پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر بخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر پیشرفت تحصیلی درس شیمی دانش آموزان پایه ی یازدهم انجام شد. این پژوهش به صورت نیمه تجربی با طرح گروه های کنترل نابرابر بود. جامعه آماری این پژوهش 100 نفر از دانش آموزان دختر پایه ی یازدهم رشته ی تجربی دوره ی دوم متوسطه ی شهرستان یزد در سال تحصیلی 1397-98 بودند، که از بین آنها دو کلاس به تعداد 80 نفر با روش تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب و در گروه های آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدّت 9 جلسه تحت آموزش راهبردهای خود تنظیمی قرار گرفتند. ولی گروه گواه هیچ گونه آموزش راهبردهای خود تنظیمی دریافت نکرد. هر دو گروه قبل از آموزش، بلافاصله بعد از آموزش و مرحله پیگیری مورد آزمون قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد گروه آزمایش و گواه در پس از آزمون و مرحله پیگیری تفاوت معنی داری داشتند و آموزش راهبردهای خود تنظیمی بر پیشرفت تحصیلی درس شیمی دانش آموزان پایه ییازدهم اثر معنا دار دارد.