات: 

    59-71
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1486
  • دانلود: 

    807
چکیده: 

همزمان با تحولات اجتماعی و سیاسی در عصر مشروطه، نوع تلقی و برداشت شاعران و نویسندگان معاصر از رویدادهای پیرامون دگرگون شد و به تبع آن، بازتاب این تحولات و دگرگونی ها در آثار ادبی، نسبت به گذشته، تغییر اساسی پیدا کرد، «یدالله بهزاد کرمانشاهی» از جمله شاعران معاصری است که توانسته؛ صمیمانه ترین مضامین انسانی، اجتماعی را در قالب تصویرهای شعری نو-کهن خود ارایه دهد. این نوشتار، بر آن است تا بازتاب برخی از تحولات سیاسی و اجتماعی در شعر او را واکاوی نماید. آزادی خواهی، مبارزه با استبداد، انتقادهای اجتماعی، وطن دوستی، توجه به مسایل کارگران، درون مایه های اصلی شعر بهزاد را تشکیل می دهند. او به اسطوره های ملی ایران باستان عنایتی ویژه داشت. شعر او غالبا همراه با شکوه از نامرادی های زمانه و آمیخته به یأس و نا امیدی است و گاهی هم، به ویژه در شعر وطنی و در ستایش از مجاهدان دفاع از میهن، همراه با شور و حماسه است. هنر شعری او، در همه حال، در این است که مضمامینی ژرف را در دل واژگانی ساده به ودیعه نهاده، شعری سهل و ممتنع خلق نموده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1486

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 807 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مومن محسن

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3 (پیاپی 11)
  • صفحات: 

    82-87
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    622
  • دانلود: 

    646
چکیده: 

کارکرد عمده ادبیات، بازگشتن به کنه تجربه و دست یافتن به واقعیت عاطفه و تخیل است. شاعران و نویسندگان بزرگ ـ بنا به تربیت زبانی و فرهنگی خود ـ راه های گوناگونی برای این بازگشت و دستیابی برمی گزیند. در آثار شاعران سبک هندی ـ در اغلب ـ عاطفه با تصویر یا تصاویری پیوند می خورد و از مجموع یا تقابل آنها، صحنه پیچیده ای را در چشم انداز خیال خواننده می گسترد که در بافت کلام به آن مضمون می گوییم و در خارج کلام، منظره ای است سوررئالیستی و رویاگونه؛ در اینجا قوت سخن در جنبه القایی تصویرها و صحنه یا صحنه های حاصل از ترکیب یا تقابل آنهاست که عاطفه و پیام شاعر را به خواننده انتقال می دهد». (شعار، 1368: 25ـ 24) «هدف هنر، ابلاغ و انتقال احساس هنرمند است. تصویرهای خیال آمیز، وسیله مهم بیان و تفسیر احساس و اندیشه گوینده یا به عبارت «وردزوزث» تخیل یک عدسی طلایی است که شاعر از خلال آن، موضوعات را به شکل و رنگ اصلی شان می بیند». (همان: 51) از هنگامی که تصوف به صورت یک نهاد شناخته شده اجتماعی درآمد، زبان و نظام نشانه شناسی خاص آن نیز به وجود آمد و اصطلاحات ویژه ای پدیدار شد که در درون این نهاد بار معنایی خاصی داشت و برای ناآشنایان به این مکتب نامفهوم بود. صوفیانی که تجربه های ناب شخصی داشته اند تصاویر و تعابیر شخصی مختص به خود دارند و فردیت و خلاقیت آنها را از خلال تصویرهای ابتکاری می توان کشف کرد، اما صوفیان مقلد که صرفا با خواندن آثار متقدمان با زبان تصوف انس گرفته اند و تصویرها و نمادهای متداول در ادبیات صوفیه، ملکه ذهن ایشان شده، رنگ و بوی فردیت در شعر و سخنشان نمی توان یافت. آنها از تعبیرها و تصویرهای عمومی بهره می گیرند. مع الوصف، در این مقاله برآنیم تا ضمن بر شمردن جلوه های هنری کتاب ریاض العارفین، حتی المقدور مسائل زیبایی شناسی ابداعی و ممتاز آن را در پیش دیده خوانندگان فراهم آوریم و تا حدودی دنیا و تجربه درون و برون وی را بشناسانیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 622

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 646 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3 (پیاپی 11)
  • صفحات: 

    88-104
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1248
  • دانلود: 

    955
چکیده: 

حافظ شیرازی شاعر کمال گریی است که جنبه فعال بی نهایت وجود و اندیشه اش، محدودیت موجود در ساختار کلمات، مفاهیم، مضامین، تصاویر و قالب شعر را برنتافت. از این رو، او برای جاری ساختن محتوای ذهنی گسترده و بی کرانه خود در ساختمان شعر، در پی طراحی بستر مناسبی بود که قابلیت و گنجایش پذیرش این حجم نامحدود را داشته باشد. حافظ با ساختارشکنی در ساختمان شعر و غزل، فضای دیوان اشعارش را نامحدود ساخت و با قطع وابستگی ناگزیر میان ابیات غزل، ساختمان هر بیت را تکامل بخشید. او در طراحی ساختاری جدید، با ایجاد پیوند میان عناصر درونی شعر، بین ساختار کل (دیوان، غزل) و جزء (بیت، مصراع، واژه) روابط نامحدودی برقرار ساخت. در این مقاله، به روابط میان غزل ها و ابیات پرداخته شده و انواع ارتباط میان دو مصراع یک بیت که موجب تکامل ساختار آن گشته؛ مانند: علت و معلول، کنش و واکنش، نقصان و جبران، جمع اضداد و ... مورد بررسی قرار گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1248

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 955 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3 (پیاپی 11)
  • صفحات: 

    105-120
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3271
  • دانلود: 

    2004
چکیده: 

استعاره از حیث نوآوری و گیرایی خیال و بازتابی که در جان شنوندگان پدید می آورد، قلمرو فراخی برای شگفتی زایی و میدانی برای مسابقه بزرگان سخن است. اهمیت استعاره در شعر، چنان است که عده ای از نظریه پردازان ادبی، زبان را فقط «خیال و استعاره» می دانند. از مکاتب بسیار جدیدی که به مساله استعاره پرداخته است، مکتب زبان شناسان شناختی است. در این دیدگاه استعاره یک فرآیند ذهنی- زبانی است. آنان استعاره را به صورت موضوعی، در حافظه معنایی تحلیل می کنند. یعنی واژه های استعاری بر پایه بازیابی اطلاعات موجود در حافظه درازمدت تداعی می گردد. این نظام هرگونه فهم و بیان مفاهیم انتزاعی در قالب مفاهیم ملموس تر را کاربردی استعاری می دانند. ابن خفاجه خداوندگار وصف در ادبیات اندلس، از نظر آفرینش استعاره های مفهومی و طرحواره های تصوری به عنوان یکی از زیرساخت های اساسی این استعاره ها در چکامه های هنری خود در جرگه خلاق ترین شاعران است. استعاره های وی ابزار توانمندی برای بیان معانی پیچیده، مبهم و دور از ذهن است که با استفاده از تجربه شعری و زبانی شاعر به بهترین شکل به بار نشسته اند. پاره ای از استعارات وی از مفاهیم قراردادی و زبان خودکار به وجود آمده است و پاره ای دیگر با بسط مفاهیم قراردادی، لباس نظم بر تن می کنند و در موارد متعدد استعاراتی بدیع و خلاق دارد. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی بر آن است تا راز ماندگاری استعارات ابن خفاجه را برای مخاطب روشن نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3271

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2004 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

مبارک وحید | نوری مظفر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3 (پیاپی 11)
  • صفحات: 

    121-134
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    972
  • دانلود: 

    643
چکیده: 

ادبیات کهن فارسی به دلیل عمق محتوی و وسعت دامنه بسیاری از جریان های فکری و موضوعات معاصر و از جمله داستان و داستانک را در خود نهفته دارد. یکی از جریان ها، شیوه ها و قالب های ادبی موجود در متون کهن فارسی، ساختار داستانی بسیار کوتاه یا مینی مال است. در ادبیات کلاسیک ایران، نمونه های فراوانی می توان یافت که از بسیاری جهات قابل انطباق با این جریان و گونه ادبی هستند. فرضیه نگارندگان بر این است که برخی داستان های کوتاه شاهنامه، از لحاظ ساخت، پیرنگ و پیام اخلاقی با داستان های جریان مینی مال مطابقت دارند. این نکته نشان دهنده مهارت فردوسی، در استفاده از قالب های مختلف داستان (کوتاه، متوسط، بلند) برای بیان اندیشه های ایرانیان است. این پژوهش، به روش توصیفی- تحلیلی و با بهره گیری از منابع کتابخانه ای انجام گرفته است و به این نتیجه می رسد که داستانک های شاهنامه علاوه بر منطبق بودن و مشابهت داشتن با مولفه های شیوه مینی مالیستی، در انطباق کامل با الگوهای ساختاری جریان مینی مالیسم نیستند و می توان برخی از تفاوت های این داستان ها را، به هنگام تطبیق آنها با ساختارهای مینی مالیستی مشاهده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 972

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 643 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button