مقدمه و هدف: ارتقای بهزیستی روانشناختی و خود انسجامی روانی نقش قابل ملاحظه ای در تأمین سلامت دانش آموزان دارد، لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش معنویت درمانی در خود انسجامی روانی و بهزیستی روانشناختی دانش آموزان انجام شد.روش کار: پژوهش حاضر شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر پایه نهم ناحیه یک شهر کرج در سال تحصیلی 1403-1402 بودند که از بین آن ها 30 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه خود انسجامی روانی آنتونووسکی (1987) و بهزیستی روانشناختی ریف (1989) بودند. گروه آزمایش در 8 جلسه 60 دقیقه ای آموزش معنویت درمانی آموزش دیدند و گروه گواه در لیست انتظار برای آموزش قرار گرفت. جهت تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 22 و آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد میانگین نمرات خود انسجامی روانی و بهزیستی روانشناختی گروه آموزش معنویت درمانی به طور معنی داری بیشتر از افراد گروه کنترل است، بنابراین می توان گفت که آموزش معنویت درمانی در افزایش خود انسجامی روانی و بهزیستی روانشناختی دانش آموزان مؤثر بوده است (01/0>p).نتیجه گیری: آموزش معنویت درمانی می تواند به عنوان یک روش کارآمد جهت بهبود خود انسجامی روانی و بهزیستی روانشناختی دانش آموزان دانش آموزان مورداستفاده قرار گیرد.