سابقه و هدف: یکی از روش های ارزیابی آموزش اثربخش در آموزش عالی، ارزیابی دانشجویان از عملکرد اعضای هیات علمی در پایان هر ترم است. دانشجویان، منبع اصلی اطلاعات در باب کیفیت و اثربخشی آموزش محسوب می شوند. هدف از این تحقیق شناسایی عوامل موثر در آموزش اثربخش و ارایه پیشنهادهایی برای بهبود آن است. در این تحقیق شواهد پژوهشی در ارتباط با موضوع مورد بررسی قرار گرفته است.مواد و روش ها: ابزاری با 28 متغیر برای تعیین شاخص ها طراحی گردید و در اختیار 428 تن از دانشجویان رشته پرستاری در شش دانشگاه و دانشکده پرستاری قرار داده شد. تحلیل عاملی (Factor analysis) برای تعیین مجموعه ای از متغیرهای آموزش اثربخش به کار گرفته شد. یافته ها: نتایج به دست آمده نشان می دهند که چهار عامل 1) ارایه درس، 2) سازمان دهی، 3) ارزیابی و 4) مهارت های تخصصی بر آموزش اثربخش تاثیر می گذارند.نتیجه گیری: در این مقاله پیشنهادهایی برای بهبود آموزش ارایه شده است، که از آن جمله می توان به اهمیت دادن یکسان به آموزش و پژوهش، آموزش اعضای هیات علمی، دادن فرصت های مطالعاتی، انتشار مجلات آموزشی و تقویت تحصیلات تکمیلی اشاره کرد.