Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

خاکسار علی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    15
  • صفحات: 

    5-21
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1025
  • دانلود: 

    897
چکیده: 

پژوهش حاضر با ضرورت بازنمایی و شناساندن یکی از مراسم آیینی کهن ایرانی، به بررسی مراسم آیینی-نمایشی «چمر»، به عنوان مراسمی درآمیخته از مجموعه ی رفتارها و تابوهای مربوط به سوگ پرداخته است. لذا این پژوهش به صورت مطالعه ی موردی بر پایه ی تحقیقی میدانی بر قوم کرد ساکن در غرب ایران متمرکز شده و با روش تحقیق کیفی و استفاده ی توأمان از چندین شیوه از روش مربوطه از قبیل روش تحقیق تاریخی، توصیفی، و تحلیل ساختارشناسانه به واکاوی مسأله ی فوق پرداخته است. مسئله ای که در این تحقیق مطرح شده است، آن است که آیا می توان با ردیابی عناصر ساختاری مراسم چمر، به انکشاف مفاهیمی نمادین دست یافت؟ و اگر چنین است این نمادها چگونه بازتعریف می شوند؟ بر این بنیان، پرسش اصلی تحقیق آن است که رفتارها، حرکات و تابوها در این مراسم، آیا صرفا در حد حرکات فیزیکی محدودی متعین اند، یا هر یک با درغلتیدن در مجموعه ای از مفاهیم نمادین، دارای معانی و کاربرد خاص و ویژه ای هستند. نتیجه ی این پژوهش بر آن اذعان دارد که نماد و نمادپردازی به مثابه اصلی ترین و اصولی ترین طریق بیان مفاهیم، در این مراسم جایگاه یگانه ای را از آن خود کرده است، تا با بهره جویی از انگاره های معناداری که برای افراد قبیله دارای معانی همسانی است، والاترین اندیشه ها و باورهایی که در کلام درنمی گنجد، در تخیل آدمی برانگیخته گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1025

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 897 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    15
  • صفحات: 

    23-39
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    950
  • دانلود: 

    1452
چکیده: 

هر اندیشه ای متأثر از تاریخ است و وقایع تاریخی، اندیشه ی هنرمندان را سمت و سو می دهد. یکی از این وقایع مهم جنگ است، جنگی که بر هنر تئاتر و دست اندرکارانش نیز تأثیر گذاشته است. هنرمندان تئاتر همواره موضع گیری خود را نسبت به مسائل بشریت داشته اند و رسانه ی تئاتر را محملی بسیار مناسب برای انتقال دیدگاه هایشان نسبت به جنگ دانسته اند، جنگی که گاه از آن گریخته و گاه ناگزیر به انجامش بوده اند. این مقاله مبتنی بر این فرضیه است که جنگ به عنوان پدیدهای اجتماعی-سیاسی همواره بر هنر تئاتر تأثیر گذاشته است و تئاتر نیز در شکل گیری انقلاب ها و روشن سازی اذهان عمومی بی تأثیر نبوده است. بر همین اساس تعامل دو سویه ی تئاتر، جنگ و جنگ، تئاتر، از طریق دو بخش مرور تاریخ تئاتر و جنگ و نیز سبک ها و شیوه های تئاتر ملهم از جنگ مورد بررسی قرار می گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 950

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1452 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

بیات یاسر | شیخ مهدی علی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    15
  • صفحات: 

    41-53
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1197
  • دانلود: 

    1224
چکیده: 

خانه در اندیشه های هستی شناسانه، مکان احراز هویت و نماد خویشتن انسان است. این مفهوم به مثابه ی بنیانی وجودی بر زمینه ای از تقابل سنت و مدرنیته در فیلم های داریوش مهرجویی، حضوری پرمعنا و مرتبط با شخصیت های فیلم ها دارد؛ این ارتباط تا جایی است که از شیوه ی بازنمایی خانه می توان به شناخت و تحلیلی از شخصیت ها دست یافت. در این پژوهش کوشش شده است مفهوم خانه در برخی از فیلم های مهرجویی برای تبیین شخصیت های در حال گذار از سنت به مدرنیته بررسی شود. از آن جایی که به باور داریوش شایگان، انسان شرقی (ایرانی) در برخورد با مدرنیته ی غربی دچار «گسست شخصیتی» و روان پریشی شده است، چهره ی زنان و مردان در تعدادی از فیلم های مورد بررسی ساخته ی مهرجویی نیز مرتبط با مفهوم هستی شناسانه ی خانه به نمایش درآمده است. روش تجزیه و تحلیل داده ها توصیفی-تحلیلی بوده و داده ها با مراجعه به منابع کتابخانه ای و مشاهده ی فیلم ها گردآوری شده است. نتایج پژوهش نشان می دهند که شیوه ی نمایش خانه در فیلم های مورد بررسی، بازنمایی هویت شخصیت های دچار روان پریشی بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1197

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1224 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    15
  • صفحات: 

    55-72
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1900
  • دانلود: 

    1295
چکیده: 

مفهوم زمان و ماهیت آن، همواره چون معمایی تاریک و جذاب در برابر اندیشه ی آدمی رخ می نماید و سردرگمی و نیافتن پاسخی روشن برای این معما، دلیل جذابیت عامل زمان برای انسان ها بوده است. این مقاله قصد دارد تا علاوه بر تبیین و تحلیل مباحث معاصر در حوزه ی زمان و خاطره، به تأثیری که تأملات نظری جدید این حوزه بر روایت در سینمای مدرن ایران داشته، بپردازد. این پژوهش بر آن است که نشان دهد سینمای مبتنی بر خاطرات، از عنصر زمان به گونه ای بهره می برد که تنها توسط آرای فلسفی کسانی چون هانری برگسون و ژیل دلوز، توانایی تحلیل جامع آن را دارد. در روایت سینمای مبتنی بر خاطرات، عواملی چون مبدأ روایت، زمان، قاب بندی و شرایط ذهنیت، اهمیت بسیاری می یابند و در برخورد این نوع روایت ذهنی با حافظه و خاطره، عواملی چون زمان پریشی و انواع رجوع به گذشته های بیرونی، درونی و مرکب مطرح می شوند. در این پژوهش، پس از توضیح مفهوم خاطره و زمان نزد برگسون و دلوز، تاثیرات و تغییراتی که این نگاه بر سینما و عنصر روایت در آن گذارده است بررسی، و در ادامه برخی از آثار سینمای معاصر ایران که ساختار روایی مدرنی دارند، با نیت دستیابی به الگویی واحد برای خوانش این نوع سینما تحلیل می شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1900

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1295 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    15
  • صفحات: 

    73-88
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3808
  • دانلود: 

    1423
چکیده: 

سینما یکی از پر مخاطب ترین و تأثیرگذارترین رسانه های دنیای مدرن است. فیلم ها بخشی از محبوبیت خود را مدیون روایت هایشان هستند. این روایت است که مخاطب را جذب می کند، او را تحت تأثیر قرار می دهد، یا پیام مؤلف را به او می رساند. از این رو و به دلیل اهمیت ویژه ای که روایت در این رسانه دارد، مطالعه ای ساختاری و عمیق درباره ی آن امری ضروری می نماید. در این پژوهش تلاش شده است تا با رویکردی ساختارگرایانه، روایت یکی از فیلم های مطرح سینمای ایران، یعنی جدایی نادر از سیمین (1389)، ساخته ی اصغر فرهادی، بررسی و مطالعه شود. ابتدا تئوری های ژرار ژنت در باب روابط زمانی میان سطح داستان و روایت در این اثر به کار بسته شده اند و مفاهیم «ترتیب رویدادها»، «تداوم» و «بسامد» در متن فیلم مورد بررسی قرار گرفته اند. پس از آن، تئوری های ساختارگرایانه ی شلومیت ریمون-کنان در باب شخصیت پردازی در روایت متن مطالعه شده اند. بررسی زمان روایت فیلم نشان داد که ترتیب رویدادها در این اثر ترتیبی خطی است و رویدادها در روایت و داستان غالبا تناظر یک به یک دارند. تداوم و بسامد نیز در این فیلم وفادار به سبک واقعگرا است. شخصیت پردازی در این فیلم عموما به روش توصیف غیرمستقیم است و شخصیت ها از خلال کنش، گفتار و قیاس معرفی می شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3808

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1423 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

آخوندی زهرا | افهمی رضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    15
  • صفحات: 

    89-107
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    812
  • دانلود: 

    945
چکیده: 

پژوهش تاریخی حاضر به بررسی سیر تحول ترکیب هنرها با یکدیگر و از میان رفتن مرز میان آنها در جنبش هنری بین المللی فلاکسوس می پردازد. دلیل بررسی، اشاره به میراث داری فلاکسوس و تأثیرپذیری آن از سنت های هنری اوایل قرن بیستم، همچون فوتوریسم و دادا در بیانیه ها و نمودارهای ماکیوناس، و همچنین تقسیم بندی های بینارسانه ای هیگینز از فعالیت های فلاکسوس است. هدف، تبیین چگونگی نگرش فلاکسوس به ترکیب هنرها و سیر تحولات آن در بستر تاریخی دهه های 60-1950 است. پژوهش از روش توصیفی-تحلیلی بهره گرفته و مبنای استناد آن، منابع کتابخانه ای به ویژه رجوع به نوشتارها و فعالیت های برجای مانده ی جنبش فلاکسوس بوده است. خط سیر تاریخی، نشانگر دو دوره در ترکیب هنرها در جنبش فلاکسوس است؛ دوره ی اول، شامل ترکیباتی با کنش های ساده و عام که هنوز مرزهایشان قابل تفکیک است و متأثر از ایده ی همزمانی دوره ی اول کیج می باشد، و دوره ی دوم، شامل ترکیباتی پیچیده در مقیاس عظیم، با ایده هایی مفهومی، عمیق، و مرزهای هنری تفکیکناپذیر، که علاوه بر هم راستا بودن با تحول همزمانی دوره ی دوم کیج، در برخی موارد بر وی نیز تأثیر گذاشته است. همچنین، شاهد تأثیر و تأثری وارونه در دگردیسی پارتیتورهای متنی به بصری فلاکسوس، متأثر از کیج، و پارتیتورهای بصری به متنی کیج، به تأثیر از فلاکسوس هستیم.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 812

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 945 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    15
  • صفحات: 

    109-125
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    924
  • دانلود: 

    822
چکیده: 

مقاله ی پیش رو، از دو منظر ساختار رده های نغمگی و همچنین تکنیک های آهنگسازی به بررسی قطعه ی «دیالوگ ها» اثر الیوت کارتر می پردازد. در بخش اول، به بررسی شیوه های آهنگساز در بیان زبان هارمونی این اثر و چگونگی استفاده ی او از مجموعه ها در سازماندهی رده های نغمگی، و نیز استفاده ی آهنگساز از مجموعه هایی که خود او از آنها تحت عنوان مجموعه های کلیدی یاد می کند، پرداخته شده است. علاوه بر این، اهمیت و به کارگیری مجموعه هایی که دارای یک ویژگی خاص (تقارن) هستند و همچنین ارتباط آنها با مجموعه های کلیدی بررسی شده است. برای روشن تر شدن موارد مورد بحث در هر قسمت، مثال هایی از اثر در متن گنجانده شده است که گاه پیچیدگی ساختاری بخش هایی از اثر را به روشنی توضیح می دهد. در بخش دوم مقاله، به بررسی شیوه های به کارگیری آهنگساز از موارد گفته شده در بخش اول، به عنوان ابزاری برای آهنگسازی پرداخته شده است، و در پایان خواهیم دید آهنگساز چگونه در حالتی پویا با ترکیب تکنیک های گفته شده، وحدت اثر را چه به لحاظ هارمونیک و چه فرمال حفظ کرده است. در این پژوهش سعی شده است که به جز منابع مرتبط با موضوع مورد بحث، حتی الامکان به نقل قول هایی از آهنگساز در مواردی که به توضیح زبان هارمونی خود پرداخته است نیز ارجاع داده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 924

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 822 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    15
  • صفحات: 

    127-142
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1303
  • دانلود: 

    2172
چکیده: 

هدف اصلی این نوشتار، بررسی عناصر اساسی آهنگسازی نظیر فرم، هارمونی و مد در قطعه ی پروانه اثر ملیک-اصلانیان است. انتخاب این قطعه از آن روست که آهنگساز با استفاده از مصالح موسیقی ایرانی و متناسب با فضای مدال آن، دست به تجربیاتی نو در هارمونیزه کردن مدهای ایرانی زده است. در مورد مبانی نظری موسیقی ملیک-اصلانیان، تاکنون پژوهشی ناظر به جنبه های تحلیلی ارائه نشده است و در مورد پیشینه ی تحقیق تنها می توان چند مصاحبه و نیز توضیحاتی کلی یافت. پرسش اساسی این پژوهش بدین قرار است که «عناصر اساسی آهنگسازی قطعه ی پروانه به خصوص در زمینه ی هارمونی چیست؟ » به منظور یافتن پاسخ، پژوهش در سه بخش پی گرفته می شود. از آنجا که شناخت تم ها و طرح قطعه نخستین گام در تحلیل قطعه است، بخش اول پژوهش به تحلیل فرم می پردازد. در بخش دوم، به دلیل نوع نگرش قطعه در زمینه ی مدال، به تحلیل گوشه ها و مدهای مورد استفاده در قطعه پرداخته خواهد شد. بخش سوم پژوهش نیز به تحلیل هارمونی و رابطه ی آن با مدهای مورد استفاده اختصاص خواهد یافت. در آخر، ضمن طبقه بندی عناصر قطعه، می توان نتیجه گرفت گزینش چندصدایی همچون آکوردهای کوارتال بر مبنای ساختار مدال و نت های ساختاری قطعه است. البته هارمونی تیرس مورد استفاده، خویشاوندی های دور را تداعی می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1303

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2172 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button