Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    28 (SPECIAL EDITION ON HUMANITIES AND ART ARTICLES)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4356
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4356

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
عنوان: 
نویسندگان: 

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    621
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    28 (SPECIAL EDITION ON HUMANITIES AND ART ARTICLES)
  • صفحات: 

    -
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3566
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3566

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

یکتایی محمدرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1379
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    28
  • صفحات: 

    1-8
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    8262
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

جایگاه و پایگاه معلم در جامعه ما چندان معلوم و مطلوب نیست و به این خاطر باید برای آیندگان زنگ خطر را به صدا در آورد.اما نهج البلاغه با علم، عالم و معلم برخورد دیگری دارد که باید با علاقه مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد.ما در این برهه از زمان نیاز فراوان داریم که بدانیم از نگاه امیر مومنان، قدر و منزلت معلمان چیست و چگونه است؟با در نظر گرفتن نیاز، محدودیت زمان، ظرفیت و توان، این مباحث از نهج البلاغه در معرض تعقل و تامل صاحبنظران قرار گرفته است:- نیاز جامعه به معلم.- نیاز معلم به افکار پاکیزه.- نیاز معلم به رفتار پسندیده.- نیاز معلم به گفتار سنجیده.- هنر ترکیب.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 8262

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

قهرمانی محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1379
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    28
  • صفحات: 

    9-20
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    773
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در این تحقیق تاثیر دوره های آموزش خانواده بر افزایش آگاهی های تربیتی (علمی- کاربردی) همسران محترم شاهد استان تهران ارزیابی شده است. به این منظور آگاهی های تربیتی همسران شاهد در دو گروه شرکت کرده و شرکت نکرده در دوره های آموزش خانواده ارزیابی و با به کارگیری آزمون آماری تحلیل واریانس با یکدیگر مقایسه شده است. علاوه بر این نیازهای آموزشی هر دو گروه همسران مورد مطالعه و مقایسه قرار گرفته است. همچنین نقاط ضعف و قوت فرایند برنامه ریزی، اجرا و ارزشیابی دوره های آموزشی برگزار شده بر اساس هفت عامل برنامه ریزی، محتوا، امکانات و منابع، اساتید و روش های آموزشی، انگیزش و تشویق، ارزشیابی و نتایج و آثار عملی از دیدگاه شرکت کنندگان و اساتید و کارشناسان دوره ها بررسی و تجزیه و تحلیل شده است.نتایج تحقیق نشان داده که میزان آگاهی های تربیتی همسران شرکت کرده در دوره های آموزشی به طور معنادار از میزان آگاهی های همسران شرکت نکرده در دوره ها بیش تر است. همچنین مشخص شده که هر دو گروه برای شرکت در انواع دوره های آموزشی و تربیتی، علاقه و نیاز شدیدی دارند. در پایان نیز پیشنهادهایی به منظور اصلاح و بهبود فرایند برنامه ریزی آموزشی در بنیاد شهید انقلاب اسلامی عرضه شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 773

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
نویسندگان: 

زاهدی اصل محمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1379
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    28
  • صفحات: 

    21-34
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    599
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

وجود سازمان و اداره کنندگان آن، ضرورتی انکارناپذیر در تامین نیازهای جوامع انسانی در ابعاد مختلف دارد. چگونگی عملکرد کارگزاران این سازمان ها از پدیده های اثرگذار در زندگی اقشار مختلف مردم از یک سو و رضامندی آن ها از دولت و دولتمردان از سوی دیگر است.پژوهش حاضر با توجه به تئوری های جامعه شناختی و روان شناسی اجتماعی به منظور پاسخ به سوالات مورد نظر طراحی و در استان سمنان، به سفارش استانداردی سمنان به اجرا درآمده است. در این پژوهش از روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد و جمعیت مورد مطالعه، کلیه شهروندان شهرستان های چهارگانه استان سمنان بودند که در زمان جمع آوری اطلاعات (بهمن ماه 1377) به سازمان های بیست گانه مراجعه کرده بودند. حجم نمونه 1560 مورد برآورد و اطلاعات مورد نیاز از طریق مصاحبه ساخته شده جمع آوری گردید. حدود بیست و پنج متغیر در قالب یک پرسشنامه 24 سوالی مورد بررسی و سنجش قرار گرفت که پاره ای از نتایج آن عبارت است از:- حدود 95 درصد از افراد، عملکرد اولین کارگزار مورد مراجعه سازمان و 86.4 درصد از آن ها، عملکرد مسئول ذی ربط در پاسخ به نیاز خود را مثبت ارزیابی کرده اند.- بین میزان آگاهی اجتماعی و ارزیابی از عملکرد سازمان ذی ربط رابطه معکوس وجود داشت و همین وضعیت در مورد سطح سواد نیز صادق بود.- بین رضامندی از عملکرد کارگزاران سازمان ها و موفقیت در زندگی از یک طرف و موفقیت شغلی از طرف دیگر رابطه معنادار وجود داشت.- بین چگونگی برخورد اولین فرد مورد مراجعه در سازمان و نظر نسبت به عملکرد سازمان متبوع ارتباط مستقیم وجود داشت.- رابطه بین نظر افراد نسبت به عملکرد سازمان ها و نظر آن ها در خصوص وجود عدالت اجتماعی در جامعه تایید گردید؛ ولی ارتباط بین میزان رضامندی مراجعان به سازمان ها از عملکرد سازمان و میزان برخورداری آنان از امکانات رفاهی به تایید نرسید.در انتهای گزارش پژوهش مورد بحث و بر اساس نتایج حاصل از تحقیق، پیشنهادهایی ارائه شده است که توجه به آن ها می تواند در رضامندی شهروندان استان سمنان نسبت به عملکرد سازمان ها موثر واقع شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 599

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1379
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    28
  • صفحات: 

    35-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1191
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

معناشناسی بخشی از دانش منطق محسوب می شود که به بررسی روابط میان اشیای زبانی و مدلول های آن ها می پردازد و مفاهیمی نظیر صدق، دلالت، تعریف، نام، و اشاره در آن مورد تحلیل قرار می گیرد.در مقاله حاضر «شکل گیری دانش معناشناسی» مورد توجه قرار گرفته و از سرچشمه های آن، موانع موجود بر سر راهش و مراحل رشد تدریجی اش به طور مختصر گفتگو شده است.از آن جا که بحث درباره مفهوم صدق و «معنای گزاره صادق» در مرکز پژوهش های معناشناختی جای دارد، و به علاوه بدان علت که در لهستان و در دوره 1930-1900 تواردوسکی و شاگردانش پژوهش در باب مفهوم صدق را آغاز کردند. در ابتدای مقاله مختصرا از سرگذشت بحث مزبور در لهستان سخن به میان آمده است و سپس از تلاش های هیلبرت در فراریاضیات و خصوصا روش قابل توجه او در تحلیل مفاهیم فراریاضی و سرانجام از تلفیق بحث صدق و روش هیلبرتی در ذهن لزنیوسکی و تارسکی گزارشی ارائه داده ایم. مخالفت متفکران پوزیتویست حلقه وین با آرای تارسکی در باب تحلیل معناشناختی صدق و چگونگی متقاعد شدن کارناپ توسط تارسکی و بسطی که معناشناسی در این نزاع ها و در مقالات توضیحی تارسکی و کارناپ یافته نیز از موضوعاتی است که در فصل واپسین مقاله مورد بحث اجمالی قرار گرفته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1191

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1379
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    28
  • صفحات: 

    47-56
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3764
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

به موجب ماده 607 قانون مجازات اسلامی: «هرگونه حمله یا مقاومتی که نسبت به ماموران دولت در حین انجام وظیفه آنان، به عمل آید، تمرد محسوب می شود…». قانونگذار در ماده 34 قانون مجازات جرائم نیروهای مسلّّح، حالتی از تمرد را در مورد نظامیان پیش بینی و برای مرتکب آن، مجازات شدیدتری تعیین کرده است. یکی از شرایط اساسی لازم برای تحقق این جرم، در حال انجام وظیفه بودن مامور دولت است. ماموران مذکور چنانچه در حدود وظایف محول و صلاحیت و اختیارات خود عمل کنند، اعمالشان قانونی است و حمله به آن ها یا مقاومت در برابر آنان در این حالت، تمرد محسوب می شود؛ اما اگر خارج از حدود وظایف و صلاحیت و اختیارات خود عمل کنند، اعمالشان غیرقانونی است. در این فرض در مورد مقاومت در برابر آنان اختلاف عقیده بسیار است. برخی معتقدند که مقاومت در برابر این گونه اعمال غیرقانونی، به طور مطلق جایز است و در مقابل، بعضی عقیده دارند که هیچ گونه مقاومتی در مقابل ماموران دولت، حتی اگر عمل آنان خلاف قانون باشد، صحیح نیست. عده ای نیز راه میانه را برگزیده، بین موارد مختلف، فرق قائل شده اند. قانون و رویه قضایی ایران، متمایل به نظریه سوم است. در حقوق کیفری ایران، مقاومت در برابر اعمال خارج از حدود وظیفه و غیرقانونی ماموران دولت، نه فقط تمرد به حساب نمی آید، بلکه در برخی موارد با جمع شرایط، عنوان دفاع مشروع پیدا کرده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3764

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

خدادادحسینی سیدحمید

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1379
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    28
  • صفحات: 

    57-66
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1243
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

در این تحقیق هدف آن است تا بر اساس ارائه یک مدل مفهومی، جو نوآوری به عنوان متغیری که ارتباط میان نوآوری تکنولوژیک مدیران میانی را با ساختار سازمانی، موقعیت استراتژیک و محیط تعدیل می کند مورد بررسی و تفحص قرار گیرد. نتایج این تحقیق نشان می دهد که جو نوآوری نقش مداخله گری را میان بعضی ابعاد ساختار سازمانی و موقعیت استراتژیک با نوآوری تکنولوژیک مدیران میانی ایفا می کند. در حالی که وجود چنین رابطه ای میان ابعاد محیط بیرونی و نوآوری تکنولوژیک مدیران میانی وجود ندارد. در عین حال میان محیط بیرونی و جو نوآوری همبستگی مثبتی وجود دارد. نتایج این تحقیق پیشنهادهای کاربردی را برای سازمان ها و مدیران ارشد ارائه می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1243

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1379
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    28
  • صفحات: 

    67-80
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4451
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

منشور ملل متحد (The United Nations Charter) در ماده 39 از فصل هفتم، «تهدید علیه صلح»، «نقض صلح» و «عمل تجاوز» را از مصادیق جرم بین المللی دولت ها معرفی کرده است. به موجب ماده مذکور، شورای امنیت وظیفه دارد با توجه به اوضاع و احوال، راجع به وقوع هر یک از این جرائم اظهار نظر کند. چون موقعیت شورای امنیت از نظر حقوقی یا سیاسی در این ماده مشخص نشده، ممکن است ادعا شود که شورای امنیت در رسیدگی به موضوع باید در هیات قضایی یک محکمه کیفری بین المللی ظاهر شود. نارسایی ماده 39 منشور در توصیف جرائم مذکور به حدی است که مرجع تمیز عناوین مجرمانه «تهدید علیه صلح» نقض صلح و تجاوز و انطباق هر یک از این عناوین با عمل دولت مشتکی عنه را با مشکل اساسی روبه رو کرده است. ابهام واژه «توصیه» و «تصمیم» در ماده مرقوم و ارجاع آن به ضمانت اجراهای کیفری (punitive sanctions) مذکور در مواد 41 و 42 منشور بر اجمال ماده 39 منشور افزوده است. در این مقاله با تجزیه و تحلیل ماده 39 بر این نظر تاکید شده که به رغم این که شورای امنیت یک محکمه کیفری بین المللی نیست، ولی تصمیمات آن باید مستدل و مستند به اصول کلی حقوقی و موازین حقوق بین الملل جزایی باشد. با این که نارسایی ماده 39 منشور در توصیف جرائم موصوف و احاله ضمانت اجراهای کیفری به مواد 41 و 42، شورای امنیت را در اجرای وظیفه مهمی که برای حفظ یا اعاده صلح و امنیت بین المللی بر عهده دارد با موانع بسیاری روبه رو کرده است. این امر نباید موجب گسترش غیرمنطقی اختیارات شورای امنیت شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4451

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
نویسندگان: 

زیاری کرامت اله

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1379
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    28
  • صفحات: 

    81-90
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    4301
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

قنات از ابداعات تکنیکی ایران باستان در حدود سه هزار سال پیش برای بهره برداری از آب های زیرزمینی در سطح زمین است. این تکنیک مورد استفاده مادها و پارس ها بوده و سپس به سرتاسر فلات ایران گسترش یافته و آنگاه از ایران به سایر نقاط جهان رفته است. قنات توسط هر مرجع اعم از پادشاه، حاکم، مالک یا فرد نیکوکار حفر شده باشد، هدف از حفر آن، ایجاد سکونتگاه، اجتماعات پایدار، توسعه کشاورزی و رونق اقتصادی بوده است. مبانی نظریه ای قنات بر تغییر شکل دهلیزهای معدنچیان آب به فرایند قنات یا تغییر اقلیم و از میان رفتن آب های زیرزمینی استوار است که هر دو نظریه جای بحث مفصلی دارد.قدر مسلم جایگاه قنات ریشه در خاستگاه فرهنگ ایرانی دارد. شرایط ایجاد قنات به وضعیت اقلیمی، هیدروژئولوژیک و توپوگرافیک و وجود یک سفره آب عمیق در پای مخروط افکنه بستگی دارد.ساختمان قنات مشتمل بر مادر چاه، چاه ها، مجرا و هرنج یا مظعر قنات در یک شیب ملایم است. توزیع سکونتگاه های اولیه بر روی مخروط افکنه ها در فلات داخلی و حواشی کویرها و بیابان های ایران به صورت تنگاتنگ با الگوی توزیع سیستم قنات ها ارتباط دارد. قانونمندی های شبکه آبیاری سنتی، در فرایند تاریخی توسعه کالبدی روستا و تغییر کاربری ها و تکوین آن ها موثر بوده است. در این جریان زمین ها به باغ ها و مساکن و شبکه آب ها به شبکه معابر تغییر شکل یافته و سپس، توسعه شهری پدید آمده است. در این مقاله با نگاه به نقش مهم توپوگرافی و آب- به عنوان مبانی فرهنگی شکل گیری و توسعه اولیه و جهت گیری مساکن و شبکه معابر سکونتگاه های ایران- از تاثیر مذهب، تجارت، ملاحظات سیاسی و امنیتی و راه نیز نباید غافل بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4301

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

افشاری فرکی مرتضی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1379
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    28
  • صفحات: 

    91-96
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1447
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

با توجه به اختلاف نظرهایی که در بین هنرمندان در مورد ارزشیابی آثار هنری وجود دارد و با عنایت به نوع نگاه اسلام به هنر و واژه «هنر متعهد» که چند سالی است کاربرد آن در بین اهل هنر رایج شده و گاه نابجا به کاربرده می شود، ضروری به نظر می رسد که معیارها و اصولی ارائه شود که اولا مورد قبول اهل هنر باشد و ثانیا طالبان هنر ناب اسلامی را در مسیرشان هدایت کند.اما برای رسیدن به این مهم باید ابتدا تفاوت و جایگاه موضوع و مواضع که از ارکان به وجود آمدن یک اثر هنری است مشخص شود تا بتوان با تکیه بر این شناخت، به معیارهای مورد نظر دست یافت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1447

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

نادعلیان احمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1379
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    28
  • صفحات: 

    97-102
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2877
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

بسیاری از محققان و اندیشمندان معاصر غرب اعتقاد دارند که دوره تاریخی مدرنیزم به پایان رسیده و تاریخ مصرف آن گذشته است. مکاتبی که تحت عنوان هنر مدرن شناخته شده بودند دیگر نو نیستند و دستاوردهای آن ها به عنوان بخشی از تاریخ هنر گذشته غرب محسوب می شود. با وجود این در ایران امروز، شیوه هنری مدرن آن هم از نوعی که در نیمه اول قرن بیستم رایج بوده، یعنی مدرنیزم کلاسیک (classical moddernism) در حال رشد است.در این مقاله ابتدا به ویژگی های هنر مدرن از جمله به پویا بودن و سیر متحول شدن آن اشاره خواهد شد. سپس آرا و نظرهای جمعی از منتقدان و هنرمندان معاصر غربی را طرح می کنیم که به محدودیت های هنر مدرن و پایان تاریخی آن اعتراف می کنند. در طول بحث به این نکته اشاره خواهد شد که تاثیرپذیری از بعضی از شیوه های هنری مدرن غرب اجتناب ناپذیر است و حتی درمواردی به تحول هنر نقاشی معاصر ما کمک می کند. اما موضوع بغرنج و غیرقابل قبول این است که جمعی از نقاشان معاصر ما با اشعار معاصر بودن، امروزی بودن و پیشرو (avant-garde) بودن، هنر گذشته غرب را به صورت ناقص یا حرفه ای تقلید و به نسل جوان ایران امروز تحمیل می کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2877

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1379
  • دوره: 

    7
  • شماره: 

    28
  • صفحات: 

    103-111
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3917
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

اصولا هر تعهد فی نفسه با اجرای آن ملازمه دارد و لذا در مقابل آن مسئولیتی وجود دارد تا بتوان از متعهد بازخواست کرد. حقوق برای کلیه تعهدات ضمانت های اجرایی را در نظر گرفته است. یک دسته از تعهدات جز تعهدات قراردادی اند و یکی از ضمانت های اجرای موجود «اجبار به انجام دادن تعهد» است هر چند که این ضمانت اجرا در کلیه نظام های حقوقی ارزش یکسان ندارد. اجبار بدین معنا است که هرگاه دریافت خسارت برای جبران نقض قرارداد غیر کافی باشد، طرف قرارداد و متعهد به اجرای آنچه توافق شده وادار می گردد.این امر بر اساس قواعد اخلاقی که دامنه آن به حقوق نیز تسری یافته قابل توجیه است. در نظام حقوقی فرانسه اصل اجرای قرارداد مورد قبول واقع گردیده و لذا اختیار تمسک به اجبار یا فسخ قرارداد و دریافت خسارت به متعهد داده شده است، چرا که در حقوق فرانسه پذیرفته شده که متعهدله انتظار دارد تعهدات قراردادی به طور مستقیم اجرا شود و لذا اصل، قابلیت دستیابی به اجرای قرارداد است؛ برخلاف وضعیت موجود در حقوق انگلیس و امریکا که اجبار به عنوان یک اصل جز در مورد تعهدات مربوط به وجه نقد پذیرفته نشده است. این ضمانت اجرا فقط بر اساس قواعد انصاف و هنگامی که حکم به پرداخت خسارت نتواند به نحو کامل زیان های خواهان را جبران کند قابل دستیابی است و مهم ترین ضابطه برای توسل و تمسک به آن «عدم کفایت خسارت» است که البته در آرایی که اخیرا صادر شده، ضابطه «عقلایی بودن» جانشین آن شده است.البته اجبار مبتنی بر قواعد خاص است و بر اساس همان قواعد در مواردی اصولا تمسک به این ضمانت اجرا غیرممکن است.در نظام حقوقی ایران که مبتنی بر فقه امامیه است، اصل امکان اجبار به اجرای تعهدات در موارد نقض تعهدات از سوی متعهد پذیرفته شده است و از این حیث حقوق ایران به حقوق فرانسه شباهت دارد. در مواردی که متعذر باشد نیز اجبار امکان فسخ قرارداد و دریافت خسارت به متعهدله داده شده است. همچنین به عنوان یک شیوه تکمیلی، در مواردی که مفاد تعهد دارای قید مباشرت در اجرا از جانب متعهد است، امکان تعیین مدت و مبلغی برای دریافت خسارت توسط دادگاه نیز وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3917

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button