این پژوهش نظریه نیازهای اساسی روانشناختی، زیر نظریه ای در چهارچوب نظریه خود مختاری را در دانشجویان ورزشکار مورد بررسی قرار داد. بر این اساس، عوامل زمینه اجتماعی تعیین کننده در بهزیستی دانشجویان ورزشکار مورد بررسی قرار گرفت. طرح پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی بود. 234 دانشجوی ورزشکار در دانشگاه های ارومیه و تبریز به صورت تصادفی انتخاب و پرسشنامه های حمایت استقلالی مربی، جوهای انگیزشی ادراک شده، شایستگی و وابستگی، نیاز برای استقلال، و عاطفه مثبت و منفی را تکمیل نمودند. نتایج نشان داد حمایت استقلالی و جو تکلیف محور با احساس استقلال، شایستگی و وابستگی و عاطفه مثبت ارتباط مثبت و معناداری داشت. سه نیاز اساسی روانشناختی ارتباط مثبتی با عاطفه مثبت، و همچنین ارتباطی منفی با عاطفه منفی داشتند. همچنین سه نیاز اساسی روانشناختی میانجیگر مثبت در رابطه بین حمایت استقلالی و جو تکلیف محوری با عاطفه مثبت بودند. نتایج پژوهش حاضر از نظریه نیازهای اساسی حمایت کرد.