سابقه و هدف: یکی از شیوه های موثر برای افزایش ظرفیت انسان برای مقابله با ناملایمات زندگی، عنصر دین و مذهب است و یکی از مهم ترین ابزار جهت حفظ و تقویت سلامت روانی، انس با قرآن و بهره گیری از تعالیم والای آن است. اهمیت دادن به بحث سلامت روان و درمان مشکلات روانی دانشجویان بسیار حائز اهمیت است، لذا این پژوهش با هدف تعیین رابطه بین انس با قرآن با سلامت روان در دانشجویان طراحی و اجرا گردید. مواد و روش ها: این مطالعه از نوع توصیفی-تحلیلی همبستگی بود که بر روی 143 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کاشان (1391) اجرا شد. نمونه ها به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب شده و اطلاعات با استفاده از پرسشنامه ای شامل اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه انس با قرآن و پرسشنامه سلامت روان Goldberg جمع آوری و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی در نرم افزار spss 11.5 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین سنی دانشجویان 22.18±3.5 سال و 53.1% زن بودند. نتایج نشان داد که انس با قرآن کریم 53.1% دانشجویان بالا، 24.5% پایین و 11.2 % دانشجویان مبتلا به مشکل روان بودند. نتایج نشان داد که دانشجویان سالم، انس با قرآن بیشتری نسبت به افراد مبتلا به مشکلات روان داشتند (p<0.01). همچنین ارتباط معکوس و معنی داری بین میزان انس با قرآن با افسردگی و اضطراب دانشجویان یافت شد. نتیجه گیری: با توجه به میزان انس با قرآن دانشجویان و ارتباط ان با سلامت روان آنها، به نظر می رسد تقویت و بهبود انس با قرآن راهی اساسی جهت پیشگیری و بهبود مشکلات و اختلالات روان می باشد. همچنین کمبود وقت و عدم برنامه ریزی صحیح و کمبود برنامه های آموزشی جذاب در محیط دانشگاه از عوامل تاثیر گذار در دوری از قرآن در دانشجویان است لذا می توان با تدابیر مناسب و برنامه ریزی صحیح و تغییر سیاستگذاری در برنامه های فرهنگی، در جهت افزایش میزان انس با قرآن و بالتبع سلامت روان آنها گام های موثری را برداشت.