مقدمه وهدف: شکاف نسبتاً عمیقی در روند آموزش مهارت های بالینی و عملکرد بالینی وجود دارد. از رویکردهای نوین آموزشی، برنامه منتورشیپ میباشد. مطالعه حاضر باهدف مرور سیستماتیک روش منتورشیپ در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری انجام شد. روش ها: مطالعه حاضر به شیوه مرور سیستماتیک انجام شد. جستجوی پایگاههای اطلاعاتی فارسی IranMedex, SID and Magiran با کلید واژه های منتور(مربی)، منتی(آموزش بیننده)، منتورینگ (مربیگری)، منتورشیپ، پرستاری، شایستگی بالینی به تنهایی و یا در ترکیب با هم و پایگاه های انگلیسی ERIC, PubMed, Google Scholar, Scopus, Ovide, Elsevier, ProQuestبا کلمات کلیدیMentor, Mentorship, Mentoring, Student Nursing, Mentee, از سال2007 تا 2018 انجام شد. مطالعات کمی مرتبط با منتورینگ در پرستاری جمع آوری و با استفاده از چک لیست کوکران و معیار نیگلسون به ترتیب کیفیت مقالات مطالعات تجربی و نیمه تجربی موردارزیابی قرار گرفت. یافته ها: درجستجوی پایگاههای اطلاعاتی ذکر شده 26 مقاله مرتبط با موضوع بدست آمد که 19 مقاله از پایگاههای لاتین و 7 مقاله از پایگاه های فارسی بود. از بین آنها تنها 5مقاله جهت تحلیل انتخاب شد. اگر چه مطالعات از نظر تعداد شرکت کننده، منتور، مطلب آموزش داده شده در کاراموزی به دانشجویان پرستاری متفاوت بودند ولی همه ذکرکردند که اجرای برنامه منتورشیپ باعث ارتقای شایستگی بالینی دانشجویان شده است. نتیجه گیری: استفاده از رویکرد منتورشیپ در آموزش بالینی بر یادگیری، یادداری، کسب مهارت و ارتقاء شایستگی بالینی دانشجویان پرستاری مؤثر است. توصیه می شودبرنامه منتورشیپ در آموزش بالینی دانشجویان پرستاری و پیراپزشکی استفاده گردد.