احداث جاده های جنگلی شرایط خاصی را در حاشیه آنها ایجاد می کند که این شرایط دارای جنبه های مثبت و منفی است. این مطالعه به بررسی جنبه های بوم شناختی جاده های جنگلی در ذخیره گاه جنگلی بادام کوهی زرین آباد دهلران پرداخته است. بعد از انتخاب مکان مناسب برای نمونه برداری، سه خط نمونه در جهت عمود بر محور جاده و در دو طرف آن پیاده شد. در هر خط نمونه چهار قطعه نمونه مربعی شکل (10´10 متر) که به فواصل یک، بیست، هشتاد و دویست متر از جاده قرارگرفته بودند، انتخاب شدند. همچنین فاصله بین خط نمونه ها 90 متر بود. جهت دستیابی به هدف مطالعه، در داخل هر قطعه نمونه متغیرهای رویشی نظیر قطر یقه، ارتفاع و تاج پوشش درختان و همچنین متغیرهای خاکی نظیر هدایت الکتریکی، اسیدیته، وزن مخصوص ظاهری، بافت، کربن آلی و نیتروژن خاک ثبت شدند. یافته های تحقیق نشان داد که جاده سازی بر متغیر تاج پوشش در فاصله یک متری، بر متغیر قطر یقه در فواصل یک و بیست متری و بر متغیر ارتفاع نیز در فواصل یک و هشتاد متری از جاده اثر معنی دار (P<0.05) داشته است. همچنین متغیرهای کربن آلی و نیتروژن خاک در فاصله یک متری با فواصل بیست، هشتاد و دویست متری از جاده اختلاف معنی داری را در سطح اطمینان 95 درصد نشان داده است. به طوری که بیشترین مقادیر این متغیرها در فاصله بیست متری از جاده مشاهده شد (به ترتیب %1.68، %0.21 و 8.28). با افزایش فاصله از جاده میزان هدایت الکتریکی کاهش و اسیدیته خاک افزایش یافته بود که البته این تغییرات معنی دار نبودند. همچنین تاثیر جاده سازی بر متغیرهای ذرات تشکیل دهنده خاک و وزن مخصوص ظاهری خاک نیز بی اثر بوده است. به طور کلی نتایج این تحقیق اثرات جاده های جنگلی بر متغیرهای رویشی نظیر قطر یقه، ارتفاع و تاج پوشش و همچنین متغیرهای ادافیکی نظیر کربن آلی و نیتروژن خاک را مورد تایید قرار داد.