تغییرات در سمت وسوی رشد فناوری به همراه تغییرات در اقتصاد جهانی باعث شده اند که شرکت های کوچک و متوسط از اهمیت روزافزونی در توسعه اقتصاد کشورها برخوردار شوند. این شرکت ها برای موفقیت در فضای رقابتی باید کیفیت محصولات و فرایندهای مدیریتی خود را هم زمان با کاهش هزینه ها بهبود بخشند. به همین منظور نیز کاربرد فناوری اطلاعات در آنها الزامی است. مطالعات نشان می دهند که هر چند این شرکت ها می توانند از فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیک سود برند، اما برای بهره مندی از این مزایا و موفقیت در کاربرد این فناوری نیاز به تامین شرایطی خاص دارند.وجود چنین واقعیت هایی باعث شده است که مطالعات و پژوهش های زیادی به شناخت عوامل موثر بر کاربرد این فناوری در شرکت های کوچک و متوسط اختصاص یابند که در این مقاله به بررسی آنها پرداخته می شود. به این منظور ابتدا نقش شرکتهای کوچک و متوسط در توسعه اقتصادی تبیین و سپس به کاربردهای فناوری اطلاعات در آنها پرداخته می شود. در ادامه نیز پژوهش هایی که به بررسی عوامل موثر بر کاربرد این فناوری در این شرکت ها پرداخته اند، معرفی و نتایج آنها در قالب مدل تغییر «پتیگرو» و «ویپ» دسته بندی و ارائه می شوند.