Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    25
  • شماره: 

    65
  • صفحات: 

    11-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    491
  • دانلود: 

    462
چکیده: 

مطالعه ی تحول معنایی واژگان قرآن از عصر پیش از نزول تا ادوار بعد یک ضرورت است و فهم صحیح معنای آیات بدون آن میسر نیست. از جمله ی مؤلفه های تأثیرگذار در معنای واژگان، روابط آنها با همدیگر در متن، به ویژه رابطه ی هم نشینی کلمات است. در این مطالعه به تبیین محور های هم نشینی «اهل» و مؤلفه های معنایی آن از دوره ی پیش از اسلام تا عصر نزول می پردازیم و می کوشیم نشان دهیم رابطه ی هم نشینی اهل و کاربست آن با ضمائر که در دوره ی پیش از اسلام مشاهده می شود به قرآن راه یافته، و همنشین های جدیدی نیز در عصر نزول به اهل افزوده شده که به توسعه ی کاربست های زبانی آن انجامیده است. واژه ی اهل فقط در قالب ترکیب اضافی در قرآن به کار رفته، و به لحاظ ساختار نحوی با اسم ظاهر و ضمیر هم نشین شده است. در میان اسم های ظاهر، واژه ی الکتاب و اسامی مکان بیش ترین هم نشینی را با اهل دارد؛ همچنان که اسامی پیامبران نیز، بیش ترین هم نشینی را همچون مرجع ضمائر متصل به اهل دارا است. همچنین، معنای اختصاص، تعلق و انس را در همه ی این همنشین ها می توان دید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 491

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 462 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    25
  • شماره: 

    65
  • صفحات: 

    33-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    553
  • دانلود: 

    279
چکیده: 

غلو و مصادیق آن در طول تاریخ امامیه همواره محل بحث بوده، و درباره ی حدود و ثغور آن اختلافاتی وجود داشته است. برخی اعتقادات گاهی غلوآمیز تلقی شده، و گاهی به همان ها طور دیگری نگریسته شده است. در این مطالعه بنا داریم سیر تطور تاریخی مسئله ی غلو را بازکاویم و منشأ برخی اختلافات در سه مکتب کوفه، قم و بغداد را در تعریف آن بازشناسیم؛ همچنان که می خواهیم بدانیم کدام شخصیت ها در این مکاتب و هر یک به سبب چه دیدگاه هایی متهم به غلو شده اند. با مطالعه ی شخصیت هایی مانند جابر بن یزید جعفی، مفضل بن عمر، ابن ابی یعفور، هشام بن حکم از مکتب کوفه، ابن بابویه از مکتب قم، و شیخ مفید از بغداد چنین به نظر می رسد برخی افراد احتمالاً به دلیل نقل احادیثی که اهل بیت (ع) فقط به نزدیکان و صاحبان سِرّ خود می گفته اند متهم به غلو شده اند؛ روایاتی که مضمون غالب آنها فضائل اهل بیت (ع) است. همچنین برخی اعتقادات مانند عدم سهو النبی در یک مکتب غلو محسوب می شده، درحالی که در مکتب دیگری غلوآمیز نبوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 553

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 279 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

شاه پسند الهه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    25
  • شماره: 

    65
  • صفحات: 

    49-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    521
  • دانلود: 

    445
چکیده: 

در پژوهش های جدید تاریخ قرائات فرضیه ای مطرح شده است که مطابق آن، در انتقال از سده ی سوم به چهارم تغییری در وجهه ی علم قرائات ایجاد شد. قرائات که تا پیش از آن همچون یک قرینه ی ادبی و با کم ترین محدودیت نقل و استفاده می شد، در ابتدای سده ی چهارم به استفاده از الگوهای حدیثی متمایل شد، ابزارهای متعددی از حدیث را برای صحت سنجی به کار بست و چارچوب یک علم نقلی را به خود گرفت. در مطالعه ی پیشِ رو یکی از شواهد این تغییر رویکرد را بازخواهیم شناساند. بدین منظور، به مقایسه ی دو اثر با نام معانی القرآن از دو ادیب نامدار، یعنی فَرّاء از اوائل سده ی سوم و زَجّاج از اوائل سده ی چهارم می پردازیم. چنان که خواهیم دید، فَرّاء که در دوره ی رواج عقل گرایی و اثرگرایی معتدل زیسته، علاوه بر استفاده ی معنایی از قرائات، قرائات را به منزله ی ابزاری برای پیش بُردِ مباحث ادبی خود به کار گرفته است. از آن سو، زَجّاج که در زمان غلبه ی اصحاب حدیث می زیسته، و خود نیز به همین شیوه ی تفکر وابستگی داشته، قرائت را یک سنت می داند و در تمام تعاملات خود با قرائات از این بینش متأثر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 521

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 445 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    25
  • شماره: 

    65
  • صفحات: 

    71-96
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    644
  • دانلود: 

    563
چکیده: 

سَبیل پُرکاربرد ترین واژه ی متعلّق به حوزه ی معنایی راه در عصر نزول است و به دلیل کاربرد در سیاق های متنوع گاه از نگاه عالمان مسلمان بر 14 معنای مختلف حمل شده است. مروری بر منابع لغوی و تفسیری گویای آن است که عالمان مسلمان اطلاع چندانی از فرایند ساخت و مؤلفه های معنایی سبیل و ویژگی های این نوع از راه در بافت نزول نداشته اند. در مطالعه ی حاضر با هدف جبران این خلأ مطالعاتی می کوشیم با بهره گیری از روش های معناشناسی تاریخی و معناشناسی فرهنگی، معنای سبیل را آن گونه که در عصر نزول درک می شده است، تبیین کنیم. بدین منظور، با بررسی سابقه ی تاریخی ماده ی س ب ل برای نخستین بار بروز اشتراک لفظی در این ماده را خاطرنشان خواهیم کرد و نشان خواهیم داد که این ماده یک بار بر اثر الحاق پیش ساز «س» به بُن ثنایی «ب ل»، و بار دیگر با افزوده شدن پس ساز «ل» به بُن ثنایی «س ب» ساخته شده که دومی در ساخت واژه ی سبیل ایفای نقش کرده است. همچنین، خواهیم کوشید نشان دهیم سبیل در عصر نزول بر راه هایی اطلاق می شده است که از تعیّن خارجی، وضوح و شفّافیت برخوردار نبودند و جز با یاری جستن از راه بَلَدان، پیمایش آن ها ممکن نبود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 644

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 563 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ثقفیان علی | شجاعی حسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    25
  • شماره: 

    65
  • صفحات: 

    97-120
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    572
  • دانلود: 

    109
چکیده: 

عصر ابن بابویه از دوره های پرالتهاب در تاریخ مذهب شیعه ی امامیه به حساب می آید. خروج امام از دسترس مستقیم در کنار تردیدافکنی دیگر فرقْ مردم را با حیرتی فراگیر مواجه کرد. در چنین وضعیتی ابن بابویه با نگارش کتاب کمال الدین تلاش نمود مهم ترین چالش های گفتمانی عصر خویش را که موجب شکل گیری حیرتی گسترده پیرامون امام عصر (ع) شده بود بررسی کند. به دلیل عدم انعکاس مستقیم این گفتمان ها در آثار تاریخی مختلف، لازم است با تحلیل و دسته بندی داده های مندرج در کتاب کمال الدین، مهم ترین جریان های فکری شیعیان دوره ی حیرت و چالش های گفتمانی ایشان را بازشناسیم. به نظر می رسد ابن بابویه خود را با سه مسئله ی اصلیِ اثبات وجود حجت الٰ هی و تعیّن یافتنش در فرزند امام عسکری (ع)، غیبت امام و عدم تنافی آن با شئون امامت، و طول عمر امام روبه رو می دیده است. مطالعه ی پیش رو برای آزمون همین فرضیه صورت می گیرد. می خواهیم دریابیم هریک از این قبیل مسائل از جانب کدام دسته از مخالفان مطرح می شده، و پاسخ های ابن بابویه در مقام رویارویی با هرکدام چه بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 572

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 109 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    25
  • شماره: 

    65
  • صفحات: 

    121-134
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    743
  • دانلود: 

    399
چکیده: 

جامع نگاری جریانی کهن در فرهنگ اسلامی، و کوشش برای بازشناسی جوامع حدیثی از حوزه های جدید مطالعه در حوزه ی تاریخ و علوم حدیث است. تعاریف در معرفی جوامع حدیثی متفاوت است؛ به گونه ای که هیچ یک از آنها جامع و مانع نیست. کتاب ها و مقاله های انگشت شماردرباره ی جوامع حدیثی تنها به معرفی جوامع مهم حدیثی شیعه و اهل سنت می پردازند و به نظر می رسد که در آن ها تعریفِ پذیرفتنی یا حتی تصویر واضحی از مفهوم جامع نگاری حاصل نشده است. در این مطالعه با مرور سیر تاریخی نگارش های جامع حدیثی نزد شیعیان و اهل سنت و تعریف های ارائه شده در معرفی خصوصیات جوامع حدیثی، ضمن بیان دیدگاه ها درباره ی جوامع حدیثی و نقد کتاب هایی که در معرفی آن ها تألیف شده است، جامع ترین تعریف از جامع نگاری را بازخواهیم شناخت. چنان که خواهیم دید، تعریف بهینه ناظر به جامعیت در اکثر موضوعات دینی است که قابل انطباق بر برخی کتاب های جامع شیعه نیست؛ گرچه در میان شیعیان از زمان پیدایی حدیث تا کنون، جامع نگاران بزرگی ظهور کرده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 743

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 399 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    25
  • شماره: 

    65
  • صفحات: 

    135-154
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    721
  • دانلود: 

    203
چکیده: 

علم مناسبت ازسده ی 8ق همچون یک دانش مطرح شد و آن چه در کتب علوم قرآن همچون تاریخ این علم بیان می گردد معطوف به آثار این سده و بعد از آن است؛ آثاری که در آن ها به صراحت از انواع ارتباط و اتصال بین آیات و سُوَر سخن گفته شده است. این سؤال مطرح است که بستر پیدایی و نضج اندیشه ی تناسب چه بوده است و اندیشمندان مسلمان چه مسیری را طی کرده اند تا موضوع تناسبِ میان آیات و سور قرآن برای آنها به دغدغه ای علمی تبدیل شود. در این مطالعه می خواهیم از این فرضیه دفاع کنیم که ریشه های این اندیشه را باید ازسده ی سق به بعد، و در حیطه ی اثبات اعجاز نظم قرآن و مفهوم نظم جستجو کرد. گسترش افق نگاه مفسران از ارتباط بین الفاظ به ارتباط بین آیات نقطه ی عطف این مسیر است که در آثار باقلانی به روشنی دیده می شود. پس از این مرحله در سده ی 5ق ورود نگرش ارتباط گرا به کتب تفسیری همچون تبیان شیخ طوسی نیز بستری برای رشد دانش تناسب بود. درنهایت، در سده ی 6ق تلاقی علم تفسیر با موضوع اعجاز بیانی قرآن که خاصه در تفسیر کشاف زمخشری مطرح شد، آغازی برای رشد و فراگیری این دانش در بین مفسران و دانشمندان گردید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 721

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 203 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

محققیان زهرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    25
  • شماره: 

    65
  • صفحات: 

    155-182
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    475
  • دانلود: 

    401
چکیده: 

یکی از مهم ترین زمینه های تحلیلی در بررسی متن ادبی قرآن کریم تحلیل کهن الگویی است که با رویکردی تاریخی تطبیقی، مضامین و مفاهیم این متن مقدس را در ارتباط با ساختارهای روانی و فرهنگی مخاطبانش تفسیر و تأویل می کند. این رویکرد بیش ترین تأثیرات را از نظریات کارل گوستاو یونگ درباره ی ناخودآگاه جمعی و کهن الگوها پذیرفته است و به مثابه ی یکی از رویکردهای مهم در نقد ادبی معاصر به شمار می آید. مطالعه ی حاضر با این هدف صورت می گیرد که با کمک این رویکرد به بررسی رؤیای یوسف (ع) بپردازیم و زوایای کهن الگویی آن را به بحث و بررسی بگذاریم. سؤال اصلی در این پژوهش آن است که آیا می توان رؤیای یوسف (ع) را چنان که در قرآن یاد شده است از نظرگاه روان شناسی تحلیلی و رویکرد نقد کهن الگویی مطالعه کرد یا نه؛ و آیا می توان از این منظر، نمادهای بازتابیده در این رؤیا را تفسیر نمود و دریافت هریک چرا کاربسته شده اند یا نه. می توان چنین محتمل دانست که سجده ی خورشید و ماه و ستارگان از هسته ی مرکزی کهن الگویی ناشی می شود که بازتاب آن را می توان در اساطیر دید. هرگاه چنین باشد، آنچه این آیه بازمی نمایاند، گرچه حکایت از رؤیا ست، به حقیقت روانِ جمعیِ قوم یوسف (ع) را آشکار می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 475

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 401 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

اکبری عمیدرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    25
  • شماره: 

    65
  • صفحات: 

    183-212
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    505
  • دانلود: 

    180
چکیده: 

احمد بن حسین غضائری عالم شیعی بغدادی سده ی 4 و 5ق صاحب تألیفاتی در زمینه ی رجال و کتاب شناسی، و از جمله، اثری با نام کتاب الضعفاء بوده است. شیخ طوسی خبر می دهد با مرگ زودهنگام ابن غضائری آثار وی از میان رفته، و بااین حال، نجاشی از آن ها مطالبی روایت کرده است. در اعصار بعدْ بزرگان مکتب حله و جبل عامل و پسینیان ایشان کتابی با نام الضعفاء و در انتساب به ابن غضائری را روایت، و غالباً به اقوال مندرج در آن اعتماد نموده اند. این روایت و این اعتماد با نقدها و تردیدهایی نیز همراه شده است. غالب این تردیدها تا پیش از دوران معاصر نتیجه ی شک در اَصالت کتاب نبود؛ ولی در دوره ی معاصر برخی انتساب اثر موجود را به ابن غضائری منکِر شدند. در مطالعه ی پیشِ رو می خواهیم با مروری بر سیر تحول دیدگاه ها درباره ی کتاب الضعفاء و آسیب شناسی آن ها نشان دهیم انکار اَصالت اثر و انتساب آن به ابن غضائری فاقد مستندات کافی است و پیروان چنین دیدگاهی بایسته های اعتبارسنجی کتب و شرائط عمومی نسخه ها را در نظر نگرفته اند. چنان که خواهیم دید، گزارش های تاریخی مرتبط با ابن غضائری و آرائش مؤید نسبت کتاب الضعفاء به او ست و بررسی تطبیقی محتوای اثر با قرائن مختلف در منابع فِرَق و رِجال نیز نشان از آن دارد که نویسنده ی کتاب یک عالِم اِمامی مُحتاط است؛ ویژگی هایی که با آراء رجالی منقول از ابن غضائری تطبیق دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 505

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 180 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

طالب تاش عبدالمجید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    25
  • شماره: 

    65
  • صفحات: 

    213-238
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    565
  • دانلود: 

    502
چکیده: 

آیآت آغازین سوره عبس، عتاب کننده شخصی است که بخاطر حضور نابینایی چهره در هم کشید. مبهم گذاری معاتَب، سبب اختلاف در تعیین مصداق شده است. این مسأله انگیزه پژوهش حاضر شد تا دیدگاه مفسّران اهل سنّت و شیعه را از قرن سوم تا پنجم، دوره اول تدوین تفسیر به روش تاریخی تحلیلی و با ابزار کتابخانه ای بررسی کند تا معاتَب آیات را مشخص کند. تحقیق بدست داد که طبری و مفسّران بعدی اهل سنّت بر اساس روایات معتقدند پیامبر اکرم(ص) در حال گفتگو با اشراف قومش بود و از وی روی گرداند؛ در نتیجه مورد عتاب آیه قرار گرفت. ضعف این تفاسیر عدم بررسی متنی و سندی روایات، اضطراب سند و متن و مغایرت با اخلاق نبوی است. مفسّران شیعی روایت های اهل سنّت را با اخلاق پیامبر مغایر دانسته و متعرّض آنها نشده اند؛ و ظاهر آیه را حمل بر عتاب به غیر پیامبر کرده اند که طبق روایت امام صادق، یکی از بنی امیّه و طبق قولی عثمان بود. طبق رأی نوآورانه، تولّی به معنای رویگردانی همراه با خروج است؛ لذا عتاب آیه اول متوجّه مخاطب پیامبر است که با ورود ابن ام مکتوم، عبوس گشته و از مجلس بیرون شده است. پیامبر که بشدّت سرگرم گفتگو بود از خروج آن شخص ناراحت شد؛ در نتیجه عتاب های ملاطفت آمیز بعدی متوجه ایشان است که با اخلاق عظیم نبوی مغایرت ندارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 565

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 502 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    25
  • شماره: 

    65
  • صفحات: 

    239-252
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    457
  • دانلود: 

    130
چکیده: 

واقدی مورّخ سده ی 2ق در المغازی خود در پایان بررسی هر غزوه با استناد به آیات قرآن و بیان شأن نزول آن ها، ذکر مصداق، جزئیات قصص و شرح واژگان مانند یک مفسر به تبیین مفهوم آیه پرداخته است. مراجعه ی مکرر مفسران به کتاب او در دوره های مختلف تاریخی نشان می دهد کتاب مزبور علاوه بر آن که مأخذی مهم در تاریخ اسلام بوده، منبعی متقن برای مفسران نیز به شمار آمده است. با این مطالعه درصدد ایم گونه های تبیین این مورخ از آیات و موضع مفسران را در برابر این تبیین ها در مرور آیات نازل شده درباره ی جنگ اُحُد بازشناسیم. بر اساس یافته های این مطالعه، گزارش های واقدی در تبیین 17 آیه از 22 آیه ی مرتبط با غزوه ی احد در سوره ی آل عمران، خاصّه در ترسیم جزئیات تاریخی با اعتماد بر آیات و روایاتْ مورد پذیرش مفسران واقع شده است. راه یابی گزارش های او در تفاسیر هم ارتباط با گرایش تفسیری مفسران، ویژگی های هر عصر و نوع مخاطبان دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 457

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 130 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    25
  • شماره: 

    65
  • صفحات: 

    253-276
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    439
  • دانلود: 

    612
چکیده: 

یکی از اسلوب های ادبی مختص قرآن در میان نصوص دینی، «ما أَدراک » است. توجه به این قدمت، اهمیت بازخوانی معنای این اسلوب بیانی را با توجه به اختلاف مفسران در ساختار ادبی آن، روشن می کند. یکی از راه های برون رفت از اختلافات تفسیری در مورد مفاهیم اسلوب های قرآنی، استفاده از دانش معناشناسی تاریخی است. در این مقاله با استفاده از روش های زبان شناسی تاریخی مانند ریشه شناسی و مطالعات زبان های سامی، به دنبال تحلیلی معناشناختی از واژه «دری» و مشتقات آن برای رسیدن به تحلیلی دقیق از ساختار ادبی «ما أدراک» هستیم. دستاورد حاصل نشان می دهد که معنای «دانستن» در این «فعل» از قدمت زیادی نسبت به ریشه «علم» در زبان عربی برخوردار است. همین مطلب نقش بسیار کلیدی در رفع اختلاف ادبا و مفسران درباره تحلیل های ادبی از فعل «دری» و مشتقات آن در قرآن به ویژه در اسلوب بیانی «ما أدراک» دارد. ادبا و مفسران در تبیین این فعل آن را با ماده ی علم از حیث ادبی مقایسه کردند در حالی که دو ساختار ادبی متفاوت دارند. این اسلوب در قرآن پیرامون بحث قیامت و احوال آن و مقدرات الهی، مطرح می شود و کارکرد بیانی آن با توجه به نتیجه بحث ریشه شناسی ماده ی «دری» دربردارنده ی مفاهیمی همچون «تهویل» «تفخیم» و «تعظیم» است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 439

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 612 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0